بازدید 148733
بازنشر

حقوق مسافران درصورت لغو يا تاخير پرواز

، طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ 13 October 2019

ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري حدود نيم ساعت است. اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل مي‌شوند، طبق عرف بين‌المللي از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

در واقع شركت‌هاي هواپيمايي به منظور حفظ وجهه و نام ايرلاين خود و همچنين به منظور رقابت با ديگر شركت‌ها، راهكارهايي براي جبران خسارت به مسافران مشمول تاخير يا لغو پرواز در نظر مي‌گيرند كه به لغو يا تأخير پرواز و مدت زمان آن بستگي دارد.

البته کميسيون اتحاديه اروپا نيز براي مسافران خطوط هوايي، حقوقي قائل است. بر اين اساس مواردي مانند امتناع از مسافرگيري در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخير در پرواز بايد از سوي شرکت هواپيمايي مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاري و مساعدت لازم را با مسافران به‌ويژه افراد آسيب پذيرتر داشته باشند.

حقوقي كه كميسيون اتحاديه اروپا براي مسافران در شرايط مختلف تاخير يا لغو در نظر گرفته به شرح زير است:

1- به مسافران بابت لغو پرواز يا تاخير ناشي از نامساعد بودن شرايط جوي خسارتي داده نمي‌شود و مسافران مي‌توانند بليت خود را لغو و بهاي آن را به طور كامل دريافت كنند يا با پرواز جايگزين ديگر شركت هواپيمايي مربوطه سفر كنند.

2- در صورت رزرو بيش از ظرفيت، شرکت‌هاي هواپيمايي بايد ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافي نبودن اين کار، فرد رزرو کننده مي‌تواند يا با پرواز بعدي همراه شود يا اين‌که با لغو پرواز خود، پول بليت را به طور کامل دريافت کند.

3- افراد با توجه به مسافت پرواز و ميزان تاخير، حق دارند بين 125 تا 600 يورو غرامت دريافت كنند.

4- در صورت لغو پرواز نيز بايد همين ميزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر اين‌که شرکت هواپيمايي دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد يا اين‌که به جاي پرواز لغو شده، پروازي رضايت بخش براي مشتري تدارک ببيند. در صورتي که شرکت هوايي بتواند ثابت کند لغو پرواز به دليل شرايط فوق العاده صورت پذيرفته است، غرامتي پرداخت نمي‌شود.

5- در صورتي که تاخير در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوايي بايد امکاناتي مانند تماس تلفني رايگان، نوشيدني و غذا و اسکان را در اختيار مسافران قرار دهد.

6- در صورتي که پروازي با بيش از سه ساعت تاخير به مقصد برسد و شرکت هواپيمايي مسوول تاخير باشد، غرامتي مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت مي‌شود.

7- مسافران بعد از پنج ساعت تاخير حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بليت شان را به طور کامل دريافت كنند. در اين حالت شرکت هواپيمايي موظف است پروازي را براي بازگشت مسافر به مبداء اوليه پرواز تدارک بيند.

البته طبق كنوانسيون‌ بين‌المللي ورشو، اگر ايرلايني با تاخير پروازي خود موجب ضرر و زيان مسافري شود، مسافر حق دارد به دادگاه شكايت كند و ايرلاين مربوطه مسوول است و بايد پاسخگو باشد. اين روش پاسخگويي ايرلاين روش قضايي است و چون در دادگاه، شركت هواپيمايي مسوول تلقي مي‌شود، نيازي به اثبات نيست و حق به مسافر داده مي‌شود.

اما طبق گزارش‌هاي مردمي، نحوه رسيدگي و پذيرايي شركت‌هاي هواپيمايي كشور در تأخير‌ات پروازي به مسافران رضايت‌بخش و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نيست. اغلب مسافران مشمول تاخير نيز از مراجعه به دادگاه و شكايت از شركت‌هاي هواپيمايي انصراف مي‌دهند. اين در حالي است كه مسافران بابت تاخير بيش از نيم ساعت هواپيما مي‌توانند خواستار حقوق قانوني خود از شركت هواپيمايي مربوطه شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۷
انتشار یافته: ۱۰
شكايت هيچ فايده اي ندارد. من سال 86 با تاخير 8 ساعتي پرواز از كيش به تهران مواجه شدم و شكايت هم كردم و الان پس از 3 سال هنوز پاسخي نگرفته ام.
.
.
.خب ، حالا كي مياد و به تخطي شركتها از قانون ، قضاوت و رسيدگي ميكنه؟
.
چون سريعا ميگن خب آقا شركتها حق دارند بنده خداها تو تحريم قطعه هستند...
.
.
مسئله اينست ....مصلحت يا قضاوت؟
خيلي ببخشيد. كدام يك از حقوق متصور در اروپا براي مردم ايران وجود داره كه اين يكي باشه؟
خوبه باز هم خود تان به نا كار امدي سيستم مديريتي اعتراف ميكنيد
يعني سالها دوندگي و انتظار و سرانجام پشيماني از شكايت .
سلام...مطلبتون خوب بود...ولی لطف کنید مستندتون رو ذکر کنید که تاخیر بیش از نیم ساعت، شرکت رو به جبران خسارت ملزم می کنه...من که جایی ندیدم...مطابق کنوانسیون ورشو1929 و پروتکل 1955 لاهه و کنوانسیون 1999 مونترال تنها " تاخیر غیرمتعارف" هست که شرکت هواپیمایی رو ملزم به جبران می کنه...مطلب ایرادای دیگری هم داشت در صورت اطلاع بیشتر:

در خدمتتون هستم...من هم تا حدی حقوق هوایی خوندم.
هميشه حق با ايرلاين هست و مسافر هميشه مقصر
تو ايران كه اصلا ما تااااااااااااااااااااااااخير نداريم!
همه پروازهاي ايران با 8 ساعت معطلي = انلاين بودين !
این قوانین منشا غربی دارد و برای مبارزه با استکبار جهانی ایرلاین های ایران هیچ کدام را اجرا نمی کنند.
خيلي خنده داره پس يك نگاهي به فرودگاه كيش و تأخيرات چندين ساعته و نيمروزي يكروزيش بكنين.... الالخصوص هواپيمايي تابان .....
با سلام
هفته گذشته در پرواز برگشت روز پنجشنبه هواپیمایی زاگرس اتفاق جالبی افتاد که نتنها کسی خسارت نداد بلکه حتی عذر خواهی هم نکردن!

وقتی ما برای برگشت به فرودگاه اسیایی استانبول رفتیم (همان جایی که موقع رفت هواپیما نشسته بود) و قرار بود ساعت 11 به وقت استانبول هواپیما برگردد در نهایت تعجب متوجه شدیم که هواپیما بدون هماهنگی با مسافران به فرودگاه دیگری در شهر دیگری نزدیک استانبول نشسته است !!! و لیدر تور ما سریعا به ما اعلام کرد که بر گردیم و به سمت ان شهر که حتی اسم شهر را هم بلد نبو د برویم و پس از 2 ساعت و هزینه حدود 140 دلار به تاکسی (که جالب حتی حاضر نبود به انجا برود به دلیل دوری و غیر مسافری بودن ان فرودگاه !!!) ساعت 13 به انجا رسیدیم که البته به ما گفته بودن تا همه مسافران نرسند هواپیما پرواز نمی کند!!! ( البته هواپیما و فرو دگاه بیشتر شبیه اتوبوس و ترمینال بودن !!)
خلاصه در نهایت با کلی جنجال و درگیری بالاخره پس از حدود 4 ساعت تاخیر انهم با اضطراب نرسیدن به پرواز و کلی اعصاب خورد شدن، هواپیما پرواز کرد و حدود ساعت 19 به وقت تهران هواپیما به فرودگاه امام برگشت .و نکته جالب اینجاست که بیشتر مسافران حتی صبحانه هم نخورده بودن و دیگر اینکه به کررات مورد تمسخر پرسنل و کادر فرودگاه ان شهر قرار می گرفتیم. و خودشان می گفتند که شاید سالی 2 یا 3 بار از این فرودگاه پرواز مسافری انجام شود!!!!
در هر صورت ما وبقیه مسافرا کلی از اقتدار ملی!!که مسئولین حرفشو می زنن را دیدیم !!!
واقعا خودتون قضاوت کنید که ما به چه جایگاهی رسیدیم .
خدا پدر مادرتان را بيامرزد كدام كنوانسيون‌هاي بين‌المللي ما پرواز ايراير 418 اهواز هر روز 12 ساعت مردم مظلوم را سرگردان ميكنيم هيج مسئول پاسخگو نيست اگر كشور ژاپن بود وزير مربوطه بخاطر تعهد به مردم خودكشي مي كرد
مطمئنین که اگه خواستار حقوق قانونیمون شدیم کسی هست که جواب بده؟ من که فکر میکنم فقط وقتمون رو هدر میدیم.
با سلام کدام حق و حقوق در تاريخ 31 تير پروازي از تهران به مقصد کرمان در ساعت 23 و چهل دقيقه با شرکت هواپيمائي ماهان که الان گل سر سر سبد خطوط هوائي ماست داشتم و پس از دو ساعت يعني ساعت يک و چهل دقيقه بامداد پرواز انجام شد بدون اينکه کک کسي بگزد و حتي در فرودگاه اين زحمت را به خود ندادند که علت تاخير ذکر کنند و براي اولين بار و بعد ايک ساعت تاخير عبارت عجيب airline delay بر مانيتور ها نقش بست که قبلا هيچوقت نديده بودم البته از حق نگذرم در ابتدا ورود به هواپيما خانم مهماندار از تاخير ايجاد شده عذر خواهي کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حق؟ اينكه گفتي يعني چه؟
سلام، پرواز ما 12 (!!!!!!!) ساعت تاخیر داشت، فقط و فقط وقتی تو هواپیما نشستیم یه عذر خواهی خشک و خالی از ما کردن. باز به قطار که خسارت میده. کاشکی اینجا هم وقت و حقوق مسافران براشون مهم بود ...
راهنمایی کنید در صورت تاخیر کوتاهترین روش جهت رسیدن به دریافت قرامت و احقاق حقوق مسافر چه می باشد با تشکر
اینهایی که گفتین مال کجاست؟؟
اين قوانين روي كاغذ خيلي قشنگ هستن!!!!
بابا این قوانین غربی و مربوط به استکبار جهانی است. ما را چه به این حرفا!!!!!!
در رابطه بانظر اون دوستیکه به ترکیه رفته بود باید بگم که هواپیماهای شرکت زاگرس بعلت استاندارد نبودن حق فرود در استانبول را ندارند و باید از یک فرودگاه نظامی در اطراف این شهر فرود و یا پرواز کنند!!!!
نوروز 88 هواپیمایی زاگرس در هر دو پرواز زفت و برگست استانبول 12 ساعت تاخیر داشت نه پذیرایی کردند نه عذرخواهی.شکایت هم به هیچ جا نرسید.مسافر هیچ حقوقی ندارد
حضرات براي اينكه كار خودشان را كم كنند و به دردسر نيفتند با طرح شايعه"

شكايت به جايي نميرسه" اصولا" سعي در عقب راندن مردم دارند.
من با پرواز نفت از تهران به اهواز حدود 3 ساعت علاف شدم كه نزديك به يك ربع ما رو توي اتوبوس نگهداشتند كه باعث نفس تنگي چند مسافر شد علت تاخير نداشتن سوخت هواپيما !!
باور كنيد تاريخ پرواز 8/5/89 ساعت 19 كه 21:30 حركت كرد..
دلتون خشه کجا به کی شکایت کنیم؟

ایران با قدمت چند هزار ساله!!!
با سلام و تشکر
در مورد مطلبی که یکی از دوستان در مورد پرواز هواپیمایی زاگرس نوشته اند باید ذکر کنم که بنده هم به اتفاق خانواده مسافر همان پرواز بودیم و باید اضافه کنم که ضمن تایید همه موارد بالا وجود نماینده حراست فرودگاه در هواپیماه می توانست اثر بیشتری در این جریان داشته باشد و امیدوارم که ایشان حداقل گزارشی که مشغول تهیه ان بودند را پیگیری نمانید و از ایجاد چنین ابرو ریزی برای ملت عزیز جلوگیری نمایند .همچنین از مسئولین هواپیمایی کشوری خواهش می کنم حداقل جهت پیگیری به مسئولین هواپیمایی زاگرس ( که بقول نوشته همان دوست از طرف مسافرین مورد عنایت الفاظ رکیکی واقع شدند) یک سوال بفرمایند تا شاید در مورد بقیه این اتفاق تکرار نشود .چرا که رفتار پیش امده ان روز حتی در شان حیوانات هم نبود.!!!!!
به امید روزی که دیگر مورد تمسخر کسانی که هیچ هویتی ندارند نشویم.ان شاالله.
بابااين قوانيني كه بهش اشاره كردين استكباري وضدحقوق بشره يعني چي كه بايستي بابت تاخيرخسارت بدن كورباباي مسافرغلط كرده بليط خريده اصلابيخودكرده ميخواسته بره سفراگرنره چي ميشه اصلاهميناباعث ميشن كه هواپيماهامرتب سقوط كنه اگه مثل بچه آدم بشينن سرجاشون وبجاي سفربه زن وبچه وعبادتشون برسن نه تاخيري وجودخواهدداشت كه بحث دادن خسارت پيش بيادنه سقوطي ونه هزينه تعميرونگهداري هواپيما واينجورچيزا
در مهر ماه 88 عازم مالزي بودم كه پرواز با 16 ساعت تاخير همراه بود.كه پس از صحبت با مسول ايران اير گفت شركت ما جريمه اي نميدهد و با يك وعده غذا اونم به بعضي ها كارشونا توجييه كردند.تا زمانيي كه مسوليت پاسخگويي ايجاد نشود مشكل نمي شود.ما قوانين و مقررات داريم ضمانت اجرا ندارد.همانطور كه مسافران را بازرسي بدني مي كنند حتي كمربند ها را با با ظرافت در مي ارند .خوبه به حقوق مسافران هم احترام بگذارند
باسلام من وهمسرم مسافرپروازهجدهم تیر - 9 جولای - از بمبیی به تهران با ایران ایربودیم این پرواز
هفت ساعت تاخیرداشت وانطورکه گفتندهواپیما به مسیر دیگری فرستاده شده بوده است .ما به پرواز داخلی دیگرخود نرسیدیم وهنور پیگیرجبران خسارت هستیم
چند ماه پیش پرواز کیش ایر از اهواز به تهران لغو شد. نه معذرت خواهی از طرف این شرکت نشنیدیم و نه حتی یک جرعه آب دادن مردم بخورن! همه مسافران درمانده تا فرداش توی فرودگاه آواره بودند.
تا وقتی شرکت های هواپیمایی جریمه سنگین نشوند این مشکلات حل نخواهد شد.
با سلام

شايد باورتون نشه ، در فروردين سال 87 يك پرواز كاسپين از استانبول به تهران با 33 ساعت تاخير به دليل نقص فني هواپيما صورت گرفت ، من بعه همراه 4 نفر از اعضا خانواده در اين پرواز بودم و با رسيدن به تهران و با استناد به همين اصول كنوانسيون بين المللي حمل و نقل و با شكايت از شركت هواپيمايي كاسپين به بازرسي سازمان هواپيمايي خسارتي تقريبا معادل 3 ميليون تومان به صورت مسافرت جايگزين از شركت كاسپين دريافت كردم .
ما خود بايد به حقوق خودمان واقف باشيم و از آن دفاع كنيم
پرواز 7024 کیش ار که قرار بود ساعت 19:15 از کیش (31/4/89) حرکت کند ساعت 1:30 نیمه شب پرواز کرد. ثصور کنید افرادی (کودکان و بزرگسالانی) که از 2 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه بوده اند چه حالی داشته اند. جالب اینکه هواپیما مسیر 1/5 ساعته را در 2 ساعت پرواز کرد.
من و11 ایرانی دیگردرتاریخ11مرداد ضمن داشتن بلیط هواپیمایی عمان ایر که مقرربود ابتدا به مسقط وسپس بعداز1ساعت ازمسقط به بانگکوک بریم اما هواپیمایی عمان بدون اطلاع 2ساعت عمداتاخیرداشت وبعدبه پرواز بعد(بانکوک)مارو نرسوند.بعداز3ساعت ماروفرستاد بمبعه ای.بعدشم با10ساعت تاخیرمارو باپرواز اشغال هندی فرستادن مقصدمون.تاالانم که20روزگذشته هیچ خسارتی ندان.به هیچ جه هم پاسخگو نیستن
فقط ميتونم بگم متاسفم ما كه تكريمي براي مسافر نديديم اولبايد كادر رو اموزش بدن چه جوري با مسافر برخورد كنه
خخخخ...خخخخخ...خخخخخ..حق مسافر ؟..اللهم اشف كل مريض
کل پروازهای قشم ایر که با حداقل ۱ساعت و ۲ساعت انجام میشه ،اصلا آیا پرواز سروفت داره؟؟؟؟؟؟
من بلیط عمان داشتم پرواز اکونومی و اضافه بار هم نداشتم تو فرودگاه شیراز به زور بخدا بزور یخه منو گرفتن باید صد ریال عمان بدی اخه بابا من تو ایرانم چکارم به ریال عمان چرا اول پول اضافه بار بعد هم من تو ایران بایدپول ایران رو بدم بعدهم به عربا گذشت میکردن ولی به ایرانی خودی نه بعد هم یه خانمی مسوولش هست انگار مسول ناسا هست بابا ما ایرانی هستیم باید شعور داشته باشیم اهای خانمی که پول حروم میبری سر سفرت بدون خرج دوا و دکتر میشه همین پولا فردا اواره خیابونت میکنه خودت و دخترت رو بالاخره خدایی هم هست
امان از شرکت گردشگری ثامن الائمه اصفهان : نمی دانم تاخیر یک ساعت زنیم رفت 6905 اصفهان مشهد یا تاخیر سه ساعته پرواز 6904 مشهد به اصفهان هردو مربوط به کاسپین را درددل کنم یا بدی اتاق و غذا و... اسم تاخیر دوساعته زنیم و غیره است دوساعته هم زودتر فرودگاهی دیوانه کننده است. آیا نمی خواهد ناجی پیدا شود و این وضع هواپیمایی کشور را نجات دهد.
شکایت ؟ حق شهروندی؟ مردم ؟ لغو بلیت و خسارت به مشتری در جمهوری اسلامی ایران؟ یک کلام برای جواب به مردم : زرشک ...
تاخیر که هیچی در رابطه با کنسلی آیا مسافر حقی دارد؟بارها پروازم کنسل شده و اعلام کردند 72 ساعت دیگر پول برگشت خواهد خورد.یک خانواده در یک شهر غریب در اوج شلوغی باید چه مبالغ گزافی را برای پول هتل و هزینه برگشت کند؟آیا شرکت های هواپیمایی به این موضوع فکر می کنند ؟
متاسفانه تاخیر در شرکت های هواپیمایی در ایدان امری عادی و هیچگونه جوابگو نیستن
باسلام، يه مسئله ديگه در اين زمينه اينكه الان خودشون اعلام كردند مسافران خوزستان حتي‌المقدور از اين سفر انصراف بدهند ولي وقتي براي ابطال بليط رزروشده‌اي كه حداقل سه روز هم به تاريخ پرواز مونده اقدام ميكني، 30 درصد جريمه كم ميكنه؟! اقلاً در چنين شرايطي براي تشويق مردم بايد جريمه رو حذف كنند يا كاهش بدهند؟!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی