بازدید 11453
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری / ده چیزی که مهاجران در آمریکا خلق کردند / تکنیک جالب دروغگویی سی ان ان / چرا پوپولیسم بد است؟ / شهروندان آمریکا، نخستین قربانی اولین بمب هسته ای!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱ 13 February 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.


ده چیزی که مهاجران در آمریکا خلق کردند

آمریکا و استرالیا به عنوان آخرین خشکی های بزرگ کشور شده توسط بشریت، بر روی دوش مهاجران رشد کرده و به همین دلیل مهاجرپذیری به ویژه در آمریکا، امری مرسوم در تمامی دوران بوده است. بسیاری از دستاورهای بزرگ که در آمریکا کشف و ثبت شده توسط همین مهاجران کشف یا خلق شده است. با ده مورد از دستاوردهای مهاجران در آمریکا در ویدیویی با زیرنویس فارسی در «تابناک» آشنا شوید.

 


تکنیک جالب دروغگویی سی ان ان

در این ویدئو دو گزارش جعلی که سی ان ان در سال‌ ۱۹۹۱ جنگ خلیج فارس و امسال برای جنگ سوریه ساخته است را می‌بینید. در ویدئو اول در سال ۱۹۹۱ می‌بینید که خبرنگار ناگهان وسط گزارش ماسک شیمیایی می‌گذارد که ساختگی است و در ویدئو دوم، گزارشگر سی ان ان می‌گوید در مرز سوریه است که صدای پرنده و تلفن می‌آید، ماجرا را لو می‌دهد. با این تکنیک جالب دروغگویی در «تابناک» آشنا شوید.

 

شهروندان آمریکا نخستین قربانی اولین بمب هسته‌ای!

آمریکا برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم، اقدام به تولید بمب هسته‌ای کرد که اولین آزمایش آن در صحرای نیومکزیکو در ۱۶ جولای ۱۹۴۵ انجام شد. تاثیر این انفجار بر ساکنین این منطقه چنان شگرف بود که تعداد زیادی از آن‌ها در سالیان بعد با گرفتن سرطان‌های مختلف از دنیا رفتند و قربانی سلطه یابی هسته‌ای دولت خود شدند؛ دولتی که شهروندان خود را قربانی مسابقه تسلیحاتی کرد و تا به امروز تلاش کرده است این ماجرا به فراموشی سپرده شود.

 

چرا پوپولیسم بد است؟

آیا می دانید پوپولیسم چیست؟ در تعریف آکادمیک، پوپولیسم متحد کردن مردم علیه طبقه الیت (نخبه) فاسد است ولی اجرای آن از منظر اقتصادی، عموماً عواقب خوشی ندارد. با این ویدئو همراه باشید تا بدانید دلیلش چیست.

 

آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های روانشناسی در مورد فرمانبرداری توسط یکی از روانشناس‌های دانشگاه ییل به نام استنلی میلگریم انجام شد. تمرکز آزمایش میلگریم روی تضاد بین فرمانبرداری و وجدان شخصی بود. اینکه آیا وجدان شخصی مردم در اطاعت آن‌ها از یک مرجع قانونی و مجاز تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ میلگریم توجیهات متهمین دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ را که محکوم به نسل‌کشی بودند، مطالعه کرد. در این دادگاه، اغلب متهمین با این توجیه که دستور، دستور است، و آن‌ها صرفا از دستور فرماندهان خود فرمانبرداری کرده‌اند، تلاش نمودند که مسئولیت اقدامات خود را به دوش مقامات بالاتر از خود بیندازند. این اقدام باعث شد که این نوع دفاع به دفاع نورنبرگ معروف شود.

سوالی که برای میلگریم پیش آمد این بود که آیا نازی‌ها صرفا از دستور اطاعت می‌کردند و هر شخص دیگری نیز در موقعیت آن‌ها همان کار را تکرار می‌کرد؟ میلگریم پس از آزمایش عملی خود ثابت کرد که اکثر انسان‌ها از مقامات مجاز بالاتر از خود اطاعت می‌کنند؛ حتی اگر معنی آن کشتن یک انسان بی‌گناه باشد و نمی‌توان روی اخلاقیات و وجدان فردی اشخاص به عنوان یک مانع حساب کرد. تصاویری از آزمایش واقعی که نشان می‌دهد افراد در برابر دستورها چه واکنشی نشان می‌دهند در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
در باره ویدئوی خدمات مهاجران، توجه بفرمایید که ادعای فیلیپ امیگوالی در باره معادله اتصال سوپرکامپیوترها و اختراع اینترنت نادرست است و این ادعای باطل ایشان از طرف جامعه علمی رد شده است. موقعی که اینترنت اختراع شد ایشان یک طفل دبستانی بود! ایشان ادعاهای دیگری هم در مورد برنده شدن جایزه نوبل کامپیوتر و رکوردهای جهانی دارد که همگی بی اعتبار و تقلبی هستند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر