حمایت از صندوق تثبیت معادل حمایت از بورس

هر میزان از صندوق تثبیت حمایت شود از کلیت بازار سرمایه حمایت شده و بازار به نقطه تعادلی و پایداری نزدیک می‌شود اما فقط اتکا به آن کافی نیست و باید اقدامات جانبی دیگری برای تقویت بازار سرمایه انجام گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱ 25 December 2021

به گزارش بورس تابناک، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با حمایت‌ از اقدامات مثبت انجام شده برای افزایش توان صندوق تثبیت در بودجه ۱۴۰۱، ثمره‌دهی آنها را منوط به تصمیمات و اصلاحات بزرگ‌تری در بازار سرمایه دانست و گفت: نبود نقدینگی عمق بازار را تحت تاثیر قرار داده و نوسانات چند ماه اخیر نیز، معاملات را به زیر ارزش ذاتی سهم‌ها کشیده که لازم است پول هوشمندی برای جلوگیری از این وضعیت به بازار تزریق شود.

وی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت اظهار داشت: هم اکنون بازار سرمایه به شدت نیازمند تزریق نقدینگی برای سطوحی است که به شدت از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌ است. بنابراین تزریق نقدینگی به بورس در جلوگیری از افت‌های مکرر بورس تاثیر گذار خواهد بود.

اشتیاقی با بیان اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۱ در دو بخش به حمایت از صندوق تثبیت پرداخته، اظهار داشت: اولین موضوع معطوف به سهم نیم درصدی دولت پس از فروش سهام است که از این پس، این رقم در اختیار صندوق تثبیت قرار می‌گیرد و موضوع دیگر تداوم سهم یک درصدی صندوق تثبیت از صندوق توسعه ملی است.

وی تصریح کرد: برآورد من این است که در مجموع، حدود ۶ هزار میلیارد تومان از اجرای این دو سیاست در اختیار صندوق تثبیت قرار بگیرد؛ البته این حمایت به تدریج انجام می‌شود یعنی به مرور زمان این رقم به صندوق تزریق خواهد شد که تا حدودی بر میزان کارایی آن تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن حمایت از فعالیت‌های دولت در راستای حمایت از صندوق تثبیت اظهار داشت: باید توجه داشت تزریق ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان تأثیر چشم‌گیری بر بازار سرمایه نمی‌گذارد اما این موضوع می‌تواند در کنار عوامل دیگر به بازار سرمایه کمک کند.

وی افزود: علاوه بر حمایت‌های مندرج در بودجه ۱۴۰۱ اینطور که پیداست قرار است طلب ۱۵۰ میلیون دلاری صندوق تثبیت از صندوق توسعه ملی نیز در چند ماه آتی تا پایان سال به صندوق تثبیت تزریق شود که می‌تواند نکته مثبتی در شرایط فعلی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: من اعتقاد دارم هر میزان بتوانیم صندوق تثبیت را حمایت کنیم از بازار سرمایه حمایت کرده‌ایم و باعث شده‌ایم بازار در نقطه تعادلی قرار گیرد، بنابراین چنین تصمیماتی امیدوار کننده است اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه در کنار تمام این موارد می‌بایست تصمیمات بزرگتری نیز برای بازار گرفته شود، اظهار داشت: اولین اتفاق مهمی که باید رخ دهد، اجازه رشد قیمت دلار نیمایی است که هم اکنون شرکت‌ها را آزار می‌دهد، دومین موضوع این است که هزینه اضافه مانند افزایش قیمت سوخت به هیچ وجه به شرکت‌ها تحمیل نشود، موضوع بعدی شاید زمان‌بر باشد اما باید ترس بازار از حذف قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود و آخرین موضوع اینکه در زمینه اوراق مدیریت درستی انجام شود.

منبع: سنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی