بازدید 15390
۳

سد لفور؛ نگینی در آغوش جنگل

سد لفور یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت مازندران است که در تمام فصل‌های سال جذابیت خود را حفظ کرده و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی این استان می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 08 November 2021

استان مازندران و طبیعت بی‌نظیر آن، مقصد گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است. گوشه گوشه این استان زیبا، گنجینه‌ای است که باید در حفظ آن کوشا باشیم. جنگل‌ها و مراتع زیبا، چشمه‌ها و آبشارهای بی‌مانند در کنار سدهای آبی و گاهی دست سازه‌های انسانی، چشم آدمی را مسحور می‌کند. در میان جنگل ۴۰ میلیون ساله لفور در سوادکوه مازندران، در بخش لفور و منطقه دیوتک سدی ایجاد شده که دیدن آن هوش از سر گردشگران می‌رباید. هر چند برای رسیدن به سد لفور مسیر سختی را پیش رو دارید؛ ولی سختی مسیر در برابر زیبایی سد چیزی نیست و قطعاُ از پیمودن چنین راه دشواری پشیمان نخواهید شد. با ما همراه باشید تا شما را با سد لفور، مسیر آن و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن آشنا کنیم.

چگونه به سد لفور برویم؟

چگونه به سد لفور برویم؟

اگر ساکن مازندران هستید کارتان برای رفتن به سد لفور راحت است؛ ولی اگر از شهرهای دیگر ایران مشتاق دیدن سد لفور هستید و می‌خواهید مسافتی طولانی را در عرض یک یا دو ساعت طی کنید، به سراغ خرید بلیط هواپیما ساری بروید و آن را از شهر خود یا از نزدیک‌ترین شهری که فرودگاه دارد، خریداری کنید و عازم مازندران شوید. بهترین مسیر برای رسیدن به سد لفور، از طریق شهر بابل است. از مسیر گنج افروز به بابل کنار و بعد از عبور از بابل کنار، به سه راهی شیردارکلا می‌رسید.اگر می‌خواهید منظره پشت سد را ببینید باید از ضلع شرقی بروید که ممکن است با ممانعت مأموران سد مواجه شوید. همچنین می‌توانید از مسیر روستای گالشکلا که بسیار زیباست، به سد برسید. هر زمانی که به تماشای سد لفور بروید، زیباست؛ چه بهار و تابستان باشد و چه پاییز و زمستان؛ البته در فصل‌های سرد کارتان کمی دشوارتر است. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران ساری قدم اول را برای دیدن منظره استثنائی سد لفور بردارید.

نام های دیگر سد لفور

سد لفور نام‌های دیگری هم دارد که برای سفر به این مکان بهتر است با این نام ها هم آشنا باشید. سد لفور را به نام‌های سد البرز و سد پاشاکلا هم می‌شناسند. این سد همچنین یک نام رسمی دارد و به «سد صالحی مازندرانی» هم معروف است.

درباره سد لفور

بازدید از سد لفور

سد لفور آب مورد نیاز ۵۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای اطرافش را تأمین می‌کند. این شهرها شامل جویبار، بابل، بابلسر، قائم شهر و. ... می‌شوند. میزان حجم کل مخزن سد لفور ۱۴۲ میلیون متر مکعب است و حدود ۱۲۲ میلیون متر مکعب هم حجم مفید آن است. سد لفور در تلاقی سه رودخانه آذررود، کارسنگ رود و اسکلیم روهار ایجاد شده است. ارتفاع این سد ۷۲ متر است. عرض تاج آن ۱۲ متر و طول تاج آن ۸۳۸ متر است.

پیشینه سد لفور

مطالعات اولیه احداث سد لفور در سال های پایانی حکومت پهلوی انجام شد؛ ولی با وقوع انقلاب اسلامی این پروژه به تأخیر افتاد، تا این که در سال ۱۳۷۴ بار دیگر دستور اجرای این سد صادر شد و این سد که ابتدا قرار بود روی رودخانه بابل رود در بابل کنار احداث شود، این بار در منطقه لفور شهرستان سوادکوه شمالی احداث شد. پروژه سد لفور در سال ۱۳۸۹ به اتمام رسید و اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران به شمار می‌رود.

چه زمانی به سد لفور سفر کنیم؟

سد لفور در کنار جنگل‌های لفور احداث شده است. قدمت این جنگل‌ها به بیش از ۴۰ میلیون سال پیش می رسد. عبور از دل این جنگل‌ها در هر فصلی زیبایی خاصی می‌آفریند. سرسبزی جنگل در بهار و تابستان، خش خش برگ‌های زرد و نارنجی در پاییز و وهم‌آلود بودن جنگل در زمستان همه و همه انسان را غرق در زیبایی می‌کنند؛ ولی آب‌وهوای فصل‌های بهار و تابستان دلچسب‌تر است و سختی مسیر هم کم‌تر است. همچنین در این فصل‌ها می‌توانید در اطراف سد لفور کمپ بزنید و چادرهایتان را در فضای زیبای آن به پا کنید. شب‌های جنگل اغلب اوقات بارانی هستند؛ پس بهتر است از چادرهای مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید تا از باران در امان بمانید. فصل پاییز هم برای کسانی که به عکاسی یا نقاشی علاقمندند بسیار عالی است و می‌توانند پاییز سد لفور را از قاب طبیعت به قاب دوربین یا تابلوی نقاشی منتقل کنند.

جاذبه های اطراف سد لفور

جاذبه های اطراف سد لفور

هر چند که سد لفور به تنهایی، حس زیباشناسی شما را تأمین می‌کند؛ ولی در اطراف این سد و در منطقه لفور نیز جاذبه‌هایی وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. منطقه لفور یا لپور از دهستان‌های شهرستان سوادکوه است که حدود ۲۹ روستا دارد. در این منطقه جنگل و آبشار و چشمه و کوه دست به دست هم داده‌اند تا تابلویی از زیبایی‌های طبیعت را به رخ بکشند. جنگل‌های زیبا و درهم این منطقه چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند. در منطقه لفور هم جاذبه های طبیعی وجود دارد و هم جاذبه‌های تاریخی و مذهبی. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: جنگل خربمرد، آبشار گزو، هفت آبشار سوادکوه، پارک جنگلی جوارم، روستای بورخانی، رودخانه اسکلیم رود و آبشار زیبای آن،  امامزاده سه تن بزرگوار، امامزاده سید محمد آل کیا و. ... از جاذبه‌های مذهبی و طبیعی منطقه لفور هستند.

اما برسیم به جاذبه‌های باستانی و تاریخی این منطقه: کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه لفور، اطلاعات جالبی را درباره این منطقه به ما می‌دهند. در تپه‌های باستانی اطراف لفور، نشانه‌هایی از عصر آهن مشاهده شده است. مردم این منطقه از اولین کسانی بوده‌اند که با پخت سفال و ذوب فلزات سر و کار داشته‌اند؛ همچنین آثار و علامت‌هایی چون تنور، خمره دخیره مواد غذایی، قالب‌های سنگی و سفالی برای ذوب فلزات و پی سنگی خانه‌ها ما را با تمدن نهفته در این منطقه آشنا می‌کند. علاوه بر این‌ها دو گورستان در این منطقه کشف شده که مربوط به اوایل دوران اسلامی است. نکته جالب درباره این قبرستان‌ها این است که اجساد در تابوت‌های چوبی با بست‌های فلزی و در گورهای آجری دفن شده بودند. هر چه از زیبایی و تمدن این منطقه گفته شود، باز هم کم است؛ پس خودتان قدم رنجه کنید و هر طور شده حداقل برای یک بار از سد لفور و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن دیدن کنید.

تفریحاتی که در سد لفور و اطراف آن می‌ توانید انجام دهید

ماهیگیری مهم‌ترین تفریحی است که در این منطقه می‌توانید انجام دهید. برای ماهیگیری به مناطقی که مجاز به انجام این کار هستید بروید و قلابتان را در آب بیاندازید و از ماهیان خوشمزه منطقه لفور لذت ببرید. ماهی‌های سد لفور بیشتر از نوع زردپر، سفید رودخانه‌ای و سرخ باله هستند. علاوه بر ماهیگیری می‌توانید به عکاسی یا نقاشی از طبیعت بکر و بی‌نظیر سد و اطراف آن روی بیاورید یا می‌توانید پاهایتان را در رودخانه‌های این منطقه به آب بسپارید و از خنکای آن لذت ببرید. اگر هم چادر به پا می‌کنید و اقامت شبانه دارید، می‌توانید آتشی در اطراف سد روشن کنید و دل به نوای طبیعت بسپرید.

اقامت در منطقه لفور

اگر تصمیم دارید شب را در منطقه لفور بگذرانید، علاوه بر چادرزدن در اطراف سد می‌توانید به کلبه‌های چوبی و کاه گلی و یا خانه‌های بوم‌گردی این منطقه بروید و برای یک شب هم که شده یک زندگی روستایی را تجربه کنید. برای پیداکردن چنین خانه‌هایی کافی است چشمی به اطراف جاده بیاندازید  تا شماره تماس مالکان این خانه‌ها را ببینید. با آن‌ها تماس بگیرید و شبی شگفت‌انگیز را در این خانه‌ها سپری کنید و صبحی دل انگیز را با صدای پرندگان  و حیوانات هلی و خوردن شیر محلی و عسل ناب شروع کنید.

سفر به ساری

ساری یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای شمالی کشور است. این شهر مرکز استان مازندران است و در کوهپایه‌های البرز واقع شده است. تابستان‌های ساری معمولاً معتدل و نمناک و در عوض زمستان‌های آن سرد و خشک هستند. اگر قصد دارید به ساری سفرکنید و می‌خواهید با وسیله نقلیه عمومی به این شهر بروید و در ضمن حوصله خرید حضوری ندارید، به سراغ خرید غیرحضوری یا آنلاین بروید. سایت ره بال آسمان بلیط انواع وسیله نقلیه عمومی را به صورت اینترنتی در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید به راحتی بلیط اتوبوس، قطار یا هواپیما را از آن خریداری کنید. علاوه بر این می‌توانید از خدمات گردشگری، بیمه مسافرتی و امکاناتی از قبیل رزرو آنلاین بلیط نیز بهره‌مند شوید. همچنین خرید آنلاین بلیط مزایایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صرفه جویی در وقت و انرژي، تنوع در انتخاب سفرها، اطلاع از جزئیات دقیق هر سفر و استفاده از کد تخفیف اشاره کرد. برخی شرکت‌ها برای تشویق مسافران به خرید آنلاین چنین کدهایی را عرضه می‌کنند و در پی آن فروش بیشتر بلیط را نیز تجربه می‌کنند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
اخ جون اخر هفته بریم شمال الودش کنیم و برگردیم و محلی ها بموند و این همه زباله و الودگی
پاسخ ها
آرش از تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
خوب کاری میکنیم
لطفا دست از سر شمال کشور بردارید...شمال شده پر از زباله. یکم برید جنوب کشور....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل