بازدید 10602

شناسایی ۵ میدانگاه در بافت‌های فرسوده پایتخت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از بهره برداری میدانگاه "دریافت" با مساحت ۱۰هزار و ۵۰۰ متر مربع به عنوان بزرگترین میدانگاه تهران تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 04 February 2022

به گزارش «تابناک»، کاوه حاجی علی اکبری در گفت وگو با ایسنا، در تشریح آخرین جزییات میدانگاه "شمسه" در شهر ری گفت: یکی از اقداماتی که در بافت‌های فرسوده دنبال می شود، ارتقای کیفیت محیط عمومی است. در همین راستا، راه‌اندازی فضاهای شهری در مقیاس محله، منطقه و شهر برای تعامل اجتماعی، استراحت و گذران اوقات فراغت شهروندان از برنامه‌های ما در سه سال گذشته بوده و در همین راستا حدود ۲۵ پروژه را در بافت فرسوده اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: این پروژه‌ها تنها شامل میدانگاه‌ها نیستند و مراکز محله و پاتوق‌های محلی را نیز شامل می‌شوند؛ مواردی را که مساحت بزرگتری دارند، میدانگاه نام گذاشتیم. در محلات دارای بافت فرسوده ۵ مورد برای میدانگاه شناسایی شد که زمین‌های رهاشده‌ای بودند که موقعیت مناسبی برای تبدیل به میدانگاه شهری داشتند. این میدانگاه‌ها شامل "امیرکبیر" در محله شکوفه منطقه ۱۴، "بریانک" در محله بریانک منطقه۱۰، "دریافت" در محله یافت آباد منطقه ۱۸، "ارامنه دولاب" در محله صاحب‌الزمان منطقه ۱۴ و "شمسه" در قسمت غربی برج طغرل در محله شیخ صدوق منطقه ۲۰ است.

میدانگاه بریانک

وی ادامه داد: میدانگاه "شمسه" در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع است که پس از تملک شهرداری ایجاد شده بود و موقعیت خوبی برای ایجاد فضای باز شهری داشت و با هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری منطقه۲۰، این فضای شهری ایجاد شد و امروز در حال بهره‌برداری است. البته در خاکبرداری‌ها در محدوده، پناهگاهی باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی کشف شد که تصمیم گرفته شد به نمایشگاه تبدیل شود و کاوش‌هایی انجام شد و سازه‌هایی از زمان گذشته پیدا شد که مقرر شد به همین شکل بماند و با شیشه پوشانده شود تا به همان صورت قابل بازدید باشد و به جذابیت میدانگاه افزوده شود.

میدانگاه امیرکبیر

وی تأکید کرد: میدانگاه‌های "امیرکبیر"، "ارامنه دولاب" و "بریانک" نیز به بهره‌برداری رسیده است و میدانگاه "دریافت" تقریبا تمام شده و حداکثر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می رسد که با ۱۰هزار و ۵۰۰ متر مربع بزرگترین میدانگاه تهران محسوب می‌شود.

میدانگاه ارامنه دولاب

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بازآفرینی کارخانه سیمان ری نیز گفت: سال گذشته مسابقه‌ای برگزار شد که در آن، خیلی از گروه‌های حرفه‌ای و معتبر ایده‌های خود را ارائه کردند و نهایتا ۵۰ اثر ارائه و نتایج هم در قالب کتابی منتشر شد. تا پایان سال ۱۳۹۹ در این مجموعه امکان انجام هیچ اقدامی نبود؛ چرا که امکان ورود به کارخانه با توجه به متصرفی که داشت، وجود نداشت.

وی افزود: از ابتدای سال جاری مجموعه در اختیار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفت که در ابتدا مجموعه‌ای از کارهای اولیه مورد نیاز بود؛ از جمله اینکه ابتدا مجموعه را محصور کنیم، آسیب‌های واردشده را احصا کنیم و مطالعات انجام دهیم و مستندنگاری صورت بگیرد. همچنین روی طرح نورپردازی آن کار کنیم و باتوجه به اینکه برخی ساختمان‌ها حالت نمادین دارند، با نورپردازی می‌توان آنها را به عناصر نمادین در سطح منطقه ۲۰ و جنوب شرق تهران تبدیل کرد.

وی ادامه داد: باید پاک‌سازی محوطه انجام می‌شد. به این ترتیب از حدود ۳ ماه پیش که مطالعات تمام شد، کار اجرایی را آغاز کردیم و کار ادامه دارد. پیمانکار نورپردازی را انتخاب کردیم و کار آغاز شده است. لذا تا پایان سال به صورت مشخص سه کار اجرای نورپردازی، راه‌اندازی موزه صنعت و تبدیل بخشی از کارخانه به فضایی برای استقرار شرکت‌های کارآفرینی نوپا و دانش‌بنیان را انجام خواهیم داد. به این ترتیب فضای موجود مرمت و بازاستفاده می شود و انطباق کاربری پیدا می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی