بازدید 20875
۲

وزیر ارشاد سابق، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی شد

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت روحانی، رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی شد. پیش از این سید محمد حسینی در این سمت بود که هم اکنون معاون پارلمان رییس جمهور است.
کد خبر: ۱۰۹۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ 12 January 2022

 

به گزارش  تابناک به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی، اظهار داشت:آنچه که بسیار مهم است، این است که باید بدانیم چله دوم انقلاب اسلامی تفاوتی با چله اول دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران از حوزه درونی به حوزه بیرونی و بین المللی کشیده شده و در راستای انقلاب اسلامی گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروز توقعات نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران توقعات بین المللی است. درعین حال که برخی از مشکلات در کشورمان وجود دارد و مسئولین نظام در صدد رفع آن هستند ما مسئول هستیم که نه تنها به کشور خودمان، بلکه به همه مستضعفان جهانی یاری دهیم.

دکتر شهریاری افزود: این انقلاب به زعم امام راحل انقلاب مستضعفان است، ما انقلاب کردیم که ظالمان را منکوب و سرکوب کنیم و مستضعفان را جذب کنیم؛ در واقع این طرد و جذب و این جاذبه و دافعه از مختصات اصلی و ریشه ای انقلاب اسلامی ما است. به همین دلیل مسئولیت هایی بر دوش ما به عنوان یاران امام(ره) نهاده شده است که یکی از این مسئولیت ها تربیت منابع انسانی است که می توانند در صحنه بین المللی نقش ایفا کنند.

وی افزود: در جلسات متعددی که حضور پیدا می کنیم، از ما به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مطالبه می شود که چرا ما نباید همانند آیت الله تسخیری فقط یک نفر داشته باشیم؟ و چرا ما نمی توانیم افرادی را همانند ایشان که اثر گذاری فراوانی در سطح جهانی دارند تربیت کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شخصیتهای بزرگ جهان اسلام در زمان حیات آیت الله تسخیری پیوسته سراغ ایشان رامی گرفتند و اینک هم ذکر خیر وی در بین بزرگان است، گفت: در سفری که اخیرا به پاکستان داشتیم، یاد و نام آیت الله تسخیری را زنده نگه می داشتند و از ایشان به نیکی یاد می کردند.
وی با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: بدون تردید دانشگاه مذاهب اسلامی برای تربیت منابع انسانی تأسیس شد نه فقط برای اینکه خودشان تقریب را پذیرفته باشند، بلکه باید داعیه دار پرچم وحدت امت واحده باشند.
دکتر شهریاری تأکید کرد: ما باید طلایه داران و پرچمداران امت واحده را در دانشگاه مذاهب اسلامی تربیت کنیم و در واقع این جا محل تربیت سرداران امت واحده است.

وی تصریح کرد: طبیعتا در چله ابتدایی انقلاب نیاز بود که فکر تقریب را در بین مردم ترویج کنیم. حرفی که امام راحل می زدند حرف جدیدی در حوزه های علمیه بود و آن اینکه سنی و شیعه بتوانند باهم برادر باشند و احساس اخوت کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اما امروز توقعات از نظام جمهوری اسلامی ایران بالا رفته است. زمانی که ما به پاکستان سفر می کنیم دیگر سخنی از وحدت بین شیعه و سنی نیست، چرا که در خودشان این وحدت را شکل داده اند و برادری رخ داده است و اجتماعات و مؤسسات شورای همبستگی ملی تشکیل داده اند و به محض بروز مشکل کنار هم فتنه ها و بلواها را جمع می‌کنند. در گذشته شاهد چنین چیزی نبوده ایم و در حال حاضر از ما مطالبه دارند که نقشی را ایفا کنیم و نیروهایی تربیت کنیم برای استفاده از ظرفیت ها و قابلیت هایی که در آنجا موجود است؛ آنها از ما برای از بین بردن فتنه های استکبار جهانی علیه شیعه و سنی و دیگر اقوام طلب کمک دارند.

وی تصریح کرد: در اواخر چله اول این توانایی را نشان دادیم که در عراق، یمن، سوریه و… اثر گذار هستیم. اما برای اینکه بتوانیم این دانشگاه را به تعبیراتی که مقام معظم رهبری نقل کرده اند و توقع داشتند که اینجا الازهر جهان اسلام شود، جلو ببریم، نیازمند یک چشم انداز در چله دوم انقلاب اسلامی هستیم.

دکتر شهریای گفت: این چشم انداز می تواند این باشد که ما بتوانیم منابع انسانی را برای سرداری و مدیریت امت واحده تربیت کنیم.اگر بتوانیم آن امت واحده را شکل دهیم، مدیران باید بتوانند این امت واحده را تقویت کنند و برای آن ساز و کارهای سیاسی و بین المللی ترتیب دهند لذا باید نگاهمان هم بین المللی باشد؛ نمی شود که دانشجویان ما ایرانی باشند. هر منطقه و محلی مدیر خاص خودش را می طلبد.بنابراین دانشگاه مذاهب اسلامی اگر بخواهد نشان دهد که یک دانشگاه بین المللی است باید ظرفیت خودش را در بسیاری از امور گسترش دهد.

وی خاطر نشان کرد: طبیعتا ما باید نگاه گسترده ای را به دانشجویان خارجی هم داشته باشیم و حتما باید در کنار دانشجویان ایرانی، دانشجویان خارجی هم قرار داشته باشند؛ ثانیا این دانشجویان خارجی باید گستره جغرافیایی داشته باشند و نباید مختص یک کشور خاص باشند.همچنین باید ظرفیت خودمان را در رشته ها گسترش دهیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: امروز رسانه ها محور اصلی توسعه فکر در جهان شده اند، کسی که میخواهد فرهنگش را توسعه دهد باید از رسانه استفاده کند.امروز رسانه در بستر فضای مجازی متحول شده و نسبت به گذشته، شکل و نوع و محتوای آن تغییر کرده است.

دکتر شهریاری در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: وحدت اسلامی تنها در حوزه فقه شکل نمی گیرد یکی از حوزه های وحدت فقه است، اما باید بر بقیه حوزه ها از جمله حوزه های علمی، حقوق، مدیریت راهبردی و … نیز تمرکز کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه، امروز بسیاری از تأثیرات فرهنگی در بستر فضای مجازی صورت می گیرد، گفت: امروز می توان در این بستر اقدامات خوبی انجام داد، چرا که آموزش ها دارد به سمت غیر متمرکز پیش می رود.برای دانشگاه مذاهب نیز سامانه های مورد نیاز در این زمینه باید ترتیب داده شود.

وی در پایان گفت: ما دکتر سید عباس صالحی را قریب به ۲۰ سال است که می‌شناسیم؛ ایشان را به عنوان یک ذهن نوگرا و چهارچوب دار و مهندسی شده می‌شناسیم؛ در واقع دکتر صالحی هم نوآور هستند و هم ذهن مهندسی شده دارند و امیدواریم این دو ویژگی وی، دانشگاه مذاهب اسلامی را به سمتی ببرد که بتوانیم آن را از سطح ملی به سطح بین المللی تبدیل کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
خوبه دیگه، دورهم نشستین مملکت رو میچاپین هیچکس رو هم بازی نمیدین
جالبه تو ایران مسئولان به صندلی چسبیدن ازش جدا نمیشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان