بازدید 21495
۷

سه نکته مهم برای مذاکرات وین

حسین علایی
کد خبر: ۱۰۹۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴ 10 January 2022
هدف ایران از رفتن به سوی برجام و یا "برنامه جامع اقدام مشترک" را می‌توان به‌کارگیری سیاست‌هایی دانست که منجر به پایان تحریم‌های بین المللی علیه کشور شود.
 
ایالات‌متحده هم با توافق برجام تلاش داشته است تا قابلیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای را کنترل و محدود سازد. مخالفین برجام معتقدند که چنین فرآیندی به این دلیل مطلوبیت لازم را برای ایران به‌وجود نیاورد که هیچ‌گونه نشانه‌ای از توازن در چگونگی اعطای امتیازات مورد نظر وجود نداشت. به این معنی که مسئله لغو کامل تحریم به گونه قطعی تعیین تکلیف نشده بود و محدودسازی تحریم‌ها نیز همراه با، اما و اگر‌های بسیاری بود.
 
با توجه به این نکات لازم است تا در شرایط موجود از تجربه مذاکرات قبلی برجام بهره گرفته و از سازوکار‌های زیر در راستای بهینه‌سازی موقعیت ایران در فضای مذاکرات جاری استفاده شود تا دوباره منجر به گسترش بحران نشود. مردم انتظار دارند تا در مذاکرات در حال انجام برای بازگشت به برجام، تمام ایراداتی که به این قرارداد به دولت قبلی گرفته می شد برطرف گردد و آنچه به امضاء می‌رسد به سرنوشت خروج آمریکا از آن منجر نشود.
 
به نظر می‌رسد اگر ایران بتواند واسطه گری کشور‌های اروپایی و روسیه را با توجه به تجربه تلخ شیوه روسیه و فرانسه در مذاکرات برجام در سال ۱۳۹۴ قطع کند و نگذارد پای عربستان به مسائل مذاکرات جاری وین توسط روسیه باز شود، باید به نکات زیر که بسیار برای ایران و پایداری برجام حائز اهمیت هستند، تأکید شود:

۱- لغو نیاز به تأیید هر شش ماه یکبار امضاء رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها

۲- حذف مجوز اوفک (OFAC) برای خرید‌های خارجی ایران بویژه در حوزه هوایی و هوانوردی

۳- کنار گذاشتن ساز و کار ماشه برای بازگشت احتمالی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل

امید است با به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری در وین موانع حرکت ایران به سوی پیشرفت و توسعه برداشته شود و راهی برای تعامل سازنده با کشور‌های جهان و کاهش مخاصمات باز شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
متاسفانه این غربگداها طناب را طوری به گردن ما پیچانده اند که به هر طرف برگردیم فشارش بر ایران بیشتر میشود زهی یک مثقال عقل.اگر یه ذره با بدبینی نگاه کنی رد پای خیانت را به وضوح میبینی.
پاسخ ها
فرزند ملت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
ببینیم شما سینه چاکان روسیه چه گلی بر سر این مردم و کشور میزنید....
انشالله دور بعدی با خود امریکا مذاکره وتمام مشکلات میان دوکشور بزرگ ومهم دنیا حل شود .
ساز و کار ماشه برداشته شود
جابجایی پول آزادشود
بقیه حل می شود
آمریکا مانند روسیه و اروپا نیست که کش دهد اهل عمل قطعی است قدرتمند و بیرحم مانند حمله به افعانستان و ترک افعانستان هردو جانسوز بود
امریکا برای کنترل منطقه به ایران نیاز دراز مدت دارد تنها امتیاز ایران همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
این چه تحلیلی هست؟ پس لطفا بفرمایید اگر به ایران نیاز دارد و جایگزینی هم برای آن نیست پس چرا 42 سال است روی تضعیف ایران و حتی اگر بشود تجزیه ایران اینهمه هزینه و تمرکز کرده است؟
باید ساختار ماشه دیگر در اختیار امریکا قرار نگیرد. قبلا تجربه شد که این همان شاخی است که اگر به درازگوش بدهند (ضرب المثل قدیمی) ممکن است دنیا را نا امن کند. منتها ترامپ دیر فهمید که از طریق مکانیسم ماشه می تواند ضربه مهلک تری بزند و اول از برجام حارج شد بعد از مکانیسم ماشه استفاده کرد.
این بار اما دیگر دولت متخاصم امریکا اشتباه قبل را تکرار نخواهد کرد.
ضمنا دو شرط دیگر آقای علایی هم لازم و در عین حال ناکافی است.
تضمین به عدم خروج مجدد برجام نه به عنوان متمم بلکه صرفا به منظور محکم کردن آن به یک قرارداد یا نظام بین المللی باید تبدیل شود تا آنکه از برجام عدول کند تحت محاکمه دادگاه های بین المللی قرار گیرد و عدول کننده برای حفظ نظم بین المللی هم که شده نتواند به این گزینه خروج مجدد حتی فکر هم بکند.
یا اینکه دستورهایی صادر شود که اجبارا شرکت های شاخص بین المللی با نظر ایران و طبق درخواست ایران سالانه باید فلان مقدار سرمایه گذاری غیر قابل جابجایی در ایران انجام دهند.
باید زمینه های فروپاشی آمریکا از داخل را توسط کارشناسان حرفه ای آمریکا شناس بررسی کرد و آمریکا را از درون متلاشی کرد. جنبش وال استریت و سیاه پوستان نقطه خوبی است. از حالت دفاعی باید بریم حالت تهاجمی.
سربلند و عزیز باد ایران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان