بازدید 6421

قطار دولت سیزدهم به ایستگاه مسکو رسید

چندی پیش سخنگوی دولت از سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مسکو خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷ 18 January 2022

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - «رئیس جمهور به دعوت آقای پوتین سفری به مسکو خواهند داشت و محوریت سفر اقتصادی و تجاری و سیاست ما نگاه متوازن است؛ البته پیش از این هم شاهد سفر رئیس جمهور به سایر کشور‌های منطقه بوده اید»؛ این بخشی از گفته‌های بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته خود بود. سفری که روسای جمهور قبلی کشورمان هم آن را انجام داده اند چه در زمان شوروی و چه در زمان روسیه.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه جمعه هفته گذشته در نشست خبری گفت که سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو رویدادی بسیار مهم است و باید تماس‌های سیاسی بین تهران و مسکو بیشتر شود.

روابط مداوم سیاست خارجی ایران با سایر کشور‌های منطقه یکی از خط قرمز‌های دولت سیزدهم بوده است؛ به طوری که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه شعار نه شرقی و نه غربی است و همکاری با حوزه همسایگان ایران و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی دو اصل مهم و برنامه وزارت خارجه است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هم در مورد سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفته این سفر به دعوت رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود و سفر مهمی است. رئیس‌جمهور ملاقات مفصلی با همتای خود خواهد داشت و موضوعات مختلفی در حوزه‌‌های فرهنگی، سیاسی ، تکنولوژیکی در دستورکار است.

مهدی خورسند کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه، گفت: دولت سیزدهم از همان زمان که آغاز به کار کرد در تلاش بود تا با سرلوحه قرار دادن تعاملات، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و حضور در پیمان های منطقه ای سطح تعاملات اقتصادی، سیاسی و امنیتی ما را بالاتر ببرد.

البته پیش از این، رئیس جمهور از روز آغاز به کار خود، برنامه ریزی مدونی برای سیاست خارجی کشور داشت و این اولین سفر خارجی او نیست.

۲۵ شهریور ماه بود که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جهت شرکت در اجلاس شانگهای و دیدار دوجانبه عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد. پس از پایان اجلاس شانگهای، سران هشت کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

خورسند کارشناس اقتصاد بین الملل بر این باور است که ایران برای کشور‌های عضو سازمان شانگهای، دارای اهمیت اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیکی زیادی است و راه دسترسی کشور‌های عضو این سازمان به سمت بازار‌های غرب آسیاست و ژئوپلیتیک امن، کوتاه و به صرفه دارد که می‌تواند محصولات و تولیدات کشور‌های عضو این سازمان را، به سمت اروپا و غرب آسیا برساند.

همچنین ۶ آذرماه حجت السلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) عازم عشق آباد پایتخت ترکمنستان شد.

حضور فعال ایران در اجلاس سران اقتصادی اکو و ایجاد زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های عضو، امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با کشور‌های ترکمنستان و آذربایجان، همچنین انجام توافق‌های ترانزیتی با کشور‌های پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان و آذربایجان از دیگر اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی فعال سیاست خارجی و در این سفر بود.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به منطقه گرایی می‌توان بر فشار کشورهای غربی فائق آمد؛ البته به گفته برخی‌ها ما از تمام ظرفیت خود برای ارتباطات منطقه‌ای استفاده نکرده‌ایم؛ بنابراین باید سطح روابط منطقه‌ای خود را افزایش دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل