بازدید 16147
تابناک اقتصادی بررسی کرد

صف ۲.۵ میلیون نفری برای خانه دار شدن در نهضت ملی مسکن/ چه کسانی هنوز هم فرصت ثبت نام دارند؟ / بازپرداخت اقساط وام چگونه است؟

احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی مدت چهار سال عمر دولت سیزدهم؛ این عبارت بیانگر طرح دولت با عنوان نهضت ملی مسکن است که قرار است با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی، گامی اثرگذار در جهت خانه دار شدن بخش قابل توجهی از مردم باشد.
کد خبر: ۱۰۹۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ 08 January 2022

صف ۲.۵ میلیون نفری برای خانه دار شدن در نهضت ملی مسکن/ چه کسانی هنوز هم فرصت ثبت نام دارند؟ / بازپرداخت اقساط وام چگونه است؟

احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی مدت چهار سال عمر دولت سیزدهم؛ این عبارت بیانگر طرح دولت با عنوان نهضت ملی مسکن است که قرار است با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی، گامی اثرگذار در جهت خانه دار شدن بخش قابل توجهی از مردم باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این میان، با شروع به کار دولت رئیسی در تابستان ۱۴۰۰، خبر‌ها از تلاش و برنامه ریزی تیم اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن، وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن سازوکار احداث و عرضه چهار میلیون مسکن در چهار سال پیش روی داشت؛ بنابراین، در ۲۸ مهرماه سال جاری، پس از یک ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور، ثبت نام متقاضیان مسکن در سامانه ثمن آغاز شد.

بر اساس متن قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف شده است نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات «طرح جامع مسکن»، در مناطق شهری و روستایی تامین و به نحوی برنامه ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷/۲/۲۵ و آیین نامه‌های مربوطه عرضه شود.

در این میان؛ دولت در نخستین گام با راه اندازی سامانه‌ای به نشانی saman.mrud.ir اعلام کرد که متقاضیان خانه دار شدن در طرح دولت می‌توانند، یک ماه با ورود به این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند.

این فرصت یک ماهه در ادامه باز هم تمدید شد تا در نهایت وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد، آخرین مهلت برای ثبت نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰ است.

بنابراین، نخست اعلام شد که شرایط نام نویسی برای متقاضیان مسکن در اجرای قانون جهش تولید مسکن، همان چهار شرطی است که در طرح اقدام ملی مسکن مورد تاکید بوده است. به عبارت دیگر: داشتن فرم ج سبز (عدم استفاده از امکانات دولتی و یارانه‌ای زمین و مسکن و تسهیلات)، نداشتن مالکیت خصوصی، تاهل و یا سرپرست خانوار بودن، و داشتن سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن، از شروط اصلی برای ثبت نام متقاضیان است.

همچنین در ابتدا به گفته محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید شد، اکنون بنا بر مصوبات موجود، خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و معلولان جسمی - حرکتی بالای ۲۰ سال با تأیید سازمان بهزیستی می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند؛ اما برای باقی گروه‌های جمعیتی، امکان ثبت نام مجرد‌ها فراهم نیست؛ هر چند پیشنهاد مربوطه ارائه شده، هنوز اصلاح نشده است.

این محدودیت در ادامه اندکی کاسته و اعلام شد که: با تصویب هیات دولت، دو گروه دیگر شامل مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص مجرد به گروه‌های مجاز برای ثبت نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن افزوده شدند؛ بنابراین، پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، بدون داشتن شرط تاهل می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

در ادامه باز هم شاهد تسهیل روند ثبت نام برای متقاضیان بودیم و از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام شد: ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در بیش از ۷۰۰ شهر از ۲۰ دی ماه آغاز می‌شود؛ بنابراین با توجه به اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر پایان زمان ثبت نام متقاضیان تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰، قرار است از روز دوشنبه، بیستم دی ماه سال جاری، سامانه ثبت نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در بیش از ۷۰۰ شهر آغاز شود. همچنین به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، از دوشنبه هفته جاری مابقی شهر‌هایی که در ۷۲۰ شهر اخیر نبوده است درسطح کشور باز می‌شود. اشاره این مقام مسئول به تداوم زمان ثبت نام برای گروهی از متقاضیان در حالی است که وی گفته است، بیش از ۲میلیون و ۵۰۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشتند و زمان ثبت‌نام برای شهر‌هایی که دو ماه از زمان آن‌ها گذشته، به پایان رسیده است.

در این میان از سوی مسئولان این حوزه اعلام شده است که شرط ثبت نام مجرد‌ها این است که این افراد به شرط تنظیم تعهد نامه محضری برای ارائه عقد نامه در هنگام واگذاری واحد مسکونی می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن بعد از ابلاغ نهایی دستورالعمل، ثبت‌نام کنند.

همچنین به تازگی اعلام شده است، در صورتی که متقاضیان در موعد تحویل متأهل نشده باشند، تمام تسهیلات و تخفیفات در نظر گرفته شده برای آن‌ها حذف و واحد مسکونی به‌قیمت روز تحویل می‌شود. به گفته محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی: در صورتی که مجرد‌ها در زمان تحویل، متاهل نشده باشند، علاوه بر هزینه زمین، هزینه ساخت و ساز، تمام تخفیفات مربوط به پروانه ساختمانی، تسهیلات، مالیات و ... حذف و تمام هزینه‌های مربوط به واحد مسکونی بر اساس قیمت روز محاسبه می شود و از متقاضیان مجرد دریافت خواهد شد.

صف ۲.۵ میلیون نفری برای خانه دار شدن در نهضت ملی مسکن/ چه کسانی هنوز هم فرصت ثبت نام دارند؟ / بازپرداخت اقساط وام چگونه است؟
 

جزئیات روش‌های بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن

 
بر اساس این گزارش، اطلاعات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات نشان می‌دهد که در پایان آذرماه سال جاری اجاره‌بها هر مترمربع در شهر تهران معادل ۸۴ هزار تومان است و بدین ترتیب اجاره ماهانه یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری در شهر تهران حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. از این رو پرداخت اقساط تسهیلاتی برای ساخت مسکن کمتر از هزینه اجاره یک واحد مسکونی برای زندگی خواهد بود؛ با این تفاوت که پرداخت اقساط منجر به خانه‌دار شدن خانوار خواهد شد.

با وجود اجاره‌بها فوق‌الذکر همچنین تأمین هزینه‌های زندگی، امکان پس‌انداز برای خانوار وجود نخواهد داشت. با فرض اینکه خانوار بتواند پس‌انداز کند، با وجود تورم دو رقمی در کشور که منجر به کاهش ارزش پول ملی شده و افزایش قیمت مسکن، امکان خرید واحد مسکونی توسط خانوار کاهش خواهد یافت، در صورتی که خرید اقساطی مسکن در واقع اتکا به پس انداز آتی است و خیلی زودتر خانوار را به هدف خود می‌رساند. همچنین با مکانیزیم خانه دار شدن با استفاده از تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن در برنامه حمایتی دولت (نهضت ملی مسکن) که اراضی دولتی را مورد استفاده قرار می‌دهد و هزینه زمین تقریبا صفر می‌شود، طول دوره انتظار خانوار برای خرید مسکن به شدت کاهش خواهد یافت.

همچنین، دریافت تسهیلات مذکور توسط خانوار چه به صورت شخصی و چه در طرح حمایتی دولت منجر به ایجاد مالکیت واحد مسکونی می‌شود که علاوه بر تامین نیاز اساسی خانوار برای مکان زندگی، یک کالای سرمایه‌ای و با دوام نیز محسوب می‌شود و همرا با رشد قیمت‌های عمومی، قیمت مسکن به عنوان سرمایه خانوار نیز افزایش‌ می‌یابد، در حالی که مبلغ اقساط در  سال‌های بازپرداخت تسهیلات (حداکثر ۱۸ سال) ثابت خواهد بود.

با توجه به اینکه طول دوره ساخت حداقل ۲ تا ۳ سال به طول می‌انجامد و متقاضی باید پس از تکمیل واحد مسکونی و تحویل واحد شروع به پرداخت اقساط کند، عملا رقم اقساط محاسبه از دو تا سه سال آینده آغاز خواهد شد. بدیهی است تا آن زمان درآمد ماهانه خانوار نیز تقریباً معادل با تورم افزایش خواهد یافت و پرداخت اقساط برای خانوار توان‌پذیر شده و فشار پرداخت اقساط کاهش می‌یابد.

پس از آغاز دوران فروش اقساطی و شروع بازپرداخت تسهیلات، مبلغ تسهیلات ثابت می‌ماند، در حالیکه درآمد خانوار متناسب با تورم سالانه افزایش خواهد یافت. از این رو در دو تا سه سال ابتدایی دوران فروش اقساطی، بازپرداخت تسهیلات ممکن است در برخی موارد با فشار مالی برای خانوار همراه باشد؛ اما پس از گذشت دو تا سه سال ابتدایی فروش اقساطی و با افزایش درآمد خانوار، پرداخت اقساط تحمل‌پذیر می‌شود و خانوار تحت فشار نخواهد بود.

تلاش وزارت راه و شهرسازی در تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود قشرهای کم‌درآمد جامعه

 
دولت برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و حمایت از این اقشار، پرداخت یارانه سود تسهیلات را در نظر گرفته است که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر مجدانه پیگیر تأمین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود اقشار کم‌درآمد جامعه است. در صورت تأمین این منابع اقساط تسهیلات در نرخ‌های سود متفاوت برای دهک‌های متفاوت درآمدی به شرح زیر خواهد بود.

تسهیلات یارانه‌ای ساخت و نوسازی مسکن و اقساط ماهانه

 
در تهران برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های۴ و ۵، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین رقم اقساط با نرخ سود ۵ درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

در شهر‌های با جمعیت بیش از یک میلون نفر برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های۴ و ۵، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین رقم اقساط با نرخ سود ۵ درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

در مراکز استان برای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های۴ و ۵، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین رقم اقساط با نرخ سود ۵ درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

در سایر مناطق شهری برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های۴ و ۵، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین رقم اقساط با نرخ سود ۵ درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

در مناطق روستایی برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های۴ و ۵، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین رقم اقساط با نرخ سود ۵ درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

در این مدل تخصیص یارانه نرخ سود به گروه‌های کم درآمد، رقم اقساط را به شدت کاهش داده و پرداخت آن را برای خانوار توان‌پذیر می‌کند.

تسهیلات‌ ساخت و نوسازی مسکن براساس قانون جهش تولید مسکن و اقساط ماهانه (بدون پرداخت یارانه سود اقشار کم‌درآمد) نیز به شرح زیر است؛

در تهران برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی، مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت ۷میلیون تومان است. در شهر‌های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در مراکز استان‌ها برای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین، در سایر شهر‌ها برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. در مناطق روستایی برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

تصریح می‌شود، متقاضی می‌تواند در صورت تمایل سود دوران مشارکت مدنی را نیز به صورت اقساطی در طول دوره فروش اقساطی پرداخت کند.

تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز بانک مسکن و اقساط ماهانه

 
این گزارش می‌افزاید، تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز بانک مسکن به صورت انفرادی و زوجین قابل پرداخت است. نرخ سود این تسهیلات ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت آن ۱۲ ساله خواهد بود. جزئیات این بخش نیز شامل موارد زیر است:

اقساط ماهانه تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی زوجین در تهران ماهانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و اقساط ماهانه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی انفرادی در تهران،  ماهانه ۳ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.

اقساط ماهانه تسهیلات ۳۲۰ میلیون تومانی زوجین در مراکز استان ماهانه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و اقساط ماهانه تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی انفرادی در مراکز استان،  ماهانه ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان است.

اقساط ماهانه تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی زوجین در سایر شهر‌ها ماهانه ۴ میلیون تومان و اقساط ماهانه تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی انفرادی در سایر شهرها، ماهانه ۲ میلیون تومان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
سنگاپور این طرح را قبل ما جرا کرد و خیلی نتیجه بخش بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
خیلی کارها را در کشورهای دیگه انجام شده که خوب بوده اما وقتی میاد داخل کشور ما اجرا بشه تبدیل به یه بدبختی جدید برای مردم میشه. دلیلش هم آقازاده های منفعت طلب و مدیران نالایق هستند. من چشمم آب نمیخوره از این طرح هم چیزی در بیاد که مشکل مردم حل بشه
بسیجی بیت رهبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
دولت و مجلس محترم جلوی ساخت و ساز غیر قانونی را بشدت تما بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
در اینده مسکن در شهر اصفهان رایگان می شود به خاطر خشک سالی شدید زمین مجانی می شود
همه مجردها سریعا دستگیر و اعدام و سپس زندانی شوند فوری
ممنون ازگزارشتون اما کاش خبریم از نتایج ثبت نام رومنتشربکنین که چه موقع نتایج مشخص میشه
سلام والا من ثبت نام کردم وزارت راه شصت ملیون طلب کرد که نداشتم و بی خیال شدم
هدف دولت از ساخت مسکن برای مردم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعی چون اکثر مردم بخاطر درآمد کم ازجمله حقوق بگیران قادر به پرداخت اقساط وام نخواهند بودضمن توجه به گرانی زمین ولوازم ساختمانی مردم قادر خواهندبودبا این وام برای خودارامگاه بسازندتا خانه
باید خانه ها رو بدن چین و ترک بسازه خودرو ساز لوازم خانگی و پیمانکار ایرانی یعنی مافیا و غارت
واسه فرزندآوری داشتن مسکن مهم نیست
مهم خواستن شماست
سالی یک میلیون وعده دادند ساخته میشود
آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه.
آخه چطور میشه با ۳۰۰ یا ۴۰۰تومن خونه ساخت؟ نهایت بشه اسکلت و سقف ریخت و تبدیل به آستان باستانی کرد و پول بلیطش بدیم قسط وام
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
آستان باستانی ؟؟؟؟؟ بابا جون یه ذره فارسی بخون یه ذره دیکته کار بکن . خجالت آوره واقعا . شمایی که به سایتهای خبری دسترسی داری لااقل سوادش رو هم داشته . باش اونم آثار باستانیه نه آستان باستانی
بیچاره مجرد، خوب اگه میتونست که ازدواج میکرد، شما دارید این رانت به متاهل میدید خوب به مجرد هم بدید که بعد بتونه ازدواج کنه، اگه ازش پول کامل بگیرید که دیرتر میتونه ازدواج کنه
من از شرایط ازدواج فقط شناسنامه اش رو دارم.
امروز انقدر هوا سرده که دلم میخواد یک لیوان قهوه ی تلخ با کمی شیر برای خودم بریزم وکنار شومینه روی صندلی قدیمی مادربزرگ بشینم و به آینده فکر کن. اما چون هیچکدوم رو نداریم میشینم کنار بخاری تا شلغما بپزه. چه بویی هم داره.به به!
آفرین خوب بررسی کردین به نفع خودتون و پولدارها... آقای رئیسی گفت اول مسکن می‌سازیم واسه مستاجر ها و آدم‌های ضعیف. گفت اونایی که چن تا خونه دارن مالیات باهاس بدن. حالا شما طرحتون این شد. هزار تا شرط گذوشتن واسه مستاجرای بدبخت و شرط پولدارا رو برداشتین. طرف خونه داره بنام بچه و زن و نمیدونم کی زمین و آپارتمان داره، ثبت نام هم میکنه بهش خونه هم میدین بی چرا و اگر. من هم مستاجر ثبت نام هم بکنم هزارتا بهانه از همین الان آماده دارین که آخر سر بگین نه بتو نمیدیم باهاس قیمت روز بخذی. خب من اگه پول داشتم که میرفتم میخریدم. من پول ندارم صد تومن رهن خونه بدم اونوقت تو تحلیل کردی؟ آره خب همه امکانات واسه پول آراس حالا هم که رئیس میخواد انقلابی و خدایی کار کنه مثل من یه آلونک باشه واسمون شماها و نمی‌ذارن. هی شرط میذارین. ایشالا بهتون تو لواسون و اینجور جاها خوش بگذره. ما هم خدایی داریم. آقای رئیسی بخونین این چیزا رو. بخدا مستاجر مثل من زیاده. حق نیست من مستاجر باشم و یکی واسه نوه و نتیجش خونه داشته باشه و ثبت نام هم بکنه و.
یک سال از عمر دولت گذشت اینها هنوز دنبال ثبت نام هستند.
بزک نمیر بهار میاد مسکن با وقار میاد
هنوز مسکن مهر را تمام نکرده اند یک طرح من درآوردی دیگه شروع کرده اند کلی از مردم سرمایه هایشان خرج مسکن مهر شد و الان این مسکن به چهارمین دولت رسیده و خبری از پایان آن نیست دولت احمدی نژاد که آن را تمام نکرد دولت اول روحانی هم که کلا با مسکن مهر مخالف بود دولت دومش هم آن را راکد نگهداشت حالا دولت رییسی که اصلا مسکن مهر را فراموش کرده و هیچ پاسخی به مردم نمی دهد و در عوض یک ادعای جدید راه انداخته است
تا کی می خواهند ثبت نام کنند بعدش یک جوان 23ساله که کار نداره سربازی نرفته چطوری می خواهد اقساط بدهد این برای افراد فقیر هست چطوری فقیر میتواند ماهی 4میلیون 300قسط بدهد حداقل کارتون اینه کارمزد 4درصد باشه تا جواب بده وگنه این طرح هم بجایی نمیرسد
طرح مسکن بالا حدود 860 ميليون براى دهک هاى چهار و پنج و 690 ميليون براى دهک هاى يک٬ دو ٬ سه براى متقاضيان هزينه دارد اگر که بخواهيد در متراژ بالا درست کنيد به اين شرط که متقاضيان با افزايش قيمت مواجه نشوند مثل پيش خريد هاى سايپا و ايران خودرو که متعهد به قراردادهاشون نيستند و طلب پول بيشترى در هنگام تحويل خودرو مى کنند. با يک بودجه ۳۰۰ ميليون تومان ( که در حال حاضر کفايت مى کند) براى هر نفر براى ساخت مجتمع هاى داراى آپارتمان هاى ۴۰ مترى مجهز به همه وسائل از جمله اجاق برقى٬ يخچال و ماکرويو٬ تلويزيون به طور کلى مبله شده که مى تواند تا چهار نفر اعضاى خانواده را در خود جاى دهد. حتى مى توان برق مورد نياز را به طريق انرژى خورشيدى و آب آشاميدنى ساکنين را از رطوبت موجود در هوا بدست آورد.
همه کسانی که ثبت نام کرده اند مستاجر هستند با این اقساطی که تعیین شده چطور هم اجاره خانه را بدهد و هم اقساط مسکن ملی را
اپارتمان در اصفهان به خاطر مشکلات اقتصادی و خشک سالی در رکود کامل بسر می برد و قیمت ها کمتر شده و بازهم کمتر می شود و ارزش سرمایه ای خود را به طور کامل از دست داده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر