بازدید 10313
۳

رضایت نسبی از تعیین دستمزد کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: پس از سال‌ها نارضایتی به ویژه در سال ۱۳۹۸، امسال رضایت نسبی از تعیین دستمزد وجود دارد نه به خاطر میزان دستمزد بلکه به علت تلاش‌هایی که انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷ 15 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی خدایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: به علت رعایت قانون و اصل سه جانبه گرایی در شورای عالی کار، روند تعیین مزد کارگران به ریل اصلی قانونی بازگشت، خوشحال و راضی هستیم.

او با بیان اینکه امسال روش دولت بر اساس نص صریح قانونی، بوده و این روش بین المللی است، ادامه داد: دولت، تسهیلگر مذاکرات میان کارگران و کارفرمایان بوده است.

خدایی افزود: در گذشته شاهد این موضوع بودیم که دولت در نقش کارفرمایی ظاهر می‌شد و گروه کارگری در شورای عالی کار در اقلیت قرار می‌گرفت، اما امسال دولت، اصل بی طرفی و تسهیلگری مذاکرات را در پیش گرفت و به همین علت، روند مذاکرات، بهتر بود.

او در پاسخ به این که برخی‌ها می‌گویند دولت در تعیین حداقل دستمزد، طرف کارگران را گرفته است، گفت: خیر؛ اینگونه نیست، زیرا اگر دولت می‌خواست طرف کارگران را بگیرد باید حداقل دستمزد کارگران، ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان اعلام می‌شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مزد تعیین شده، مطابق بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار با صدر این ماده همخوانی ندارد، اما نکته‌ای که وجود دارد نقش شورایی شورای عالی کار است.

خدایی افزود: در گذشته سابقه ارجاع شکایت‌های مزدی به دیوان عدالت اداری را داریم و این دیوان به عنوان مرجع تصمیم گیری این موضوع است که یرسی کند آیا این مصوبات قانونی است یا نیست؟

او ادامه داد: دیوان عدالت اداری بار‌ها اعلام کرده است مصوبه‌ای که به امضاء شرکای اجتماعی رسیده است جنبه قانونی دارد بنابراین مزد تعیین شده کاملاً قانونی و لازم الاجراء است و حتی در سال ۱۳۹۸ که مزد بدون امضاءِ گروه کارگری ابلاغ شد و ما اعلام کردیم این مزد کاملاً قانونی و لازم الاجراء است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: درباره این درصد افزایش مزد، بزرگ نمایی می‌شود، زیرا مجموع افزایش دستمزد کارگران بر اساس محاسبه ما و وزارت کار، کمتر از نرخ تورم است.

خدایی افزود: زمانی به طور کامل راضی هستیم که مزد تعیین شده به رقم سبد معیشت برسد، اما حرکتی که اتفاق افتاده این است که دولت و اعضای شورای عالی کار و نمایندگان کارفرمایی پس از ساعت‌ها بحث و مذاکره و گاهی مجادله، قدمی را در جهت اجرای قانون برداشتیم و این را به فال نیک می‌گیریم که دولت به اجرای قانون، مصرّ است.

او اضافه کرد: با افزایش دستمزد و تحریک تقاضای مؤثر، ظرفیت خالی فعلی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، فعال و به رونق منجر می‌شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد از بزرگ نمایی‌ها از میزان افزایش مزد، گفت: این اظهار نظر‌ها و بزرگنمایی‌ها ممکن است جو روانی را در جامعه ایجاد کند که منجر به تورم از نظر روانی شود و ممکن است با ایجاد نگرانی در کارفرمایان به تعدیل نیرو منتهی گردد.

خدایی اضافه کرد: البته هیچ کدام از طرف‌های دولتی و کارفرمایی شورای عالی کار در پی این نیستند که تصمیمی را بگیرند که به کارگران و کارفرمایان آسیب وارد شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
گروني كمر مردم رو شكسته
باز هم نميخوان افزايش حقوق بدن
اینهایی که دستمزد کار گران را افزایش میدن دستش درد نکند، ولی یه نکته، آیا حواسشان به دستمزد شرکتهای خصولتی هست!؟
هرکسی خوشحاله خبر حذف ارز ترجیحی و جهش شدید قیمت ها رو فراموش کرده! تورم تا 100درصد نره شانس آوردیم...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار