بازدید 4696

صادرات ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی

در نشست مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و سخنگوی گمرک بر توجه به ظرفیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی و تجارت حرفه‌ای آن به کمک تشکل‌های کشاورزی تاکید شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳ 10 November 2021

صادرات ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی

به گزارش مهر، اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ظرفیت‌های شبکه تعاون روستایی ایران، ظرفیت‌های گسترده‌ای است که تلاش می‌کنیم با استفاده از بسترهای قانونی، پتانسیل درونی و جوانان متخصص و به وسیله ابزارهای نوین به سمت پویایی و توانمندسازی در همه وظایف آن پیش رویم.

وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌های روستایی در بستر نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها در کنار ظرفیت سازی عرضه محصولات در شهرهای مختلف و حذف واسطه‌ها، تقویت تولید و ارزش افزوده محصولات و نهایتاً تجارت حرفه‌ای با کشورهای دیگر از برنامه‌های این سازمان در حوزه تجارت محصولات کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: توجه به وظایف سازمان مرکزی و شرکت‌های تعاون روستایی می‌تواند به رونق اقتصاد روستا، تقویت امنیت غذایی و نهایتاً بهبود شرایط اقتصادی کشور منجر شود.

قادری فرد تصریح کرد: توانمند سازی تعاونی‌های روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز تولید و تجارت کشاورزی یکی از برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید بوده و بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در حوزه اقتصاد روستا و گردشگری روستایی در دستور کار قرار دارد.

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک نیز در این نشست اظهار داشت: در هفت ماهه نخست امسال ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر شد که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه حرفه‌ای به صادرات، از این فرصت استفاده مناسبی نشده است و نیاز به تشکل‌های حرفه‌ای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: ۶ درصد وزن صادرات کشور در ۷ ماهه نخست امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که از لحاظ ارزش ۱۰.۳ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است در صورتی که در سال ۹۹، ۱۷ درصد ارزش صادرات کشور مربوط به این کالاها بود.

لطیفی گفت: ۵۵۴ میلیون دلار انواع خشکبار، ۲۸۰ میلیون دلار انواع سبزی، ۲۶۰ میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات، ۲۱۸ میلیون دلار لبنیات، ۲۰۶ میلیون دلار گوجه فرنگی، ۲۰۴ میلیون دلار انواع میوه، ۱۷۵ میلیون دلار هندوانه، ۱۱۷ میلیون دلار انواع خرما، ۱۱۴ میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، ۱۰۵ میلیون دلار سیب، ۱۰۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی، ۸۰ میلیون دلار انواع آب میوه و مغز میوه‌ها، ۶۲ میلیون دلار فراورده‌های غذایی، ۶۰ میلیون دلار زعفران، ۵۹ میلیون دلار سیب زمینی، ۴۶ میلیون دلار رب گوجه فرنگی، ۳۱ میلیون دلار مرکبات، ۲۸ میلیون دلار خربزه، ۱۵ میلیون دلار ادویه، ۱۴ میلیون دلار چای و ۸ میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بودند.

سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد تا با تقویت ظرفیت‌های تشکل‌های روستایی صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید تا بازارهای بین المللی، اقدامات حرفه‌ای صورت پذیرد و خام فروشی، ارزان فروشی و ضایعات غیر استاندارد کنار گذاشته شده و کالای با کیفیت با بسته بندی مناسب و ارزش افزوده مطلوب به بازارهای جهانی راه یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل