بازدید 9538

فقرمطلق یک سوم ایرانی‌ها؛ مسؤولان حواستان کجاست!

طبق آمار رسمی، هر دقیقه بیش از ۷.۵ نفر به زیر خط فقر مطلق پرت می‌شوند! و اگر اسم این، "فاجعه" و سکوت مسوولان در برابر آن "بی شرمی" نیست، پس چیست؟ دقت کنید که داریم درباره فقر مطلق و نه فقر صحبت می‌کنیم، یعنی درباره افرادی که درآمدشان تنها قوت لایموت شان را کفایت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 25 October 2021

به گزارش «تابناک»، جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: گزارش رسمی وزارت رفاه می‌گوید: بیش از یک سوم ایرانیان، نه در فقر، که در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

طبق این گزارش تکان دهنده که اخیراً منتشر شده، تعداد افرادی که تا یک سال پیش زیر خط فقر مطلق بوده اند، ۲۶ میلیون نفر بوده است و در یک سال اخیر، ۴ میلیون نفر دیگر به زیر خط فقر مطلق سقوط کرده اند تا تعدادشان به ۳۰ ملیون نفر برسد! یعنی هر دقیقه بیش از ۷.۵ نفر به زیر خط فقر مطلق پرت می‌شوند! و اگر اسم این، "فاجعه" و سکوت مسوولان در برابر آن "بی شرمی" نیست، پس چیست؟

دقت کنید که داریم درباره فقر مطلق و نه فقر صحبت می‌کنیم، یعنی درباره افرادی که درآمدشان تنها قوت لایموت شان را کفایت می‌کند.

طبق آمار‌های جدید، قیمت مواد غذایی در یک سال اخیر بین ۳۵ تا ۱۰۷ درصد افزایش داشته است و این، یعنی روند فقیرتر شدن مردم با سرعت ادامه دارد.

برای اثبات اوضاع بسیار وخیم اقتصادی مردم ایران، البته نیازی به آمار‌های رسمی نیست و جیب‌های تهی و سبد‌های خالی خرید و چهره‌های شرمسار و نگران سرپرستان خانواده ها، محکم‌ترین دلیل روزانه است. (تمام دولت‌ها نیز در این فرایند مقصر هستند، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا)

خبر بد این که چنین تصاویری در ایران عادی شده است!

حال چه باید کرد؟
مختصر و مفید می‌گویم و می‌دانم آنچه می‌نویسم بدیهیات است، اما دردا که یکی از بنیادی‌ترین مشکلات ایران این است که در همین اولیات و بدیهیات مانده ایم و باید مدام آن‌ها را فریاد بزنیم:

۱ - مسوولان کشور این نکته ساده را بفهمند که اقتصاد با شعار، آرمانگرایی، سخنرانی و دستور درست نمی‌شود.
نکته ساده تر: نه تنها درست نمی‌شود که بدتر هم می‌شود.
پس: شعار و جمله سازی را نگه دارید برای خودتان. باور کنید بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سرخوردگی‌های ملی، ناشی از حرف‌های غیرعلمی و بی ارزش شما مسوولان است. پس هر چه کمتر حرف بزنید، لطف بیشتری به کشور کرده اید.

۲ - اقتصاد علم است و با کسی هم تعارف ندارد.
نکته ساده تر: اقتصاد، ایدئولوژی نست.
پس: به جای انتصاب سیاسیون و هم باندی‌ها به سمت‌های کلان اقتصادی، کار را به اقتصاددانانی که این علم را می‌فهمند، بسپارید.
حاشیه: اگر هم نمی‌توانید دل از سمت‌ها بکشید، لااقل مشاوران متخصص به کار بگیرید و به حرف شان گوش کنید. کاری هم به ریش و لباس و باور‌های مذهبی و سیاسی شان هم نداشته باشید.

۳ - اقتصاد هیچ کشوری بدون تعامل با دنیا حرکت رشد نمی‌کند.
نکته ساده تر: تکرار این نکته که "اقتصاد هیچ کشوری بدون تعامل با دنیا حرکت رشد نمی‌کند. "
پس: با دنیا دوست باشید. به قول آیت الله صافی گلپایگانی "اینکه با بسیاری از کشور‌ها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. "
اصلاح روابط با همسایه‌ها و سایر کشور‌های جهان و تنش زدایی از روابط بین الملل، فوری‌ترین نیاز ایران امروز است. اقتصاد مانند آب است، اگر درون یک برکه ثابت بماند، مرداب و گنداب می‌شود و اگر وصل به رود و دریا شود، منشا زندگی و سرزندگی است.
اقتصاد ایران، در حال مردابی شدن است. چندرغاز پولی که از "فروش باری به هر جهت" نفت گیر دولت می‌آید، فریبتان ندهد. برکه اقتصاد ایران را به جریان جهان آب متصل کنید و الا روز به روز بر تعداد ایرانیانی که فقیرتر می‌شوند افزوده خواهد شد.

دادن چند امتیاز سیاسی در مذاکرات در قبال گشایش اقتصادی، هم پیروزی سیاسی است و هم دستاورد اقتصادی. از شعارزدگی بیرون بیایید و شجاعت تصمیمات بزرگ و درست داشته باشید. اگر به روز جزا اعتقاد دارید، بدانید که در مرگ و بیماری و گرسنگی و حتی فحشای ناشی از فقر شهروندان این کشور، سهیم هستید و مجازات خواهید شد.

۴ - رشد اقتصادی بدون جذب سرمایه گذار میسر نیست.
نکته ساده تر: مهم‌تر از جذب سرمایه گذار، فراری ندادن سرمایه گذاران موجود است.
پس: قوانین سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار‌ها را تسهیل کنید. نگذارید وقتی کسی می‌خواهد جایی سرمایه گذاری کند، افرادی در نهاد‌های مسوول به جای مساعدت به او، دورش را مانند گرگ‌های طمع کار بگیرند و سهم و باج بخواهند و آنقدر اذیت اش کنند و به صد جا و دنبال صد امضا بفرستند که عطای سرمایه گذاری و اشتغال زایی را به لقایش ببخشد.

تا روند سرمایه گذاری را به معنای واقعی کلمه تسهیل نکنید، نه تنها سرمایه‌های خارجی جذب نمی‌شود که سرمایه‌های داخلی هم هرز می‌روند.
اگر اصلاحات و انعطاف‌های بزرگ نداشته باشید، حتی در مزیت‌های فعلی مانند صادرات گاز نیز دچار بحران می‌شویم و تبدیل به وارد کننده می‌شویم.

۵ - دولت بنگاه داری نکند.
نکته ساده تر: کار دولت، تدبیر امور کلان است نه رقابت با بخش خصوصی.
پس: تمام تصدی‌های دولتی در اقتصادی را حذف کنید. بخش خصوصی را آزاد بگذارید و تنها نظارت کنید. دولتی که وارد تولید محصولی می‌شود، در واقع دارد با بخش خصوصی رقابت می‌کند و نتیجه اش هم هدر رفت منابع در بخش دولتی است و ورشکستگی بخش خصوصی. دولت از رسانه داری تا خودروسازی، باید عرصه را به مردم واگذار کند. این راهی است که تمام اقتصاد‌های موفق دنیا رفته اند. شما چرا مقاومت می‌کنید؟!

۶ - اقتصاد دیجیتال را به رسمیت بشناسید و به آن احترام بگذارید.
نکته ساده تر: در دنیای امروز بدون بهره مندی از ظرفیت‌های دیجیتالی، هیچ اقتصادی رشد نخواهد کرد. (راستی دنیای امروز را می‌شناسید؟!)
پس: پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهید. حتی یک سانتی متر از ایران نباید خارج از پوشش اینترنت پرسرعت قرار گیرد. آموزش‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال را گسترش دهید. دست از افکار و طرح‌های خطرناکی مانند طرح صیانت بردارید و بگذارید مردم به کار و زندگی شان برسند.

۷ - اولویت‌های اقتصادی را بازتعریف کنید.
نکته ساده تر: کسی که ترتیب گام‌ها را نداد، به جایی نمی‌رسد.
پس: به کمک متخصصان و بر اساس شرایط جدید، آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و محدودیت ها، فناوری‌های جدید و ... اولویت‌های اقتصاد ایران را بازتعریف کنید. اگر تا دیروز کشاورزی سهم بالایی در اقتصاد داشت یا تولید فولاد مهم بود، امروز می‌تواند گردشگری و تولیدات یارانه‌ای را جایگزین آن کرد. اگر تا دیروز فکر می‌کردید همه چیز - از سوزن تا توربین‌های نیروگاهی - را باید در داخل تولید کرد، شاید امروز بهتر باشد ۸۰ درصد از این‌ها را از خارج خرید و روی ۲۰ درصد متمرکز شد تا در این بخش‌ها در جهان حرفی برای گفتن داشت.

مسوولان جمهوری اسلامی ایران!
یا این چند کار را انجام می‌دهید و به مردم ایران، رشد، اعتماد و حال خوب ارزامی می‌دارید یا از کنار این چند نکته ساده، به سادگی عبور می‌کنید که در آن صورت، نمی‌دانم از توفان خشم مردم گرسنه‌ای که چیزی برای از دست دادن ندارند، توان عبور خواهید داشت؟! حواس تان کجاست؟!

عملی کردن این ۷ نکته برای شما و خانواده‌ها شما، برای مردم، برای نظام جمهوری اسلامی و برای ایران، بهتر است. لااقل در حد توجه به بدیهیات، عاقلانه رفتار کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۴۸
مهم آرمانهایی است که حفظ میشن برای آدمایی که جز نون شب به هیچ چیز نمیتونن فکر کنن. کاش برای مقابله با آمریکا فرزندانتون رو ازش برمیگردوندین و از مردم مایه نمیگذاشتین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
خیانتی که به این مردم شد در تاریخ بی سابقه است. فقط فکر کنید در ده سال گذشته 70 درصد ایرانیها از زندگی متوسط و آبرومند افتاده اند به فقر و فلاکت. هیچ دولتی با مردمش این کار رو نمیکنه. چهل سال است که دعده بهشت میدهند اما امروز مردم در قعر جهنم به سر میبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
در خبر ها آمده بود که یکی از مدیران فرموده اند نباید به خاطر چند میلیون کارمند و شاغل و افزایش حقوق آنها سایر
. اقشار جامعه را گرفتار خلق پول کرد این صحبت یکی از عالیترین مقامات اقتصادی کشور است که دست بر قضا خودش حقوق بگیر دولت است این حرف یعنی زندگی کارمندان دست خوش سیاست بازی این آقایان است و هر جور دوست دارند با کارمندان رفتار میکنند و اصلا زندگی کارمندان برای انها مهم نیست برارد من شمااگر توان کار کردن ندارید از کارتان استعفا دهید چرا بازندگی کارمندان بازی می کنید.
کی حواسشون بوده حالا باشه
کشوری با این همه ثروت خدادادی چرا باید فقیر داشته باشد ،عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس فقط نفت دارن اما ما بجز نفت معادن و... داریم اما وضع معیشت مردم این است البته که قیامتی هم هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
تا وقتی به امید قیامت باشی ازت سواری می گیرن
عیب نداره مردم لبنان و سوریه یمن سیر باشند ما راضی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
الان پایه های حکومت سست میشه از این حرفا نزنید
تا وقتی 10 میلیون نخبه خارج از کشور جزو ایرانیان محسوب نشوند و از توان آنها استفاده نگردد اوضاع بدتر هم میشه
با شعار و لجبازی کشور اداره نمیشه
به فرار از سطح درٱمد این یک سوم
متاسفانه ما دلبل اصلی انقلاب اسلامی فراموش کرده ایم مگر انقلاب شد که وضع اقتصادی بهتر شود یا پاسپورت معتبر تر یا دلار ارزان بشود انقلاب شد که اسلام و ارزشهای اسلامی در این کشور حاکم بشود وگرنه همان حکومت خودفروخته دست نشانده پهلوی که اینکارها را می‌کرد مشکل این است برای نسل بعد از انقلاب درست تبیین نکردیم که انقلاب برای چه بود که الان خودشان را در قالب جوانان کشور ایکس و ایگرگ می‌بینند و مقایسه نادرست میکنند و قدر موهبت الهی را نمی‌دانند و فقط دنیا را میبیند و رسالت خودشان را فراموش کرده اند مگر شهدا نمی‌دانستند و متوجه افزایش قیمت ارز نمی شدند یا متوجه تغییر شرایط زندگی و جامعه نبودند چرا بودند ولی برایشان روشن بود که مساله اینها نیست.کدوم شهیدی در وصیت نامه اش نوشت که بخاطر ارزان شدن دلار آمده ام که شهید بشوم یا کدوم انقلابی گفت من انقلاب کردم که ملت ثروتمند بشوند ؟ ما عزت و عظمت این نهضت و انقلاب را فراموش کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
پس اب و برق مجانی چی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
شما بفرمایید دلیل اصلی انقلاب چی بود؟اصلا از همون اول به چیزی رسیدیم.نمازخون های ما اون موقع بیشتر از الان بود.مسجد روهای اونموقع هم بیشتر از الن بود.فساد اینقدر نبود.دزدی اینقدر نبود.رانت اینقدر نبود.گرسنه اینقدر نبود.از خواب بیدار شو برادر که و دلایل اصلی انقلاب رو از نو مرور کن.
ناشناس
| - |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
عزیز دل برادر کسی منکر ارزشهای انقلاب نیست ولی باید توجه داشت که شکم گرسنه دین و ایمان نمی شناسد و نباید فراموش کرد که همانقدر که دین به آخرت مرد می پردازد به دنیای آنها نیز توجه می کند
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
فکر میکنید اگه شهدا مینونستن قراره مملکت به این روز بیفته شهید میشدن؟
ناشناس
| Romania |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
عزت و عظمت در رضایت مردم است. شما یک ده آباد نشان بده و بعد دم از آرمان ها بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
خوش به حال شما که هم این دنیا بهشت را دارید و هم ان دنیا.منتهی ما که در این دنیا بهشت شما رو ندیدیم نخواهیم به زور وارد بهشت ان دنیای شما شویم چه کسی را باید ببنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
معلومه حسابی خوردی و بردی که این حرفارو میزنی. در اسلام آمده که اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج میشود. تا مردم گرفتار معیشت باشند آرمان را بگذار در کوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
بسه دیگه تا کی میخواهید از این حرفها بزنید خودتون خسته نشده اید همه مان را بدبخت کردید سهم ما از زنذکی فقط بدبختی و غصه باید باشد عدالت خدا این است ؟
ایران کشور دلال هاست به خاطر عدم شفافیت و نفوذ باندهای قدرت اینجا همه چیز غیر شفاف هست و در فضای غیر شفاف بهرین سودها نصیب دلال ها می شود
فکر کردی براشون مهم هست که وضع ملت چی هست؟
حواسشان پی تدریس نهی از منکر و امر به معروف است. اما شکم گرسنه نه منکر می فهمد و نه معروف.
به عوض آشتی با دنیا و برکندن این فقر خانه برانداز پی روسری دخترکانند.
امروز صبح یک برنامه تلویزیونی گذاشته بود رادیو جوان که اگر پولی از ناکجا آباد به حساب شما واریز شد چه می کنید؟ حتی یک نفر هم نگفت که دنبال صاحبش می گردم همه ابراز خوشحالی کردند و ذوق زده پول بادآورده شدند.
منکر در جامعه ما نهادینه شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
بیشتر از همه خودشون باید نهی از منکر بشن
چرا نویسنده مطلب مشخص نیست کیه؟
مسئولان هنوز با ادبیات 40 و چند سال پیش حرف میزنند و نشان داده اند که هیچ درکی نسبت به اوضاع ندارند وقتی حرف میزنند دغدغه هایشان وضع بد معیشتی مردم نیست دغدغه شان این نیست که چرا مردم کشور همسایه بدون نفت سه برابر ایرانیان قدرت خرید دارد دغدغه انان اساسا اقتصاد ، توسعه و معیشت مردم نیست انان هنوز در دور دستها به دنبال کشتی گیری با جهانند و یک تنه می خواهند جهانی را دگرگون کنند در عجبم آیا اینها اوضاع کشور ،مردم ،منطقه و جهان را نمی بینند و درک نمی کنند ؟ چرا ؟ مسئولان به خود بیائید تا دیر نشده ،لطفا ! در سیاستهایتان که حاصلش اوضاع امروز ماست تجدید نظر کنید . کشور را دارد از جنوب ،شرق ،شما و اخیرا غرب دشمنان احاطه میکنند و برایمان میدان می خوانند . خیلی زود دیر خواهد شد لطفا به خود بیائید لطفا به خود بیائید خواهش میکنم همه مان برای این نظام و این کشور خون دادیم جنگیدیم ولی لطفا به خود بیائید در این سیاستها تجدید نظر اساسی کنید خیلی زود دیر نمی شود به خود بیائید به جای تکرار شعارهای آرمانگرایانه دهها ساله با دنیا با احترام و دوستانه رفتار کنید و به اقتصاد و توسعه بچسبید و از شایستگان بهره ببرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
برادر این ها همش مصرف داخلی داره وگرنه کسی اونور تره هم برای مسولان ما خرد نمیکنه.با این حرف ها دارند ملکت رو بالا میشند و به ریش ما میخندند.اگه راست میگند بچه هاشون اون ور چیکار میکنند؟
به قول ظریف : خودمان انتخاب کرده ایم ! ( در واقع پدران ما انتخابی کردند که تا قیامت نسل خودشان را سوزاندند )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
و نسل های بعد از خودشان را
یک مشکل اینجاست که وقتی دولت در دست اصلاح طلبان است ، مردم از جمله محافظه کاران از دولت انتظار دارند که وضعیت معیشتی ، سیاسی و اقتصادی مردم ایران بهتر شود در این هنگام با کوچکترین پیشرفتی ، محافظه کاران ، کفن پوش به میدان می آیند و اجازه نمیدهند چیزی به نفع مردم تغییر کند! و همزمان ندای دولت بی عرضه ی اصلاح طلب سر میدهند!
ولی وقتی دولت در دست محافظه کاران باشد ، به مردم صبر ایوب و شعب ابی طالب راپیشنهاد میدهند! اینها حتی به این فرمایش حضرت علی که می فرماید : "از دري كه فقر وارد شود از در ديگر دين و ايمان خارج ميشود." انگار اعتقادی ندارند و خود را پیرو پیامبر وائمه میدانند!
میلیارد ها لایک
سفره انقلاب رو بازتر کنن تا مردم عادی هم بتونن دورش بشینن!
حواسشان به این است که چطور پستها را تصاحب کنند و چطور عده ای از آنها اختلاس کنند و چطور عده ای از آنها به سفرهای خارجی بروند و خلاصه سر هر کدام به نوعی به چیزی گرم است
این فرمونی که دوستان دارن باهاش کشور اداره می کنند به هیچ راهی جز ته دره منتهی نمیشه!تا تغییر اساسی شروع نشه وضعیت همینه اقتصاد کشور و بعدش خودتون و ایدئولوژیتون همگی به تاریخ می پیوندید.
جای تاسف قضیه آنجاست که با این اوصاف به دوبی می گوییم بدبخت ترین کشور منطقه
ا... اکبر
حواسشون به لبنان و سوريه ويمن و عراق و......است . ديگه وقتي براي ملت ندارند
اقایون این راهی که میرید به ترکستان است فقط باعث تجمیع جهانی بر علیه ما میشه مسئولان بیکفایت به خودتون بیایید اینقدر مغز فندقی نباشید
بزار حواسشون به لبنان و یمن باشه
خدا ازشون نگذرد که این همه بدبختی و سختی را برای مردم درست کردند و خودبا حق مردم دررفاه زندگی میکنند
هیس !! مسئولین سرشان تو برفه !!! خوابیدن
مقاله فوقالعاده ای بود البته برای کسی که منطقی فک میکنه، نه برای مسئولینی که ماورایی و بعضا مغرضانه و جاسوسانه فکر می کنند.
مسئولان عالی فقط یک روز مثل مردم زندگی کنند، بعد شعار بدهند. شکم سیر از گرسنه خبر ندارد.
رئیس جمهور شدن آقای رئیسی هم برای رفع مشکلات مردم نبود بلکه برای تشدید ماجراجویی های بین المللی و هسته ای بود. ایشان هم از وقتی که آمدند حداقل به میزان 10 درصد مشکلات مردم بیشتر شده است.
به ازای هر قطره نفتی که حق من و نسل های بعدی من است از مسئولین در روز قیامت حساب خواهم کشید
مسئ.لین فقط به فکر حیب خود هستند
هر کس دیگه هم بیاید نمی تواند کاری کند
فقط با فروش نفت است که شاید بتوان کاری کرد
حواسها به سفر های استانیه که طبق برنامه باشه .
سوریه مهمتره
باشه قبول ولی چرا الان یادتون افتاده ؟ اگه بگم این حزبی بازی ها ایران رو به این روز انداخته دروغ نمیگم !وقتی روحانی سر کار بود شما سکوت ولی الان که حزب عوض شده تازه معیشت مردم یادتون افتاده ؟ تازه ۲ ماه نیست که حزبتون رفته !!!! والا بنظرم تو دو ماه حر چقد خرابکاری کنی نمیتونی به ۸ سال خرابکاری برسی!!!
پاسخ ها
4
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
لابد تا 4 سال بهانه همینه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار