بازدید 4410
۱

هدف فضایی ایران مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه هدف صنعت فضایی ایران قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است، گفت: پس از یک دهه با همت و مجاهدت متخصصان کشور به جمع کشور‌های با فناوری ساخت ماهواره و پرتاب آن پیوستیم.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 04 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عیسی زارع پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ۱۰ کشور در دنیا توانایی ساخت و پرتاب ماهواره دارند که جمهوری اسلامی ایران یکی از آنهاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورای عالی فضایی، برنامه ریزی کلان سالانه حوزه فضایی را انجام می‌دهد که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته تشکیل نشده بود و برای اولین با بعد از ۱۰ سال در دو ماه گذشته این جلسه با حضور رئیس جمهور و همه نقش آفرینان صنعت فضایی کشور تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: دراین جلسه برنامه یکساله صنعت فضایی کشور را تصویب کردیم که یکی از مهمترین آن‌ها تثبیت ارسال ماهواره به لایه لئو از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است.

زارع پور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که داریم باید به فناوری تثبیت شده برسیم تا هر ماهواره‌ای که ساختیم با ضریب اطمینان بالای ۹۹.۹ درصد موفق باشد.

زارع پور گفت: طبق هدف گذاری که برای سال ۱۴۰۱ شد باید ماهواره حداقل ۱۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهیم که در نزدیکی هدف هستیم و در آخرین پرتاب تحقیقاتی که انجام شد به فاصله ۴۷۰ کیلومتری زمین رسیدیم و برای اولین با ۳ محموله را با یک پرتاب فرستادیم، اما به سرعت لازم نرسیدیم تنها ۸ ثانیه لازم داشت تا به ۷۶۰۰ متر بر ثانیه برسد، ولی به ۷۵۰۰ متر بر ثانیه رسید و مرحله آخر انجام نشد.

وی افزود: تلاش‌های شبانه روزی ادامه دارد تا به هدف یکساله برسیم و یکی از برنامه ها، طراحی یک منظومه ماهواره‌ای بومی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تثبیت ارسال ماهواره زودتر انجام شود تا ماهواره‌هایی که در صف پرتاب هستند و تعداد زیادی ماهواره تحقیقاتی پرتاب شوند، گفت: البته در تمام دنیا تثبیت یک ماهواره بر حداقل به ۱۰ تا ۱۲ پرتاب احتیاج دارد تا به نقطه مطلوب برسد.

وی خاطرنشان کرد: پرتابگر اخیر که فرستادیم شش یا هفتمین پرتاب بود که در هر مقطعی موفقیت‌های خوبی داشت و امیدواریم این هدف محقق شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: موضوع بعدی در برنامه یکساله توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی است تا این حوزه اقتدار آفرین را به حوزه کاربردی برای مردم تبدیل کنیم.

زارع پور گفت: صنعت فضایی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در جهان است و کشوری که در این حوزه ورود پیدا می‌کند پیشرفت صنعت آن از بقیه کشور‌ها بالاتر است و از طرفی استاندارد‌های فضایی بسیار سختگیرانه است و اگر محصولی استاندارد‌های فضایی را داشته باشد یعنی محصول با کیفیتی است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر این دو محور را در نظر بگیریم کشوری که ماهواره و پرتاب گر بومی با موفقیت می‌سازد، نشان دهنده پیشرفت صنعت آن است و این مایه افتخار و غرور ملی خواهد بود و البته نتیجه این فناوری‌ها می‌تواند صنایع دیگر از قبیل خودروسازی و لوازم خانگی را هم ارتقاء دهد.

زارع پور گفت: یکی از مصوبه‌های اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم این است که ماموریت ویژه به وزیر صنعت داده شد تا در تعامل با بخش‌های مختلف صنعت فضایی در جهت استفاده در صنایع مختلف چاره اندیشی کند.

وی ادامه داد: اقتصادی و کاربردی شدن صنعت فضایی دو مولفه مهم است و روز ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ از ۴ سامانه جدید رونمایی کردیم تا در بخش‌های مختلف از پردازش تصاویر ماهواره‌ای برای ارتقاء کارآمدی بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
ماهواره رو باور کنیم یا پراید و فرغون رو؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل