بازدید 5953
۳

صربستان روسیه را تحریم نمی‌کند

رئیس جمهور صربستان در مورد بحران شرق اروپا و جنگ در اوکراین گفت، صربستان به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد، اما روسیه را تحریم نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱ 26 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «آلکساندار ووچیچ» جمعه شب در یک نشست خبری که مستقیما از تمامی شبکه‌های تلویزیونی پخش شد گفت: روزهای پیش رو برای ما آسان نیست. شورای امنیت ملی صربستان در مورد وضعیت اوکراین به جمع بندی رسید که در نشست دولت در ۴۸ ساعت آینده ارائه خواهد شد.

ووچیچ خاطرنشان کرد: صربستان به هنجارهای حقوق عمومی بین‌المللی احترام می‌گذارد و این بهترین راه برای محافظت از خود و منافعش است، اما به دوستی‌های سنتی نیز احترام می‌گذارد. برای صربستان حیاتی نیست که کسی را تحریم کند.

وی اظهار داشت: ما باید در دفاع از منافع کشورمان متحد باشیم.

رئیس جمهور صربستان افزود: سیاست صربستان باید همکاری و روابط خوب با همه باشد. ما در حال پیشروی در مسیر اروپا هستیم، اما با دوستان سنتی نیز روابط خوبی برقرار می‌کنیم. زیرا هر آنچه از گاز و نفت داریم با پول خود و کارمان ساخته‌ایم، بنابراین ما شهروندان صربستان باید در دفاع از منافع کشورمان متحد باشیم.

وی افزود: امروز به عنوان فرمانده کل قوا دستور دادم که هر اتفاقی در حال وقوع است، بررسی شود. ارتش ما می‌تواند برای تغییر دکترین نظامی در آینده درس‌های زیادی بیاموزد. اکنون برای ما واضح‌تر شده که قدرت‌های بزرگ چگونه رفتار می‌کنند، پس باید تقویت شویم و آمادگی بیشتری داشته باشیم.

صربستان در مسیر اروپایی

ووچیچ در پاسخ به این سوال که صربستان چگونه با این واقعیت کنار می‌آید، اروپا و آمریکا این تصمیم را به طور کامل دوست ندارند، گفت: ما در سیاست خود موفق خواهیم شد و به کار خود ادامه خواهیم داد. صربستان در مسیر اروپا قرار دارد، اما بخاطر اینکه از ما کاری خواسته می‌شود؛ در خصومت و دشمنی با کشوری عجله نمی‌کند.

بنا به اظهارات ووچیچ؛ جمهوری صربستان تمام اقدامات لازم را برای تامین غذا و انرژی مورد نیاز انجام خواهد داد و در عین حال از مشارکت داوطلبان برای مشارکت در درگیری‌ها جلوگیری می‌کند. نهادهای دولتی همه اقدامات را برای جلوگیری از مشارکت داوطلبان در درگیری‌های شرق اروپا انجام خواهند داد.

وی تاکید کرد که جمهوری صربستان به مردم اوکراین کمک‌های بشردوستانه ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور ووچیچ با اشاره به اینکه صربستان به اصل بی طرفی نظامی خود احترام می‌گذارد، گفت که لازم است تمام فعالیت‌های برنامه ریزی شده ارتش صربستان با شرکای خارجی متوقف شود.

اولویت صربستان دفاع از منافع شهروندان

وی گفت، صربستان به هنجارهای بین‌المللی احترام می‌گذارد. اما در درجه اول از منافع شهروندان خود محافظت می‌کند.

رئیس جمهور صربستان تاکید کرد: بلگراد در حال حاضر هیچ تحریمی علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. بر اساس تجربه‌ای که داریم، تحریم هیچ کشوری به نفع سیاسی و اقتصادی صربستان نیست.

وی افزود: جمهوری صربستان با پیروی از اصول اولیه‌ای که سیاست خارجی خود را بر اساس آن استوار می‌کند، نقض تمامیت ارضی هر کشوری از جمله اوکراین را بسیار اشتباه می‌داند.

ووچیچ با اشاره به اینکه حفظ صلح و ثبات برای صربستان از اهمیت اساسی برخوردار است، گفت که صربستان به طور کامل از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

«ایویتسا داچیچ» رئیس پارلمان صربستان نیز در این نشست خبری گفت: ما فقط یک سود و منفعت داریم و آن هم منافع صربستان است. وظیفه ما این نیست که بر اساس خواسته و انتظارات دیگران عمل کنیم.

وی افزود: بروکسل از ما انتظار دارد روسیه را تحریم کنیم، روسیه احتمالاً از ما انتظار دارد که هر کاری را که انجام داده‌اند به رسمیت بشناسیم و تحسین کنیم. وظیفه ما جنگ با روسیه یا اوکراین و حمایت از یکی از طرفین علیه دیگری نیست. وظیفه ما این است که ببینیم چه کاری برای ما بهتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
چرا؟ صربستان که طعم لشکرکشی ابرقدرت با کشورش را چشیده؟ اوکراینی ها هم از تبار اسلاوها هستند
دوستای پوتینم مثل خودشن. سربرنیتسا رو یادمون نرفته.
کاملا منطقیه و هیچ کشوری دیگه با طناب پوسیده امریکا نباس بره تو چاه...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست