بازدید 8636
۶

اصفهان، پرریسک‌ترین شهر در فرونشست

رئیس بخش لرزه شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان گفت: استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی در معرض خطر فرونشست قرار دارند و در میان شهرها، اصفهان پرریسک‌ترین شهر در فرونشست است.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 02 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علی بیت‌الهی شامگاه (شنبه، ۱۱دی) در وبینار فرونشست اصفهان درباره رخداد فرونشست در ایران و جهان و مهم‌ترین آسیب آن، اظهار کرد: فرونشست‌ها در نسبت ساختمانی عمدتاً به سبب افت سطح آب زیرزمینی رخ می‌دهد و مهم‌‍ترین لطمه فرونشست این است که ظرفیت نگهداری آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و نفوذپذیری کم می‌شود. روان آب‌ها مواد مغذی را شسته و زمین را به زمین بایر تبدیل می‌کنند.

وی درباره تأثیر مستقیم ضخامت لایه‌های آب‌دار در میزان فرونشست، توضیح داد: هرچه ضخامت لایه آب‌دار بیشتر باشد، میزان فرونشست زمین بیشتر است؛ به‌عنوان مثال در دشت‌ها در قسمت لبه ضخامت کم‌تر و فرونشست بیشتر است. بلعکس در وسط دشت با ضخامت بیشتر، فرونشست کمتری داریم که این امر سبب تنش کششی و بروز شکاف‌های روی زمین می‌شود.

رئیس بخش لرزه شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان، تصریح کرد: در آبرفت‌های ریزدانه شاهد فرونشست خواهیم بود و آبرفت‌های سنگی فرونشست عمیق به وجود نخواهد آمد.

بیت الهی ادامه داد: آثار فرونشست به‌صورت شکاف و ترک ایجاد می‌شود تا جایی که لایه‌ها متراکم شده و فرونشست پایان یابد.

وی براساس برآورد از برهم‌نهی استان ها و زون‌های فرونشست، استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی در معرض خطر فرونشست قرار دارند و در میان شهرها، اصفهان پرریسک‌ترین شهر در فرونشست است.

وی یادآور شد: در کشور ما در رابطه با سازگاری با کم آبی، اقداماتی انجام می‌شود که در برخی موارد همراه با اقدامات لازم برای فرونشست است که به عقیده من نباید این‌طور باشد و موضوع فرونشست باید به عنوان اصل کارها در نظر گرفته شود.

رئیس بخش لرزه شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان، بهره‌برداری بی‌رویه از آب و کسری مخزن آب زیرزمینی را بخشی از مشکلات موجود دانست و افزود: به سبب عواملی چون چاه‌های غیرمجاز، جانمایی غیراصولی، آبیاری و کشاورزی غیرکارشناسی و غیراصولی با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

بیت الهی با تأکید بر لزوم تدوین شیوه‌نامه مخصوص برای تعیین مقررات، خاطرنشان کرد: به‌عنوان نیروی فنی و کارشناسی باید در سه حیطه کنترل فرونشست، روش‌های کنترل و جلوگیری از پیشرفت و همچنین کاهش آسیب‌پذیری اقدام کنیم. اقداماتی در راستای مصرف آب، کشاورزی و جانمایی صنعتی برای کنترل فرونشست کمک خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
چه بلایی به سر اصفهان آوردند که مشکلات نصف جهان را نصف جهان هم ندارد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
هیچی برادر فقط برداشتهای غیر مجاز آبهای زیر زمینی است.لذا خود کرده را تدبیر نیست
همین مانده بود که این خانه را هم از دست بدهیم
شاید یک ذره قیمت ها پایین بیاد با این هشدارها
اینا همش هوچی گریه وگرنه همه نقاط کشو با این مشکل روبرو هستن
چون اصفهان بر آبرفت ۱۷ میلیون ساله زاینده رود بناشده و سابقه نداشته که آب آنرا منحرف کرده در جای دیگر مصرف کنند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی