بازدید 19425
بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

مخالفت رهبری با پول پاشی مجلسی‌ها، جهاد تبیین را ترند کرد/ سهامداران سهام عدالت در انتظار دریافت سود و در پی اطلاعات/ حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ در صدر جست و جو‌ها قرار گرفت/ بمب خلأ روسی‌ها همچنان در کانون توجه کاربران

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «جهاد تبیین»، «گواهی سابقه سکونت مسکن ملی»، «بمب خلأ»، «حقوق کارگران ۱۴۰۱»، «واریز سهام عدالت»، «کریم بنزما»، «مارال و مونا فرجاد» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 11 March 2022

استعفای یحیی گلمحمدی؛ بحث داغ فضای مجازی/ زنده شدن دوباره نام و یاد مهرداد میناوند و علی انصاریان/ جام جهانی قطر در کانون توجه فوتبال دوستان ایرانی

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «جهاد تبیین»، «گواهی سابقه سکونت مسکن ملی»، «بمب خلأ»، «حقوق کارگران ۱۴۰۱»، «واریز سهام عدالت»، «کریم بنزما»، «مارال و مونا فرجاد» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

جهاد تبیین

رهبر معظم انقلاب در مقاطع زمانی متعدد بر ضرورت جهاد تبیین تأکید کرده اند و عقیده دارند که اگر جهاد تبیین به درستی انجام و دستاورد‌های انقلاب اسلامی به صورت صحیح در جامعه تبیین شود، بسیاری از انحراف و تحریف در گفتمان‌های انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت.

در تازه‌ترین واکنش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این تأکید رهبر انقلاب، نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ یکصد میلیارد تومان برای جهاد تبیین در نظر گرفتند.

رهبر انقلاب روز گذشته و طی سخنانی اشاره کردند که با این تصمیم مجلس موافق نیستند آن را کار غلطی می‌دانند که سبب هدر رفت بودجه خواهد شد.

 

مخالفت رهبری با پول پاشی مجلسی‌ها جهاد تبیین را ترند کرد/ سهامداران سهام عدالت در انتظار دریافت سود و در پی اطلاعات/ حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ در صدر جست و جو‌ها قرار گرفت/ بمب خلاء روسی‌ها همچنان در کانون توجه کاربران

توضیح بیشتر در این باره آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم ۱۵ اسفند ۱۴۰۰  مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، با پیشنهاد الحاقی در تبصره ۶ موافقت کردند. بر اساس این پیشنهاد الحاقی در بندهای تبصره ۶، مبلغ یکصد میلیارد تومان از درآمد حاصل از این بند به منظور تولید و انتشار محتواهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌یابد. 

رهبر انقلاب در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ درباره الزامات جهاد تبیین، تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود.

بیشتر بخوانید 

گواهی سابقه سکونت مسکن ملی

در زمستان سال ۱۳۹۷ بود که طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

از هجدهم آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی شروع شد. دومین گام، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان است و در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع می‌شود. به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، تهرانی‌ها نیز تا یک ماه آینده می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.

به دنبال این طرح که البته سرانجام رضایت بخشی نداشته و بسیاری از متقاضیان آن در حال انصراف هستند، در دولت جدید نیز نهضت ملی مسکن با همان ساز و کار اجرایی شد.

از جمله شروط این طرح، داشتن سابقه سکونت است که به تازگی دوباره ترند شده است.

در این باره می توان این توضیح را داد که سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم مالکیت خصوصی متقاضیان از اول فرودین ۸۴ از شروط اولیه این طرح ها بوده است.

شرایط متقاضیان مسکن نهضت ملی

مسکن‌های دولتی مانند مسکن مهر، ملی یا همین نهضت ملی مسکن به متقاضیان خانه اولی می‌رسد که فرم جیم آنها سبز است، متأهل یا سرپرست خانوار هستند، سابقه مالکیت خصوصی ندارند و حداقل در شهر محل تقاضا ۵ سال سابقه سکونت داشته باشند. براساس مفاد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوط به آن، احراز شرایط متقاضیان مسکن دولتی به این صورت انجام می‌شود که اول‌ از همه، باید فرم جیم متقاضی در سامانه‌های وزارت راه‌وشهرسازی سبز باشد؛ یعنی متقاضی و افراد تحت تکفل او، از اول سال ۱۳۸۴ به بعد فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیز از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.

شرط دوم آنکه متقاضی متأهل یا سرپرست خانوار باشد. البته زنان خودسرپرست نیز مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال حائز ثبت‌نام مسکن دولتی هستند. همچنین طبق اظهارات متولیان امر، امکان ثبت‌نام مردان مجرد مستقل نیز در نهضت ملی مسکن وجود دارد و در فرایند ثبت‌نام نیز گزینه آن قابل انتخاب است؛ اما هنوز این موضوع در قوانین اصلاح نشده است.

نکته دیگر این که «نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور» و «معلولان جسمی - حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور» بدون احراز شرط تأهل و سرپرست خانوار در زمره متقاضیان قرار می‌گیرند. همچنین متقاضیان زن متأهل نیز می‌توانند با ارائه تعهدنامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرایط واگذاری طرح‌های حمایتی مسکن به همسر و به‌شرط سبز بودن فرم ج به نام متقاضی و همسر، به‌عنوان متقاضی نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند و با احراز سایر شرایط قانونی، از مزایا و امکانات طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه‌وشهرسازی برخوردار شوند.

شرط سوم پذیرش ثبت‌نام متقاضی این است که فرد متقاضی حداقل در پنج سال اخیر سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشد و در زمان مقرر بتواند مدارکی نظیر گواهی از محل کار برای اثبات این مدعا ارائه دهد. البته سابقه سکونت برای مهاجران از کلانشهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد و برای کارمندان دولت نیز که به استناد حکم دستگاه ذیربط به شهر دیگری جز تهران منتقل می‌شوند، این سابقه ملاک عمل نخواهد بود. همچنین برای متقاضیان ثبت‌نام مسکن در شهرهای جدید، سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا، شهر مادر یا سایر شهرهایی که متقاضیان آنها به‌دلیل نبود اراضی دولتی به آن شهر جدید معرفی شده‌اند، ملاک است.

چهارمین شرط اصلی برای قبولی ثبت‌نام متقاضی نهضت ملی مسکن و معرفی او به پروژه‌های مسکن دولتی این است که او از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون سابقه مالکیت خصوصی یا سابقه دریافت تسهیلات ساخت و خرید مسکن از سیستم بانکی نداشته باشد. البته در این مورد نیز قرار بود بنا به تغییرات شدید و سریع در اقتصاد ایران در دهه اخیر، شرط مالکیت با رایزنی وزارت راه‌وشهرسازی در شورای‌عالی مسکن اصلاح شود و سال پایه از ۸۴ به سال‌های بالاتر مانند ۹۰و۹۵ تغییر کند؛ اما هنوز اتفاقی در این مورد رخ نداده و ملاک فعلی همان قانون قبلی است.

بیشتر بخوانید 

بمب خلأ

بمب خلأ که از انواع بمب و تسلیحات نامتعارف قلمداد می شود در جریان جنگ روسیه و اوکراین به یکی از عبارات پرکاربرد تبدیل و به تازگی به صدر جست و جوهای کاربران در فضای مجازی کشیده شده است.

دلیل این موضوع آن است که مقامات سیاسی اوکراین مدعی هستند، روسیه در جریان حملات نظامی به اوکراین از این بمب استفاده کرده است.

در رابطه با همین خبر، رسانه ها مدعی شدند که اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، پس از ملاقات با نمایندگان کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت که روسیه در حمله به کشورش از یک سلاح گرمافشاری معروف به "بمب خلأ " استفاده کرده است.

مارکارووا پس از دیدار با این قانونگذاران گفت: آنها امروز از بمب خلأ استفاده کردند. ویرانی که روسیه می‌خواهد به اوکراین وارد کند، بزرگ است.

                                                   روسیه از «بمب خلاء» استفاده کرده است!

یک بمب خلأ یا سلاح گرمافشاری، اکسیژن هوای اطراف را می‌مکد تا انفجاری با دمای بالا ایجاد کند، که معمولاً موج انفجاری با مدت زمانی که به میزانی قابل توجه طولانی‌تر از یک بمب متعارف است، ایجاد می‌کند و می‌تواند بدن انسان را تبخیر کند.

این در حالی است که هنوز استفاده از سلاح‌های گرمافشاری در جنگ در اوکراین رسما تایید نشده است. شبکه سی.ان.ان گزارش داد، یکی از تیم‌هایش بعدازظهر شنبه، یک پرتابگر موشک های گرمافشاری چندگانه روسی را در نزدیکی مرز اوکراین تشخیص داده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، گزارش‌های مربوط به این مساله را دیده؛ اما تاییدی در قبال استفاده روسیه از چنین سلاح‌هایی دریافت نکرده است. او در یک نشست خبری گفت: اگر چنین چیزی درست باشد، به طور بالقوه یک جنایت جنگی است. او اضافه کرد که سازمان هایی بین‌المللی هستند که چنین گزارش هایی را ارزیابی خواهند کرد و دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال مشارکت در گفت‌وگو درباره آن است.

از بمب های خلأ قبلا در کجا استفاده شده است؟

سابقه استفاده از بمب‌های خلأ یا ترموباریک به جنگ جهانی دوم و استفاده ارتش آلمان نازی از آن‌ها بازمی‌گردد.

ارتش آمریکا در دهه ۱۹۶۰ طی جنگ ویتنام از بمب‌های خلأ استفاده کرد.

یکی دیگر از مورد ثبت شده مربوط به ارتش آمریکا به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد که از این نوع تسلیحات برای کشتن نیرو‌های القاعده پناه گرفته در غار "تورا بورا" (غار سیاه) در افغانستان استفاده شد.

روسیه از بمب‌های خلأ در سال ۱۹۹۹ طی جنگ چچن استفاده کرد که محکوم کردن این کشور توسط سازمان دیدبان حقوق بشر را در پی داشت.

همچنین برخی گزارش‌ها به استفاده از بمب‌های خلاء ساخت روسیه در جنگ داخلی سوریه اشاره دارند.

بیشتر بخوانید

حقوق کارگران ۱۴۰۱

همه ساله و در روزهای پایانی سال حقوق حداقلی کارگران برای سال آینده تعیین می شود و امسال نیز همچون سال های گذشته این تصمیم روز گذشته گرفته شد که مورد توجه بسیاری از کاربران در فضای مجازی بوده است.

پرونده تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ با توافق بین نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و تعامل دولت، بسته شده و افزون بر تعیین افزایش فوق، کمک هزینه مسکن از ۴۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان و بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد که حدود ۴۵ و ۴۲ افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حقوق حداقلی قانون کار برای سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۷.۴ درصدی، بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت تا قدرت خرید کارگران افزایش بیابد.

 نتایج شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ مشخص شد. به گفته اعضای کارگری شورا، با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹۳۲۵۰ و پایه مزد ماهانه کارگران به ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال رسید.

در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به ۷۰۰۰۰ ریال رسید.

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۶۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷۲۵۷۰۰۰ ریال شده است.

برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید 

واریز سهام عدالت

همزمان با نزدیک شدن به پایان سال همانند سال های گذشته و به دنبال انتشار اخبار متعدد دوباره بحث پرداخت سود سهام عدالت مورد توجه دارندگان این نوع سهام ها قرار گرفته است.

مستند به اخباری که در این زمینه منتشر شده است، محسن انصاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبر نیمروزی ۱۴ شبکه یک سیما درباره واریز سود سهام عدالت متوفیان هم گفت: برنامه‌هایی تدارک دیده شده که ظرف یک ماه آینده از سوی شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه مرکزی این برنامه‌ها اعلام عمومی خواهد شد.

انصاری افزود: حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ۳۱ شرکت سرمایه پذیر سود ده سهام عدالت وصول شده و امیدوارم ظرف چند روز آینده بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر سهامدار به حساب شان واریز می‌شود.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان بورس تاکنون ۹۶ درصد از سود سهام عدالت از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر وصول شده است و از فردا اطلاعات پرداخت سود به بانک‌ها برای پرداخت به دارندگان سهام عدالت ارسال می‌شود.

 

سود سهام عدالت چقدر است و کی واریز می شود؟

پیگیری‌‌های نشان می‌دهد که اگر دو شرکت پالایش نفت بندر عباس و پالایش تبریز کسری سود خود را تا فردا تامین کند، لیست سهامداران سهام عدالت احتمالا شنبه یا یکشنبه به بانک‌ها ارسال می‌شود.

 بنابراین سهامداران باید در روزهای ابتدایی هفته آینده منتظر دریافت سود باشند. روابط عمومی سازمان بورس با انتشار پستی در توئیتر اعلام کرد که ۹۶ درصد از سود سهام عدالت وصول شده است.

اما شرکت سپرده گذاری مرکزی تصحیح کرد با پرداخت مابقی سود دو شرکت، میزان سود به ۹۶ درصد می‌رسد. هر فردی که برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی داشته باشد، در روزهای پایانی امسال، مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به عنوان سود سهامش دریافت می‌کند. فرد دارنده سهام یک میلیون تومانی نیز حدود یک میلیون تومان سود می‌گیرند.

بیشتر بخوانید 

کریم بنزما

کریم مصطفی بنزما متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۸۷ در لیون فرانسه است و والدین او اصالتاً الجزایری و مسلمان اهل منطقه کبیلیا هستند.

بنزما بازیکن تیم ملی فرانسه و کاپیتان دوم باشگاه رئال مادرید است. او از بهترین مهاجمین دهه اخیر فوتبال بوده‌ است؛ گلزنی، بازیسازی برای دیگر مهاجمین و دقت پاسکاری بالا از شاخصه‌های این مهاجم فرانسوی است. بنزما رکورددار بیشترین پاس گل در تاریخ باشگاه رئال مادرید است.

کریم بنزما کرونا گرفت - تابناک | TABNAK

دو شب پیش رئال مادرید در یک بازی به یادماندنی و تاریخی با هت تریک کریم بنزما پی اس جی را از لیگ قهرمانان کنار زد و به یک چهارم نهایی رفت.

رئال مادرید در حالی پای به بازی برگشت برابر پی اس جی گذاشت که سه هفته پیش در پاریس با گل دقیقه 93 کیلیان امباپه مغلوب شده بود. روند بازی رئال در بازی رفت به گونه ای بود که کمتر کسی برای این تیم شانس صعود قائل بود.

کریم بنزما با این هت تریک به اولین بازیکنی تبدیل شد که توانسته در یک بازی حذفی اروپایی برابر پی اس جی هت تریک کند. او در یکی از بهترین فصول فوتبالی خود، تنها پاریس را از لیگ قهرمانان بیرون کرد.

 کریم بنزما همچنین با ۳۴ سال و ۸۰ روز به مسن ترین بازیکنی تبدیل شد که موفق به ثبت هت‌تریک در لیگ قهرمانان اروپا شده است.

بیشتر بخوانید 

مارال و مونا فرجاد

مارال و مونا فرجاد دو بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی هستند که به تازگی در غم مادر خود به سوگ نشسته اند و همین موضوع ایشان را به ترند گوگل تبدیل کرده است.

مخالفت رهبری با پول پاشی مجلسی‌ها جهاد تبیین را ترند کرد/ سهامداران سهام عدالت در انتظار دریافت سود و در پی اطلاعات/ حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ در صدر جست و جو‌ها قرار گرفت/ بمب خلاء روسی‌ها همچنان در کانون توجه کاربران

مونا و مارال فرجاد، بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون با انتشار تصاویری از مادرشان، منیژه افشاری از درگذشت او خبر دادند. مارال فرجاد که دست و پنجه نرم کردنش با بیماری سرطان به تازگی سوژه خبرنگار مجله‌ی گِلَمور در مجارستان شده بود با انتشار عکسی از خود در کنار مادرش، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «مامان قشنگم، مامان منیژه جونم، رفتی؟ مامان قشنگم، من دارم خوب می‌شم. بهم گفتی خوب می‌شی نترس. پس چرا تو این شرایط من رو ول کردی.»

مونا فرجاد نیز با انتشار عکس مادرش چنین نوشت: «گرچه جوان نبود اما به همین جوانی بود و اکنون که رفت جوانی ما را می‌نگریست... خداحافظ منیژه جونم.» مونا و مارال فرجاد، فرزندان جلیل فرجاد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که به تازگی با نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه روی صحنه رفت و زنده‌یاد منیژه افشاری هستند.

بیشتر بخوانید 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل