بازدید 14769

چند نکته درباره ماجرای قتل هولناک زن نوجوان اهوازی

لبخند نامتعادل مرد جوان که رو به دوربین گوشی‌های موبایل جنایت هولناک خود را نمایش می‌دهد؛ تصاویر تکان‌دهنده قتل زن نوجوان اهوازی، تمام کشور را در شوک فرو برد و پس از دو روز از این قتل همچنان فضای اهواز از بهت آن سنگین است.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۸ 07 February 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، زن نوجوان ۱۷ ساله اهوازی، جدیدترین قربانی یک قتل ناموسی است که پس از ترک خانواده، در نهایت به خانه برگشت داده شد و سرانجام به دست شوهر و برادر شوهرش کشته شد. اما چرا این قتل، چنین هولناک رخ داد و به نمایش گذاشته شد؟

دکتر علی عربی عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با ایسنا در خصوص روند رخ دادن قتل‌های فجیع اظهار کرد: حادثه قتل و سر بریدن زن نوجوان اهوازی، در امتداد رفتاری رخ داده است که از گذشته وارد جهان مدرن شده است.

وی افزود: وقتی یک فرد مدرن و بیرون از جامعه‌ای که در آن قتل رخ داده یا یک شهروند عادی، این صحنه را می‌بیند از آن به عنوان یک حادثه فجیع یاد می‌کند، اما در واقع این حادثه، امتداد یک سیستم تنبیهی است که حکایت از حاکم بودن یک وجدان در یک خرده فرهنگ دارد؛ البته نه به معنای یک فرهنگ کوچک بلکه به معنای یک فرهنگ در دل فرهنگ دیگر.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در این حادثه تحت فشار هویتی، فرد در مواجهه با یک خطا از سوی یک فرد دیگر که در این حادثه همسر وی بوده است و در پاسخ به فشار هنجاری، خود را موظف می‌داند که این خطا یا تصویر ایجادشده از همسر خود را پاک کند.

وی افزود: در نتیجه فرد دست به جنایت می‌زند که البته این جنایت برای او به معنی پاک کردن چهره وجدان جمعی حاکم بر جامعه است تا انسجام آن جامعه خرد حفظ شود.

قتلی فجیع که در دل یک فرهنگ خرد پذیرفته شده است

عربی ادامه داد: این قتل، یک جنایت و یک عمل فجیع است، اما در دل آن فرهنگ و جامعه خرد که مبتنی بر انسجام مکانیکی عمل می‌کند، یک هنجار پذیرفته‌شده است. در این شرایط، باید در این خصوص صحبت کرد و جوامع و افراد را توانمند کرد تا شکاف بین حقوق تنبیهی و حقوق ترمیمی، با آموزش مرتفع شوند.

وی بیان کرد: بروز و مشاهده چنین صحنه‌هایی در جامعه امروزی حاکی از این است که ساختار جامعه نتوانسته شکاف بین سنت و جهان مدرن یا گذار بین هویت جمعی به هویت فردی یا شهروندی را پر کند.

نقش حقوق تنبیهی در بروز قتل‌ها

این متخصص بررسی مسائل اجتماعی ایران با اشاره به تصمیم ترک خانواده و کشور از سوی زن جوان مقتول افزود: علی‌رغم اینکه افراد به شکل فردی وارد جهان امروزی شده‌اند، اما به شکل مقطعی افرادی وجود دارند که هویت خود را بر اساس هنجار‌های یک جامعه شکل داده‌اند، در نتیجه وقتی یک خانم تصمیم می‌گیرد که به هر شکل برای زندگی خود تصمیم بگیرد و از ازدواج سنتی خارج شود - البته این را تأیید نمی‌کنیم بلکه اتفاقی است که افتاده است- جامعه در قالب حقوق تنبیهی به او پاسخ می‌دهد. این در حالی است که در یک جامعه مدرن اگر یک فرد خطایی مرتکب شده است، باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

نقش آموزش در پیشگیری از فجایع

وی در پاسخ به اینکه چرا در جامعه امروزی چنین اتفاقات هولناکی رخ می‌دهد؟ گفت: مشاهده چنین صحنه‌هایی یعنی قتل یک دختر به خاطر فرار از ازدواج سنتی توسط اقوام و بعد از آن افتخار به چنین عملی که سبب خدشه‌دار شدن عواطف عمومی می‌شود به خاطر این است که در جامعه امروز، متأسفانه در برخی مناطق فرآیند آموزش یا ساختار‌ها و نهاد‌هایی که باید گذار از سنت به مدرنیته را تسهیل می‌کردند، نتوانسته‌اند به خوبی عمل کنند.

عربی افزود: امروز شاهد این هستیم که با وجود اینکه فردگرایی در همه کشور رشد کرده، اما سیستم حقوقی در بسیاری از مناطق با باور‌های سنتی همچنان سیستمی تنبیهی باقی مانده است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مشاهده چنین صحنه‌هایی از نظر جامعه‌شناسی حاکی از خلأ آموزشی در گذار از جوامع سنتی مبتنی بر حقوق تنبیهی به جوامع مدرن است، گفت: در جامعه مدرن افراد این حق را دارند که برای آینده خود تصمیم بگیرند و اگر خطا‌هایی هم رخ می‌دهد باید بر اساس حقوق مدرن محاکمه شوند و محاکمه بر اساس سیستم فردی است و نه جمعی؛ در حالی که در گذشته افراد خود را بازوی اجرایی حقوق تنبیهی می‌دانستند و این مساله در قتل زن جوان اهوازی دیده می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۳
مردم کلا رد دادن! خدا بخیر کنه.
طفلک بی دلیل نگریخته بود. با دیوانه زندگی می کرد.
الان خیلی از مسئولین ما در همان فضای فرهنگی سیر می کنند. گفتارشان را وقتی گوش می کنید انگار در تاریخ به صدها سال پیش سفر کردید، آنوقت اینها می توانند جامعه و فرهنگ را عوض کنند؟
زن نوجوان؟؟؟!!!
چطور قانون جازه میده؟؟ 17 ساله؟؟؟
با کمال تاسف هنوز در برخی فرهنگهای قبیله ای جنوب غرب و جنوب شرق ایران، زن جزو اموال مزد حساب می شه و همانطور که در بخش هایی از خاورمیانه حق زنده بگور کردن آنها را داشتن امروزه همان حق را بگونه ای دیگر اجرا می کنن
تا وقتی تبعیض جنسیتی و برتر بودن جنس مذکر در این مملکت وجود داره نباید انتظار بیشتری داشت، تمام قوانین به گونه ای هست که آقایون فکر می کنند مالک همسر هستند و هر کاری که دلشون می خواد انجام میدن، انگار هیچ وجدانی وجود نداره. یاد بگیریم که انسانیت چیزی جدا از جنسیت هست!

این بررسی های روانشناسی به چه دردی می خوره ؟؟؟ ما خودمون می دونیم اشکال کار کجاست، باورهای سنتی و مذهبی باید اصلاح بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
چه ربطی به تبعیض جنسیتی داشت
در اهواز همین چند وقت پیش یک پسر جوان توسط خانواده اش سر بریده شد
این فجایع به خاطر تعصبات شدید قومی و قبیله ای است و اینکه احساس میککن تو قبیله ابروشون رفته
چی چرت و پرت میگی چرند و پرند .... اینها همه نشان از بی اخلاقی و عدم تربیت اجتماعی و عدم موفقیت سیستم اموزشی و تربیتی و فقر فرهنگی و بی فرهنگی کامل است برای خودت چرت و پرت میگی هر چی توی کتاب خوندی را مثل طوطی فقط داری تکرار میکنی اگر همین بلا سر دختر خودت اومده بود بازهم اکت روانشناسانه میگرفتی ؟؟؟؟؟؟؟؟ باید طرف را قطعهقطعه کنند تا درس عبرت بشه برای دیگران که جرات انجام چنین جنایاتی را نکنند ....
متاسفانه بعضی از فرهنگهای زشت سنتی تو کشور ما همچنان وجود دارد ولی دستگاههای متولی از جمله شبکه بهداشت و بهزیستی و آموزش و پرورش و اورژانس اجتماعی که خودشون همه ساله کارشناس پیشگیری استخدام می کنند چرا به خرده فرهنگهایی که باعث این جنایت شده رسیدگی نکرده اند آقاو خانم کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت روان آن منطقه امسال شما چند ساعت آموزش پیشگیری از خشونت که جز اصلی فرایندهای کاری شماست و محرکهای خرده فرهنگ هم توشه داده اید و تازه مردم آن منطقه بعد از آن حادثه استرس پس از سانحه می گیرند آیا برنامه درمانی و پیشگیری دارید یا نه و آقا و خانم کارشناس بهزیستی امسال شما چند ساعت آموزش پیشگیری از کودک همسری و زندگی خانواده در آن شهر یا محله داده اید این جور مشکلات بر می گرده به کم کاری بعضی از ارگانها خرد کردن فرهنگ غلط، نیرو و متولی میخاد که متاسفانه ویترین این کم کاری گرداندن سر جدا شده کودک در خیابانهاست کارشناس محترم شبکه اون منطقه امسال شما چند نفر اختلال شخصیت و بیمار روانی غربال کردی و به روانپزشک ارجاع دادی با وجود یک فوق لیسانس روانشناسی در هر یک از ارگانهای مذکور یه خورده کم کاری توشه باید رسیدگی شود که انشالله از این به بعد شاهد چنین حوادثی نشیم
وقتی زن را ناموس و آبروی مرد مید انیم باید به این گونه فجایع هم خو بگیریم باید قبول کنیم و فرهنگمان را اصلاح کنیم و بفهمیم که زن کالای یک مرد یا کالای یک خانواده یا جامعه نیست بلکه زن یک انسان کامل و مستقل است و میتواند طبق اراده خود زندگی کند و راهش را انتخاب نماید
حساب کنید نویسنده ایم مقاله استاد دانشگاهه
کل مطب سر و ته نداره
ایشون در ۱۷ سالگی ازدواج نکرده بوده ،در۱۲ سالگی ازدواج کرده وظاهرا یه بچه یکساله هم داشته !! ۱۲ سالگی ؟!
پیامبر رحمت رسول خدا(ص) هم حریف اینها نشد و هر چه با رفتار و گفتار و محبت به حضرت فاطمه(س) خواست به اینها بفهماند دست از حماقت و سفاهت بردارند نشد که نشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار