بازدید 8041
۱

نقش موثر اسباب بازی ها در رشد کودک؟

عروسک یکی از اسباب بازی های مورد علاقه ی کودکان است بسیاری از پژوهشگران بر این باورند، عروسک های پارچه ای که شکل حیوانات را دارند به کودک آرامش می بخشند. این فرضیه اگر چه هنوز اثبات نشده است اما دیده می شود که کودکان در غیاب مادر به در دست گرفتن این نوع عروسک ها یا هر شی ء آشنایی گرایش دارند.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 13 November 2021

نقش موثر اسباب بازی ها در رشد کودک؟

بازی کودکان پدیده ای است که در تمدن و فرهنگ جوامع گوناگون در همه ی دوران ها اندیشه مردم و متخصصان را به خود معطوف ساخته است. این موضوع اثرات خود را در تاریخ هنر نیز به جای گذاشته است.

پیش از پیدایش جوامع صنعتی کودکان در بازی هایی که ویژه ی بزرگسالان بود شرکت می کردند و زندگی کودکان شباهت بسیاری با زندگی بزرگسالان داشت.

اما به هنگام شکل گیری جوامع صنعتی، پیوند کودکان و بزرگسالان دچار خدشه شد و هر کدام زندگی متفاوتی را آغاز کردند و این مسئله زمینه ی پیدایش تحقیقات دامنه داری را در پیرامون اهمیت بازی کودکان برای پژوهشگران فراهم آورد.

اسباب بازی می تواند در بازی کودک نقش حائزاهمیتی را ایفا کند و در نوع بازی و طرز بازی کردن کودکان تاثیر بگذارد. تعداد اسباب بازی یکی از عوامل موثر در بازی است. هنگامی که کودکان تعداد کم تری اسباب بازی را در اطراف خود دارند، بیش تر با یکدیگر بازی می کنند، اما شیطنت های آن ها افزایش می یابد. متعدد بودن اسباب بازی به صورت محرک عمل می کند و کودکان را به اکتشاف و بازی های ساختنی و تخیلی تشویق می کند.

نوع اسباب بازی نیز بر بازی تاثیر می گذارد به عنوان مثال: بعضی اسباب بازی ها باعث می شود که کودک در هنگام بازی با آن ها صحبت کند. اسباب بازی هایی مانند عروسک، خانه، مزرعه، حیوانات، ماشین و... کودکان را به سمت بازی های تخیلی سوق می دهد. اسباب بازی هایی مانند سرسره، نردبان، دوچرخه، کودکان را به بازی هایی تشویق می کند که معمولاً باعث تمرین تمرین عضلات بزرگ می شود. اسباب بازی هایی که شکل کامل شده ای را ندارند و کودک می تواند به دلخواه خود آن ها را شکل دهد یا تغییرهایی در آن ایجاد کند و یا چیزی با آن بسازد بیشتر مورد علاقه ی کودکان قرار می گیرد و باعث خلاقیت آن ها می شود اسباب بازی ها می توانند حتی به صورت یک عامل خارجی که طبق آن کودک اعمال خود را نظم می دهد موثر واقع شوند. به عنوان مثال، هنگامی که کودک با طناب بازی می کند، خود را وادار به انجام حرکات خاصی می کند که با ویژگی های آن سازگار شود. این سازگاری پیش درآمد سازگاری های دیگری است که کودک به مرور زمان به آن دست خواهد یافت.

عروسک یکی از اسباب بازی های مورد علاقه ی کودکان است بسیاری از پژوهشگران بر این باورند، عروسک های پارچه ای که شکل حیوانات را دارند به کودک آرامش می بخشند. این فرضیه اگر چه هنوز اثبات نشده است اما دیده می شود که کودکان در غیاب مادر به در دست گرفتن این نوع عروسک ها یا هر شی ء آشنایی گرایش دارند. عروسک بیشتر در بازی های تخیلی مورد استفاده کودک قرار می گیرد و جایگزین یک کودک، بزرگسال و یا حتی کودک بزرگتر می شود. بعضی از کودکان با عروسک بازی نمی کنند و بعضی از پسران دیده می شود که به بازی با عروسک می پردازند، کودکان در سنین چهار تا دوازده سالگی با عروسک بازی می کنند.

انتخاب اسباب بازی لازم است که با توجه به نکات زیر انجام گیرد: ایمنی اسباب بازی را نباید از نظر دور داشت. اسباب بازی هایی که به دلیل شکستنی بودن یا داشتن ناصافی هایی باعث مجروح شدن دست کودک شود. هم چنین اسباب بازی هایی که قطعاتی کوچک داشته باشد یا قسمت هایی از آن کنده شود و ممکن است کودک آن ها را به دهان بگذارد و ببلعد برای کودکان خطرناک است. هم چنین اسباب بازی باید با فرهنگ و ارزش جامعه هماهنگی داشته باشد. تناسب اسباب بازی با سن کودک نیز نکته ی دیگری است که باید در انتخاب اسباب بازی رعایت شود. کودک در هر مرحله از رشد به بازی های خاصی می پردازد و به وسایلی برای پرداختن به این بازی ها احتیاج دارد. با این وجود اسباب بازی هایی هستند که برای سنین مختلف می توانند مناسب باشند.

نقش موثر اسباب بازی ها در رشد کودک؟

چه نوع اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

بی شک همه ما کودکان را در حین بازی دیده ایم و چه بسا دیدن آن ها خاطره کودکی خودمان را زنده کرده باشد، شاید هنوز هم دوست داشته باشیم مانند کودکی پنج ساله از سرسره بالا برویم و سر بخوریم و یا حتی آب بازی کنیم. در واقع بازی واژه آشنایی است که آن را بسیار شنیده ایم و به کار برده ایم ولی شاید کمتر به اهمیت بالای آن توجه کرده باشیم حتی امروزه که برنامه های درسی بازی محور جایگاه قابل توجهی در آموزش کودکان یافته هنوز بازی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است بازی کودکان از بدو تولد آغاز می شود و در مراحل رشد بازی و زندگی کودک چنان در هم تنیده می شوند که تفکیک آن ها دشوار و حتی غیرممکن است زیرا فعالیت های طبیعی کوکان به هنگام بازی ظهور می یابد.

بازی های تخیلی، حافظه ی کودک را توانمند می سازد و اطلاعات و معلومات کودک را افزایش می دهند. در بازی های نمایشی، از لغات توصیفی بیشتری نسبت به دایره ی لغات روزمره استفاده می کند.

کودکان نیازها و احساسات خود را به هنگام بازی ها بروز می دهند، آن ها در جریان بازی است که هدف ها را جستجو می کنند، اطلاعات کسب می کنند و برای فعالیت های اجتماعی مهارت بدست می آورند، بازی کودکان فعالیتی است که آزادانه انتخاب می شود و اهداف آن در خودش نهفته است وکودکان از انجام آن رضایت خاطر و خوشحالی دارند. در بازی کودکان فعالانه به لحاظ جسمی و فکری درگیر هستند و با تخیل و تقلید مدت زیادی از وقت خود را صرف می کنند و مهارت های عاطفی و اجتماعی کسب می کنند.

نقش موثر اسباب بازی ها در رشد کودک؟

اسباب بازی برای کودک از بدو تولد تا پایان یک سالگی:

پس از تولد، بیش از هرگونه تحرکی، بینایی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود پس او نیاز به اسباب بازی دارد که این دو وجه را تقویت کند. نوزاد در هنگام تولد دید کامل ندارد و به تدریج قوه ی بینایی اش تکمیل می شود. به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیا گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود.

اسباب بازی برای کودک از یک تا سه سالگی:

کودکان نوپا می توانند از اسباب بازی های پیچیده تری استفاده کنند، زیرا به سهولت و با مهارت اشیا را در دست می گیرند، آن ها عاشق استفاده از وسایل خانه سازی هستند و تنوع این گونه اسباب بازی ها از لحاظ شکل، رنگ و سایز برایشان بسیار جذاب است. از اسباب بازی های مفید دیگر برای این سنین می توان به انواع دیگر وسایل ساخت و ساز، پازل های ساده، ماشین، کامیون و... اشاره کرد.

اسباب بازی برای کودک از 3 سال تا 5 سالگی:

این سن وقت مناسبی برای ورود به مهد کودک است.کودک بسیار کنجکاو است و زیاد سوال می کند. حس رقابت طلبی او بسیار زیاد است و کودک دوست دارد با دیگران تعامل کند. کم کم می توانند یک اسباب بازی را باهم به اشتراک بگذارند.

اسباب بازی هایی که برای این سن توصیه می شوند عبارتند از:

اسباب بازی با اثر حسی و حرکتی، شامل الاکلنگ، سرسره، تاب، نردبان های فلزی، وسایل کشیدنی و هل دادنی، وسایل باغبانی ساده، توپ در اندازه های مختلف، وسایل ساده خیاطی و سه چرخه

اسباب بازی با اثر تقلیدی و اجتماعی شامل، عروسک با همه لوازم، تخت خواب، خانه، ظرف و مانند آن ها، جانوران گوناگون پلاستیکی و پارچه ای، وسایل نقلیه گوناگون شامل تراکتور، ماشین آتش نشانی و مانند آن ها و انواع لباس های تقلیدی مانند لباس پزشک، پلیس و نظیر این ها.

اسباب بازی با اثر تجسمی و فکری شامل، انواع پازل با حداقل 9 تا 15 قطعه، وسایل نقاشی و خمیرسازی، مکعب های ساختنی در اندازه های بزرگ و متوسط و کتاب های تصویری.

اسباب بازی برای کودک از 5 سال تا 8 سالگی:

اسباب بازی با اثر حسی و حرکتی شامل طناب، توپ، وسایل خیاطی، پیچ و مهره و دوچرخه کوچک

اسباب بازی با اثر تقلیدی و اجتماعی شامل، وسایل اندازه گیری مانند ساعت، متر، خط کش و نظیر این ها، عروسک و همه لوازم مربوط به آن، انواع وسایل نقلیه و لوازم مربوط به آن و وسایل نمایش عروسکی

اسباب بازی با اثر تجسمی و فکری شامل انواع پازل با 20 قطعه و بیشتر، مکعب های ساختنی در اندازه های کوچک، اسباب بازی های فکری گروهی، وسایل نقاشی و کارت های مصور بازی مانند مجموعه گل، هواپیما و نظر این ها.

اسباب بازی می تواند نقش فوق العاده ای در رشد فرزندانمان داشته باشد. بهتر است علاوه بر رعایت نکات فوق قبل از هر چی دقت کنیم اسباب بازی مورد نظرمان برای کودک کاملا امن است.

نکاتی مانند استانداردهای لازم برای اسباب بازی های الکترونیکی، تیز نبودن، غیر سمی بودن رنگ استفاده شده، فاقد قطعه ریز بودن و بسیاری از موارد دیگر.

جهت خرید اسباب بازی دخترانه و خرید اسباب بازی پسرانه به وب سایت فروشگاه اسباب بازی "بازی موز" به آدرس www.bazimoz.com مراجعه فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
برای بچه ها اسباب بازی بخرید
اما کم بخرید
آنها را عادت به تنوع ندهید تا وقتی ازدواج کردن زود خسته نشن و دنبال طلاق نباشند.
هر چیزی حدی دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار