بازدید 22760

قیمت تمام‌شده پراید چند میلیون تومان است؟

وزیر بازرگانی دولت سازندگی گفت: ما خودروسازی‌ها را نٌنٌر کرده و به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه آن‌ها را رها کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ 31 January 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی دولت سازندگی با اشاره به ضعف خودروسازی‌ها و عدم رضایت از کیفیت خودرو‌های تولیدی، اظهار داشت: مسئله خودروسازی در ایران خیلی عمیق‌تر از ظواهر بحث است و واقعیت این است که نگاهی که به حوزه خودرو و مدیریت آن انجام شده، از قبل انقلاب و دوران واردات پیکان توسط خیامی شروع شد و بعد از انقلاب نیز رویکرد عوض نشد و سپس تحت عناوین مختلف و بعضاً برخی شعار‌ها و دلسوزی‌ها و مصلحت‌سنجی‌ها کار به اینجا کشیده شد که می‌بینیم.

آل اسحاق با بیان اینکه وضعیت کنونی خودروسازی کشور واقعاً فاجعه است، گفت: فاجعه از این جهت است که زمانی که در سال ۶۸ مسئولیتی در وزارت بازرگانی داشتم، سفری به کشور کره‌جنوبی کردم و آن موقع همین پراید را در آنجا تولید می‌کردند و الان پراید بعد از این مدت هنوز خودروی تولیدی خودروساز‌های کشور است و خسارت‌های بسیار بالای جانی را منجر شده و قیمتش به۱۵۰ میلیون رسیده است.

قیمت تمام‌شده پراید ۵۰ میلیون است نه ۱۵۰میلیون
وی با اشاره به اینکه با نرخ ارز ۳۰هزار تومان قیمت تمام شده پراید باید ۵۰ میلیون تومان باشد، اظهار داشت: پراید مصرف ضعیف‌ترین قشر جامعه است و با آن کار می‌کند و به عنوان تاکسی از آن استفاده می‌کند، ولی این قشر مستضعف باید ۱۵۰ میلیون تومان بابت آن بدهد و خودروساز نیز همه حمایت‌ها را دریافت کند.

خودروسازان ۸۰هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند
آل اسحاق گفت: خودروسازان ایران حدود ۸۰هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و در عین حال نظام و ملت هر حمایت و تعرفه ۹۰ درصد را تحمل کرده‌اند تا این‌ها رشد کنند، ولی الان کارشان به اینجا کشیده که در یک تصادف یک ایربگ ندارند.

وی تصریح کرد: این مسئله مقداری به رویکرد ما نسبت به این صنعت برمی‌گردد و این در حالی است که این خودروسازی‌ها فرصت‌های بسیار زیادی در کشور دارند.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی افزود: خودروسازی در ایران حدود یک میلیون بازار دارد و هر خودرو سازی که یک میلیون مشتری داشته باشد، با یک فرصت بزرگ مواجه هست؛ در حالی که خودروسازی‌های همانند خودروسازی‌های ما در دنیا حدود چندهزار تولید دارند نه یک میلیون بازار مصرف؛ و اینگونه نیست که مردم در صف بایستند، نوبت بگیرند، قرعه‌کشی کنند و پیش‌پرداخت بدهند و با هزاران درد سر یک خودرو خریداری کنند.

فاصله قیمت تمام شده و فروش به جیب عده‌ای رانت‌خوار می‌رود
وزیر بازرگانی دولت سازندگی با اشاره به فساد‌های موجود در خودروسازی‌ها بیان داشت: فاصله بین قیمت تمام شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود همگی دست یک عده‌ای رانت‌خوار می‌رود که همه از آن‌ها می‌نالیم.

خودروسازی به حیاط خلوت برخی سیاسیون تبدیل شده
آل اسحاق تاکید کرد: خودروسازی‌های ما به حیاط خلوتی برای برخی جریان‌های‌سیاسی و مرکزی بدل شده‌اند که از هر طرف که نگاه می‌کنیم مرکز فساد و مرکز تامین مالی برخی جریان‌های سیاسی و ذینفعان بازدارنده رانت‌خوار هستند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی خودروسازی‌ها از نگاه فنی و چه با هر نگاه دیگری قابل توجیه نیست، تصریح کرد: واژه «خودکفایی» و «حمایت» درست تعریف نشده و این دو واژه اگر از روز اول درست ترجمه می‌شد، رویکرد‌ها به این سمت نمی‌رفت.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی گفت: آیا با انحصار خودکفایی ایجاد می‌شود و آیا هر محصولی به هر قیمتی و به هر شرایطی تولید شود باید از آن حمایت کرد و باید نگوییم بالای چشمت ابروست؟ چرا قیمت تمام شده و کیفیت این گونه است؟

آل اسحاق افزود: آیا حمایت به معنای آن است که هر کاری کردند از آن حمایت کنیم؟ من در کمیته امداد مسئول بودم و یک بار خدمت امام (ره) رسیدیم و ایشان گفتند «حمایت‌ها طوری نباشد که این‌ها تا ابد به شما وصل باشند» و وقتی حضرت امام این حرف را راجع به فقرا گفتند، تکلیف نسبت به حمایت از صنعت مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: خودکفایی به معنای آن است که این‌ها از زیر حمایت بیرون بیایند و در تربیت خانوادگی نیز پدر و مادری که فرزندش را نٌنٌر بار بیاورد، تا آخر وصل به خانواده می‌شود و ما خودروسازی‌ها را نٌنٌر کرده و به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه ولشان کرده‌ایم و سپس در اختیار جریان‌های سیاسی قرار داده‌ایم.

آل اسحاق تاکید کرد: یکی از مسائل مهم این است که با متر سیاسی خواستیم یک کار فنی و اقتصادی را هدایت کنیم در صورتی‌که در خودروسازی دارای ده‌ها هزار نفر فرصت شغلی است و میلیارد‌ها دلار تراکنش مالی دارد و ابزار قدرتمندی برای معامله است.

وی افزود: اگر این را دست یک سیاستمدار بدهید، این چند هزار نفر را عنوان یک ظرفیت رای حساب می‌کند و این‌گونه نگاه می‌کند که می‌توانم تمامی اعضای حزب خود را در این صنعت جا بدهم و از سویی نیز هزاران میلیارد رفت و آمد مالی این صنعت است و این بهترین محیط برای یک سیاستمدار است که یک مدیر سیاسی را در آنجا منصوب و خودروسازی را تبدیل به حیاط خلوت سیاسی کند.

وی ادامه داد: اگر یک مدیر اقتصادی در خودروسازی باشد، اولین کاری که می‌کند این است که کیفیت و قیمت تمام شده و مسائل فنی را مورد بررسی قرار می‌دهد و یکی دیگر از گرفتاری‌های ما برخورد سیاسی با این صنعت است و تا زمانی که این برخورد سیاسی به برخورد اقتصادی و فنی مهندسی تبدیل نشود همین آش و همین کاسه است.

وی تاکید کرد: یکی از شخصیت‌های سیاسی می‌گفت که ابتدای جاده تهران کرج دو صنعت هوافضا و دیگری خودروسازی هست که سرنوشتی جدا از هم دارند، چون این دو صنعت دو رویکردی متفاوت با هم داشته‌اند و مشکل بر سر رویکرد‌ها و نگاه‌ها هست.

یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها وجود دارد
آل اسحاق با انتقاد از نگاه خودروسازان به جامعه و پاسخگویی آنان تصریح کرد: بدتر از همه این‌ها این است که یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها هست و در حالی که ۸۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و خودرو ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون می‌فروشند و به ریش مردم می‌خندند و ککشان هم نمی‌گزد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که خودروسازی‌ها احساس کنند انحصار در اختیارشان هست هیچ کسی نمی‌تواند برای خودروسازی کشور کاری کند، خاطرنشان کرد: قدرت و مافیایی که در خودروسازی‌ها هست، هر دولتی بیاید همین کار را می‌کند و اساساً به دولت‌ها ربط ندارد و خودشان دولت در دولت هستند.

تا انحصار و حمایت‌های بی‌منطق هست مشکل خودرو حل نمی‌شود
وزیر اسبق بازرگانی تاکید کرد: تا زمانی که نظام انحصار و حمایت‌های بی‌منطق هست و معنای خودکفایی و حمایت درست ترجمه نشده و با ذی‌نفعان با التماس و خواهش برخورد شود و قاطعانه برخورد نشود، مشکل حل نمی‌شود.

خودروسازی‌ها از شعار‌های انقلابی سوء استفاده کرده اند
آل اسحاق با بیان اینکه خودروسازی‌ها از شعار‌های انقلابی سوء استفاده کرده اند و هزینه‌های بالایی را در حوزه نظام بانکی و سلامت به کشور متحمل کرده‌اند، تصریح کرد: نگاه به صنعت خودروسازی اگر بصورت مبنایی عوض نشود، ذی‌نفعان بازدارنده همه را به صلابه می‌کشند.

ماجرای تهدید به ایجاد تجمع کارگری توسط یک مدیر خودروسازی
وزیر بازرگانی دولت سازندگی با اشاره به نقل قولی از سوی یکی از مدیران خودروسازی در یک جلسه بیان داشت: دادستانی چند سال قبل جلسه‌ای برای وصول مطالبات بانکی گذاشته بود و وقتی به مدیر خودروسازی گفتند که چرا مطالبات آن را پرداخت نمی‌کنید، گفتند «نداریم که بدهیم»؛ و وقتی نماینده دادستان گفت که «در این صورت بانک حق اقدام قضایی دارد»، آن مدیر خودروسازی گفت «هیچ اشکالی ندارد و من فردا هزار کارگر را وسط خیابان می‌ریزم».

حتماً راهکاری برای خروج از این وضعیت وجود دارد
آل اسحاق در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار خروج از این وضعیت گفت: حتماً راهکاری برای خروج از این وضعیت وجود دارد، ولی اعمال اقتدار لازم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۱۸
با چه منطقی 50 میلیون هست؟
جهت اطلاع شما فولاد و برخی قطعات آن که داخلی هم هست و وارد نمی شود با قیمت جهانی به خودرو سازان عرضه می کنند آن شرکت‌ها و دلار هم در این مدت 10 برابر شده آن وقت می خواهید 50 میلیون باشد؟
به جای این حرف های قشنگ بروید یقه فولادی ها را بگیرید که دستمزد ریالی می‌دهند و انرژی سوبسید دار می گیرند ولی قیمت جهانی محاسبه می کنند با خودرو ساز
همین اتفاق در مورد تولید کنندگان لوازم منزل هم در حال رخ دادنه
انگار وقتی حمایت میشن پررو تر میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
عزیزم تورم که دارید نکند انتظار داری قیمت ثابت باشد؟ مانند اقلام دیگر که کالاهای اساسی مردم هست و چند برابر. شده!
قیمت تمام شده را هزینه حقوق بالا میبرد اگرتعدیل نیرو نکنید ورشکست میشوید حداقل 30هزارنفرباید تعدیل شوند هزینه حقوق یه بنز 200دلاره ولی هزینه تولید پراید 4000دلاره خودتان حساب کنید
این آقا حتی قیمت پراید رو نمیدونه.آقای آل اسحاق پراید قیمتش 170 الی 190 میلیونه. ضمن اینکه خودرویی که بین مردم به پراید مشهور شده فقط اتاقش طرح پرایده .ازاواخر دهه80 حتی یک پیچش از کارخانه پراید(کیا) نمیاد.یا ساخت داخله یا ساخت چین وهندو....
تا زمانیکه نهادهای حکومتی منتفع هستند از خودرو سازی، وضع به همین منوال و شاید هم بدتر خواهد بود.
خو.به به خدا همه ناکارامدی خودرو سازان داخالی و رانت و گران فروشی را خبر دارند و منتقد هستند ولی مافیای خودرو زورش بیشتر است و شاید برخی جاها در ظاهر منتقد و در باطن سهمی در این بازار سیاه دارند. چرا اجازه واردات نمی دهید به قیمت همه دنیا تا مردم صاحب خودرو مطمئن شوند و پول کمتری بدهندحتی از لحاظ رعایت الودگی هوا و محیط زیست
این وضعیت نشانگر رویکرد غلط نسبت به خودرو و خودروسازی در طی سالهای متمادی است.خیلی ساده است از هر خودرو وارداتی 20در صد قیمت آن در اروپا را مالیات وبا ارز یورو در یافت کنید. با بقیه اش کاری نداشته باشید و بگذارید واردات آزاد باشد. این می شود حمایت از تولید داخل. هر کس این خودرو وارداتی را در داخل تولید کند از مالیات واردات معاف می شود.قطعات خودرو وارداتی را هم شامل همین 20در صد مالیات قرار دهید.و بگذارید بازار خودش تنظیم کند. شما فقط از صحت عملکرد مرزها و گمرک باید به اطمینانی برسید.وظیفتون همینه.این قانون را بصورت ثابت نگهدارید و دقیق اجرا کنید ببینید بعد از چند سال چه تحولی در صنعت خودرو اتفاق می افتد.مردم نیز از داشتن خودرو خوب محروم نمیشوند و مصرف بنزین کمتر و آلودگی کمتر و کاهش صدمات جانی و مالی و..همه از محاسن این کار خواهد بود.
فقط آزاد سازي واردات خودرو !

چطور با وجود سنگهاي خوب آذرين سنگ پا وارد ميكنيد
چطور با وجود چوب مرغوب دسته بيل وارد ميكنيد
چطور با وجود مرغ و مرغداري در كشور مرغ و تخم مرغ وارد ميكنيد
و هزاران قلم ديگر از كالاها
اينم آزاد كنيد درست ميشه هم قيمت هم كيفيت و نگران بيكاران اين صنعت هم نباشيد ما بيكار تا دلت بخاد داريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
اون بنده خدایی که منفی میده به اینطور پیامهااااا یا در ایران زندگی نمیکنه ... یا وضعش خیلی خوبه ... یا مدیر عامل ایران خودرو است یا سایپااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
منفی داده شد چون هنوز نمی دانی مشکل با واردات حل نمی شود
چون نمی دانی میزان نیاز ماشین خیلی کمتر هست ولی چون دلالی در ایران آزاد هست می شود کالای سرمایه ای و سفته بازی که عده ای میزان زیاد می خرند
چون نمی دانی مرغ یا تخم مرغ برای کالای مصرفی هست و وقتی کم شود در بازار مردم از کجا بخرند و بخورند و باید بخشی از آن وارد شود؟ حال تاریخ انقضا آن بماند که ماشین تاریخ انقضا ندارد که می تواند دپو کرد
آقایان دولتی منبع درآمدشان از این خودروسازی هستش مگه میشه رئیس جمهور مملکت نتونه یه کارخانه رو کنترل نکنه یا خودروساز پشتش به بالاتر از رئیس جمهور گرمه یا اینکه رئیس جمهور مملکت رو ول کرده اگر غیر این چیز که عرض کردم هست بفرمایید تا فيض اکمل را ببریم
عمرا اگر سال 68 پراید در کره تولید میشد! خالی نبند!
هیچ کشوری اینگونه انحصار ایجاد نمی کند و ملتش را در مقابل این مافیا رها نمی کند و این بلاها را بر سر مردمش نمی آورد کره جنوبی چهل سال پیش پراید می ساخته حالا چی میسازه و کجاست وما کجا هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
همین کره انحصار درست کرد و واردات ممنوع کرد و بر اساس برنامه خودروسازی رشد داده شد
با نرخ ارز ۳۰هزار تومان قیمت تمام شده پراید باید ۵۰ میلیون تومان باشد؟!!!!!!!!!!!

یعنی پراید حدود 1670 دلار؟

درسته که خودرو بی کیفیتی است ولی شما از قیمت فئلاد خبر دارید ؟ فولاد آلیاژی به طور متوسط کیلیویی 30000 تومان هست. فقط مقدار ناخالص مواد اولیه فولادی رو حساب کنید به علاوه سایر قطعات پلیمری و لاستیکی و پلاستیکی ، مبلغ بسیار متفاوت خواهد بود

ضمن اعتراف به قیمت بالای خودرو در ایران و به ویژه پراید ( که حاصل سیاست گذاری های غلط در بخش واردات و بازرگانی و ... است) باید اذعان نمود که کارشناسی جنابعالی خالی از منطق درست و علم است و بیشتر یک حدس کوچه و بازاری است
واقعا برای من جای سوال هست کدام علم اقتصادی قبول می کند فبا از اینکه کالا تولید شود دو ماه قبلش پولش بگیرن در اخر بکویند ورشکست شدیم هر کس این معما را حل کن یک جایزه داره
از این حمایت خودروسازی عبرت نگرفتید و همین کار رو با لوازم خانگی کرده اید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی