بازدید 7896

عبور موشک از بالای نیروگاه هسته‌ای اوکراین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، درحال بررسی گزارش اوکراین مبنی بر عبور موشک از نزدیکی یک نیروگاه هسته‌ای در این کشور است.
کد خبر: ۱۱۱۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴ 29 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از "اسپوتنیک"، رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی گفت که دولت اوکراین به او اعلام کرده است در ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) یک موشک دقیقا از بالای نیروگاه اتمی این کشور عبور کرده است.

این نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی شهر یاژنوکرانسک در ۳۵۰ کیلومتری جنوب اوکراین قرار دارد.

گروسی در بیانیه‌ای افزود: اگر این موشک دچار مشکل می‌شد، می‌توانست به این نیروگاه آسیب جدی وارد کرده و حادثه هسته‌ای ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (آی‌ای ایی‌ای) در اظهارات دیگری وضعیت نیروگاه «زاپوروژیا» بزرگترین نیروگاه اتمی اوکراین که هم اینک در کنترل نظامیان روسی است، را نگران کننده خواند.

گروسی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات ایمنی در این نیروگاه را انجام دهد.

او با ابراز تاسف از وضعیت نیروگاه تصریح کرد: ما در همه جا به جز زاپوروژیا به دلیل حضور نیروهای روسی کار می‌کنیم.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در خصوص نیروگاه چرنوبیل که به دنبال تصرف آن توسط نیروهای روسی، نگرانی‌های بسیاری در پی داشت به بازدید روز سه شنبه خود از سایت این نیروگاه اشاره کرد و گفت: می‌توانم بگویم که میزان رادیواکتیویته غیرعادی است و ما همه اینها را به صورت روزانه رصد می‌کنیم.

این نیروگاه از ۲۴ فوریه تا پایان مارس توسط ارتش روسیه اشغال شده بود. اما نیمه نخست فروردین امسال شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که بدنبال عقب‌نشینی نیروهای روسیه، پرچم اوکراین بر فراز سایت هسته‌ای چرونوبیل برافراشته شد.

این نیروگاه به دلیل فاجعه انفجار اتمی در راکتور چهارم آن در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ شهرت دارد؛ انفجاری که بر اثر آن ۳۰ نفر بی‌درنگ کشته شدند و تا امروز شمار بسیاری نیز بر اثر ابتلا به تشعشعات حاصل از آن جان باختند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل