بازدید 6481

وزیر راه و شهرسازی عازم باکو شد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان برای شرکت در پانزدهمین اجلاس این کمیسیون و مذاکرات برای افزایش همکاری‌های حمل و نقلی صبح امروز( پنجشنبه) عازم باکو ‌شد.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 10 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، قاسمی در این سفر به رایزنی با همتای آذربایجانی خود درباره افزایش حجم مبادلات دو کشور خواهد پرداخت.

مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان طی هشت ماه اخیر به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۲۵۲ میلیون دلار صادرات به آذربایجان و ۲۹۰ میلیون دلار واردات از این کشور انجام گرفته است،‌ به همین منظور دو طرف برای ارتقاء همکاری‌های تجاری نیز گفت وگو خواهند کرد.

ارتقای همکاری‌های ایران و آذربایجان در زمینه حمل و نقل جاده‌ای با توجه به افزایش میزان تردد ناوگان با بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون و پیگیری راه‌اندازی مجدد قطار مسافری نخجوان - مشهد - نخجوان از محورهای سفر وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.

قاسمی در این سفر درباره ازسرگیری پروازهای هما و همچنین سایر شرکت‌ها به کشور آذربایجان و افزایش تعداد پروازها با همتای آذربایجانی خود به رایزنی می‌پردازد.

کاهش یا حذف عوارض ناوگان ایرانی متردد به قلمرو آذربایجان از محورهای مهم این سفر خواهد بود.

قاسمی طی این سفر بر ضرورت از سرگیری فعالیت سرویس‌های منظم مسافربری دو جانبه با رعایت نظام‌نامه‌های بهداشتی باتوجه به واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد در ایران تیز تاکید خواهد کرد.

پیگیری پروژه احداث پل آستاراچای، تکمیل پروژه بارانداز ریلی آستارا و پروژه ریلی رشت-آستارا به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب از دیگر موضوعات سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان است.

همچنین در این سفر مقامات دو کشور درباره توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه کشتیرانی رو-رو، کشتی‌سازی، تعمیر کشتی و ایجاد خطوط کشتیرانی مشترک کانتینری، یخچالی رو-رو صحبت خواهند کرد.

با توجه به اینکه «الهام علی‌یف» رئیس جمهور آذربایجان از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی مناطق آزاد شده دعوت کرده بود،‌ بازسازی مناطق آزاد شده از جمله شهرهای فضولی، جبرائیل، زنگیلان و آغدام نیز در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

تجارت، سرمایه‌گذاری، بانک، بیمه، ‌حوزه‌های مختلف حمل و نقل، گمرک، ارتباطات، برق، آب، محیط زیست، نفت، گردشگری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ، کار، ورزش و علوم از دیگر موضوعاتی است که طی این سفرمورد مذاکره و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان نیز دی ماه سال گذشته با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی در تهران برگزار شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر