بازدید 8094

مدارس تا پایان آبان حضوری می‌شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، به تدریج تا پایان آبان ١٤٠٠، مدارس فعالیت خود را به شیوه حضوری آغاز خواهند کرد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس است.
کد خبر: ۱۰۸۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰ 11 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علیرضا کمرئی طی نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، به تشریح فعالیت های صورت گرفته درخصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزش های حضوری» پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست کشوری، اظهار کرد: آغاز فعالیت های آموزشی در کشور سبب پویایی و تحرک جامعه می شود.

کمرئی افزود: در ۱۹ ماه گذشته اختلال و وقفه جدی در امر آموزش ایجاد شد و شیوع کرونا، شرایط عادی فعالیت مدارس را تغییر داد و شوکی طولانی و زیانبار به سیستم آموزشی و یادگیری دانش آموزان وارد کرد که به طور یقین، روی رفتارها و بعضی عادات ما هم نیز اثر گذاشته است. با توجه به این نکته، بازگشت به شرایط مطلوب و پایدار، قدری دشوار است که امیدوارم با درنگ، تأنی و درایت مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، بتوانیم این فرآیند را به خوبی طی کنیم و با بازگشت به شرایط عادی و بهبود شرایط مناسب در کشور، به وضعیت پایدارتری دست پیدا کرده و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی با کیفیت تری را از سر بگیریم.

معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش با اشاره به این که این باور در ستاد وجود دارد که حوزه های عملیاتی، مهم ترین بخش نظام آموزشی هستند، تصریح کرد: «مدرسه کانون اصلی تحول و یادگیری است» و تمام اخبار و اطلاعاتی که برای نظام تعلیم و تربیت، ارزش و اهمیت ویژه ای دارند، در «مدرسه» اتفاق می افتد و از این روی، تحلیل وضعیت و رخدادهای مدارس و نیز مسائل مناطق و استان ها و تبیین شرایط و نیازمندی های آنان، در تصمیم گیری های ستادی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر این که «واحد تحلیل» نظام آموزشی، همواره باید مدرسه باشد، گفت: در الگوی بازگشایی مدارس، سعی کردیم مدرسه را کانون اصلی کار قرار داده و تمام تمرکزمان را در اعطای اختیارات، تصمیم‌گیری‌ها و تهیه گزارش ها به مدرسه معطوف کنیم.

کمرئی افزود: «مدرسه» و «منطقه»، واحدهای عملیاتی اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند که اگر خوب بدرخشند و درست عمل کنند، مشکلی در پیگیری اهداف بازگشایی و نحوه نظارت بر فعالیت های مدرسه نخواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاستی آرام، تدریجی و اقتضایی به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و فعالیت های آموزشی و تربیتی را به شیوه ترکیبی (در فضای مجازی و به صورت حضوری در مدرسه)، مورد تأکید قرار دهیم.

وی با بیان این که به تدریج در طول دو ماه آینده به سمت آموزش های حضوری گرایش پیدا خواهیم کرد، گفت: خوشبختانه این سیاست ها یعنی بازگشایی تدریجی و الگوی آموزشی مورد تأیید و تأکید دولت هم قرار گرفته است و امیدواریم با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور و کنترل شرایط بیماری، بتوانیم سرعت فرآیند بازگشایی مدارس را متناسب سازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به نگرانی هایی که نسبت به فعالیت‌های تربیتی داشتیم و آسیب هایی که در اثر آموزش مجازی به دانش آموزان وارد شده،تمایل والدین و خانواده به بازگشایی مدارس افزایش یافته و در این مسیر همراه نظام آموژشی هستند و لازم است مدیران مناطق و رؤسای ادارات، با رعایت کامل ابعاد بهداشتی آسودگی خاطر بیشتری برای خانواده ها فراهم نمایند تا با آرامش بیشتری فرزندان را راهی مدارس کنند.

وی افزود: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس تا پایان آبان ماه به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد اما در شرایط مطلوب، ممکن است این کار سریع تر انجام شود در این زمینه باید با دقت و سرعت بیشتری الگوی بازگشایی را تبیین کنیم تا بتوانیم بر کارها نظارت داشته و با استناد بر گزارش های خوبی که به دست می آوریم سیاست‌های آینده بازگشایی مدارس را برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم.

کمرئی ادامه داد: شاید دشوارترین کار در ایام کرونا، پیچیدگی و سختی نظارت بر فرآیندهای آموزشی و تربیتی، حتی در ساده ترین شاخص ها، کلیدی ترین یا بدیهی ترین آن هاست گاه ما در ستاد و حتی در استان و منطقه با توجه به پراکندگی بالای مدارس دچار ابهام و تردید می شویم. مثلا تردید داریم آیا جریان تربیت و یادگیری مدارس برقرار است یا خیر؟ یا نحوه فعالیت معلمان چگونه است؟ یا شکل و فرم اداره و مدیریت مدرسه اگر حضوری است به چه صورت و اگر غیرحضوری چگونه انجام می شود؟ ساعت های آموزشی چه طور بسته شده و آیا معلم قادر است اهداف درسی را تمام و کمال پیاده کند یا خیر؟ و همه دانش آموزان امکان دریافت سرویس و خدمات تربیتی و آموزشی را دارند یا خیر؟

آگاهی دقیق و شناخت شرایط حاکم بر مدارس دشوارترین کار در دوره کرونا بود و در این ۱۹ ماه یک چالش اساسی فراروی نظام های آموزشی بود که البته این مشکل تنها به آموزش و پرورش ما مربوط نمی شود و تمام نظام های آموزشی در این زمینه دچار مشکل بوده اند و راه حل آن بدون تردید، طراحی و راه اندازی سامانه هایی بود که بتوانن یک دید کلان و کلی از روندها و ویژگی مدیریت و راهبری مدارس به ما بدهد.

وی با اشاره به این نکته که امکان سرکشی به تک تک واحدهای آموزشی برای ما میسر نبوده و نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه داریم و بدون تردید امکان نظارت سریع بر جزئیات آموزشی در سطوح، استان و ستاد وجود ندارد، مگر این که برای نظارت، به سامانه ها و توان مناطق اعتنا و اتکا کنیم و این سامانه ها وقتی قابل اتکاست که داده های ثبت شده در آن قابل اعتماد ،متقن و محکم باشد.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین تأکید ما این است که همه مدارس بر اساس اولویت، چک لیست های بهداشتی مدرسه را تکمیل کنند. تکمیل چک لیست، قدم اول در ورود به فرآیند آموزش حضوری و یا غیرحضوری است. چون حتی اگر آموزش در مدرسه ای به صورت غیرحضوری انجام شود، تکمیل چک لیست بهداشتی می تواند به ما در تشخیص زمان آموزش های حضوری و اولویت بندی مدارس در آموزش حضوری کمک کند.

کمرئی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ هزار چک لیست بهداشتی، تکمیل و ارسال شده است. مدیران دقت کنند که در دستورالعمل های بهداشتی یک مرحله خود ارزیابی مدرسه باید انجام شود که این گام در واقع همان خود ارزیابی مورد تأیید معاونت تربیت بدنی و سلامت است و ناظران بیرونی نیز برای انجام نظارت به داده های این چک لیست و خودارزیابی های انجام شده مراجعه خواهند کرد و لازم است تأکید کنم مدیران مناطق و رؤسای ادارات حتماً باید بر تکمیل چک لیست ها از سوی مدیران مدارس، نظارت و پیگیری دقیق داشته باشند.

وی بیان کرد: مدیران مدارس باید مراقبت کنند که اگر مدرسه مشمول شرایط آموزش های غیرحضوری است باید لیست غیرحضوری را پر نماید و هر زمانی که مجاز به اراده آموزش های حضوری شد، مجدداً فرم «۳ الف» مربوط به آموزش حضوری و یا ترکیبی را کامل خواهد نمود زیرا ممکن است مدرسه ای در نیمه اول مهر غیرحضوری باشد اما در نیمه دوم با توجه به روستایی بودن یا زیر ۳۰ نفر بودن کلاس ها، فعالیت آنها به شیوه حضوری تغییر یابد که در این صورت باید لیست حضوری را پر کنند تا روشن شود مدرسه وارد فرآیندهای حضوری شده است و تنها بر این اساس است که می توانیم گزارش های دقیقی را دریافت کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه گفت: اولویت مناطق در بازگشایی مدارس به صورت حضوری، مدارس روستایی است. بی تردید می توان گفت مدارس روستایی ما با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانش آموز، به شرط داشتن مجوز، باید فعالیت حضوری داشته باشند و مدارسی که مجوز برایشان صادر نشده باید ابتدا چک لیست ها را کامل نمایند تا امکان صدور مجوز بازگشایی برای آن ها فراهم شود.

کمرئی درخصوص نحوه اولویت بندی برای نحوه بازگشایی گفت: ما ۶ دسته اولویت در الگوی بازگشایی داشتیم؛ گروه اول مدارس عشایری و روستایی بودند که نیمه اول مهرماه باید بازگشایی می شدند و گروه دوم مدارس عشایری و روستایی بودند که باید در نیمه دوم بازگشایی می شدند که این نوع مدارس مورد بحث ماست. یک گروه دانش آموزان پایه اول ابتدایی هم در اولویت هستند که باید ارتباط شان با مدرسه برقرار شود و گروه دیگر نیز دانش‌آموزان مهارتی بودند که باید از اول مهر فعالیت‌های خود را آغاز می کردند و آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکرده‌اند و فقط ۴۹ درصد مدارس کاردانش و فنی حرفه‌ای آموزش حضوری خود را آغاز کردند! که انتظار ما بیش از این بود.

کمتر از ۱۰ درصد مدارس توانسته اند دانش آموزان کلاس اول خود را به صورت حضوری به مدارس بیاورند

کمرئی ادامه داد: از مجموع ۷۰۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در حوزه فنی حرفه ای و کاردانش، فقط ۳۴۶۰ مجوز صادر شده است که معادل ۴۹ درصد مدارس است که انتظار می رفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیت های حضوری را آغاز کرده باشند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد مدارس توانسته اند دانش آموزان کلاس اول خود را به صورت حضوری به مدارس بیاورند و نسبت به کل آمار دوره اول و دوم توانسته اند سیاست معاونت ابتدایی را محقق کنند که این موضوع با آمار و مطلوب های ما فاصله دارد. لذا انتظار داریم تا جایی که سیاستی اجازه داده شده، با دست باز عمل کنید و مدیریت کنید تا این سیاست محقق شود و اگر در جایی مجوز داده نشده است بگونه ای عمل شود تا اگر نظارت بیرونی صورت گرفت، بتوانید از ابعاد نظارتی و عملکرد خود دفاع کنید.

سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس، گفت: در دسته اول مدارس که در مهر باید بازگشایی می شد، تعداد ۱۹هزار مدرسه روستایی، مجوز دریافت کردند؛ در دسته دوم اولویت مهارتی، ۳۴۶۰ مجوز اخذ کرده اند و در اولویت ابتدایی ۳۷۲۰ نفر اعلام کرده بودند که در اول ابتدایی مدارس را دایر خواهند کرد که ما یقین داریم تعداد بیشتر است ولی الگوی خود را ثبت نکرده اند و دسته دوم از گروه مدارس روستایی، ۵۴۴۵ نفر هستند که شروع به فعالیت کرده اند.

کمرئی افزود: جمع مجوزهای صادر شده و جمع مجوزهای در حال انتظار نیمه اول و نیمه دوم آبان، مدارسی که درخواست کردند، مجوزهایشان قابل صدور است؛ اما فعالیت شان زمانی است که نوبتشان فرا برسد.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۵۵۶ مدرسه که زیر ۳۰۰ نفر دانش آموز داشتند و تعداد ۱۶۵۵مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کرده اند. در مورد همه مدارس، امکان صدور مجوز وجود دارد اما با قید زمان بازگشایی؛ اگر ما در این روند در آینده با وزارت بهداشت به توافق رسیدیم که می‌توانیم تسریع متفاوت تری داشته باشیم، با مداخله ای که در مجوزهای صادر شده داریم و پیامی که به مدارس می دهیم می‌توانیم به این کار سرعت و شدت بیشتری ببخشیم، اما در حال حاضر بر اساس الگوی فعالیت های آموزشی باید عمل نماییم. لذا انتظار دارم به سرعت در سطح مناطق آموزشی وارد شده و آمار و اطلاعات همه مدارسی که دارای کد فعال آموزشی را تکمیل و تصحیح کنید تا ما بتوانیم گزارش های متقن و محکمی تولید کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
وقتی متوفیان کرونا به زیر 50 آمد بعد راجع به بازگشایی مدارس اظهار نظر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
زیر 50 یعنی چی؟ یعنی آن 50 نفری که روزانه فوت شدند دیگر اهمیت ندارند؟ این 50 عدد نیست ها جان آدمیه. مادره، پدر، خواهر یا برادره. عزیز خانوادشه! بهتره بگی هروقت آمار متوفیان صفر شد بعد مدارس بازگشایی شود
من در سال تحصیلی فعلی بچمو به مدرسه نمیفرستم، حتی اگر یکسال از تحصیل عقب بیفته !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
برای منجان فرزندانمازتحصیل خیلی بیشتر ارزش داره ونمیگذارم دراین شرایط به مدرسه بروند
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
شمال میری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
موافقم. 100% با این سیستم آموزشی فشل و ناکارآمد اصلا مهم نیست یک سال بچه ها از تحصیل عقب بیفتند. آقایون بیشتر نگران منفعت هایشان هستند
اساتید محترم هنوز از پیک پنجم کامل عبور نکردیم ، مثل اینکه برای ورود به پیک ششم خیلی عجله دارید؟؟؟؟
چرا همه کارهاتون اینجوری بی حساب و بر اساس بیسوادیه؟ روو چه حسابی میخواین مدرسه ها رو باز کنین؟ یه بچه کرونا بگیره کی جواب میده؟
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
نترس خطر انتقال از مدارس بیشتر از شمال رفتن نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
همونی که تا الان جوابگو بوده
ایشان در خیالات زندگی ‌میکند تمایل خانواده‌ها به بازگشایی کجاست؟ یک پای خانواده‌ها در بیمارستان‌ها و پای دیگرشان در قبرستانهاست.... اشتباه دولت روحانی را تکرار نکنید
آقای کمرئی آیا مسئولیت پیک ششم و تبعات قضایی اعتراضات والدین را به عهده خواهند گرفت؟
اگر بازگشایی می‌کنید باید رسما مسئولیت کامل تصمیات و اقدامات خود را به گردن بگیرید وگرنه حرف مفت زدن در این ادارات بسیار است
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
برو بچتو اماده کن
مدارس بازگشایی شد صبح زود میبریش مدرسه توکل به خدا هیچ اتفاقی نمی افتد شما که همه جا رفتید یه مدرسه هم روش
مافیای آموزشی دیگه تحمل اینهمه ضرر و زیان رو نداره. باید مراکز آموزشی به هر قیمتی باز شود. جان دانش آموز یا دانشجو کیلویی چند؟
مدرسه ممنوع. بچه های من دولتی میرن با ۴۰ دانش آموز در یک کلاس. محاله بزارم برن. تو خو نه بودند و جایی نرفتند از من که بیرون بودند کرونا گرفتند.خیلی ادیت شدند.دیگه مدرسه هم برن با پیک ششم!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان