بازدید 9161
۳
بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

اومیکرون هنوز در صدر جست و جوهاست / آیا یارانه دو برابر می شود؛ سوال مکرر مردم در گوگل/ آلودگی هوای اصفهان به بحث داغ فضای مجازی بدل شد/ تلسکوپ جیمز وب چیست و چه مأموریتی دارد؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «تلسکوپ جیمز وب»، «فرشید اسماعیلی»، «آلودگی هوای اصفهان»، «آیا اومیکرون کشنده است؟»، «محمد صلاح»، «آیا یارانه دو برابر می‌شود؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 27 December 2021

بیماری مهران غفوریان چیست؛ سوال کاربران از گوگل/ متاورس و نحوه ورود به آن بحث جذاب فضای مجازی/ ترس عمومی از سویه جدید کرونا؛ آیا اومیکرون کشنده است؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «تلسکوپ جیمز وب»، «فرشید اسماعیلی»، «آلودگی هوای اصفهان»، «آیا اومیکرون کشنده است؟»، «محمد صلاح»، «آیا یارانه دو برابر می‌شود؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

تلسکوپ جیمز وب

بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به نام «جیمز وب» روز شنبه هفته جاری از پایگاه گویان فرانسه به فضا پرتاب و همین سبب شد تا عبارت تلسکوپ جیمز وب به یکی از ترندهای ساعات گذشته بدل شود.

 قرار است این تلسکوپ غول‌پیکر که انقلابی در صنعت فضا محسوب می‌شود در فاصله‌ای بسیار دورتر از تلسکوپ هابل جهان پیرامون ما را رصد کند. این تلسکوپ ۹ میلیارد دلاری می‌تواند فضایی به مراتب دورتر و عمیق‌تر از آنچه تا کنون بشر دیده را رصد کرده و دور جدیدی از اکتشافات نجومی را آغاز کند.

توضیح بیشتر اینکه موشک «آریان ۵» که حامل این تلسکوپ غول‌پیکر است، ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه به وقت محلی از پایگاه آژانس اروپایی فضا در گویان فرانسه، واقع در آمریکایی جنوبی پرتاب شد.

موشک آریان همراه با این تلسکوپ در مجموع شش و نیم تن وزن دارد و پس از ۲۶ دقیقه پرواز و طی مسافت یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری، تلسکوپ را در مکان از پیش تعیین شده رها خواهد کرد. پس از آن یک ماه طول می‌کشد تا تلسکوب به مقصد خود در یک مدار خورشیدی که در فاصله تقریبا یک میلیون مایلی زمین واقع است، برسد و گردش خود به دور خورشید را آغاز کند.

بر اساس توضیحات آمده تجهیزات «جیمز وب» ۱۰۰ برابر حساس‌تر از تجهیزات هابل هستند و به همین دلیل انتظار می‌رود با یافته‌های جدید آن، درک دانشمندان از جهان عمیقا دگرگون شود.

آینه اصلی تلسکوپ «جیمز وب» ۱۸ قسمت دارد که در مجموع آینه‌ای بزرگ با قطر شش و نیم متر را تشکیل می‌دهد؛ در مقام مقایسه، قطر آینه تلسکوپ هابل ۲ متر و ۴۰ سانتیمتر بود.

این رصدخانه فضایی شامل ابزارهایی برای تصویربرداری از اشیای کیهانی و تجهیزات اسپکتروسکوپی (طیف‌بینی) است که نور را برای مطالعه خواص فیزیکی و شیمیایی مواد کیهانی، به طول موج‌های جداگانه می‌شکند.

«جیمر وب» قدرت مقاومت بالایی در برابر دما و تغییرات آن نیز دارد، به ویژه آنکه صفحه‌هایی که به سمت خورشید هستند تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد گرم خواهند شد و در مقابل، دما در بخش‌های دور از خورشید تا حدود منهای ۲۳۷ درجه کاهش می‌یابد.

گفته می شود مأموریت های اصلی تلسکوپ «جیمز وب» شامل موارد زیر است؛

  • جمع آوری اطلاعات درباره مراحل اولیه تاریخ کیهانی و تحقیق درباره زمانی بسیار دور یعنی بازگشت به حدود صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ؛ تا ستاره شناسان دریابند که چگونه اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها تشکیل شده‌اند و چگونه در طول زمان تکامل یافته‌اند.
  • کشف اگزوپلان‌ها یعنی سیارات خارج از منظومه شمسی و تحقیق درباره احتمال وجود حیات فرازمینی با مطالعه اتمسفر این سیارات. بر این اساس، «جیمز وب» در جستجوی امکان حیات در سیارات فراخورشیدی خواهد بود؛ سیاراتی که دانشمندان اطلاعات کمی درباره آنها دارند.

همچنین اشاره شده است که کار ساخت این تلسکوپ از سال ۲۰۰۴ میلادی با همکاری مشترک ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا آغاز شد و انتظار می‌رود که فعالیت‌های نجومی آن نیز از تابستان ۲۰۲۲ میلادی آغاز شود؛ یعنی حدود شش ماه پس از آنکه کار تنظیم این تلسکوپ و آینه‌های آن و دیگر ابزار اندازه گیری در فضا به پایان رسید.

بیشتر بخوانید 

فرشید اسماعیلی

فرشید اسماعیلی بازیکن سابق استقلال تهران است که در حال حاضر در تیم العربی قطر بازی می کند که به تازگی و با قرارگیری تیم العربی در برابر الغرافه با سرمربی گری استراماچونی ایتالیایی بازی کرد و همین بازی سبب شد تا فرشید اسماعیلی به ترند گوگل تبدیل شود.

ورزش سه در این باره نوشته است که در دیدار پایانی هفته دهم لیگ ستارگان قطر، تیم فوتبال العربی که فرشید اسماعیلی را در ترکیب ابتدایی داشت، از ساعت ۱۸:۴۵ امشب در استادیوم ثانی بن جاسم به مصاف الغرافه رده پنجمی رفت.

فرشید اسماعیلی که پیش از این در چهار مسابقه لیگ ستارگان قطر یک گل به ثمر رسانده بود، امشب برابر آندره‌آ استراماچونی و سرمربی سابق خود در استقلال ـ که روزهای خوبی در کنار او داشت ـ با انگیزه زیادی وارد زمین شد و حتی توانست یک گل هم بزند.

رسمی: استقلال قید فرشید اسماعیلی را زد - تابناک | TABNAK

فرشید اسماعیلی در دقیقه ۲۱ شوت محکمی به سمت دروازه الغرافه زد که ضربه او و در ادامه مهاجم العربی توسط دروازه‌بان و مدافعان حریف برگشت داده شد، اما در دومین ریباند، اسماعیلی توانست با شوت دقیق دروازه شاگردان استراماچونی را باز کند.

در حالی که فرشید اسماعیلی و هم‌تیمی‌های او به سمت میانه زمین می‌رفتند و در حال خوشحالی بودند، عبدالرحمن الجاسم داور سرشناس قطری در گوشی خود مطلع شد که قبل از ضربه هافبک ایرانی العربی، مهاجم این تیم روی دروازه‌بان الغرافه خطا کرده و این گل باید مردود شود.

در ادامه مسابقه هیچ توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و بازیکنان الغرافه و العربی نتوانستند نمایش مورد انتظاری به ویژه در نیمه دوم داشته باشند تا این مسابقه با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کند.

 یاران اسماعیلی با توقف مقابل الغرافه و ادامه روند شکست‌ناپذیری خود ۲۰ امتیازی شدند، در جایگاه سوم جدول لیگ ستارگان قطر ماندند و فرصت برتری و هم‌امتیاز شدن با الدحیل رده دومی را از دست دادند و شاگردان استراماچونی نیز با ۱۶ امتیاز در رده چهارم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید 

آلودگی هوای اصفهان

آلودگی هوا و وارونگی دما این روزها بسیاری از شهروندان کلانشهرها مثل کلانشهر اصفهان را کلافه کرده و سبب شده است تا عبارتی چون آلودگی هوای اصفهان نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

در رابطه با این موضوع مهم، توضیح بیشتر اینکه کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از استقرار جوی پایدار بر روی استان طی سه روز آینده خبر داد و گفت: آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی از روز دوشنبه تا صبح پنجشنبه ادامه دارد.

حجت‌الله علی عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی پایدار بر روی استان طی سه روز آینده است.

بر این اساس طی این مدت وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد و از روز دوشنبه در مناطق صنعتی و کلان‌شهر اصفهان افزایش غلظت آلاینده‌های هوا پیش‌بینی می‌شود.

 وی با بیان اینکه کمینه دما طی۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان بین یک تا دو درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند، گفت: حداکثر دمای امروز شهر اصفهان به ۱۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و کمینه فردا صبح مهنای سه درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

                                                   آلودگی شدید هوای اصفهان

 به گفته این کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان، طی شبانه‌روز آینده، گرم‌ترین نقطه استان خور و بیابانک با ۱۸ درجه سانتی‌گراد و خنک‌ترین نقطه بوئین و میاندشت و میمه با دمای منهای ۹ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

علی عسگریان با بیان اینکه آلودگی هوا از روز دوشنبه تا صبح پنجشنبه این هفته ادامه دارد و هشدار زرد صادر شده، خاطرنشان کرد: وضعیت هوای فردا برای گروه‌های حساس، ناسالم است و از دوشنبه برای عموم ناسالم خواهد بود، درعین‌حال تا روز پنجشنبه جو پایدار است و بارش باران و وزش باد شدید هم نخواهیم داشت.

همانطور که اشاره شد، این معضل حالا به یکی از نگرانی های جدی شهروندان شهر اصفهان بدل شده و در کنار معضل کم آبی، گرفتاری دیگری را نیز به آنها تحمیل کرده است.

بیشتر بخوانید 

آیا اومیکرون کشنده است؟

اومیکرون یکی از خطرناک و نگران کننده ترین سویه های ویروس کروناست که به تازگی نمونه های ابتلا به آن در ایران نیز مشاهده و رسما اعلام شده است.

همین اتفاق و نگرانی ها سبب شده تا اکنون سویه اومیکرون به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

اعلام وضعیت فاجعه در لندن به دلیل شیوع اومیکرون - تابناک | TABNAK

در مورد این سویه از ویروس کرونا توضیح بیشتر اینکه این گونه ویروس با حدود ۵۰ جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش‌های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است. به گفته محققان، حدود ۳۰ جهش ژنتیکی ویروس در پروتئین تاجدار آن رخ داده است که ابزار اصلی ویروس برای ورود به سلول‌ها محسوب می‌شود و هدف اصلی واکسن‌ها بوده است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای سیزده جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود بود.

به گفته محققان، اومیکرون دارای مجموعه غیرمعمولی از جهش‌های ژنتیکی است که برخی از آن‌ها قبلا در گونه‌های دلتا و بتا شناسایی شده و بر قابلیت انتقال و فرار ویروس از سیستم ایمنی اثرگذار هستند، اما بسیاری از این جهش‌های ژنتیکی ناشناخته مانده‌اند.

با وجود این که نگرانی‌هایی در خصوص بی تاثیر بودن واکسن‌ها بر گونه اومیکرون وجود دارد، تاکنون مستنداتی که نشان دهنده توانایی اومیکرون در فرار از محافظت ایجاد شده توسط واکسن‌های کرونا باشد، به دست نیامده است. البته از میان ۳۰ جهش ژنتیکی پروتئین تاجدار ویروس، تعدادی از جهش‌ها با مقاومت ویروس در برابر پادتن‌های ایجاد شده در اثر واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری، در ارتباط هستند. همچنین در این گونه جدید، یک ژن حذف شده که ژن مشابه آن در گونه‌های آلفا، بتا، گاما و لامبدا وجود داشته است. به اعتقاد محققان حذف این ژن موجب تقویت قابلیت ویروس در فرار از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن شده است.

گفتنی است، در کنار علائمی که پیشتر برای ابتلا به کووید ۱۹ مطرح شده است، به تازگی دانشمندان کشف کردند که سویه امیکرون، باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده است. این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • 1-خارش گلو
  • ۲- سرفه خشک
  • ۳- خستگی شدید
  • ۴- درد عضلانی ملایم
  • ۵- تعریق شبانه

حالا برخی در این باره می پرسند که آیا اومیکرون کشنده است؟ در پاسخ به این سوال به نقل از متخصصان می توان گفت: ظاهرا تخمین های اولیه حاکی است، اومیکرون حدود ۵۰۰ درصد (۵ برابر) قدرت سرایت بیشتری نسبت به سویه ووهان دارد که این عدد برای سویه دلتا ۷۰ درصد (کمتر از ۲ برابر) بوده است. انگلستان نیز این واریانت را در لیست تحت بررسی جدی خود قرار داده و کلیه پروازهای خود از و به افریقای جنوبی و کشورهای همسایه آن را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

بنا بر اعلام ویروس شناسان و ژنتیک دانان، اومیکرون دارای ۳۰ جهش جدید در ناحیه پروتئین اسپایک است؛ لذا بیم آن می‌رود که اثر آنتی بادی های حاصل از عفونت قبلی با کرونا یا ناشی از واکسن بر اومیکرون کمتر باشد، از طرفی این واریانت بسیار شبیه به نوع لامبدا و بتاست که می‌توانند از سیستم ایمنی طبیعی افراد فرار کنند.

بیشتر بخوانید 

محمد صلاح

محمد صلاح، بازیکن محبوب و حرفه ای تیم لیورپول انگلیس و تیم ملی مصر است که تحت نظر کارلوش کیروش پرتغالی و سرمربی تیم ملی مصر برای این کشور بازی می کند و به تازگی و با رأی موافق کیروش صلاح برای مدتی در اختیار باشگاه قرار داده شده و همین مساله به ترند شدن دوباره نام او منجر شده است.

در این باره ورزش سه نوشت: به گزارش "ورزش سه"، کابوس آغاز جام ملت های آفریقا در بحبوحه حساس ترین روزهای لیگ برتر برای لیورپول و یورگن کلوپ شروع شده و این تیم برای چند هفته سه ستاره مهم خود شامل محمد صلاح، سادیو مانه و نبی کیتا را در اختیار نخواهد داشت. مرسی سایدی ها در حال حاضر با سه امتیاز فاصله با منچسترسیتی صدرنشین در رده دوم جدول لیگ برتر قرار دارند و به زودی تیم یورگن کلوپ در مسابقه ای تعیین کننده در لندن به مصاف چلسی رده سومی خواهد رفت.

دفاع محمد صلاح از یک بی‌خانمان انگلیسی - تابناک | TABNAK

اما به نظر می رسد باشگاه لیورپول با فدراسیون فوتبال مصر در مورد حضور محمد صلاح در اردوی مرسی سایدی ها قبل از آغاز رقابت های جام ملت های آفریقا به توافق رسیده است. بدین ترتیب، این ستاره مصری روزهای ابتدایی اردوی تیم ملی کشورش را از دست داده و بعد از جدال حساس لیورپول در مقابل چلسی در استمفوردبریج به جمع بازیکنان تیم ملی مصر اضافه خواهد شد.

بر اساس این توافق کارلوس کی روش، سرمربی باتجربه و پرتغالی مصر در فاصله چند روز مانده به آغاز تورنمنت نیز محمد صلاح را در اختیار نخواهد داشت و او تقریبا یک هفته مانده به شروع مسابقات به اردوی تیم ملی ملحق می شود.

 لیورپول در حال رایزنی با فدراسیون فوتبال سنگال در خصوص حفظ سادیو مانه و نبی کیتا تا پایان دیدار برابر چلسی در اردوی خود است، اما هنوز توافقی بین طرفین حاصل نشده است. بدین ترتیب حتی در صورت رسیدن تیم ملی مصر به فینال رقابت های جام ملت های آفریقا، محمد صلاح و دیگر بازیکنان آفریقایی لیورپول دو بازی لیگ برتری این تیم را از دست خواهند داد.

بیشتر بخوانید 

آیا یارانه دوبرابر می شود؟

موضوع افزایش یا عدم افزایش یارانه ها به یک سوال بزرگ برای بسیاری از شهروندان ایرانی به ویژه آنهایی که به لحاظ معیشتی در مضیقه هستند، تبدیل شده است.

برخی اخبار و اطلاعات رسمی و غیر رسمی از دولت گویای افزایش یارانه ها در آینده نزدیک است و برخی اخبار دیگر چنین خبری را تأیید نمی کند.

                                                   یارانه جدید چگونه واریز می‌شود؟

در رابطه با این موضوع به تازگی اقتصاد آنلاین در گزارشی به این موارد اشاره کرده است: چند سالی است که افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی هم درخواست مردم است و هم وعده ثابت مسئولان؛ در دولت جدید و با توجه به لزوم حذف ارز ترجیحی، چگونگی پرداخت یارانه نقدی به مساله‌ای مهم تبدیل شده است؛ اما هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه یارانه و ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود و آیا اصلا یارانه جدید وجود دارد یا خیر، ارائه نشده است.

حال در روزهای اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی جدی‌تر شده و نگرانی‌های مردم نیز به تبع آن برای اینکه یارانه نقدی چه طور خواهد بود و اینکه آیا یارانه نقدی افزایش خواهد داشت یا خیر، افزایش داشته است. طبیعتا در این رابطه، دنبال کردن بحث مسئولان، شاید بتواند کمکی برای اینکه وضعیت پرداخت یارانه نقدی چه طور خواهد بود، بکند. اما در روزهای گذشته اعلام شد که احتمالا ارز ترجیحی حذف شود؛ با این اوصاف هنوز تکلیف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده است. در ادامه پاسخ برخی مسئولان در رابطه با اینکه یارانه جدید به چه صورت خواهد بود را خواهید دید.

هر یک از مسئولان پاسخ‌های متفاوتی در مورد یارانه جدید اعلام کرده‌اند؛ اما در بین همه این گفته‌ها، اینکه پرداخت یارانه جدید قطعی است، نقطه مشترک صحبت‌هاست. برای مثال، قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خبری اعلام کرد که ارز ترجیحی حذف خواهد شد و کارت اعتباری ۱۰۰هزار تومانی، برای هفت دهک اول در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی، رییس کمیسیون عمران نیز درباره شیوه پرداخت یارانه جدید اظهار داشت: مجلس به دنبال تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی است. به جای ارز ترجیحی، به مردم کارت اعتباری و سرانه مصرف دهیم. کارت اعتباری موضوعی است که غالب نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: تردیدی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و اعطای کارت اعتباری یکی از پینشهادهاست.

البته تناقضات در مورد یارانه جدید هم بسیار زیاد است؛ هنوز نه مشخص است که یارانه جدید، یک یارانه نقدی است یا اعتباری! نه مشخص است که از چه زمانی پرداخت خواهد شد.

فارغ از اینکه یارانه نقدی جدید به چه صورت خواهد بود، اقناع مردم در این باره ضروری است. همانطور که گفته شد، احتمالا ارز ترجیحی در روزهای آتی حذف شود و طبیعتا افزایش قیمت کالاها نیر اتفاق خواهد افتاد. وقتی هیچ تصمیم روشنی درمورد جایگزین ارز ترجیحی اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
برادران چینی با کرونا دنیا را به گند کشیدن.
یارانه کسایی رو که به بهانه تراکنش بانکی حذف کردید باید برگردونید.
کجای دنیا تعداد تراکنش ها اونهم خرج از حقوق نشانه ثروتمند بودن فرد است؟!
اصفهان آلودگی هوا = مرگ ومیر
بی آبی
فلاکت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار