بازدید 5838

تاکید ایران بر جهان بدون تسلیحات شیمیایی

سفیر و معاون نمایندگی ایران در شورای امنیت اعلام کرد ما موضع دیرینه و اصولی خود مبنی بر محکومیت شدید استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تکرار می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲ 06 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت گفت: ما موضع دیرینه و اصولی خود مبنی بر محکومیت شدید استفاده از سلاح‌های شیمیایی به وسیله هر کسی، در هر مکانی و تحت هر شرایطی را تکرار می‌کنیم.

ارشادی یادآور شد: تنها تضمین مطلق که سلاح‌های شیمیایی دوباره مورد استفاده قرار نخواهند گرفت، انهدام کل تمام سلاح‌های شیمیایی در سراسر جهان و همچنین انجام تمام اقدامات لازم برای اطمینان از عدم تولید و استفاده از چنین سلاح‌هایی در آینده است.

در حقیقت، این هدف اصلی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی است که تنها از طریق اجرای کامل، متعادل، مؤثر و غیر تبعیض آمیز آن و همچنین جهانشمولی این کنوانسیون قابل تحقق است.

وی با ابراز نگرانی از عدم پای بندی آمریکا، به عنوان تنها عضو کنوانسیون که هنوز دارای سلاح شیمیایی است، به تعهدات خود در مورد آخرین مهلت برای انهدام سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد: این هدف هنوز تحقق نیافته است.

ارشادی مانع دیگر در این زمینه را عدم جهانشمولی کنوانسیون خواند و گفت: برای رسیدن به این هدف متعالی، رژیم اسرائیل باید وادار گردد، بدون هیچ پیش شرط یا تأخیر بیشتر، به این کنوانسیون بپیوندد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نسبت به اثرات جدی سیاسی شدن اجرای کنوانسیون بر اقتدار و اعتبار آن هشدار داده و به همین دلیل خواهان عدم سیاسی کاری در فعالیت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد.

دکتر ارشادی گفت: همه اعضا باید از سوء استفاده از این سازمان با انگیزه‌های سیاسی برای پیشبرد اهداف ملی خود اجتناب کنند. در این زمینه، علیرغم تلاش‌های قابل توجه دولت سوریه در اجرای تعهدات خود بر اساس کنوانسیون از جمله انهدام کامل، در کمترین زمان ممکن و تحت شرایط سخت تمام ۲۷ تأسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی خود که به تأیید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز رسیده است، برگزاری جلسات ماهانه شورا برای بررسی پرونده سوریه هیچ توجیهی ندارد. اینگونه جلسات بجای کمک به اهداف کنوانسیون، اقتدار آن و اعتبار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تضعیف و بحران اعتبار شورای امنیت را نیز عمیق‌تر می‌کنند.

ارشادی تاکید کرد: ما از ارائه نودوهفتمین گزارش ماهانه سوریه در مورد فعالیت هایش درباره انهدام سلاح‌های شیمیایی و تأسیسات تولید آن‌ها استقبال می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تضمین فعالیت مستقل، بی طرفانه و حرفه‌ای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را خواستار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل