بازدید 7027

تفاهمنامه اجرای خط ریلی بصره - شلمچه امضا شد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از امضا تفاهمنامه اجرای خط ریلی بصره - شلمچه خبر داد و گفت: تا دو ماه آینده شرکت مشترک بین دو کشور برای انجام این طرح مهم تأسیس خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸ 27 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، قاسمی در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی درخصوص اهمیت طرح اتصال راه آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه به بصره و اینکه برای تکمیل آن چه تصمیماتی گرفته شد، افزود: از امروز صبح مذاکرات ما با وزیر حمل و نقل عراق درخصوص امضای این توافقنامه شروع شد.

او ادامه داد:، اما در مورد اهمیت توافق‌نامه امروز باید بگویم که تقریبا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن بحث راه‌آهن شلمچه به بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم‌های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد، اما هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: من امروز با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ملاقت داشتم و خوشبختانه با بحث‌هایی که پیش آمد و مذاکراتی که انجام شد، این توافق‌نامه حدود ۲ ساعت پیش امضاء شد.

وی افزود: حسن این توافق‌نامه این است که سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد و این توافق‌نامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی شد و یکی از بند‌های این توافق‌نامه این است که ما ظرف یک ماه آینده عملاً در برنامه پل بین عراق با ایران مستقر و عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

قاسمی گفت: توافق کلی ما این است است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد، اما حتی ما برای تا ۲ ماه آینده که این شرکت تشکیل خواهد شد منتظر نماندیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا ما در کنار پل مستقر می‌شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگی در ایران و عراق برای تبادل تجاری و مسافری است که برای دو کشور بسیار مهم و با اهمیت است که امروز به نتیجه رسید.



وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین درباره جزئیات دیدار خود با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق نیز افزود: ما امروز با نخست وزیر عراق یک جلسه بسیار خوبی داشتیم و عملاً حمایت وی منجر به این توافق‌نامه شد.

او ادامه داد: همچنین در این دیدار در مورد روابط دو کشور و آینده روابط اقتصادی دو کشور بحث‌های مختلفی صورت گرفت و طبیعتا عراق امروز در یک شرایط بازسازی است و بنا شد شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازسازی عراق حضور بیشتری داشته باشند و نیز درخصوص موضوعات مختلف دیگری هم با نخست وزیر عراق مذاکره شد.

قاسمی گفت: همچنین ما امروز مذاکره بسیار خوبی را با رئیس جمهوری عراق داشتیم، به خصوص در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری میان دو کشور و حمایت از طرح شلمچه - بصره و نیز موضوع حمل و نقل هوایی بین دو کشور که تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف داریم و قرار شد این را به زودی دوبرابر کرده و به حدود ۲۰۰ پروار برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: ما در این دیدار همین طور درباره ارتباطات جاده‌ای بین دو کشور و موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر کردیم که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق باشد.

به گزارش ایرنا، قاسمی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته (شنبه) وارد بغداد شد و ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و طالب بایش معاون فنی وزیر حمل و نقل عراق در فرودگاه از وی استقبال کردند.

در دیداری که قاسمی با مسئولان وزارت حمل و نقل عراق داشته همکاری‌های دو جانبه تهران و بغداد در زمینه‌های گوناگون از جمله خطوط آهن بررسی شده است.

به علاوه بایش در این جلسه تأکید کرده که کشورش افزایش همکاری‌ها با ایران در زمینه خطوط آهن را خواستار است.

قاسمی نیز از تلاش‌های دولت عراق برای گسترش همکاری‌ها و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری قدردانی کرده و حمل و نقل از طریق خطوط آهن راه شاهراه بازرگانی میان دو طرف عنوان کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار