بازدید 5259

باقری برای ادامه رایزنی ها وارد لندن شد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرش به اروپا، دقایقی پیش در راس هیاتی دیپلماتیک برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های انگلیس وارد لندن شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷ 11 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «علی باقری کنی» طبق برنامه اعلام شده امروز (پنجشنبه) با همتای انگلیسی خود و چند تن دیگر از مقامات وزارت امور خارجه انگلیس درباره مسایل دو جانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد. رایزنی درباره مذاکرات ازدیگر مسائلی است که در دستورکار گفت‌وگوهای باقری قرار دارد. دور جدید مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی قرار است هشتم آذر ازسرگرفته شود.

باقری که پیش از لندن به پاریس و برلین سفر کرده بود در توئیتی نوشت: در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد.

وی افزود: تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه ‌ و منطقه و نیز گفتگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره مذاکرات وین هم تاکید کرد: ما مذاکره هسته ای نداریم زیرا موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت، به طور کامل حاصل شد.

وی بیان داشت: موضوع اصلی ما در این مذاکرات پیامدهای ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام است که این پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر