بازدید 23216
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

نظر رهبر انقلاب در مورد پرونده عراقچی، حکم جائرانه را ترند کرد/ در اصفهان چه خبر است؛ سوالی که کاربران از گوگل می‌پرسند/ اومیکرون نیامده مردم ایران را نگران کرد/ یک عکس قدیمی شهاب حسینی را به صدر جست و جو‌ها آورد

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «پشه آئدس»، «اومیکرون»، «حکم جائرانه»، «شهاب حسینی»، «سعید معروف»، «شربت گل افغانستان»، «در اصفهان چه خبر است؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 29 November 2021

نظر رهبر انقلاب در مورد پرنده عراقچی، حکم جائرانه را ترند کرد/ در اصفهان چه خبر است؛ سوالی که کاربران از گوگل می پرسند/ اومیکرون نیامده مردم ایران را نگران کرده است/ یک عکس قدیمی شهاب حسینی را به صدر جست و جوها آورد

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «پشه آئدس»، «اومیکرون»، «حکم جائرانه»، «شهاب حسینی»، «سعید معروف»، «شربت گل افغانستان»، «در اصفهان چه خبر است؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

پشه آئدس

آئدس نوعی پشه است که در ابتدا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‌شد، اما اکنون در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب یافت می‌شود.

برخی از گونه‌ها توسط فعالیت‌های انسانی منتشر شده اند: Aedes albopictus، گونه‌ای خاصاً مهاجم، اخیراً با تجارت تایر‌های دست دوم به دنیای جدید، از جمله ایالات متحده گسترش یافت.

پشه آئدس چیست و چه خطراتی دارد؟

به تازگی و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پشه آئدس در بندرعباس دیده و حضور این پشه توسط حشره شناسان منطقه تایید شده است که باعث تب دنگی یا تب استخوان شکن می شود؛ همین موضوع سبب شده تا این نوع از پشه به ترند گوگل تبدیل شود.

توضیح مختصر در رابطه با پشه آئدس اینکه ویروسی توسط پشه آئدس به ویژه گونه «آئدس اجیپتی» منتقل و یا پخش می‌شود. این پشه‌ها اغلب بین عرض جغرافیایی ۳۵ درجه شمال و ۳۵ درجه جنوبی و در ارتفاع کمتر از یک هزار متری زندگی می‌کنند، آنها معمولاً در روز نیش می‌زنند، یک گزش ساده می‌تواند انسان را به ویروس آلوده کند، البته گاهی نیز انسان‌ها بیماری دنگی را به پشه‌ها منتقل می‌کنند. اگر پشه ماده، انسان مبتلا به ویروس را نیش بزند، ویروس به بدن پشه منتقل می‌شود.

در ابتدا ویروس در سلول‌های تشکیل دهنده ناحیه شکم پشه زندگی می‌کند و حدود هشت تا ده روز بعد از آن، ویروس به غدد بزاقی پشه سرایت خواهد کرد، به این ترتیب بزاق تولید شده در بدن پشه آلوده به ویروس می‌شود؛ بنابراین، هنگامی که پشه انسان را نیش می‌زند، بزاق آلوده به بدن انسان منتقل می‌شود و او را نیز آلوده می‌کند، به نظر می‌رسد این ویروس هیچ‌گونه آسیبی به پشه‌های آلوده که تا آخر عمر خود آلوده باقی می‌مانند، وارد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

اومیکرون

اومیکرون نوع جدیدی از ویروس کروناست که گفته می شود در آفریقا کشف شده و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی است که «اومیکرون» موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است.همین موضوع حالا سبب شده تا واژه اومیکرون به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

                                                   شناسایی اولین مورد ابتلا به «اومیکرون» کرونا در ایتالیا

 گفتنی است، به دنبال احتمال شیوع این سویه از ویروس برخی از کشورها سفر از کشورهای جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کرده‌اند. انگلیس سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزوده‌اند. برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند. اومیکرون جایگزین «B.۱.۱.۵۲۹» خواهد شد که نام علمی سویه جدید کروناویروس محسوب می‌شود.

این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تأثیر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید

حکم جائرانه

جائر به معنای ستگری و بیدادگری است و طبیعتاً حکم جائرانه نیز به معنای حکم به دور از عدالت و ستمکارانه است.

اخیراً رهبر معظم انقلاب در واکنش به احکام صادر شده برای آقایان سیف و عراقچی از مدیران ارشد و سابق بانک مرکزی کشورمان و هامش نامه دکتر دانش جعفری- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عبارت حکم جائرانه مرقوم فرمودند: مبادا حکم جائرانه‌ای صادر شود و دقت کنید که اجرای جائرانه هم اتفاق نیفتد.

همین موضوع سبب شد تا کلیت ماجرای بازداشت و محکومیت سیف و عراقچی و نیز عبارت حکم جائرانه به ترند گوگل تبدیل شوند.

توضیخ مختصر در این رابطه اینکه آن‌طورکه روزنامه راه مردم در گزارش روز گذشته خود نوشته، این اقتصاددانِ اصولگرا که هم‌اکنون ازجمله اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چندسال نخست دولت نهم را در قامت وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت احمدی‌نژاد فعالیت کرده، در نامه‌ای به رهبری نظام به بیان نکاتی درباره روند رسیدگی به این پرونده و همچنین برخی اتهام‌هایی که منجر به محکومیت متهمان شده، پرداخته و مهم‌تر آنکه رهبر انقلاب نامه دانش‌جعفری را به رییس قوه قضاییه ارجاع کرده و در هامش نامه مرقوم کرده‌اند که مبادا حکم جائرانه‌ای صادر شود و دقت کنید که اجرای جائرانه هم اتفاق نیفتد. نکته حائز اهمیت آنکه روزنامه راه‌مردم در این گزارش، آن‌جا که نوبت به بحث از نامه‌نگاری دانش‌جعفری می‌رسد، هرچند صراحتا به عدم اشاره به نام سیف یا دیگر متهمان اشاره نکرده، صرفا از «احمد عراقچی» نام برده و تاکید کرده که این نامه «درباره حکم احمد عراقچی» بوده و جالب‌تر آنکه در بازنشر پاسخ رهبری نیز از تاکید ایشان بر خودداری از صدور حکمی جائرانه برای «این فرد» خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «مقام معظم رهبری در این نامه صرفا به نام احمد عراقچی اشاره کرده و نکته اساسی تظلم‌خواهی و حساسیت ایشان به مساله عدالت است.»

بیشتر بخوانید

شهاب حسینی

شهاب حسینی یکی از بازیگران معروف سینما و تلویزیون ایران است که در مقاطع مختلف زمانی به یکی از ترندهای گوگل تبدیل می شود.

شهاب حسینی متولد ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران، بازیگر، مجری و گوینده است. شهاب حسینی دیپلم رشته انسانی دارد و دانشجوی انصرافی رشته روانشناسی دانشگاه تهران است. شهاب حسینی فعالیت خود را با گویندگی در رادیو آغاز کرد و حالا کارگردانی هم می‌کند. شهاب حسینی تنکابنی، همانطور که از نام خانوادگی اش مشخص است اهل تنکابن مازندران است.

به تازگی از او و تعدادی دیگر از هنرمندان سینما و تلویزیون ایران عکسی قدیمی در فضای مجازی منتشر شده است که دوباره او را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرد.

نظر رهبر انقلاب در مورد پرنده عراقچی، حکم جائرانه را ترند کرد/ در اصفهان چه خبر است؛ سوالی که کاربران از گوگل می پرسند/ اومیکرون نیامده مردم ایران را نگران کرده است/ یک عکس قدیمی شهاب حسینی را به صدر جست و جوها آورد

شهاب حسینی، ستاره اسکندری و مهدی سلطانی، در دهه ۷۰ خورشیدی، در دانشکده هنرهای زیبا، همکلاسی بوده‌اند.

گفتنی است، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، یکی از مراکز دانشگاهی است که بازیگران، کارگردانان و هنرمندان بسیاری را به سینمای کشور معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید

سعید معروف

میر سعید معروف لَکرانی متولد ۲۸ مهر ۱۳۶۴ در ارومیه و بازیکن والیبال ایرانی است. او کاپیتان و بازیکن سابق تیم ملی والیبال ایران بود.

معروف توسط کمیته ویس مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۰۸ در قاره آسیا و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در سطح جهانی در پایان رقابت‌ها به عنوان بهترین پاسور و در قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ نیز به عنوان بهترین پاسور و باارزش‌ترین بازیکن انتخاب شد.

سعید معروف با عملکرد درخشان خود در لیگ جهانی ۲۰۱۴ اولین جایزه معتبر فرا آسیایی خود را به عنوان بهترین پاسور مسابقات دریافت کرد. سعید معروف در قهرمانی جهان ۲۰۱۴ نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و به همراه ایران برای اولین بار جزو شش تیم برتر قهرمانی جهان قرار گرفت. سعید معروف از جمله ورزشکاران ایرانی، یاور سازمان ملل متحد می‌باشد. وی در سال ۱۳۹۴ به عنوان اولین سفیر آب ایران انتخاب شد. به او لقب بهترین پاسور آسیا را داده‌اند.

پس از ناکام ماندن تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های المپیک توکیو سعید معروف در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

سعید معروف از تیم ملی والیبال خداحافظی کرد

به تازگی عادل غلامی یکی دیگر از والیبالیست های معروف کشورمان با ابراز گلایه از روند مدیریت در فدراسیون والیبال و فشاری که روی بازیکنان وجود دارد، ضمن نام بردن از سعید معروف مدعی شد که او را از کشور فراری دادند.

همین موضوع سبب شد تا اظهارات عادل غلامی و نام سعید معروف به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

غلامی در این باره گفت: با سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال چه‌کار کردند؟ او چرا نباید حالا در مملکت خودش باشد؟ او را فراری دادند.

بیشتر بخوانید

شربت گل افغانستان

شربت گل یکی از دختران معروف افغانستانی است که در پنجمین دهه از زندگی خود ناگزیر و از ترس طالبان به ایتالیا مهاجرت کرده و آنجا پناهنده شده است.

پناهنده شدن شربت گل در ایتالیا و وعده مسئولان ایتالیایی مبنی بر کمک مادی و معنوی به او حالا نام شربت گل را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

توضیح بیشتر در این باره اینکه در بیانیه منتشره از سوی دفتر آقای دراگی آمده است که پس از حوادث ماه آگوست (تسلط طالبان بر افغانستان) برخی فعالان جامعه مدنی از دولت ایتالیا درخواست کرده بودند که شربت‌ گل را برای خارج شدن از افغانستان کمک کند که در نتیجه شورای وزیران و ریاست جمهوری ایتالیا امکان سفر او به این کشور را بخشی از برنامه بزرگتر اسکان و پناه دادن به افغان‌ها بود، فراهم کرد.

بیشتر بخوانید

در اصفهان چه خبر است؟

آبان و آذرماه ۱۴۰۰، اعتراضات گسترده‌ای در شهر اصفهان و در بستر خشک رود زاینده رود در مجاورت پل خواجو اتفاق افتاد که محور اصلی این اعتراضات کشاورزانی بودند که مطالبه حقابه برای احیای زمین‌های کشاورزی خود را داشتند.

 ۲۸ آبان ماه جمعیتی بالغ بر ده‌ها هزار نفر از مردم اصفهان هم‌صدا با کشاورزان این خطه خواستار جریان دائمی زاینده رود شده بودند. کشاورزان غرب و شرق اصفهان که از روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه سال جاری در اعتراض به بی توجهی به خواسته‌هایشان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده رود و در جوار پل خواجو چادر برپا کرده بودند در پی توافق اعضای هیات مدیره صنف کشاورزی اصفهان با مسئولان استان برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان، پس از ۱۶ روز در شامگاه چهارشنبه سوم آذر ماه به تحصن خود پایان دادند.

با اینکه صنف کشاورزان اعلام کرد که به اعتراضات خود پایان داده است، اما این اعتراضات پایان نیافت و اتفاقاً به خشونت کشیده شد.

بر اساس بند ششم توافقنامه صنف با مسئولان استان چادر‌های مستقر در بستر زاینده رود تا چهار بامداد روز چهارشنبه باید جمع آوری و تجمع پایان می‌یافت، اما این امر با مخالفت تعدادی از کشاورزان با حواشی همراه شد و افراد ناشناس بامداد روز پنجشنبه ۴ آبان ماه چادر‌ها را به آتش کشیدند.

در پی این حواشی از روز چهارشنبه گذشته نیرو‌های انتظامی در اطراف رودخانه مستقر شدند.

                                                   انتقاد از وارونه جلوه دادن نوع برخورد با مردم اصفهان

فراخوان تجمع روز جمعه ۵ آذر ماه ۱۴۰۰ مردم اصفهان مانند هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود با این حال گفته می‌شود که مجوز قانونی برای برگزاری نداشته است؛ با این تفاوت که جمعیت حاضر در تجمع روز جمعه مانند هفته قبل نبود و شورای میراب‌ها و صنف کشاورزان اصفهان با صدور اطلاعیه‌های متعدد اعلام کردند که این تجمع با صنف آن‌ها ارتباطی ندارد.

به دنبال آشفته شدن اعتراضات در شهر اصفهان و برخی رفتار ساختارشکنانه، نیرو‌های یگان ویژه به ناچار وارد میدان شدند و درگیری شدیدی میان آن‌ها و معترضان شکل گرفت.

همین مسئله موضوع اعتراضات شهر اصفهان را به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
بیاید فرض کنیم که همیشه اول اعتراضات مردم معمولی حضور دارن و آخراش منافقین و ارازل و افراد ناشناس هستن.
خب وقتی به ادعای آقایان، همیشه آخرش اینجوری میشه، چرا آقایان همون اولش درست پیگیری و مدیریت نمیکنن که کار به جاهای باریک کشیده نشه؟ پس بازم اشکال کار از خود آقایان هست.
هرچند بنطر این حقیر ارازل و ناشناسی در کار نیس. همه همین مردم مظلوم معمولی هستن.
رفاه زندگی 80 درصد مردم را نابود کردند بعد باید این خبرها را هم بخوانیم طرف دلالی ارزی کف خیابان می کرده الان از حکم ناراحت است
پرنده تیتر رو اصلاح کنید پدر جان! پرونده.
مجوز برای اعتراض؟
واقعا جک میگید
در مورد حوداث اصفهان همان حرفها کلیشه ای و همیشگی بی مبنا را مطرح می کنید تا اینگونه تحلیل می کنید هیچ راه حلی متصور نیست یک طرف همیشه مجرم و خطا کار است و..،..
تنبلی تون میاد اون اشتباه تیتر رو عوض کنید! پرنده عراقچی؟
همه افراد حاضر و همه افراد غایب را دستگیر و اعدام کنید
پی بیخود عده ای ذوق کردند !!!؟؟

سیف و عراقچی هم شامل الطاف ملوکانه شدند !!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
دقیقا. پس چرا فقط نگرانی از حکم جائرانه درمورد سیف و عراقچی وجود داره؟؟؟ بقیه آدم نیستند که مورد ظلم قرار نگیرند؟؟؟؟
اصفهانی پایتخت فرهنگی است. یادش نره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل