بازدید 11980

سندرومی که دامن اصفهان، یزد و اراک را گرفته است

دست بردارید از دیکته آن نوع از توسعه که بر ناپایداری زیست‌بوم وطن افزوده و نفرین فرزندان‌تان را در آینده‌ای نزدیک بدرقه گور‌های مجلل‌تان در جوار امام‌زاده‌ها می‌کند. چرا باید اردکان و میبد را پر از کارخانه‌های گندوله‌سازی، آهن، فولاد، کاشی، سرامیک، سفال، لاستیک‌سازی و دیگر صنایع آب‌بر و آلاینده کرد؟
کد خبر: ۱۰۸۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ 26 November 2021

محمد درویش، رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو  در مطلبی در خبرآنلاین نوشت: اردکان و سندروم معجزه معکوس! سندرومی که دامن اصفهان، یزد و اراک را گرفته و می‌رود تا سمنان را هم بیالاید! چرا؟

۱- چند هفته پیش اردکان بودم، باورم نمی‌شد شاخص آلودگی هوا در این شهر کم‌جمعیت و فراخ کشور از مرز باورنکردنی و بسیار خطرناک پانصد عبور کرده باشد! اما وقتی سوابق را بررسی کرده و با فعالان و مسوولین منطقه صحبت کردم، دریافتم که ماجرا بسیار جدی است و پیشینه‌ای بیشتر از یک دهه دارد! چرا؟

۲- اردکان روزگاری نه‌چندان دور در شمار امن‌ترین شهر‌های ایران با کمترین نرخ دزدی، اعتیاد، طلاق، افسردگی، نزاع خیابانی، خشونت خانوادگی و تجاوز به نسبت جمعیت بود. اما در کمتر از دو دهه و به لطف صاحب‌منصبان شهر که لابد فکر می‌کردند دارند برای شهر و استان‌شان دلسوزی کرده و کارآفرینی می‌کنند، اینک به یکی از مهاجرپذیرترین شهر‌های ایران بدل شده با بحران کمبود نیروی کار و مسکن روبروست و بیش از پنجاه‌درصد شاغلینش از دیگر استان‌ها یا مهاجرین کشور افغانستان تامین می‌شود! چرا؟

۳- اردکان، این شهر کوچک کویری که با کمتر از صدهزار نفر جمعیت، یک رییس‌جمهور هم به ایران معرفی کرده و نماینده قبلی‌اش دکترای محیط‌زیست داشته و حدود دوازده سال رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس هم بوده، چرا باید به چنین فلاکتی برسد؟ غم‌انگیزتر آنکه الان هم مسوولین منطقه فکر می‌کنند با نمک‌زدایی و آوردن آب خلیج‌فارس می‌توانند مشکلات اردکان را حل کنند! اما کدام مشکل؟ واقعاً اردکان، یزد، اصفهان، سمنان و کرمان قبل از اینکه شما آقایانِ قدرت‌سالار و پرنفوذ در مرکز بخواهید به دیار خود خدمت کنید، مشکل داشت؟!

۴- دست بردارید از دیکته آن نوع از توسعه که بر ناپایداری زیست‌بوم وطن افزوده و نفرین فرزندان‌تان را در آینده‌ای نزدیک بدرقه گور‌های مجلل‌تان در جوار امام‌زاده‌ها می‌کند. چرا باید اردکان و میبد را پر از کارخانه‌های گندوله‌سازی، آهن، فولاد، کاشی، سرامیک، سفال، لاستیک‌سازی و دیگر صنایع آب‌بر و آلاینده کرد؟ چرا متوجه نیستید که این شهر‌های کویری را با چنین شکلی از توسعه، گرم‌تر، خشک‌تر، آلوده‌تر و غیرقابل‌سکونت‌تر می‌کنید؟

۴- اردکان، میبد، یزد، اصفهان، کرمان و سمنان مهد تاریخ و پر از جلوه‌های منحصربه‌فرد فرهنگی و طبیعی هستند؛ این الماس‌ها را در پای شکلات‌هایی تلخ به تاراج مبرید. همین و تمام!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
احسنت
چرا ؟ واقعا نمیدونی چرا؟ چون حضرات بسیااااار بلند پایه از همین استان ها هستند و دارن برای زادگاهشون خوش خدمتی و اشتغال ایجاد میکنن.
دقیقا سوال این است چرا همه صنایع رفتند مرکز ایران؟!!!
حالا کشور داره از هر نظر چوبشو میخوره..

استانهای محروم کشور، استان نبودند، آب و هوا نداشتند؟ و....... جز اینکه همین مسئولین همه از مرکز، این کار را کردند.
حالا مشکلات دامن خودشانم گرفت
تاسف بار اینکه فرزندان همین کشاورزان شرق اصفهان که تا چندی پیش شغل پدری را دنبال می‌کردند الان برای کار به همین شهرهای اردکان ومیبد مهاجرت می‌کنند. واقعا جای تاسف دارد.
با سلام
ایشان جوری صحبت می کنند انگار اگر این کارخانجات اگر در شهر و استان دیگری از کشور مانند خوزستان و لرستان اجرا می شد آلودگی محیط زیست وجود نداشت.
2. ایشان فرهنگ غنی این شهر و استان که تلاش در جهت پیشرقت و آبادانی استان خود را دارند با دیگر استانها اشتباه گرفته اند.
3. اگر همین صنایع نبود مهاحرت مردم به شهر های دیگر استانها و مرکز استان و خالی شدن جمعیت و نابودی اقتصاد منطقه را چگونه توجیه می کند
4. اگر سازمان محیط زیست به درستی به وظیفه خود عمل می کرد و کند مطمئنا با روشهای عملی نه سیاسی تبعات محیط زیستی کمتر می شود
5. اگر ایشان درست می گوید پس تهران با همین صنایع الوده و افزایش روز افزون آن و مهاجرت بیش از 200هزار نفر به آن را برای شغل کار را چگونه تحلیل می کند که زندگی تمام مردم کشور تحت تاثیر قرار داده و اینهمه ناهنجاری برای کشور ایجاد کرده است.
بهتر است ایشان به جای انتقاد به ارائه پیشنهادات عملی و مطابق با دانش روز دنیا با همفکری متخصصان فن اقدا م نماید تان هم روند توسعه شهر انجام وهم تبعات آلودگی محیط زیستی کمتر شود .
کشور ما کجاش درسته
ایشان علیرغم اینکه زاده تهران هستن اما دوران کودکی و نوجوانی را در شهرهای تهران، بروجرد، سردشت، اصفهان، آبادان، خرمشهر و نجف آباد گذراند لذا چندان پر بیراه نیست چنین نوشته ای و حمله به اردکان اونم هم زمان با تنش آبی بین یزد و اصفهان
بسیار زيبا و دقيق مساله را توضيح دادید افرين بر شما.ولی کو گوش شنوا.
بسم الله دربش راتخته کنیدو هر کس که برای کار دراین خصوص به استان یزد مهاجرت کرده را دیپورتش کنند به خصوص از چهار محال
کو گوش شنوا
کجاست مدیریت درست و اندیشمندانه
با ندانم کاری و شعار آزمون و خطا همه جا را خراب کردند
مدیریت بدون متخصص عاقبتش فلاکته
درود بر محمد درویش که هر چه میگوید دقیق و علمی و خردمندانه است. خداوند حفظش کند.
احسنت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر