بازدید 19748

واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

رییس بانک مرکزی ترکیه گفت کشورش یکی از بهترین نظام های بانکداری را در جهان دارد!
کد خبر: ۱۰۸۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 26 November 2021

به گزارش تابناک، ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت: رییس بانک مرکزی ترکیه که در جمع مدیران ارشد بانکی این کشور حضور یافته بود در پایان نشست خود به خبرنگاران گفت بخش بانکداری این کشور بسیار قدرتمند است. شهاب کاوچیوغلو- با بیان اینکه نظام بانکی این کشور یکی از موفق ترین نظام های بانکی جهان است افزود: در نشست خود با مدیران بانکی طیفی وسیعی از موضوعات از جمله نرخ تورم، سیاست های پولی و توسعه اقتصادی جهانی را بررسی کردیم.

رییس بانک مرکزی ترکیه پیش از این پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در خصوص وضعیت بازار ارز داشت. به دنبال تصمیم غافلگیرکننده بانک مرکزی در کاهش دو درصدی نرخ بهره، ارزش لیر دچار سقوط بی سابقه ای شده است.

بانک مرکزی ترکیه این هفته با صدور بیانیه ای از نرخ های غیرواقعی در بازار ارز انتقاد کرده و اعلام کرده بود این نرخ ها با واقعیت های بنیادین اقتصاد ترکیه هم خوانی ندارند.

واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

وضعیت شاخص های کلان اقتصادی ترکیه بیش از پیش باعث نگرانی فعالان اقتصادی این کشور شده و شدت تمایل آن ها برای تبدیل لیر به دلار را بیشتر کرده است. همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته و اصرار مقامات ارشد دولت اردوغان به کاهش بیشتر نرخ بهره، احتمال بیشتر شدن تورم را نیز افزایش داده است. تورم ترکیه تا پایان ماه اکتبر بالای ۱۹ درصد بوده است.

در حال حاضر هر دلار بالای ۱۲ لیر قیمت دارد. در نتیجه کاهش اخیر ارزش پول ملی ترکیه تظاهراتی در شهرهای مختلف این کشور در مخالفت با سیاست های دولت اردوغان برگزار شده است. اردوغان که نرخ بهره بالا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می داند تاکنون بارها و بارها از تصمیم خود در کاهش نرخ بهره حمایت کرده است. رییس بانک مرکزی ترکیه نیز پیش از انتصاب به این سمت سابقه طولانی در حمایت از کاهش نرخ بهره داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
نگران اونا نباش تابی جون؛ در ایران چخبره؟
برای ما ملت ایران این سخنان عجیب نیست. چراکه ما از این حرف های عجیب زیاد شنیده ایم و حتی شاید عجیب تر از این حرفها .
تازه 12 لیر تا 27 لیر جا داره توایران هردلار 30 تومان پس چیزی بالا نرفته
هر کسی علم اقتصاد را نادیده بگیرد و برخلاف آن فکر کند که با دستور و یا توسل به آیات دینی میتواند کاری کند سخت در اشتباه است.
کاهش ارزش لیر کاملا برنامه ریزی شده از سوی دولت اردوغان به منظور جذب سرمایه های خارجی، افزایش گردشگر و افزایش صادرات و تولید است
این حرفها خیلی اشناست!!
دقیقا همین جملات از زبان مسئولان جمهوری اسلامی هم گفته می شد.
یاد بهمنی افتادم
هر کی با امریکا دعوا کنه بدبخت میشه
خلاصه پشت پرده سیاست خیلی کثیفه
دقیقا مثل کشور خودمون با چندین درجه بالاتر سیاست اقتصاد دستوری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار