بازدید 6717

توانمندسازی گروههای محروم با پویش درخت یاری

کد خبر: ۱۱۰۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ 26 February 2022

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری گفت: طی سال جاری ۳۰۰۰ خانواده محروم تحت پوشش پویش درخت‌یاری قرار می‌گیرند.

به گزارش تابناک، محمد امیر بزرگیان در نشست خبری دومین پویش ملی درخت‌یاری که صبح امروز برگزارشد، با یادآوری این نکته که سال‌هاست گروه‌های مردمی و جهادی در حوزه درختکاری فعال هستند اما این فعالیت‌ها آسیب‌هایی داشته است و عمدتا درخت‌های کاشته شده سرانجامی نداشتند و مدت کوتاهی بعد از خشک می‌شدند، اظهارکرد: در هم اندیشی که با گروه‌های جهادی‌ و مردمی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به جای درختکاری باید به سمت درخت‌یاری برویم.

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری با بیان علاوه بر گروه‌های جهادی، فعالان اجتماعی و محیط زیست پیشنهادات خوبی دادند از جمله اینکه پروژه درختکاری را به سمت درختان مثمر ببریم و در مناطق کم برخوردار بکاریم، گفت: با این هم‌اندیشی‌ها پویش درخت‌یاری شکل گرفت که یک حرکت مردمی درجهت فرهنگسازی کاشت درخت‌های مثمر و بومی با هدف کمک به اقشار کمتر برخوردار شکل گرفت تا ثمرات این درختکاری را با کمک درخت‌یاران به دستان آنانن برساند.

توانمندسازی گروههای محروم با پویش درخت یاری

وی افزود: در این پویش هر فرد یا گروهی می‌تواند با تهیه و کاشت درختان مثمر در به نتیجه رسیدن این هدف بزرگ گامی کوچک اما مهم بردارد.

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری با اشاره به اینکه گروههای جهادی برای کمک به این پویش با تمام ظرفیت شان پای کار آمده‌اند، گفت: مراکز نیکوکاری نیز به همراهی شبکه فعال گروه‌های مردمی ( سمن‌ها) اضافه شدند و به این ترتیب کاشت نهال را به واسطه گروه‌های مردمی برای قشر ضعیف و آسیب دیده کلید زدیم.

وی افزود: پای کار آمدن گروه‌های مردمی، جهادی و موسسات نیکوکاری باعث شد که مساله مالی خرید نهال درختان تا حد زیادی برطرف شود و در کنار این‌ها دستگاه‌های حمایتی هم برای پیشبرد اهداف پویش به ما کمک کردند و این کمک‌ها امسال هم ادامه دارد.

بزرگیان با بیان اینکه کارشناسان حوزه منابع طبیعی به ظرفیت‌های منطقه برای کاشت درخت در اقلیم و زمان مناسب کمک می‌کنند و افزون بر این صلاحیت گروه‌های جهادی برای همکاری در مناطق برای کاشت درختان تایید می‌شود، تاکید کرد: برای محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار کشور، گاهی بسته معیشتی را به خانوارهای می دهیم که اثر آن در معیشت خانوار در نهایت سه هفته است اما ما در پویش درخت‌یاری با ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ نهال را برای محرومان می‌کاریم که حتی برای نسل‌های بعدی‌شان هم ثمر داشته باشد.

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری با اشاره به شیوه زندگی مردم در استان خوزستان توضیح داد: برای مثال در این استان همه مردم براساس سبک زندگی خانه‌هایشان حیاط دار است و یا در جنوب کرمان که فضاهای کاشت زیادی در اختیار مردم است، می‌توانند از طریق کاشت و نگهداری درختان مثمر، عایدی خوبی داشته باشند ‌حتی کاشت دو درخت انبه که ۵۰۰ کیلو انبه می دهد.

وی افزود: در استانی مثل سیستان و بلوچستان خانواده محروم با کاشت درخت مثمر بومی منطقه مثل انبه هم معاشش را تامین می‌کند و هم می تواند محصولات درخت کاشته شده را در محل زندگی‌اش بفروشد بنابراین کاشت نهال یک کمک پایدار به مردم محروم در مناطق مختلف کشور است.

بزرگیان با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف این پویش، سال گذشته ۸۵۰ هزار نهال در مناطق مختلف کشور کاشته شده است و با توجه به اهداف درخت‌یاری به کاشت درخت اکتفا نکردیم، اظهارکرد: این درختان باید یاری شوند تا به ثمر برسند و گروه های بومی جهادی برای رسیدن به این هدف پای کارآمدند و راهبر ما در مناطقی هستند که درختان پویش از سوی مردم کاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نیاز تامین سرانه فضای سبز، تولید اکسیژن با اجرای این پویش در کشور از سوی گروههای محروم جامعه انجام می‌شود، گفت: چون خانواده‌های همراه این پویش روی نهال کاشته شده‌شان احساس مالکیت دارند به آن توجه می‌کنند بنابراین احتمال اینکه درختان سالیان طولانی حفظ شوند، بیشتر است.

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری با بیان اینکه فعالیت این پویش مختص هفته درختکاری نیست و در طول سال متوقف نمی‌شود، اظهارکرد: تقریبا از ۸۵۰ هزار اصله نهال کاشته شده در سال گذشته چیزی حدود ۱۵ درصد خشک شده که به اعتقاد کارشناسان این حوزه عدد خوبی بوده است.

بزرگیان گفت: امسال۳۰۰۰ خانواده محروم برای همراهی در این پویش شناسایی شده‌اند تا به کمک ۵۰۹ خانواده جهادی به درخت‌یاری بپردازند در حالی‌که سال گذشته ۲۰۰۰ خانواده تحت پوشش این طرح قرار گفته بودند.

وی هدف گذاری امسال پویش را کاشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال عنوان کرد و گفت: این پویش در سال نخست فعالیتش حتی در استان سیستان و بلوچستان که شرایط اقلیمی سختی دارد، توانست موفق به ایجاد سه باغ شد که تامین نهال آن از طریق پویش انجام شد و برای آبیاری باغ خیرین کمک رسانی کرده اند و بالغ بر ۳۰۰۰ نهال کاشته شده است.

بزرگیان ادامه داد: در بخشهای محروم شهر مشهد، گروه‌های مردمی و جهادی ۸۰۰۰ نهال در مناطق حاشیه‌ای شهر کاشتند و برای رسیدن به اهدافشان حمایت دستگاه‌های مسئول را هم جلب کرده اند همچنین در قم گروه‌های مردمی توانسته‌اند برای کمک به پویش مردم را پای کار بیاورند.

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری با بیان اینکه کاشت ۱۰۰ میلیون درخت مثمر هدف نهایی این پویش تعیین شده که برای آن یک طرح بلند مدت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است، گفت: می خواهیم شعار هر ایرانی یک درخت به شکل واقعی در جامعه ایرانی نمود پیدا کند البته هدف اصلی این پویش فرهنگسازی کاشت درختان و درخت یاری است.

پویش درخت‌یاری خانواده‌های ضعیف را توانمند می‌کند

درادامه این نشست ضرغام پرنیان - رییس مجمع عالی جهادگران کشور- با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی گروه‌های جهادی خیررسانی به مردم مستضعف است، اظهارکرد: برای رسیدن به این هدف رویکرد جدیدی در حوزه مطالبه گری پیش می بریم.

وی با اشاره به اینکه این مجمع در حدود سه سال در ۵۰۰ شهرستان کشور با حضور همه اصناف جهادگر برای رسیدن به دوهدف سیاستگذاری و مطالبه گری درون سازمانی و برون سازمانی انتخابات برگزار کرده است، گفت: در حاضر مجمع جهادگران یک شبکه عظیم جهادی است و این مجمع نماینده کل کشور برای کمک‌رسانی به مناطق محروم است.

پرنیان با بیان اینکه ما ۳۲ مجمع داریم و حاصل آن مجمع عالی جهادگران کشور است که در حوزه مختلف پیگیر سیاستگذاری است، اظهارکرد: پویش درخت‌یاری کار ارزشمندی است که باید زودتر اتفاق می‌افتاد چون محیط زیست حیات تپنده کشور است و آسیب‌های بی توجهی به آن به مردم می‌رسد و حفظ آن چرخه اقتصاد کشور را به شکوفایی می رساند.

رییس مجمع عالی جهادگران کشور با اشاره به اینکه پویش درخت‌یاری را به سمت خانوارهای مستضعفی که زمین و آب دارند، حرکت داده‌یم، ادامه داد: باید نگاهمان را به این سمت ببریم که خانوارهای ضعیف را توانمند کنیم و درختان مثمری بکاریم که برایشان درآمدزایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: این نوع درختکاری هم خانواده‌های ضعیف را توانمند و هم به تقویت محیط زیست کمک می کند.

پرنیان با اشاره به اینکه ۵۰۰ گروه جهادی در اقلیم‌های مختلف برای کمک به این پویش پای کار آمدند و اعلام آمادگی قطعی کردند، گفت: البته دستگاههای مسئول این حوزه نیز طبق فرمایش رهبری برای انجام وظایفشان با ما همراهی می‌کنندو پشتیبان ما هستند.

وی با بیان اینکه درختکاری و درخت‌یاری یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: همه دستگاهها باید در این زمینه احساس تکلیف کنند.

رییس مجمع عالی جهادگران کشور یادآور شد: گروه های جهادی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور با شناسایی خانواده‌هایی که امکان همکاری با این پویش را دارند، همراه ما هستند.

در پایان این نشست مصطفی یخچالی - مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی -با بیان اینکه پویش درخت‌یاری، مردمی است و مجموعه علوی به عنوان بزرگترین حامی در راستای ماموریت‌های محوله همراه گروههای جهادی و مردمی شد، گفت: در واقع ما به عنوان تسهیلگر و حامی عمل کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف این مرکز حمایت از مجموعه‌های محیط زیستی و فعال کشاورزی است ،افزود: ما فعالان عرصه‌های مختلف را حمایت می کنیم و یکی از خدمات ماندگار که بعدها ثمراتش را مردم می‌ببیند و در بوم منطقه و کسب درآمد و هوای پاک تاثیر خواهد داشت، همین پویش درخت‌یاری خواهد بود.

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی با تاکید بر اینکه رویکرد ما توانمندسازی است، گفت: یکی از راه‌هایی که در روستاها مردم می‌توانند از طریق آن امرارمعاش کنند همین درختکاری است.

به گزارش روابط عمومی دومین پویش ملی درخت‌یاری یخچالی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، نقش حلقه های میانی تعیین شده است، گروههای جهادی و مردمی را از جمله این گروهها عنوان کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم