بازدید 3882

پوتین: ناتو و آمریکا نگرانی‌های مسکو را نادیده گرفته‌اند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از گفت‌وگو با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در کرملین گفت که نگرانی‌های اصلی مسکو درباره تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) نادیده گرفته شده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳ 08 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از مسکو، پوتین شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگو در کرملین با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تصریح کرد که نگرانی‌های اصلی مسکو در پیشنهادات برای تضمین‌های امنیتی نادیده گرفته شده است.

‌رئیس جمهور سیاست درهای باز ناتو را تفسیری آزاد از اصول این ائتلاف توسط ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشورها خواند و گفت: اعضای ناتو همچنان به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهند که در این خصوص هم با مکرون گفت‌و گو کردیم.

پوتین گفت: در طول مذاکرات، ما به تبادل نظر در مورد پیشنهادات روسیه خطاب به ایالات متحده و ناتو برای ارائه تضمین‌های امنیتی حقوقی بلندمدت ادامه دادیم و نگرانی‌های مسکو در این زمینه را برشمردیم.

به گفته وی، "متاسفانه در پاسخ‌های دریافتی در ۲۶ ژانویه از سوی آمریکا و ناتو، نگرانی‌های اصلی نادیده گرفته شد."

وزارت خارجه روسیه پیش نویس معاهده میان روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافق نامه‌ای را در مورد اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۶ آذر) منتشر کرد. در این سند، دو طرف متعهد می‌شوند که تمامی زیرساخت‌های موجود برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در خارج از قلمرو خود را از بین ببرند، در برنامه‌ریزی نظامی خویشتن داری کنند و اقداماتی را انجام ندهند که امنیت یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

آمریکا و ناتو در ۲۶ ژانویه، (۶ بهمن) پاسخ‌های کتبی خود را به ضمانت‌های امنیتی پیشنهادی مسکو به روسیه تحویل دادند. آنها در بیانیه‌ها اصول خود را در مذاکرات با مسکو بیان کردند.

روسیه برای کشورهای همسایه تهدید نیست

وی گفت: غیرقابل درک است که بر اساس چه دلایلی تلاش می‌کنند حرکت نیروهای روسیه در خاک خود را به عنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه تلقی کنند.

وی افزود: ظاهراً هم کشورهای بالتیک و هم سایر کشورهای همسایه ما احساس خطر می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: در هر صورت، از این امر برای دنبال کردن یک سیاست غیردوستانه در قبال مسکو استفاده می‌شود.

پوتین ادامه داد: در این همراهی، خود کشورهای عضو ناتو همچنان به پمپاژ کردن انواع تسلیحات مدرن به اوکراین، تخصیص منابع مالی قابل توجه برای نوسازی ارتش این کشور و اعزام متخصصان و مربیان نظامی ادامه می‌دهند.

به گفته وی، او در دیدار با مکرون درباره همه اینها صحبت کرده است.

وی یادآور شد، در استراتژی نظامی ناتو، روسیه به طور مستقیم تهدید و دشمن اصلی امنیتی نامیده می‌شود. ناتو ما را به عنوان یک دشمن معرفی کرده است. علاوه بر این، ناتو و کشورهای عضو آن با نزدیک کردن زیرساخت‌های نظامی خود به مرزهای ما، خود را محق می‌دانند که کمی به ما در مورد مکان و نحوه استقرار نیروهای مسلح آموزش دهند و در عین حال از ما می‌خواهند که رزمایش‌ها و تمرینات برنامه ریزی شده را انجام ندهیم.

پوتین گفت که ادعاهای رفتار تهاجمی مسکو با منطق مطابقت ندارد، زیرا این ناتو بود که به مرزهای روسیه نزدیک شد و نه برعکس.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که گسترش ائتلاف به شرق تهدیدی مشترک برای روسیه است.

وی تصریح کرد: «ما به سمت ناتو حرکت نمی‌کنیم، اما ناتو به سمت ما حرکت می‌کند. بنابراین، اینکه می‌گوییم روسیه رفتار تهاجمی دارد، حداقل با منطق مطابقت ندارد. آیا ما جایی به مرز رسیده‌ایم؟ اما زیرساخت‌های ناتو به ما نزدیک شده است. »

رئیس جمهور روسیه گفت: آنها سعی می‌کنند به فدراسیون روسیه اطمینان دهند که ناتو یک اتحاد صلح آمیز و دفاعی است، اما در استراتژی نظامی این اتحاد، مسکو به عنوان یک دشمن تعیین شده است.

وی اظهار داشت که مسکو نگران است که تبعیض علیه جمعیت روسی زبان در اوکراین در قانون ذکر شده باشد.

آمادگی روسیه برای اعطای پناهندگی به رئیس جمهور پیشین اوکراین

پوتین آزار و شکنجه «پترو پوروشنکو» رئیس جمهور پیشین اوکراین در اوکراین را "جنایتکار دولتی" بیش از حد خواند و آمادگی خود را برای پناه دادن به او در فدراسیون روسیه تایید کرد.

پوتین گفت، به پترو پوروشنکو رئیس‌جمهور پیشین اوکراین قول داده است که در صورت بروز هرگونه مشکل، روسیه به وی پناهندگی سیاسی بدهد.

وی افزود: زمانی که آقای پوروشنکو هنوز رئیس جمهور اوکراین بود، به او گفتم که اگر در آینده با مشکلی مواجه شود، روسیه آماده است به او پناهندگی سیاسی بدهد و او جدی نگرفت.

پوتین ادامه داد: « اما امروز می‌خواهم پیشنهادات خود را با وجود اختلافات جدی در این موضوع، در مورد مسئله حل و فصل در دونباس تأیید کنم».

رییس جمهور روسیه توضیح داد که به دلایل بشردوستانه آماده ارائه پناهندگی به پوروشنکو در فدراسیون روسیه است.

گفت و گو با مکرون معنا دار و مفید بود

پوتین در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «مذاکرات امروز با آقای مکرون به طور سنتی معنادار و مفید بود.»

وی اظهار داشت که از استقبال رهبر فرانسه در کرملین خوشحال است. وی یادآور شد که ۷ فوریه " ( ۱۸ بهمن) روزی است که ۳۰ سال پیش معاهده اساسی میان روسیه و فرانسه امضا شد."

رئیس جمهور فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: این مهم‌ترین سند پایه محکمی برای مشارکت و همکاری متقابل محترمانه برای دهه‌های آینده ایجاد کرده است.

پوتین موافقت کرد که پس از سفر مکرون به کی یف با همتای فرانسوی خود تماس بگیرد.

مکرون: با روسیه نظرات متفاوتی داریم

مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز مذاکرات انجام شده با پوتین را معنادار خواند و گفت: فدراسیون روسیه و فرانسه نظرات متفاوتی دارند، این را باید درک کرد و پذیرفت.

مکرون افزود، در گفت‌وگو با پوتین ضمن توجه به منافع اروپا به نگرانی‌های مسکو در باره فدراسیون روسیه گوش داد.

مذاکرات میان پوتین و مکرون، روسای جمهور روسیه و فرانسه، بیش از پنج ساعت و تقریباً تا نیمه‌های شب به طول انجامید.

رهبران دو کشور گفت‌وگوی رو در رو را در دفتر نمایندگی کرملین آغاز کردند و سپس در یک شام کاری به مذاکرات خود ادامه دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل