بازدید 5894
۶

چرا معیار تعیین هزینه دادرسی باید تغییر کند؟

اکنون با وجود اینکه در دوران کرونا نوبت‌دهی این دفاتر الکترونیکی انجام می‌شود، باز هم صف‌های طولانی و شلوغی را شاهدیم؛ ضمن اینکه هزینه‌های دادرسی هم زیاد است و به نوعی مردم را دچار مشکل کرده است. بهتر است تصدی دفاتر خدمات قضایی با برگزاری آزمون و اعطای مجوز به دانش آموختگان رشته حقوق برنامه‌ریزی و کارشناسان حقوق جذب شوند تا بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شود.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 08 October 2021

چرا معیار تعیین هزینه دادرسی باید تغییر کند؟

معیار تعیین هزینه دادرسی با تدابیر رئیس قوه قضاییه باید تغییر کند، زیرا هزینه دادرسی بالا موجب تضرر و تضییع حق است. هزینه دادرسی یکی از چالش‌های اصلی مردم در حق دادخواهی است و هر چند هزینه‌های دادرسی افزایش یافته، همچنان اطاله دادرسی برای رسیدگی پرونده‌ها وجود دارد.

به گزارش «تابناک» محمد مهاجری وکیل دادگستری معتقد است اکنون هزینه دادرسی در مبالغ بالا، چشمگیر است و باعث می‌شود تا فرایند رسیدگی به نوعی تحت الشعاع قرار گیرد.

پژوهشگر حقوق عمومی خاطرنشان کرد: دادرسی خدمت عمومی است که از سوی دولت انجام می‌شود، ولی هزینه آن دقیقا مابه ازای خدمتی که دریافت می‌شود، نیست و ممکن است افراد ذی حق به دلیل هزینه بالای دادرسی از طرح دعوا منصرف شوند.

مهاجری اظهار داشت: نوع رسیدگی قوه قضاییه به پرونده‌ها و زحمتی که از سوی کارکنان دستگاه قضایی برای پرونده‌ها کشیده می‌شود تا حدود زیادی مشابه و یکسان است و فقط به خاطر ارزش اقتصادی پرونده هزینه دادرسی متفاوت است.

این حقوقدان اضافه کرد: البته اگر هزینه دادرسی اندک باشد، ممکن است موجب طرح دعاوی واهی و کثرت پرونده‌ها در دستگاه قضایی شود، اما دقیقا هزینه دادرسی بالا هم هر چند شاید در ظاهر موجب کاهش پرونده‌ها شود، زمینه تضییع حق شهروندان را باعث خواهد شد.

وی درباره فعالیت دفاتر خدمات قضایی گفت: اکنون با وجود اینکه در دوران کرونا نوبت‌دهی این دفاتر الکترونیکی انجام می‌شود، باز هم صف‌های طولانی و شلوغی را شاهدیم؛ ضمن اینکه هزینه‌های دادرسی هم زیاد است و به نوعی مردم را دچار مشکل کرده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به اشتغال‌زایی برای فارغ التحصیلان رشته حقوق اظهار داشت: بهتر است تصدی دفاتر خدمات قضایی با برگزاری آزمون و اعطای مجوز به دانش آموختگان رشته حقوق برنامه‌ریزی و کارشناسان حقوق جذب شوند تا بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شود.

وی اضافه کرد: هزینه دادرسی بالاست؛ بنابراین به همان نسبت هم باید کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی ارتقا یابد و البته کاهش هزینه‌های دادرسی هم با تدابیر رئیس قوه قضاییه ممکن و دست یافتنی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به بالا بودن هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری توجه داشته و به معاونت حقوقی مأموریت داده است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و هر میزان که امکان دارد از هزینه‌های مردم کاسته شود.

در همین راستا، رئیس قوه قضاییه ۲۸ شهریور در نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی با تأکید بر تسریع در روند هوشمندسازی نظام قضایی در راستای بهبود عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اعلام کرد: خدمات قضایی باید با ارزانترین قیمت ممکن به مردم ارائه شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
واقعا طلب خوبی است
دریک پرونده که خوانده آن دولت بود درهمنان شعبه بدوی با اعمال نفوذ درپرونده،اداره دولتی به ۷ میلیارد تومان محکوم شد. ازاین پرونده باید تجدیدنظرخواهی میشد.۵ درصدمحکوم به میشد ۳۵۰ میلیون تومان .!!!!!! دولت از پرداخت آن ناتوان وحکم درهمان مرحله بدوی قطعی شد!!!!!!!!!!!!!
واقعا درارقام بالا تعرفه هزینه دادرسی به میزان ۵ درصد باعث تضییع حقوق افراد میشود .باید چاره اندیشی کرد.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
بزرگوار هزینه دادرسی مرحله تجدید نظر 4.5 درصد محکوم به مرحله بدوی هست. که میشه 315 میلیون در ضمن دستگاه های دولتی بودجه دعاوی دارن و ناتوان از پرداخت هزینه دادرسی نیستن. ادارات دولتی اصلا هم مظلوم نیستن و معمولا به طور کاملا غیر قانونی اموال مردم را تصرف می کنن اگه ذره ای اعمال نفوذ نسبت به پرونده دستگاه دولتی شده باشه حفاظت اطلاعات به فوریت رسیدگی قاطع می کنه
مگر زورگو تر از دولت هم داریم؟
بسیاری از موضوعات دعاوی بی جهت از سوی قضات پیگیری و طولانی میشود . مثلا موضوع پاسیو در ساختمانها که بعنوان محیط مشاع اعلام گردیده اما در اغلب مجتمع ها راه ورود به پاسو فقط از طریق طبقه همکف یا اول طراحی و بنا شده دادگستری میتواند با همکاری شهرداری حق استفاده از پاسیو را به آپارتمان طبقه همکف که مسیر ورود به پاسیو درآن قرار دارد در بنچاق اعطا نماید تا دیگر طبقات نسبت به استفاده طبقه همکف از آن نتوانند شکایت کنند و این امر قانونی شود. بسیاری از دعاوی مربوط به این قضیه حل و فصل شده و کمک خوبی به خلوت شدن دادگاهها می نماید. اما قضات و پرسنل و دستگاه عریض و طویل دادگستری و دادگاها بجای پرداختن به موضوعات اساسی و بسیار مهم وقت خود را به امور پیش پا افتاده ای مانند دعاوی مطروحه در رابطه با استفاده از پاسیو می نمایند که مضحک است.
من و شریکم مخکوم به پرداخت مبلغی شدیم که به اعتقاد خودمون غلط هست و جداگانه دادخواست تجدیدنظر خواهی دادیم و دادگاه بدوی دو بار چهار و نیم درصد یعنی جمعا نه درصد اخذ کرد وقتی اعتراض میکنی هم میگن برو دفتر خدمات لایحه بده لابحه هم که میدبم اتفاقی نمیفته
بایدبرای جرایم ظاهراخرد مثل درگیریهای خیابانی هم هزینه دادرسی بگیرند.اینطورنباشدکه چندلات باهم یا با یک شهرونددرگیرشوند ووقت وهزینه اش رادادگستری ازجیب ملت بدهد.پیشنهاد میشود هرجلسه دادسرایا دادگاه حداقل 5 میلیون باشد که خودشم عاملی میشود برای کاهش جرایمی مثل نزاعهای خیابانی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار