بازدید 6494
گفت و گوی تابناک با مهدی هادیپور مدیر عامل صنایع غذایی اصالت به مناسبت روز جهانی غذا:

امنیت غذایی جامعه در گرو تلاش‌های صنعت غذا است

کد خبر: ۱۰۸۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 16 October 2021
امنیت غذایی جامعه در گرو تلاش‌های صنعت غذا است
 
به گزارش خبرنگار «تابناک» ؛ امروزه تب و تاب مصرف مواد غذایی سالم در بین مردم باعث شده از یک سو عادت های مثبت نهادینه شود و از سویی دیگر فرهنگ تغذیه سالم گسترش یابد. شاید بتوان گفت همین تب و تاب در مصرف غذای سالم، مسیر و سیاست های تولیدی صنعت غذا در کشورمان را تغییر داده است؛ تا جایی که تولیدکنندگان مواد غذایی با وجود مشکلات بسیار سعی کردند نقش مضاعفی در سلامت جامعه و توسعه کشور ایفا نمایند. شرکت صنایع غذایی اصالت به عنوان یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان در حوزه صنعت غذا، طی سال ها فعالیت خود تلاش کرد همواره به تولید غذای سالم و با کیفیت اهتمام ورزد. به همین دلیل در روز جهانی غذا که به افتخار تاسیس سازمان فائو نامگذاری شده، با مهدی هادیپور مدیرعامل صنایع غذایی اصالت به گفت و گو نشستیم تا در خصوص نقش صنعت غذا در تولید مواد غذایی سالم و افزایش سلامت جامعه گپ و گفتی داشته باشیم.

آقای هادیپور با توجه به اینکه صنایع غذایی اصالت از برندهای شناخته شده در بین مردم است، بفرمایید این شرکت از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت خود را چه می داند؟

شرکت صنایع غذایی اصالت با هدف عرضه محصولات سالم و با کیفیت فعالیت خود را از سال 1359 آغاز کرد. از همان ابتدا کیفیت بالای محصولات و بسته بندی مناسب از مهمترین نکاتی بود که مجموعه اصالت در فرآیند تولید به آن توجه کرد. چرا که به عقیده ما بسته بندی تنها برای زیبایی و جذابیت محصول نیست، بلکه هدف اصلی آن حفظ سلامت موادغذایی است. همچنین در طی سال ها فعالیت خود سعی کردیم با بکارگیری نیروی های متخصص در حوزه غذا و دارو، همواره محصولاتی سالم و عاری از هرگونه مواد افزودنی به بازار عرضه کنیم که این موارد رسالت اصلی مجموعه اصالت بوده است.
 

در رابطه با افزایش کیفیت محصولات در کارخانه اصالت چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

افزایش کیفیت محصولات جزو مواردی است که همه تولیدکنندگان در صنعت غذا باید به آن توجه کنند. انتخاب شعار مزه سلامتی، خود گویای تلاش مجموعه اصالت جهت ارائه محصول با کیفیت است. در واقع ما به هیچ عنوان حاضر به تولید کالای بی کیفیت یا خارج از استاندارهای موجود نبوده ایم. در مجموعه اصالت عدم استفاده از مواد نگهدارنده سرلوحه فرآیند تولید تعریف شده است. ما برای نگهداری بهتر از محصولات، به جای افزودن مواد نگهدارنده، روش های دیگری مانند استریلیزاسیون و پاستوریزاسیون مطابق با تکنولوژی های روز دنیا را به کار می بریم.

در تهیه مواد اولیه چطور؟

تولید محصولات غذایی زنجیره ای از تامین، تولید و عرضه است، بنابراین تهیه مواد اولیه در ابتدای این زنجیره از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به این موضوع، در مجموعه اصالت همواره سعی کردیم مواد اولیه با کیفیت تهیه کنیم. در یک کلام اینکه ما بهترین مواد اولیه را تامین می کنیم.

به نظر شما بازتاب کیفیت غذا در زندگی افراد چگونه است؟

قطعا. پیش از بررسی نقش غذا در کیفیت زندگی افراد باید یک تعریف ساده از غذای سالم داشته باشیم. غذای سالم از مواد اولیه سالم تهیه می شود و متشکل از مواد مفید و مغذی است. با این تعریف می توان گفت که غذای سالم در سبک زندگی افراد یک جامعه تاثیر دارد. باید توجه داشت که همه فعالیت های افراد به وسیله همین سبک زندگی شکل می گیرد که یکی از مهمترین مقوله های آن تغذیه سالم است. از آنجایی که امروزه نقش و تاثیر غذای سالم در زندگی افراد برهن است، صنایع غذایی اصالت با احترام به ذائقه مصرف کننده ضمن اقدام به تولید محصولاتی بدون مواد نگهدارنده، توجه به کاهش چربی، قند، نمک و ... را در فرایند تولید مد نظر قرار داد.
امنیت غذایی جامعه در گرو تلاش‌های صنعت غذا است

با این توضیح به نظر شما شرکت های فعال در حوزه صنعت غذا تا چه میزان در راستای تولید غذای سالم و تهیه مایحتاج با کیفیت برای مردم جامعه تاثیرگذار هستند؟

با یک نگاه اجمالی و با توجه به آمارهای موجود می‌توان دریافت که بخش بزرگی از تامین ضروریات سفره مردم بر عهده بخش خصوصی کشور است. بنابراین شرکت های خصوصی در حوزه صنایع غذایی نقش بسزایی در تامین غذای سالم و با کیفیت در کشور دارند. در واقع امنیت غذایی جامعه در گرو تلاش های این صنعت است. نا امنی غذایی در یک جامعه در ابعاد مختلف خود را نشان می دهد. چرا که غذای سالم در سلامت فکری، جسمی و روحی افراد تاثیر گذار است. حتی بعد اخلاقی جوامع نیز متاثر از همین امنیت غذایی است. بنابراین تغذیه سالم و اصلاح الگوی آن و نهادینه کردن فرهنگ تغذیه مناسب یکی از ضروری ترین نیازهای کشور است. به همین دلیل ما در صنایع غذایی اصالت تمام توان و همت خود را به کار گرفته ایم که مسئولیت خود را در این راستا به مرحله عمل و اجرا برسانیم تا حدی که نظارت های مستمر بر فرآیند تولید یکی از استراتژی های مهم شرکت محسوب میشود.

آیا شرایط اقتصادی موجود، در تولیدات صنایع غذایی فعال در کشور تاثیر داشته است؟

بله تاثیر داشته است. این صنعت با چالش های مختلفی مانند قیمت گذاری، نوسانات ارز، محدودیت های واردات و صادرات و ... درگیر است. اما با وجود فشارها و مشکلات اقتصادی موجود، فعالان حوزه صنعت غذا سعی کردند کمیت و کیفیت محصولات خود را حفظ کنند. چراکه نیاز مردم، عرضه غذای سالم، باکیفیت و قیمت مناسب است. 

در حال حاضر شرکت اصالت چند درصد از بازار داخل و خارج را پوشش می‌دهد؟

از سال 59 که شرکت اصالت فعالیت خود را آغاز کرد، تنها بازار اصفهان را پوشش داد و در سال 90 موفق شد جایگاه نخست صنایع غذایی این استان را از آن خود کند. اما از سال 88 تا 92 تمرکز خود را به بازار سراسر کشور و جهان معطوف کردیم که اکنون به عنوان یک برند فراملی فعالیت شناخته می شویم. در حال حاضر ما به کشورهای اروپایی مانند کانادا، استرالیا، هلند، سوئیس، انگلستان، آلمان و کشورهای آسیاسی مانند دبی، امارات، کویت، افغانستان، عراق و ارمنستان صادرات انجام می دهیم. البته با توجه به شرایط اقتصادی موجود، قطعا یکی از استراتژی های صنایع غذایی اصالت در آینده، تمرکز بیشتر بر روی صادرات خواهد بود.

به عنوان مدیر یک مجموعه بزرگ و قدیمی در صنعت غذا، به نظر شما کارخانه های تولیدی برای تولید مواد غذایی سالم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

شرکت های صنایع غذایی باید تلاش کنند که تحت هر شرایطی کالای با کیفیت و سازگار با زندگی امروز تولید کنند. البته در کنار تولید کالای باکیفیت باید به نیاز مردم و بازار هم توجه کنند. برای مثال بسیاری معتقدند که تولید آبلیمو در هر شرایطی سود آور است، در حالی که در برخی مواقع برای تولید آبلیمو، اصلا لیمویی وارد کارخانه ها نمی شود، در چنین شرایطی آن مجموعه تنها به بازار هدف و فروش خود فکر می کند که این خیانت به مردم است. البته شرکت هایی هم هستند که نه فقط برای سود بلکه برای تامین نیاز بازار با مدیریت درآمد و هزینه، محصولات غذایی با کیفیت تولید می کنند. 

به عنوان سوال آخر لطفا بفرمایید اصالت برای آینده چه برنامه و اهدافی را دنبال می کند؟

ما همواره تلاش کردیم، لذت غذای سالم و حس نوستالژیک را با سبک مدرن، به سفره خانواده های ایرانی وارد کنیم. همچنین درصدد هستیم که بخش صادرات را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم. اما مهمترین هدفی که شرکت صنایع غذایی در این 40 سال به آن پایبند مانده، اول حفظ کیفیت محصولات است و دوم ایجاد اشتغال برای هموطنان. در حال حاضر 1200 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه اصالت مشغول به کار هستند که در آینده ای نه چندان دور به تعداد پرسنل های این مجموعه افزوده خواهد شد. 

یعنی تولیدات خود را افزایش خواهید داد؟

هر شرکت یا سازمانی از همان ابتدای فعالیت خود، برای توسعه کسب و کارش در آینده برنامه ریزی می کند، صنایع غذایی اصالت نیز این قاعده مستثنی نیست. ما از همان ابتدا تلاش کردیم با برنامه ریزی های مناسب علاوه بر توسعه کسب و کار خود، زمینه اشتغال برای هموطنان‌مان نیز فراهم کنیم. شرکت اصالت به جهت توسعه فعالیت خود در حال ساخت کارخانه ای به متراژ 7 هکتار است تا به عنوان بزرگترین عرضه کننده محصولات سالم و باکیفیت در سطح جهانی تبدیل شود. 
 
تعداد بازدید : 143
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر