بازدید 6711

سفر وزیر خارجه فرانسه برای ترمیم روابط به الجزایر

شبکه «النهار» الجزایر امروز چهارشنبه اعلام کرد که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با هدف ترمیم و عادی سازی روابط وارد الجزیره پایتخت این کشور شده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱ 08 December 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از رویترز، تلویزیون النهار اعلام کرد که وزیر خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) به منظور دیدار و گفتگو با مقامات الجزایر وارد این کشور شده است.

این اولین سفر یک مقام بلند پایه فرانسوی به الجزایر پس از ماه اکتبر است که الجزایر در واکنش به اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه سفیر خود را از پارس فراخوانده بود.

مکرون در ماه اکتبر در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوموند، تاریخ رسمی الجزایر را مورد حمله قرار داد و آن را نیازمند بازنویسی دانست و خاطرنشان کرد که تاریخ الجزایر نه بر حقایق بلکه بر گفتمان نفرت از فرانسه مبتنی است.

در پی این اظهارات، الجزایر سفیر خود را در فرانسه احضار کرد و حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های نظامی فرانسه بست.

پس از یکماه تنش در روابط بین پاریس و الجزیره، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه این کشور امروز (چهارشنبه) با هدف احیای روابط فرانسه و الجزایر به الجزیره سفر می‌کند و با «رمطان لعمامره» همتای الجزایری خود و «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور این کشور گفتگو خواهد کرد.

پیشتر، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در ماه نوامبر گذشته در مصاحبه با روزنامه‌های محلی گفته بود که روابط متشنج شده فرانسه و الجزایر به شرط احترام و رفتار متقابل باید به حالت عادی خود بازگردد.

رئیس جمهور الجزایر در پاسخ به این سوال که آیا تلاش‌هایی برای بازگرداندن روابط فرانسه و الجزایر به حالت عادی وجود دارد، گفت: بله، روابط باید به حالت عادی بازگردد، مشروط بر اینکه طرف مقابل بفهمد که احترام متقابل یعنی احترام به حاکمیت ملی.

وی افزود: همان طور که ​​قبلاً گفتم از سال ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ یعنی از آغاز اشغال الجزایر توسط فرانسه تا استقلال کشور، پنج میلیون و ۶۳۰ هزار شهید برای آن به شهادت رسیدند و به همین دلیل حاکمیت ملی ما نباید نقض شود.

تبون در این مصاحبه با اشاره به اینکه الجزایر محتاج فرانسه نیست، خطاب به فرانسوی‌ها گفت: گرچه کار‌ها آسان نخواهد بود، اما من به شما نیازی ندارم.

وی افزود: الجزایر بزرگتر از آن است که تحت حمایت یا پر و بال فرانسه قرار گیرد.

رئیس جمهور الجزایر در عین حال تمایل خود برای معامله با فرانسه در زمینه تجارت به گونه‌ای که منافع هر دو طرف حفظ شود را ابراز کرد و گفت: ما توافق می‌کنیم که معامله ما مانع از منافع هر یک از طرفین نشود، اما نمی‌پذیریم که چیزی به ما تحمیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل