بازدید 3985

نصرالله خواستار محاکمه عاملان کشتار اخیر بیروت شد

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب با درخواست برای مجازات عاملان کشتار حوادث اخیر بیروت افزود: به عنوان کسانی که ظالمانه کشته شدند، خواستار تحقیقات جدی و سریع هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۵ 19 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از تارنمای خبری "العهد" لبنان، نصرالله در این سخنرانی تصریح کرد که سخنان امشب وی مرتبط به حوادثی که روز پنجشنبه گذشته رخ داد، است.

شهر بیروت لبنان پنجشنبه شاهد درگیری مسلحانه در منطقه «الطیونه» بود. درگیری‌ها بعد از آن آغاز شد که شماری از عناصر وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع به سمت راهپیمایی مسالمت آمیز حزب الله و جنبش امل در اعتراض به اظهارات قاضی پرونده انفجار بیروت تیراندازی کردند.

در این تیراندازی که به وسیله تک‌تیراندازان از ساختمان‌های مجاور محل تجمع صورت گرفته بود، هفت نفر کشته شده و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.
وی حوادث پنجشنبه گذشته در لبنان را مهم، حساس و بسیار ریشه‌ای دانست و بدون نام بردن از حزب خاصی افزود: حزبی در کشور وجود دارد که به دنبال آن است که ساکنان مناطق ضاحیه جنوبی بیروت، همیشه احساس ترس و نگرانی کنند.
نصرالله اشاره کرد: کسانی هستند که به دنبال نگران کردن مسیحیان، از هرگونه حادثه در لبنان بهره برداری می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تمام مسلمانان ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام محمد مصطفی (ص) را تبریک و تهنیت گفت و اظهار داشت: امیدوار است که همگی در جشن میلاد پیامبر مشارکت داشته باشند.
نصرالله همچنین شهادت شهدای مسجد قندهار را که روز جمعه به دست گروهک تروریستی داعش کشته شدند، تسلیت گفت که این گروهک ساخته و پرداخته آمریکا و با حمایت ایالات متحده و تأمین مالی کشور‌های عربی حاشیه خلیج [فارس]تشکیل شده‌اند.
وی به ماجرای حوادث اخیر لبنان پرداخت و گفت که اتباع این حزب می‌خواهند مسیحیان گمان کنند که همسایه‌های آنان در ضاحیه جوبی بیروت دشمن آنان هستند و آن‌ها باید برای این رویارویی با آنان آماده باشند.
نصرالله بدون نام بردن از فرد خاصی ادامه داد: رییس این حزب تلاش می‌کند که یک دشمن خیالی برای همسایه‌های ما بسازد و مسیحیان را نگران کند.
وی اضافه کرد: برخی از مسؤولان نیرو‌های مسلح لبنان اسم "مقاومت" را بر کسانی می‌گذارند که سلاح به روی تظاهرکنندگان می‌گشایند.
نصرالله هدف از این نگرانی‌ها را اینگونه توصیف کرد که این حزب به دنبال آن است که خود را مدافع اصلی مسیحیان در لبنان نشان داد.
وی بار دیگر تأکید کرد: زمانی که رییس این حزب مسیحیان لبنان را مورد خطاب قرار می‌دهد تمام تلاش وی بر این است که آنان در دایره ترس و نگرانی به سر ببرند.
نصرالله ادامه داد: مسیحیان در لبنان موضوعی هستند که برای رهبری یک شخص، تسلط یک حزب و در خدمت به برنامه و طرح‌های کشور‌های خارجی زیاد روی آن‌ها کار [مانور]می‌کنند و به طور ویژه من از حزب "القوات اللبنانیه" سخن می‌گویم.
وی گفت: با وجود تمام دشنام‌ها و فحش‌هایی که این حزب به ما می‌داد، به آن پاسخ ندادیم.
دبیرکل حزب الله لبنان افزود:از رهبر این حزب گرفته تا تمام اعضای آنها، همیشه و در مراسم‌های مختلف از توهین، اتهام، ارعاب ما خالی نبوده است، درحالی که ما هیچ اظهار نظری نسبت به آن نکرده‌ایم.
نصرالله خاطرنشان کرد: از زمان آزادی رئیس حزب "القوات اللبنانیه" از زندان، وی در جستجوی دشمنِ دشمن بوده است.
وی ادامه داد: دشمنی که می‌شود روی آن کار کرد و با کشور‌های منطقه‌ای بازار گرمی به راه انداخت حزب الله لبنان بود، آن‌ها تلاش میکنند که مسیحیان را متفاعد کنند که این دشمنی است که به دنبال یورش به شهر‌های شماست و می‌خواهد هویت شما را تغییر دهد.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اگرچه شهدای پنجشنبه از حزب الله و جنبش امل هستند، اما رییس حزب "القوات اللبنانیه" نیرو‌ها بر حزب الله تمرکز کرده است.
نصرالله اعلام کرد: تسلیحات، آموزش و ساختار درگیری‌های اخیر در لبنان به خوبی ثابت کرد که [پای]یک شبه نظامیان جنگجو در میان است.
وی با اشاره به اینکه درگیری نظامی یا جنگ داخلی برای حزب [القوات اللبنانیه]اهمیتی ندارد»، تصریح کرد: علت این است که این مسأله به سود این حزب است.
نصرالله گفت: برنامه واقعی القوات اللبنانیه، به راه انداختن جنگ داخلی است که به تغییر بافت جمعیتی منجر شود، خاطر نشان کرد: رییس حزب القوات سال ۲۰۱۷ خدمات خود را به ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور کشور‌های حوزه خلیج فارس برای ورود به جنگ داخلی ارائه کند.
وی ادامه داد: رییس حزب القوات اللبنانیه حتی نسبت به سعد الحریری متحد و هم پیمان خود در جریان بازداشتش در عربستان نیز خیانت کرد.
به گفته نصرالله، رییس حزب القوات اللبنانیه چند ماه پیش برخی از همپیمانان قدیمی را برای مقابله با حزب الله تحریک کرد.
نصرالله گفت: تمام سخنان اعضای حزب القوات اللبنانیه و رییس آن در روز پنجشنبه منشأ کامل درگیری و کشتار این روز بود.
دبیرکل حزب الله لبنان اضافه کرد: روز پنجشنبه تسلیم محض ارتش و کشور لبنان بودیم و اقدامات امنیتی و پیشگیرانه را به خاطر حساسیت منطقه انجام ندادیم.
نصرالله خاطرنشان کرد: مینی که روز پنجشنبه موفق به خنثی سازی آن شدیم، نیازمند راهکار و حل وفصل است.
وی مردم لبنان و به ویژه مسیحیان را مورد خطاب قرار داد و تأکید کرد: این که حزب الله را دشمن معرفی می‌کنند، کذب و افتراء است.
نصرالله افزود:حزب القوات اللبنانیه بود که پوششی برای [تروریست‌های جبهه]النصره و تکفیری‌ها در لبنان و سوریه ایجاد کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان برای اطمینان نسبت به رفتار اعضای این گروه با مسیحیان نیز گفت که مسیحیان لبنان می‌توانند از هم کیشان سوری خود بپرسند که تعامل و رفتار حزب الله با آنان چگونه بوده است و چگونه نیرو‌های حزب الله از آنان دفاع کرده‌اند؟
نصرالله افزود: حزب القوات بزرگ‌ترین تهدید برای موجودیت مسیحیان و جامعه مسیحیت در لبنان است چرا که این حزب متحد داعش و النصره است که از آنان به معارضه یاد می‌کند.
وی بار دیگر گفت: رییس حزب القوات با داعش و النصره متحد شده است که تهدید بزرگ و جدی برای سوریه و لبنان است.
دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به مسیحیان لبنان گفت که ما هیچ تهدید و خطری برای شما به شمار نمی‌آییم بلکه حزب القوات اللبنانیه و رییس آن برای شما خطرآفرین هستند.
وی اضافه کرد: اگر داعش در سوریه موفق شده بود، مسیحی‌های سوریه الان کجا بودند؟ حتی یک مسیحی هم باقی نمی‌ماند. حتی یک کلیسا هم الان باقی نمانده بود. [حزب القوات و متحدانش]پاسخ این سوال را بدهند؛ کسانی که ادعای حمایت از مسیحی‌ها را دارند
نصرالله گفت: پس از خروج اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ ما ورود نیرو‌های حزب‌الله و أمل را به روستا‌های مسیحی‌نشین ممنوع کردیم
وی ادامه داد: آنچه در سال ۲۰۰۰ انجام دادیم درست بود. ما معترض مزدورانی نشدیم که ما را شکنجه و اذیت کردند و ما را کشتند.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین به موضوع کوچاندن مسیحیان عراق اشاره کرد و گفت که کسانی که موجب آوارگی این افراد شدند، گروه‌های تروریستی تکفیری بودند که سرویس اطلاعات عربستان آن‌ها را مدیریت می‌کرد.
نصرالله افزود: هم و غم اصلی ما این است که مانع از جنگ و فتنه میان اهل سنت و شیعیان شویم که حزب القوات اللبنانیه به دنبال تحقق آن است.
وی به مانع شکنی این حزب در خصوص توافق با دیگر احزاب لبنانی اشاره کرد و گفت: این حزب و ریس آن نخستین کسانی بودند که در برابر توافق با جریان ملی آزاد ایستادند.
وی ادامه داد: حزب القوات اللبنانیه، مخالف هر گونه تماس است... این حزب تمام تلاش خود را به کار گرفت تا توافق میان حزب الله و التیار الوطنی (جریان ملی) را ملغی کند و این کار را انجام داد.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت:ما از توافقی که با حزب الله با جریان ملی آزاد در معراب انجام داد، استقبال کردیم چرا که طرفدار ارتباط و تماس هستیم.
نصرالله به قانون یک سوم مجلس اشاره کرد و گفت: ما شیعیان هرگز این را مطرح نکردیم بلکه ارائه دهنده طرح فرانسوی و در زمان ژاک شیراک بودند.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد: با وجود آن که قانون انتخابات ۶۰ جز منافع ما نبود، اما به خاطر منافع مسیحیان آن را پذیرفتیم.
قانون ۶۰ بر اساس الگوی اکثریت بنا شده بود که در آن، هر حوزه انتخابی همه اعضای لیستی که حائز اکثریت شوند، به پارلمان راه پیدا می‌کنند و احزاب دیگر در آن حوزه از ورود به مجلس باز می‌مانند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما هیچ شرطی بر رییس جمهوری در انتخابات وضع نکردیم.
نصرالله به حزب القوات و رییس آن توصیه کرد که از اندیشه برادرکشی و جنگ داخلی دوری کنند و ابراز امیدواری کرد که همگان این حزب را به این مسأله توصیه کنند.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین گفت که مسؤولان حزب القوات اللبنانیه خود در سخنان شان اذعان کرده‌اند که شبه نظامیان مسلح هستند.
وی خطاب به رییس این حزب گفت که سخنان شما که گفتید، حزب الله ضعیف‌تر از سازمان آزادی‌بخش فلسطین است، یک اشتباه بزرگ بود.

وی خطاب به رییس حزب القوات اللبنانیه افزود: بدان که ساختار نظامی حزب الله شامل ۱۰۰ هزار نیروست.
نصرالله افزود: ما این رزمندگان را برای جنگ داخلی تجهیز نکردیم بلکه این کار برای دفاع از کشورمان در برابر دشمنان انجام شده است.
دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به رییس حزب القوات اللبنانیه گفت: محاسبات ما درست است و ما دارای اصول، اخلاق و ارزش‌هایی هستیم.
وی ادامه داد: سر جای خود بنشیند و عاقل و مؤدب باشید... از جنگ‌های خود و جنگ‌های ما عبرت بگیرید.
نصرالله گفت که دلیل اعلام شمار رزمندگان حزب الله نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی مطرح شده است.
وی درخصوص حق راهپیمایی مسالمت آمیز در بیروت هم گفت که ما نیز به مانند دیگر گروه‌ها حق برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز را داریم و به همین خاطر یک کمیته متشکل از ۲ هزار نفر تشکیل دادیم، اما هیچ گونه دعوت مردمی نداشتیم.
نصرالله در تشریح این حوادث بار دیگر تأکید کرد: هیچ فراخوان مردمی و نیز قصد هیچ گونه حمله یا تعدی را نداشتیم، بلکه صرفا یک تظاهرات مسالمت آمیز بود.
وی ادامه داد: شعار‌هایی داده شد و تحریکاتی صورت گرفت، که اشتباه بود، اما پس از آن تیراندازی شروع شد. سرویس‌های امنیتی به ما گفتند چند نفر به ضرب گلوله القوات کشته شدند.
نصرالله خاطر نشان کرد: پس از تیراندازی به سمت تظاهرات و شهادت اشخاصی، جوانان رفتند برای پاسخ به تجاوزگران، سلاح بیاورند.
وی همچنین با درخواست برای مجازات عاملان این کشتار افزود: به عنوان کسانی که ظالمانه کشته شدیم، خواستار تحقیقات جدی و سریع هستیم و اینکه چگونه این کشتار به وجود آمد، همچنان که خواستار مجازات مسؤولان هستیم.
نصرالله گفت که می‌خواهیم بدانیم که آیا سربازی که متظاهران مسالمت آمیز شلیک کرده است، یک اقدام شخصی بوده که به دستور کسی این کار را انجام داده است.
وی خطاب به طرفداران و حامیان مقاومت گفت: مسیر درست برای شهدای کشتار الطیونه، تحقیق و مجازات قاتلان است.
وی درباره مسأله انفجار بندر بیروت هم گفت: موضوع تحقیقات درخصوص این انفجار برای ما اهمیت دارد، در این حادثه شهدایی داریم و بسیار تمایل داریم که حقیقت را بدانیم.
نصرالله تأکید کرد: زمانی که مسیر عدالت به مسیر دیگری که سیاسی کاری است، تغییر کند، ما حق سکوت کردن نداریم.
وی همچنین گفت که حزب القوات اللبنانیه اولین گروهی بود که از انفجار بندر بیروت سوء استفاده کرده است.
دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به خانواده شهدا گفت که باید هدفی که به خاطر آن هزاران شهید داده‌ایم، حفظ کنیم که آن لبنان، امنیت وثبات است.
نصرالله به نقش مخرب آمریکا در لبنان پرداخت و گفت: همانگونه که آمریکا به جنگ‌های داخلی در کشور‌های دیگر دست زد، به دنبال پیاده کردن این طرح در لبنان است.
وی در بخش پایانی سخنان خود به لبنانی‌ها گفت: درصورت وقوع جنگ، نه اسرائیل، آمریکا و عربستان به شما [لبنانی‌ها]کمک نخواهند کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان