بازدید 5520

ادامه رایزنی با کره‌ جنوبی درباره آزادسازی پول‌های ایران

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار با همتای ایرانی خود در وین، راهی هتل ماریوت شد تا در خصوص بررسی راه‌های حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران با روسای هیات‌های مذاکره کننده در گفتگو‌هایی که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد دیدار کند.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴ 06 January 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا در وین، «چوی چونگ کان» صبح امروز با علی باقری در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین دیدار و با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه کرد.

کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

معاون وزیر امور خارجه کره عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند. وی در توئیتی نوشت؛ کره و ایران با یکدیگر همکاری و روابط مهم تاریخی خود را حفظ خواهند کرد.

باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار تاکید کرد که فارغ از نتایج گفتگو‌ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام نماید.

هیات کره‌ای سپس راهی هتل ماریوت شد و هم اکنون سرگرم رایزنی با برخی روسای هیات‌های مذاکره کننده در مذاکرات رفع تحریم‌هاست. بر اساس مشاهدات ایرنا، انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور اروپایی هم در هتل ماریوت حضور دارند.

«چوی چونگ کان» طی دو روز گذشته دیدار‌های جداگانه‌ای با آن‌ها و همچنین رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا که برای بررسی راه‌های بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام در وین بسر می‌برد، داشته است. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه کره جنوبی، وی خواستار تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های مثبت در روند مذاکرات وین شده و گفته است: «دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و در عین حال به صورت فعال هر نقشی را که بتواند در این راستا ایفا می‌کند»

کره جنوبی عضو برجام نیست، اما دیپلمات‌های این کشور به وین سفر کرده‌اند تا از فرصت مذاکرات جاری برای بررسی راه‌های حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک استفاده کنند.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شده و دقایقی پیش علی باقری کنی برای ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک وارد هتل کوبورگ شد. قریب به اتفاق هیات‌های شرکت کننده در گفتگو‌ها اذعان دارند که پیشرفت‌هایی در زمینه دست یابی به توافق نهایی حاصل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل