در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی شد؛

چالش های پیش روی بازار سرمایه چیست؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل بیش از ۹ هزار واحد رشد داشت، اما این رشد آنچنان که باید در سبد سهامداران خود نمایی نکرد. در گفتگو با کاویان عبداللهی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه به بررسی چالش‌های پیش روی این بازار پرداخته ایم.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵ 10 December 2021

چالش های پیش روی بازار سرمایه چیست؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل بیش از ۹ هزار واحد رشد داشت، اما این رشد آنچنان که باید در سبد سهامداران خود نمایی نکرد. در گفتگو با کاویان عبداللهی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه به بررسی چالش‌های پیش روی این بازار پرداخته ایم.
 
به گزارش بورس تابناک، روز چهارشنبه با بازگشایی نماد خودرو و افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف به منظور افزایش قیمت بیش از ده درصد در دو نماد خودرو و خساپا، بازار سبز به معاملات پایان داد.

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه بر روی سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد قرار داشت که این رقم در پایان معاملات هفته جاری (۱۷ آذر ماه) به یک میلیون و ۳۴۹ هزار واحد رسید.  

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۶۷ هزار و ۵۶۳ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد رسید.  

در پنج روز معاملاتی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، نماد‌های سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، بورس کالای ایران (کالا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نماد‌های پُر تراکنش قرار داشتند. همچنین فرآورده‌های نفتی، استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، چندرشته‌ای صنعتی، شیمیایی، فلزات اساسی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط و دستگاه‌های برقی و سیمان، آهک و گچ جزو صنایع مثبت بازار بودند.

عوامل سلب اعتماد از بازار سرمایه چیست؟

 
کاویان عبداللهی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: بازار نسبت به برخی پارامتر‌ها حساسیت زیادی دارد و تلاطم‌های بازار عمدتا ناشی از این عوامل است. وی ادامه داد: این روز‌ها در مورد قیمت ارز حواشی زیادی وجود دارد. در رابطه با موضوع ارز و ارز پاشی نیز مطالب زیادی به گوش می‌رسد.

عبداللهی گفت: صحبت اینجاست که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از چند نرخ برای تهیه و یا فروش ارز خود استفاده می‌کنند که یکی از این نرخ‌ها نرخ سامانه نیما است. در شرایطی که نرخ ارز با نرخ بازار فاصله زیادی داشته باشد سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری بر روی سهم‌های دلاری (نماد‌هایی که خرید و فروش آن‌ها با دلار است) اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی اسکناس دلار می‌کنند و این موضوع باعث کم بود نقدینگی در بازار خواهد شد و سرمایه‌گذاران را به سمت بازار آزاد ارز هدایت می‌کند؛ اما در رابطه با نرخ ارز ترجیحی باید به مسائلی توجه کنیم بحث اصلی در این موضوع این است که شرکت‌هایی که از این نوع ارز استفاده می‌کنند اصولاً کالا‌های اساسی را تولید می‌کنند و نیاز‌های اصلی جامعه را برطرف می‌کنند.

بحث اصلی اینجاست که این شرکت‌ها در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل نرخ ارز مصرفی به نرخ نیما باید محصولات خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند چر اکه بهای تمام‌شده تولید کالا در این شرکت‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد و این افزایش قیمت می‌تواند در حال حاضر چیزی نزدیک به ۶ الی ۷ برابر باشد و می‌تواند مشکلات زیادی را برای جامعه به وجود آورد که برای حل این مشکل باید نرخ ارز ترجیحی به‌تدریج افزایش پیدا کند تا به قشر ضعیف جامعه فشار وارد نشود؛ و در صورت افزایش نرخ دلار مربوط به این شرکت‌ها احتمالاً می‌توانیم شاهد افزایش سودآوری این شرکت‌ها باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: وجود نرخ‌های متفاوت در اقتصاد می‌تواند باعث بروز مشکلات زیاد و توزیع رانت در جامعه شود که باید با کنترل درست این بازار بتوانیم به تک‌نرخی شدن ارز نزدیک‌تر شویم.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه در حال حاضر با برخی مشکلات مواجه است که باعث تعلل سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار شده و ریسک و عدم اطمینان زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که امید است با رفع این عدم اطمینان‌ها شاهد حضور مجدد سرمایه‌گذاران در این بازار باشیم. چند نرخی بودن ارز، قیمت‌گذاری دستوری و مسائل این‌چنینی دلایل اصلی این عدم اطمینان هستند که در صورت از بین رفتن این عدم اطمینان می‌توانیم شاهد آرام گرفتن بازار باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
یکی از چالش های پیش روی بازار سرمایه سهام عدالت استانی است که ارتباط مستقیمی با موضوع تولید دارد
وقتی قسمت اعظمی از سرمایه های شرکت های فولادی و پتروشیمی و خودروی و .... که نبض بازار را بدست دارند و در سهام عدالت قرار دارند بلاتکلیفی آن و نبود صاحب درست و حسابی هم به تولید ضربه می زند و هم بازار سرمایه را بلاتکلیف نگه می دارد.
مگر تعیین تکلیف سهام عدالت چقدر پیچیده و بغرنج است که کسی در دولت وضعیت آنرا مشخص نمی کند
چرا دولت ها همه چیز را به تمسخر و بازی گرفته اند و بازار و اقتصاد را معطل موضوعات پیش پا افتاده و مافیایی کرده اند
اگر مسئولین به فکر سهامداران معطل سهام عدالت نیستند لااقل با تعیین تکلیف شرکت های واقع در سهام عدالت به فکر تولید و اشتغال و اقتصاد باشند که معیشت مردم را به خطر انداخته است و بیش از حد مسائلی را که به نبض اقتصاد مرتبط است معطل نگزارند
الان که بورس در پایین ترین حالت خود است و ظرفیت بیشتری برای پایین آمدن ندارد بهترین موقعیت برای مشخص کردن تکلیف سهام عدالت است تا اینکه صبر شود بورس در حالت اوج قرار گیرد. چون دارایی سهام عدالت استانی بسیار بالا و ثاثیر گذار در بورس است و آزاد سازی کامل آن یقیناً باید در شرایطی انجام شود که کمترین شوک را به بازار سرمایه وارد کند
خداکنه هر چی میشه ملت برای نون خوردن 100هزار تومن نبرند نونوایی
این که در شرایط تورم ۵۰ درصدی و سود بانکی ۲۰ درصدی تولید صرفه ندارد پس سهام باد هواست
مردم را با ناز و نوازش به بورس می کشانید و جیب شان را می زنید انتظارتان چیه ؟؟؟واقعا
یکی از چالش های بازار سرمایه این است که شما دست از سرش برنمی‌دارید
تا زمانی که تولید با قیمت و کیفیتی قابل رقابت در جهان نداشته باشیم نباید انتظار زیادی از بازار سرمایه داشت
مرگ بر بورس ویران
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی