بازدید 11383

«مسعود بارزانی»: در تشکیل دولت جدید تسریع شود

«مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید عراق شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲ 01 January 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از الفرات، بارزانی در پیامی به مناسبت سال نو میلادی گفت: انتخابات پارلمانی عراق که در ۱۰ اکتبر گذشته برگزار شد، موفقیت‌آمیز و خوب بود و نتایج آن، اراده ملت را نشان داد.

وی افزود: پس از موافقت دادگاه عالی فدرال با نتایج انتخابات، باید گام‌ها و سازوکار قانونی برای تشکیل دولت و دیگر نهادها با سرعت‌ بیشتری اتخاذ شود و تحقق شکوفایی و رفاه، تامین خدمات، حقوق و مطالبات همه شهروندان باید در برنامه دولتی آتی وجود داشته باشد و این امر باید در چارچوب اجرای اصول سه‌گانه شراکت، توافق و توازن در حکمرانی باشد.

رئیس حزب دموکرات در ادامه تاکید کرد: نباید بعد از این هیچ کدام از طیف‌های مردم عراق در حکمرانی به حاشیه رانده شود.

بارزنی اظهار داشت: بار دیگر بر پیام صلح‌آمیز و اصل همزیستی مسالمت آمیز مردم کردستان تاکید می کنیم و همه طرف‌ها باید بدانند که عراق و منطقه ما قادر به تحمل خشونت، تروریسم، افراط‌گرایی و بی ثباتی بیش از این نیست و جامعه جهانی می‌بایست در تضمین صلح، عدالت و امنیت نقش کمکی خود را ایفا کند تا مردم منطقه و افراد بی‌گناه با درد و رنج و ویرانی بیشتر مواجه نشوند.

حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی موفق به کسب ۷۲۴۷۲۷ رای شد اما در این دوره میزان آرای آن به ۴۲۰۴۳۰ رای کاهش یافت، به عبارت دیگر میزان کاهش آرای این حزب ۳۰۴۲۹۷ رای بوده است.

این در حالیست که این حزب توانست عدد کُرسی‌های خود را از ۲۵ به ۳۲ کُرسی برساند، امری که متاثر از سیستم جدید انتخاباتی در عراق بوده است.

مهمترین نکته در خصوص حزب دموکرات کردستان عراق این است که توانسته است در کرکوک ۲ کُرسی را تصاحب کند، همچنین در دیگر مناطق مورد منازعه با دولت مرکزی عراق صاحب کُرسی شده است، اگرچه توانسته در اربیل و سلیمانیه هم شمار کُرسی‌های خود را افزایش دهد اما در استان دهوک شمار کُرسی‌های آن از ۱۰ به ۸ کُرسی رسیده است، امری که به نظر می رسد نتیجه دستگیری گسترده فعالین سیاسی و رسانه‌ای این منطقه از سوی نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق باشد.

در مقابل، اتحادیه میهنی کردستان به عنوان رقیب سنتی حزب دموکرات شمار کُرسی‌هایش از ۱۸ کُرسی دوره چهارم انتخابات پارلمانی عراق به عدد ۱۷ کُرسی در این دوره رسیده است.

مهمترین نکته در خصوص اتحادیه میهنی کردستان این است که بر خلاف دوره گذشته که ۶ کُرسی کُردها در کرکوک را از آن خود کرده بود، در این دوره تنها موفق به کسب ۳ کُرسی در این شهر مورد منازعه شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار