نقطه حمایتی اصلاح شاخص بورس کجاست؟

کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی روند معاملات بورس، گفت: بررسی‌های تکنیکالی نشان‌دهنده آن است که محدوده های یک میلیون و ٣۵٠ هزار واحد به عنوان حمایت جدی برای شاخص بورس تلقی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ 18 October 2021

به گزارش بورس تابناک، معاملات بورس هفته گذشته تحت تاثیر تغییرات احتمالی رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، روزهایی پرنوسانی را تجربه کرد و عمق معاملات این بازار بیش از روزهای گذشته با کاهش همراه شد.

 وجود چنین روندی در بازار نیز بار دیگر نگرانی سهامداران را از تکرار روزهای منفی شاخص بورس برانگیخت و به دنبال آن، کارشناسان بارها تداوم افت غیرمعمول شاخص بورس را که هیچ خطری هم تهدیدکننده معاملات آن نیست غیرطبیعی عنوان کردند.

در ابتدا و در نخستین روزهای معاملاتی هفته گذشته، فعالان حاضر در بازار ایجاد چنین روندی را در بازار سهام ناشی از نرخ دلار می دانستند و اعلام کردند در وضعیت کنونی و با توجه به آرامش ایجاد شده در اقتصاد کشور، هیچ عاملی نمی‌تواند سبب تغییر مسیر شاخص بورس شود و بازار فقط تحت تاثیر رکود حاکم در بازار ارز، دچار نوسان شده است.

مطرح شدن زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال توافق برجام و ترس از ریزش شدید نرخ دلار، دیگر عاملی است که از نظر کارشناسان تاثیرگذار در ریزش شاخص بورس بود و سهامداران از ترس افت شدید قیمت دلار و تاثیرگذاری آن بر سهام دلاری محور و شاخص ساز بازار، دست به فروش‌های هیجانی سهام خود در بازار زدند که این امر نیز بی‌تاثیر در تداوم افت شاخص بورس و شتاب ایجاد شده در روند معاملات بازار نبود.

مهر تایید برای تغییر حتمی ریاست سازمان بورس 

در کنار این موضوع، گمانه زنی های مربوط به تغییر احتمالی ریاست سازمان بورس و نگرانی سهامداران از فرد انتخابی برای سکانداری این سازمان، تاثیر غیرمعمولی را در اوج گیری ریزش شاخص بورس داشت و با مهر تایید برای تغییر حتمی ریاست سازمان بورس توسط "محمدعلی دهقان دهنوی" رییس سابق این سازمان، معاملات بورس در روزهای پایانی هفته گذشته وارد روزهایی پر از ترس از نگاه سهامداران شد.

اکثر کارشناسان و حتی رییس سابق سازمان بورس، نگرانی سهامداران را از ایجاد چنین تغییری در بازار بی دلیل می دانستند و معتقد بودند که این اتفاق نمی تواند جزو پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر معاملات بازار باشد بلکه بهتر است سهامداران فارغ از ترس نسبت ایجاد چنین تغییر و تحولاتی در بازار توجه خود را به اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در بازار مانند نرخ ارز، نرخ تورم و تحلیل و ارزیابی آنها بر روی سهام شاخص ساز پیش ببرند.

پایان ابهامات تاثیرگذار بر روند معاملات بورس

 انتخاب رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته و نیز حمایت‌های صورت گرفته از ارکان اقتصادی دولت نسبت به وضعیت این بازار، خوش بینی‌های زیادی را در بین فعالان بازار ایجاد کرد که به دنبال آن اکثر کارشناسان از کاهش هیجان ایجاد شده در بازار سخن گفتند و معتقد بودند با توجه به رفع ریسک اعمال شده در معاملات بورس، این بازار می تواند روی خوشی را از خود به سهامداران نشان دهد و با رفع نوسان حاکم در بازار شاهد ورود نقدینگی های قابل توجه از سوی سهامداران در بازار خواهیم بود.

روند بورس در نخستین روز از هفته جاری طبق پیش بینی ها پیش رفت و با استقبال از انتخاب رییس جدید سازمان بورس معاملات خود را با بیش از ۴۰ هزار واحد رشد به پایان رساند، این در حالیست که خوش بینی ایجاد شده از معاملات بورس چندان ادامه دار نبود، مسیر این بازار در معاملات روز گذشته بار دیگر با تغییر همراه شد و پرونده این بازار در معاملات روز گذشته با کمتر از دو هزار واحد کاهش بسته شد.

ابهام در متغیرهای کلان اقتصادی کشور به دلیل وجود برخی از مسایل سیاسی

وجود چنین روندی در بازار روز گذشته سبب نگرانی سهامدارانی شد که با انتخاب رییس سازمان بورس نگاه مثبتی را به روند بازار و پایان اصلاح شاخص بورس داشتند که در این زمینه "یاور میرعباسی"، کارشناساس بازار سرمایه به علت اصلاح اخیر شاخص بورس و نیز ترس سهامداران از روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نوسان در ذات بازار سرمایه قرار دارد؛ بنابراین طبیعی است که در برخی از دوره ها با رشد پرشتاب شاخص بورس در بازار همراه باشیم و در مقابل فروش در بازار تحت تاثیر رشد شدید نرخ سهام شرکت ها که در کوتاه مدت صورت گرفته است، افزایش پیدا کند و شاخص بورس وارد مدار نزولی شود.

وی روند اصلاحی اخیر شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: طی چند وقت اخیر شاهد ایجاد نااطمینانی هایی در بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی کشور بودیم که اثرگذار بر روند معاملات بازار  بودند.

میرعباسی ادامه داد: در نیمه نخست سال اخبار موجود حاکی از احیای مذاکرات و بازگشت برجام به حیطه اجرا بود اما خوش بینی های ایجاد شده در چند وقت اخیر تا حدودی مرتفع شد و آینده چندان معلومی در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین طبیعی است که وجود چنین حادثه مهمی در عرصه سیاسی اثرگذار بر اقتصاد کشور و نیز روند معاملات بورس باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ابهام در خصوص مسایل سیاسی حاکم در کشور، به مراتب متغیرهای کلان اقتصادی را نیز وارد ابهام می کند که همین امر باعث می شود تا سرمایه گذار دیگر تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در بورس نداشته باشد.

آینده نرخ ارز، تابع رفع تحریم است

این کارشناس بازار سرمایه نرخ ارز را تابع رفع تحریم ها دانست و افزود: تاثیر رفع تحریم یا عدم رفع آن بر مسیر معاملاتی بورس متفاوت خواهد بود؛ به همین دلیل در برخی از مواقع شاهد ایجاد چنین نوسان هایی در بازار خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در کنار این مسایل، مذاکرات ایران با عربستان و نیز مسایل مطرح شده در زمینه مذاکرات ایران با آذربایجان نشان دهنده وجود برخی از ریسک ها در کلیت فضای سیاسی کشور است که منجر به احتیاط سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس شد.

نرخ سود بین بانکی، عاملی تاثیرگذار در اصلاح شاخص بورس

میرعباسی به دیگر عامل تاثیرگذار در اصلاح شاخص بورس تاکید کرد و گفت: مساله دیگر موضوع نرخ سود بین بانکی است که متغیر مهم اثرگذار بر نرخ سود سپرده های بانکی است، این امر به نوعی تعیین کننده نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد کشور خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش نرخ سود بین بانکی طی چند روز گذشته تاکید کرد و گفت: با توجه به چنین اتفاقی طبیعی است که نرخ بهره در اقتصاد کشور با افزایش همراه شود، در این میان جذابیت کسب بازدهی بدون ریسک باعث می شود تا سرمایه گذار تمایل کمتری را به دیگر گزینه ها برای سرمایه گذاری داشته باشد چراکه با ریسک بسیار کمتری می توانند بازده معقولی را از نرخ سود بانکی کسب کنند، اگرچه با توجه به تورم فعلی حاضر در اقتصاد کشور، سرمایه گذاری در بانک چندان اقتصادی تلقی نمی شود.

قیمت ارز، مهمترین متغیر اثرگذار در فضای فعلی اقتصاد کشور

وی با تاکید بر اینکه مساله مربوط به قیمت ارز مهمترین متغیری است که در فضای فعلی اقتصاد کشور مهم و اثرگذار تلقی می شود، اظهار داشت: 
طی دو ماه گذشته نرخ ارز به دلیل اتفاقات رخ داده در  درخصوص برجام و تعیین زمان برای مذاکرات با کاهش همراه شد که این موضوع تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سهام بود.

انتخاب فردی درست برای ریاست بانک مرکزی

میرعباسی در ادامه با بیان اینکه انتخاب رییس کل بانک مرکزی به دلیل آشنایی وی با بازار سرمایه به عنوان اتفاقی بسیار مثبت برای بازار تلقی می شود، گفت: "صالح آبادی" در صحبت های اولیه خود، کاهش نرخ ارز را جزو اهداف اصلی خود در این سمت عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: کاهش نرخ ارز از زمان انتصاب "صالح آبادی" برای سکانداری بانک مرکزی به مرور در حال کاهش است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از بازار سرمایه کشور از طریق ارزش دارایی ها یا درآمد و سود وابسته به نرخ ارز است؛ بنابراین کاهش قیمت دلار سبب افت سود شرکت ها می شود.

رفتارهای توده ای سهامداران زمینه ایجاد هیجان در معاملات بورس

وی با بیان اینکه رخ دادن چنین اتفاقاتی در اقتصاد کشور زمینه ساز فشار فروش در بازار سرمایه است، گفت: فشار فروش زمانی در بازار رخ می دهد که شاهد رفتارهای توده ای از سوی سهامداران در بازار باشیم، این رفتارها تعیین کننده بسیاری از پارامترها در معاملات بازار خواهند بود.

میرعباسی ادامه داد: ریزش شدید بازار طی یک سال گذشته و نیز ورود سرمایه گذاران تازه وارد به این بازار سبب افزایش رفتارهای توده ای سهامداران در سمت فروش شد و این امر باعث شد تا خروج نقدینگی در بازار دیگر متاثر از متغیرهای بنیادی نباشد و تحت تاثیر رفتارهای سهامداران صورت بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شاید شروع کاهش قیمت ها در بازار متاثر از اتفاقی خاص باشد اما بعد از آن دیگر سهامداران به دلیل رفتارهای توده ای توجه چندانی به متغیرها ندارند و تصمیمات عجولانه آنها تعیین کننده مسیر بازار خواهد بود.

به گفته وی، ترس شدید ایجاد شده در بازار توسط سرمایه گذاران باعث می شود تا رفتار سرمایه گذاران براساس هیجان باشد و سبب ایجاد نوسان در معاملات بازار شود.

بازار سرمایه تحت تاثیر انتخاب سکاندار سازمان بورس

میرعباسی با بیان اینکه طی چند روز گذشته انتخاب اعضای هیات مدیره و سکاندار سازمان بورس در هاله ای از ابهام قرار داشتند و این امر سبب شتاب در نوسان معاملات بورس شد، افزود:  ایجاد چنین تغییر و تحولاتی در سازمان بورس، معاملات بازار را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین طبیعی است که بازار با احتیاط پیش رود و با انتخاب ریاست سازمان بورس و اعضای هیات مدیره این ابهام مرتفع شود.

وجود سهام مناسب در بازار برای سرمایه گذاری

 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون سهام بسیاری از شرکت ها در موقعیتی مناسب قرار دارند و از p/e مناسبی برخوردارند، گفت: طبیعتا کاهش p/e سهام شرکت ها تحت تاثیر روند اصلاحی بازار سبب ایجاد جذابیت برای سهامداران  برای سرمایه گذاری دوباره در این بازار خواهد شد.

وی معتقد است؛ اکنون هم می توان سهام بسیاری از شرکت ها را در بورس پیدا کرد که به لحاظ بنیادی در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند و بهترین سهام برای سرمایه گذاری باشند.

اصلاح شاخص بورس تا کجا؟

میرعباسی روند معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: بررسی های تکنیکالی نشان دهنده آن است که کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد و یک میلیون و ٣۵٠ هزار واحد به عنوان حمایت جدی تلقی می شود و ریزش شاخص بورس در این محدوده ها متوقف خواهد شد، در این زمان به دلیل وجود سهام ارزنده در بازار برای سرمایه گذاری بهترین موقعیت پیش روی سهامداران قرار خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوع مهمتر اینکه اکنون در حال نزدیک شدن به انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت ها هستیم که حسابرسی شده، قابل اتکاتر و دقیق تر نسبت به گزارش ٣ ماهه شرکت ها هستند و این موضوع می تواند تاثیرگذار در بهبود روند بازار باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به اتفاقاتی مانند افزایش قیمت ارز که در ۶ ماه نخست سال صورت گرفت شرایط معقولی پیش روی سهامداران قرار گرفت، اظهار داشت: بخشی از ریزش اخیر شاخص بورس ناشی از اصلاح پرتفوی سهامدارانی بود که در چند ماه گذشته به دلیل رشد بازار، بازدهی معقولی را کسب کردند و این امر باعث شد تا بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی به منظور شناسایی سود اقدام به فروش سهام خود در بازار کنند.

میرعباسی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این اتفاق در بازار به پایان برسد و معاملات بورس ضمن بازگشت به روند عادی خود  دوباره وارد مدار صعودی شود.

 
منبع: ایرنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان