بازدید 68601

چند نکته در مورد حرکت جنین در دوران بارداری

حرکات جنین یا اصطلاحاً لگد زدن او برای زنانی که بارداری دوم یا چندم خود را تجربه می‌کنند، زودتر از کسانی که بارداری اول خود را تجربه می‌کنند، قابل لمس است.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 16 October 2021

چند نکته در مورد حرکت جنین در دوران بارداری

حرکات جنین یا اصطلاحاً لگد زدن او برای زنانی که بارداری دوم یا چندم خود را تجربه می‌کنند، زودتر از کسانی که بارداری اول خود را تجربه می‌کنند، قابل لمس است.

به گزارش «تابناک»، زنان لاغرتر این حرکات را زودتر از زنان دارای اضافه وزن حس می‌کنند. اولین حرکات جنین معمولاً با نفخ یا صداهای شکم اشتباه گرفته می‌َشود، اما به مرور زمان شما متوجه می‌شوید.

حرکت های جنین به شکل های مختلفی از طرف مادرها توصیف می شود. برخی می گویند به شکل موج است. برخی می گویند ضربه است و برخی به شکل ضربان آن را حس می کنند. البته برخی اوقات مادرها به ویژه در هفته های اول، حرکت های روده ای را با حرکت های جنین اشتباه می گیرند.

برای مثال اگر مادری در هفته دهم یا یازدهم فکر کند جنین اش حرکت می کند، اشتباه کرده است. هر چه جنین بزرگ تر می شود حرکت های آن ملموس تر می شود. در هفته بیست وهشتم یا سی ام حرکت های جنین به خوبی به شکل ضربه ای و موجی حس شده و مادر جابه جایی جنین را به راحتی می فهمد.

تکان های جنین چند وقت یک بار احساس می شوند؟

در ابتدا تعداد تکانها کم و فاصله آنها زیاد است و ممکن است در حد چند تکان در روز باشد. در واقع جنین مرتب تکان خورده و ضربه میزند ولی بیشتر ضربهها قدرت کافی برای حس شدن توسط مادر را ندارند. ولی در سه ماهه دوم ضربات شدید تر و بیشتر میشوند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که الگوی تکان خوردن همه جنینها یکسان نیست بنابراین تجارب مادران در این زمینه ممکن است متفاوت باشد. تا زمانی که حرکات جنین یک الگوی ثابت داشته و چندان تغییر نکند میتوان گفت که مشکلی وجود ندارد.

معاینه توسط پزشک در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت جنین

آیا کنترل مرتب ضربه زدن جنین لازم است؟

تا زمانیکه ضربه زدن جنین به طور منظم اتفاق میافتد باید به آن توجه کرد. به محض اینکه مادر متوجه کاهش حرکات جنین شد باید به پزشک خود اطلاع دهد. کاهش حرکات جنین ممکن است نشانه بروز مشکل باشد و ممکن است برای اطمینان از سلامت جنین نیاز به انجام non-stress test و بیوفیزیکال پروفایل باشد. در سه ماهه سوم بعضی پزشکان توصیه میکنند که مادر هر روز تعداد ضربه زدنهای جنین را بشمارد. برای شمارش تعداد ضربه زدنها چندین راه وجود دارد که میتوان آنها را از پزشک معالج پرسید. 
 

روش کنترل تکان خوردن جنین

یکی از روش های رایج به این شکل است: زمانی از روز را که جنین فعال است انتخاب کنید. (بهتر است که شمارش روزانه در زمان مشخصی از هر روز انجام شود.) آرام بنشینید یا به پهلو دراز بکشید. مدت زمانی را که طول می کشد تا 10 ضربه مجزا را احساس کنید اندازه بگیرید. (ضربه، تکان ناگهانی، و حرکت تمام بدن جنین همگی محاسبه میشوند.) در صورتی که در عرض 2 ساعت حداقل 10 تکان را حس نکردید بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید چون وضعیت حرکات جنین در رحم مادر یکی از شاخصهای سلامت جنین در دوران حاملگی است.

منبع: نی نی سایت

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی