بازدید 18599
هرگونه افزایش حقوق غیر از فرمول ارائه‌ شده در لایحه بودجه ممنوع

خطر «حقوق نجومی قانونی» بیخ گوش دولت رئیسی

مهدی آرامش، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱، هرگونه افزایش حقوق تحت هر شرایطی ممنوع است، گفت: به رغم نکات مثبت بودجه درباره حقوق و دستمزد، این اجازه به شورای حقوق و دستمزد داده شده است که سقف حقوق را برای هرگروهی که می‌خواهند افزایش دهد، چون این باعث ایجاد حقوق نجومی قانونی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲ 15 December 2021

خطر «حقوق نجومی قانونی» بیخ گوش دولت رئیسی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در شرایطی تقدیم مجلس شده است که رئیس سازمان برنامه و بودجه از ضرورت تغییر ریل‌گذاری و اصلاح ساختار بودجه سخن می‌گوید و کارشناسان و صاحبنظران نیز با در نظر گرفتن اقتضائات سیاسی و اقتصادی کشور، انجام برخی تغییر و تحولات ساختاری را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.
 
برای اطلاع از جزئیات و رویکرد‌های جدید بودجه ۱۴۰۱ به سراغ مهدی آرامش، کارشناس اقتصادی رفتیم و از او درباره تغییر و تحولات بودجه نسبت به سال‌های گذشته سؤال کردیم.

آرامش درباره تغییرات حقوق و دستمزد در بودجه سال آینده می‌گوید: افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت درصدی، بیش از آنکه به سود دهک‌های پایین باشد، حقوق دهک‌های بالای درآمدی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، دولت سیزدهم فرمولی را استفاده کرد که ترکیبی از جمع یک عدد ثابت و یک ضریب باشد. به این ترتیب، حکم حقوق کارمندان ۳ درصد رشد کرد، اما یک عدد ثابت حدود ۵۳۳ هزار تومانی نیز به حقوق همه کارمندان اضافه می‌شود. البته این نکته درستی است که بالاخره تورم ۴۰ درصدی داشتیم و حقوق‌ها هم با یک نسبتی باید به اندازه تورم رشد پیدا کند، اما یادمان نرود اگر حقوق‌ها می‌خواست ۴۰ درصد اضافه شود، تورمی را در سال آینده ایجاد می‌کرد که عملاً اثر این افزایش حقوق را به کلی محو می‌کرد.

وی همچنین با اشاره به همسان‌سازی برخی حقوق‌ها و افزایش دو برابری حقوق برخی از کارمندان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که بعضاً فراتر از تورم نیز بوده است، افزود: این اقدم دولت از نظر کارشناسی اقدام مناسبی است، زیرا هم رشد هزینه‌های جاری را کنترل کرده و حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی مربوط به شکاف هزینه‌های جاری و درآمد‌های پایدار را کم کرده و هم فرمولی استفاده شده که بر اساس آن درآمد قشرهای ضعیف بیشتر رشد پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی درباره نکات منفی حقوق و دستمزد در بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: یکی از نکات منفی این است که تفاوت تطبیق در لایحه ۱۴۰۱ نیز مانند قانون ۱۴۰۰ قرار داده شده است. تفاوت تطبیق به این معناست که اگر خالص دریافتی کارمندی با کسر مالیات از سال گذشته کمتر شد، دولت مکلف است که این کمبود را جبران کند، اما از آنجایی که در سال ۱۴۰۰ برای بسیاری از قشرها، سقف مشخصی را که مجلس برای افزایش حقوق قرار داده بود، رعایت نکردند و حقوق‌های غیر متعارفی پرداخت شد، اگر دولت بخواهد تفاوت تطبیق را اعمال کند، یک حق‌الناس بسیار بزرگ و یک ظلم به همه مردم است، چون تورم ناشی از کسری بودجه مربوط به پرداخت حقوق این افراد، تمامی جمعیت ۸۳ میلیونی را درگیر می‌کند.
 

منتظر حقوق‌های نجومی قانونی باشیم؟

وی با اشاره به سقف ۳۷ میلیون تومانی حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه به تبیین دومین نکته منفی مربوط به حقوق و دستمزد پرداخت و افزود: در این لایحه آمده است که شورای حقوق و دستمزد می‌تواند این سقف را افزایش بدهد و شرطی هم نگذاشته است. فقط به عنوان نمونه گفته، این شورا بهتر است افرادی را که در شرایط آب و هوایی مشغول به کار هستند یا برخی نخبگان را از شرایط سقف بودجه مستثنی کند. به نظرم این شروع فساد است؛ یعنی از همین محل، اعضای هیأت علمی، پزشکان و بسیاری از کارمندانی که در سال‌های گذشته نیز به صورت غیر قانونی حقوق می‌گرفتند، امسال می‌توانند از شورای حقوق و دستمزد مصوبه بگیرند و حقوق‌های خود را غیر متعارف بالا ببرند و باید منتظر حقوق‌های نجومی قانونی باشیم. به همین دلیل باید دقیقاً مشخص شود چه افرادی و تحت چه شرایطی مشمول این دامنه افزایش حقوق می‌شوند.

آرامش، نکات مثبت لایحه بودجه را نیز قابل توجه می‌داند و می‌گوید: قبلاً یک شلختگی خاصی در زمینه پرداخت مزایا وجود داشت و خیلی از دستگاه‌ها فرمول‌های خودشان را داشتند، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است که همه این‌ها غیر از استثنائات خاصی باید طبق فصل ۱۰ قانون خدمات کشوری حقوق و دستمزدشان را پرداخت کنند.
 
ضمن اینکه باید برای مزایای پرداختی آیین‌نامه‌ای تصویب شود و به همین دلیل، قانون‌های قبلی موقوف‌الاجرا شده است. از این بابت یک نظمی را شاهد هستیم که اقدام خوبی است. نکته مثبت دیگر حقوق و دستمزد هم این است که هرگونه افزایش حقوق غیر از فرمولی که در لایحه آمده است، تحت هر عنوان ممنوع شد؛ یعنی هیچ راه گریزی از این فرمولی که دولت اعلام کرده است، وجود ندارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
مسئولان و مدیران با این حقوق ها چگونه می توانند زندگی مردم را با درآمدهای بسیار کمتر درک کنند و برای آنها تصمیم گیری کنند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ماهیانه 4 میلیون حقوق یک کاگر رو چطور می خواهید تجزیه و تحلیل کنید ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
خب.کسی که در مرداد 289 میلیون حقوق گرفته در آبان هم 289 میلیون حقوق گرفته و حتما سال آینده 320 میلیون تومان حقوق خواهد گرفت.
کارمندان وبازنشستگان منتظز همسان سازی 16 با لایحه ساله بودند ولی متاسقانه امتیاز به گزوه با اعتراض دادند و تداوم ظلم وستم به اکثریت ادامه دارد تا نجومی بگیران چراغ خاموش به بلعیدن حقوق سر پوش بگذارند.
خواهشمند است مسئول آگاه حکومتی با صیانت از خون شهدا جلوی این تبعیض وستم را بگیرند وقانون حرف آخر باشد.نه رانت وپاتی بازی وخط بازی که به ضرر انقلاب ومردم است.
سلام حقوق نجومی که آقایان می‌گویند با دلار کمتر از 1200دلار میشه یعنی یک سوم درآمد کارگران کشورهای خلیج فارس و ترکیه
بعد بنزین سوخت و انرژی باید نود درصد فوب خلیج همیشه فارس بشه...
آقای ریسی روحش هم خبر ندارد از این حقوقها
با احترام چنانچه دولت ومجلس بالاتفاق فانون مدیریت خدمات کشوری را طوری اصلاح کنند که نجومی بگیرها مطابق قانون افزایشی داشته باشند که حداکثر درصد اضافه حقوق سالیانه عددی باشد باشد که ازحداقل اضافه حقوق پرسنل بالاتر نباشد بطور مثال اگر حقوق نجومی بگیر ۳۵ میلیون باشد درصد پیشنهادی دولت اگر ۱۰ در صد باشد اضافه مشخص شده سه میلیون وپانصد هزار تومان میباشد هرمقدار افزایشی به حقوق حداقل تعلق بگیرد بگیرد بازهم فاصله دو حقوق بیشتر میشود
تفاوت ۲۴۰ میلیونی بین بالاترین وپایین ترین حقوق زیبنده نظامی که مدعی برقراری عدالت است نخواهدبود
حقوق های نجومی بطی به این دولت و آن دولت نداره بلکه فساد سیستماتیک گسترده ، ناشایسته سالاری ، پولشویی گسترده و سیستماتیک ، نبود حاکمیت قانون در کشور که همه ریشه در قانون اساسی و ساختار قدرت غیر پاسخ گو و بدون نظارت دارد و هر سال هم وضعیت کشور و مردم را بدتر می کند دارد
آقای کارشناس بیا تا حقوقمون رو با هم عوض کنیم ۵۳۳ تومان افزایش یافته پس ده درصد مالیاتی که قبل از گرفتن حقوق برمیدارید کجای تجزیه وتحلیل شماست.جمع کنید دیگه روح وروان تمام کارمندان وکارگران را به هم ریختید
دولت محترم راحت می‌تواند حقوق های غیر از ضوابط را بررسی کند چون حق مردم است، چند برابر ،چرا درگذشته مگر سازمان بازرسی نبوده ،بیت المل نبوده ،فقط برای ما حرام است ،
تعریف نخبه از دید جامعه با دولت متفاوت است جامعه دانشگاه شریفی ها را نخبه میداند و دولت ….
تا زمانی سیستم معیوب افزایش درصدی دستمزد هست، اختلاف پرداختها بیشتر میشود ونه کمتر
مردم منتظر اقدام قاطع برای بیرون کشیدن حقوق های نجومی از حلقوم دریافت کنندگان ان است
به نظرم باید به همه گفته بشه، به مدت یکسال سقف تمام پرداختی ها به هر عنوانی در شرکتهای دولتی و سهامی عام از 37 میلیون در ماه بیشتر نخواهد شد. برای یکسال سختی بکشید، مگر چه میشود؟ با 37 میلیون هم میشود زندگی شاهانه ای داشت و اگر رعایت کردید برای سال بعد فکری خواهیم کرد. هر کس هم میخواهد ناراحت بشود، خب بشود. حتی اگر به قیمت خروج افراد از ایران هم باشد. قانونی که تبصره داشته باشد، در ایران قابل اجرا نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
عزیز دل برادر مگر می توانند با حقوق 37 میلیون یر کنند؟حقوق 250 میلیونی را کم می دانستند و پشت بندش هزار جور اختلاس می کردند!!!حالا با 37 تومان بسازند؟اینها در زعفرانیه خانه دارند پول شارژ آپارتمان پنت هاوس 1000 متریشان ماهی 20 میلیون تومان است هر بار که به رستوران می روند خانوادگی در کافه های شیک زعفرانیه 7..8 میلیون پیاده میشوند و هر روز رستوران هستند حتی صبحانه را بعد از ورزش خانوادگی در کافه میل می فرمایند لذا تقاضای تجدید نظر دارید در سقف حقوق ها ..در حق اینها ظلم میشود همان 250 را تصویب کنید علی برکت الله
درود بر دولت انقلابی و شخص آقای رئیسی. به خاطر همین است که به ایشان رای دادیم و به هیچ وجه هم پشیمان نیستیم.
شرکتهای سهامی عام هم باید کنترل شوند وگرنه خیلی از این مدیران با روابطی که دارند، به این شرکتها کوچ میکنند
چرا مجلس ودولت فقط در مورد حقوق نجومی بحث میکنن ..چرا حداقل حقوقو به بالای خط فقر که 11 میلیون هست نمیرسونن ..چرا مجلیسها با توجه به ریاضت اقتصادی سوار دنا میشن .مگ 405 یا سمند چه اشکالی داره ...اگه حداقل حقوق 11 میلیون باشه قطعا 33 میلیون حقوق نجومی نیست ..سیاست تفرقه بنداز
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
احسنت. کجای دنیا هزار دلار نجومی است؟؟؟؟!!!!! شرم اور است واقعا. ظاهرا دولت و مجلس دنبال فقیر کردن همه هستند. به عبارت دیگر به دنبال توزیع عادلانه فقر هستند تا ثروت.
با سلام
خدا شاهده کل دریافتی حقوق اکثریت کارمندان جهاد کشاورزی در شهرستانها و مراکز خدمت بین ۵ تا ۷ میلیون در ماه نمیرسیه؛ این هم با هزار بدبختی از اول امسال بهشون پرداخت میشه.
تا سال گذشته به ۵ میلیون هم نمی‌رسید.
حقوق یه کارمند با ۱۰ ..۱۵ سال سابقه با مدرک کارشناسی ارشد و استخدام رسمی در این وزارت .
متاسفاته تبعیض و تفاوت حقوق کارمندان در سازمانها ی مختلف بزرگترین آفت هست.
پاسخ ها
بندهخدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
دولت مردان بهتر میدانند که بودجه جاری کشور توسط عده ای محدود مستقر در شرکتها و بانک ها بلعیده میشود و تنهانظاره گر این موارد است
سلام
حالا افزایش 10 تا 20 درصد حقوق سالیانه کارمندان و کارگران شده تمام مشکلات مملکت.البته که به بی قانونی ها و قانون های ساختگی مدیران، هیئت مدیره ها و مدیران عامل شرکت ها و سازمان های تابعه دولتی برای دریافتی های نجومی باید رسیدگی شود. البته اگر فریادهای چندساله برای گوش بزنگ کردن و فراری دادن آن ها نباشد.( در عمل که چیزی دیده نشد ). ولی چرا فکری به حال قدرت خرید مردم که در این ده ساله روز بروز آب رفته نمی شود. چرا تصمیمات برای افزایش قیمت های سالیانه و ماهانه و اتفاقا با تایید مراکز تصمیم گیری کشور انجام می گیرد فکری نمی شود. اتفاقا حرف من این است که مگر این افزایش قیمت های در حوزه های مختلف مراجع رسمی تصمیم گیری موجب تورم نمی شود.حداقلش این است که موجب برهم خوردن آرامش روانی جامعه می گردد.اتفاقا عامل ایجاد تورم، تصمیمات دولت، مجلس و عملکرد همین مدیران و روسا قدیم و جدید می باشد که هزینه هایش همیشه از جیب ملت پرداخت شده است.
شما کف حقوق ها را بیار بالاتر از خط فقر مطلق، بقیه موارد پیش اش.
شما حقوق کارمندان علوم پزشکی که دریافتی بالایی به نسبت سایر دستگاه ها دارند را رو یکدفعه چند برابر افزایش میدید اما به سایر کارمندان که میرسد میفرمایید تورم زاست؟
تنهاچیزی که باعث تورم وگرانی میشه حقوق کارگره
آقای رییسی در یک کلام دستگاههای مستثنی از قانون خدمات کشوری را از این استثنا برداری قضیه حقوق های نجومی اتومات حل میشود در ضمن حتما حتما حقوق های نجومی این صندوق های به قول خودشان ورشکسته تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری نیز باید قطع بشود پرداخت نجومی از کیسه بیمه گذاران حالال نیست ما حلال نمیکنیم ...بخاطر جلوگیری از حرام خوری عده ای حتما این صندق ها نیز باید یک سقف برای پرداخت حقوق هایشان بگذارید اینها سرمایه 60...70 ساله بیمه گذاران را به باد فنا داده اند چرا باید حقوق نجومی بگیرند اینها باید بازداشت و محاکمه بشوند سران شستا که بصورت موروثی چند ده سال است بر ان هلدینگ بزرگ خاورمیانه حکمرانی می کنند باید پاسخگوی نظام باشند چرا صندق ها ورشکسته هستند؟پولها کجاست؟سودها کجاست؟زیان ده هستند چرا حقوق 200 میلیونی می گیرند...اینها باید هرچه برده اند به ملت پس بدهند..محاکمه شان کنید
حقوق باید کفاف زندگی کارمندان را با این تورم بکند و از طرفی صاحبان علم حقیقی باید حقوق مکفی داشته باشند تا مانع موج مهاجرت نخبگان از کشور شود که بسیار خطرناکتر از تحریم های ظالمانه هست مواظب باشیم که کشورهای زیادی در حال قاپیدن اساتید ما هستند و ما هنوز سر سقف گذاری حقوق درحال بحث هستیم کشوری در دنیا حرف اول را می زند که صاحبان علمش تکریم از نظر مالی و اجتماعی می شوند و نفعش هم شامل همه آهاد جامعه می شود
نمیدوم همه ملت کارمند هستند یا کاسب که برای اونا تورم هست ولی برابقیه گرانی نیست کل ایران با کارمندو دارا ۲۰ میلیون نیستن اونا تورم دارن ولی ۷۰ میلیون بدبخت تورفاهن اخه تاکی
آقای حاج بابایی از همسان سازی حقوق بازنشستگان که برای رفع تبعیض وحذف حقوق های نجومی را در مجلس 8سال پیگیر هستید چرا در پرداخت حقوق معترض واکنش نشان دادید وبرای همسان سازی حقوق ورفع نگرانی بازنشستگان و کارمندان لطفا برای اجرای عدالت قانون در نظر بگیرید. وبه همسان سازی و رفع تبعیض کارمند وبازنشسته خیانت شد
سلام. در پرداخت حقوق به کارکنان دولت، عدالت رعایت نمی سود. در حق کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجحاف می کنند. مسیولین محترم به داد ما کارکنان مظلوم زارت تعاون، کار برسید. ما هم ایرانی هستیم، ما هم برای ابن مملکت خون دادیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
میشه بفرمائید عدالت کجاست ودر کجا اعمال میشود؟
همانطور که حقوق معلمین را با تحصن و اعتراض افزایش دادند کارمندان هم باید تحصن کنند . من کارمند دانشگاه هستم با بیست و یکسال سابقه ، یکساله که با افزلیش 50 درصدی 7 میلیون حقوق می گیرم اون موقع یک معلم با سابقه دوسال و چهار سال قراره 8 میلیون بگیره که ساعت کاریشون نصف دانشگاهها هم نیست . همین طور کادر اداری وزارت بهداشت هم که کارشون با وزارت علوم یکسانه حقوقشون دو برابر ماست . دولت رییسی باید همسان سازی کند .چون این عادلانه نیست
واقعا مایه بسی بدبختی است بیش از 90 درصد کامنت ها خواهان کاهش حقوق های نجومی! (کمتر از 1200 دلار ) هستند و نمی خواهند حقوق های پایین زیاد شوند!!! حداقل حقوق را دو میلیون در نظر می گیرند و ادعا دارند چرا حداکثر حقوق باید بیست برابر باشد! عزیز دل برادر اگر حداقل حقوق را تا خط فقر یعنی 12 میلیون بالا ببری حتی حقوق 70 میلیونی هم می شود 6 برابر و نرمال جهانی. باز هم حداکثر حقوق 2300 دلار خواهد شد یعنی به اندازه حقوق یک کارگر ساده در تمام کشورهای دنیا! اینقدر نجومی نجومی نکنید یا شما معنی نجومی را نمی دانید یا می خواهید سر مردم کلاه بگذارید.
تقریبا همه کامنت ها از بی عدالتی ناراحت هستند تا شفافیت در پرداخت ها وجود نداشته باشه و اختلاف دریافتی های کارکنان دولت انقدر زیاد باشه مشکل حل نمیشه دولت باید برای افزایش حقوق یک قانون داشته باشه یه دکتر توی وزارت علوم میشه عضو هیات علمی و اول استخدام با 15ملیون حقوق کارش شروع میشه و یه دکتر هم توی سایر وزارت خانه ها استخدام میشه و با 5ملیون حقوق کارش شروع میشه حالا هرچی بر سابقه این دونفر اضافه میشه سال به سال اختلاف حقوقشون بیشتر میشه اون هیات علمیه چه کار شاخص علمی میکنه که این یکی نمیکنه خدا عالم است .دولت ومجلسی ها فقط برای نجومی بگیرها قانون وضع میکنند که دریافتی شون قانونی باشه الان هیات علمی داریم که حقوق حکم کارگزینیش 43ملیون هست اونوقت چطور توسال آینده قراره با افزایش حقوق 37ملیون بگیره خوب معلومه دیگه یه تبصره براشون گذاشتن و اونا رو مستثنا کردن این میشه که بعدا مردم خبردار میشن واز دولت ومجلس و...دلسرد ونا امید میشن ودر نهایت برقراری عدالت کی میخواد اتقاق بی افته ؟؟؟؟؟!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل