بازدید 15919
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

دلیل عدم سفر رئیس جمهور به سازمان ملل در کانون توجه کاربران/ تغییر ساعت رسمی کشور و سوالی که هر سال پرسیده می‌شود/ آیا مرز مهران باز است؛ ترندی که پاسخش خیر است/ دوباره ۳۱ شهریور و دوباره زنده شدن یاد دوران دفاع مقدس

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «چرا رئیسی به سازمان ملل نرفت؟»، «چرا ساعت را عقب جلو می کشند؟»، «روز جهانی صلح»، «آیا مرز مهران باز است؟»، «دفاع مقدس» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 22 September 2021

سریال مختارنامه پس از یازده سال همچنان مورد توجه است/ جست و جوی کاربران در مورد میوه‌های پاییزی مثل شقاقل/ سوال پساواکسنی شهروندان؛ واکسن زده‌ها ناقلند؟ / کلوب بروژه چیست و چرا ترند شد؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «چرا رئیسی به سازمان ملل نرفت؟»، «چرا ساعت را عقب جلو می کشند؟»، «روز جهانی صلح»، «آیا مرز مهران باز است؟»، «دفاع مقدس» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

چرا رئیسی به سازمان ملل نرفت؟

با آغاز اجلاس سالانه سازمان ملل که همه ساله و با حضور سران همه کشورهای عضو در آمریکا برگزار می شود، بسیاری منتظر بودند تا سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز در این سفر حضور یابند که اینچنین نشد.

عدم سفر رئیس جمهور کشورمان به سازمان ملل برای بسیاری این سوال را پیش آورد که چرا او از سفر به آمریکا صرف نظر کرد؟ و جالب اینکه این سوال ترند گوگل نیز شد.

سازمان ملل ۶ قطعنامه به نفع فلسطین تصویب کرد - تابناک | TABNAK

در پاسخ به این سوال، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (یکشنبه) در گفت‌وگویی درباره سخنرانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: آقای رئیسی سخنرانی خود را به صورت برخط در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

وی افزود: به جهت برخی محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌هایی که باید قبل و بعد سفر و در زمان سفر انجام می‌شد، ایشان ترجیح دادند، این سفر را وزیر خارجه تشریف ببرند و خودشان مواضع ایران را مثل بسیاری از کشورهای دیگری که در سطح سران به صورت برخط و آنلاین صحبت می‌کنند، ایشان هم همین مسیر را بروند.

توضیح بیشتر اینکه البته وزیر امور خارجه به همراه هیأتی روز (دوشنبه) عازم نیویورک و ملاقات‌ها و برنامه‌های مفصلی برای ایشان و هیأت ایرانی تدارک دیده شده است.

لازم به ذکر است آقای رئیسی دیشب و در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی به صورت مجازی سخنرانی کرد.

نبض خبر؛

چرا ساعت را عقب جلو می‌ کشند؟

بر اساس یک سنت متعارف در دهه‌های اخیر، ساعت رسمی کشور در پایان فصل زمستان، یک ساعت به جلو و در پایان فصل تابستان نیز یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.

سه شنبه شب مورخ سی ام شهریور نیز این اتفاق رخ داد و رأس ساعت ۱۲ بامداد، ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده شد؛ اتفاقی که برای بسیاری از کاربران یک سوال تکراری تحت عنوان چرا ساعت را عقب جلو می‌کشند، مطرح کرد و همین سوال ترند گوگل شد.

 در پاسخ به این سوال توضیح اینکه علت عقب و جلو کشیدن ساعت‌ها در زمان خاصی از سال صرفه جویی در زمان نور خورشید در فصل تابستان یا صرفه جویی در زمان نور روز است که در بسیاری از کشور‌های دنیا به نام ساعت تابستانی شناخته شده است.

در واقع در ابتدای بهار با جلو کشیدن ساعت ها، یک ساعت از نور روز صبحگاهی را به سمت عصر جلو می‌بریم، به عبارت دیگر صبح‌ها کوتاه‌تر و عصر‌ها طولانی‌تر می‌شود و در ابتدای پاییز با عقب کشیدن ساعت‌های خود به زمان استاندارد برمی گردیم.

ایده عقب و جلو کشیدن ساعت از کجا آمده است؟

ایده تغییر ساعت اولین بار در سال ۱۷۸۴ توسط بنیامین فرانکلین در مقاله‌ای که در فرانسه به چاپ رسیده بود پیشنهاد شد، نظر او این بود که مردم در روز‌های تابستان زودتر از خواب بیدار شوند تا در نور شمع‌ها صرفه جویی شود.
 
خداحافظی با ساعت قدیم یا جدید! - تابناک | TABNAK
این مساله بعد‌ها در سال ۱۹۰۷ توسط یک مرد گلف باز انگلیسی به نام ویلیام ویلت به پارلمان انگلیس ارائه شد.

دولت در سال ۱۹۰۸ ایده عقب و جلو کشیدن ساعت‌ها را بررسی کرد، اما بسیاری از مردم این را دوست نداشتند و قانونی نشد.

ویلت زندگی خود را صرف تلاش برای متقاعد کردن مردم کرد تا به آن‌ها ثابت کند این ایده بسیار خوب است، اما یک سال بعد از مرگ او این موضوع دوباره مطرح شد.

این آلمانی‌ها بودند که سال ۱۹۱۶ و در جنگ جهانی اول برای اولین بار و درست قبل از انگلیس ساعت را تغییر دادند و کشور‌های دیگر از جمله آمریکا نیز بعد‌ها آن را عملی کردند؛ هرچند این طرح در آمریکا تا سال ۱۹۶۶ به عنوان قانون تصویب نشد.

طی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، ایالات‌ و مجامع مختلف خودشان تصمیم می‌گرفتند که آیا می‌خواهند از این طرح استفاده کنند و در این صورت چه زمانی این کار را انجام دهند و این باعث اختلاف زمانی میان برخی شهر‌هایی شد که تنها چند کیلومتر با هم فاصله داشتند.

در ایران و در دوران قبل از انقلاب، ساعت تابستانی و زمستانی روی ساعت رسمی کشور اعمال شد و پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۰ کنار گذاشته شد.

این طرح طی دهه ۷۰ و ۸۰ با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و سرانجام در سال ۱۳۸۶ تغییر ساعت در دو نوبت سال به تصویب مجلس رسید.

روز جهانی صلح

روز جهانی صلح همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز به صلح اختصاص دارد، به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، و ممکن است گاهی منجر به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود. این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته‌ است.

دلیل عدم سفر رئیس جمهور به سازمان ملل در کانون توجه کاربران/ تغییر ساعت رسمی کشور و سوالی که هر سال پرسیده می‌شود/ آیا مرز مهران باز است؛ ترندی که پاسخش خیر است/ دوباره ۳۱ شهریور و دوباره زنده شدن یاد دوران دفاع مقدس

دیروز سه شنبه مصادف با 21 سپتامبر روز جهانی صلح بود و به واسطه همین مناسبت، دوباره روز جهانی صلح ترند بسیاری از کشورها به ویژه ایران شد.

در مورد روز جهانی صلح، توضیح بیشتر اینکه برای افتتاح روز جهانی صلح همه ساله «زنگ صلح» در مقر سازمان ملل (در شهر نیویورک) به‌صدا درمی‌آید. این زنگ از سکه‌های اهدایی کودکان از تمام قاره‌ها به جز آفریقا ساخته شده‌است و هدیه‌ای از سوی انجمن سازمان ملل ژاپن جهت یادآوری «هزینه انسانی جنگ» است. در کنار زنگ نوشته‌ است؛ «زنده باد صلح مطلق جهانی.» افراد می‌توانند برای بزرگداشت روز بین‌المللی صلح، لباس‌هایی با طرح کبوتر سفید صلح بپوشند، که مدال‌هایی به شکل کبوتر صلح، محصول سازمانی ناسودبر در کاناداست.

بیشتر بخوانید

 آیا مرز مهران باز است؟

یکی از مهم ترین خروجی های ایران به سمت خاک عراق که همه ساله و در ایام اربعین صدها هزار زائر از این مرز عازم سفر اربعین می شدند، مرز مهران است.

بر اساس اخبار متقن و رسمی اعلامی از سوی مسئولان اجرایی کشور و با هدف رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط کنونی ایران و جهان امکان سفر زمینی به کربلای معلی و حضور در مراسم اربعین وجود ندارد و از این روی، خروجی مرز مهران بسته است.

با این همه برخی شهروندان با امید بازگشایی این مرز در روزهای پایانی، مکرر این سوال را که آیا مرز مهران باز است، طرح می کنند.

توضیح بیشتر اینکه اساساً امسال امکان خروج از مرز مهران به سمت خاک عراق وجود ندارد، ولی در برگشت با توجه به رایزنی های انجام شده، زائران می توانند از مرز مهران به کشور بازگردند.

در همین رابطه بابک طالبی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به آمادگی این سازمان برای خدمت‌رسانی به زواری که زمینی از عراق به کشور بازخواهند گشت، گفت: با توجه به آخرین تصمیماتی که در ستاد مرکزی اربعین با هماهنگی دولت مرکزی عراق گرفته شد، مقرر شد که ۶۰ هزار تن از طریق مرزهای هوایی وارد کشور عراق شود، اما برای بازگشت این امکان وجود دارد که صرفاً از مرز مهران تردد کنند و وارد خاک کشور شوند.

وی ادامه داد: مکاتباتی با سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم که آمار بلیت‌هایی را که یک‌سره خریداری شده است به سازمان راهداری اعلام کنند تا برای عزیزانی که اراده بر تردد زمینی دارند، امکانات لازم پیش‌بینی شود، هرچند ظرفیت برای تمامی تعداد ۶۰ هزار تن فراهم شده است. با بخش خصوصی هماهنگ شده است و با توجه به آمار و عملکردی که در سال‌های گذشته ثبت شده است، درصد سهم استان‌های مختلف را مشخص کردیم. چون تعداد زائران به‌نسبت گذشته ناچیز است، هیچ مشکلی برای جابه‌جایی امن و راحت این عزیزان وجود ندارد.

وی تأکید کرد:  توصیه ما به مسافران این است با توجه به اینکه از منظر اقتصادی برابر برآوردهایی که انجام شده سفر هوایی بسیار بصرفه‌تر است، مسافران سفر هوایی را انتخاب کنند. از دبیرخانه ستاد مرکزی به‌طور مشخص و صریح اعلام شد هزینه‌های بازگشت به‌صورت زمینی بیش از هوایی است.

در مورد مرز مهران در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

وی افزود: در نظام سفرهای هوایی، بلیت یکطرفه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد مجموع بلیت رفت و برگشت قیمت دارد. اکنون  هزینه سفر رفت و برگشت تهران ـ نجف ۵ میلیون و بلیت رفت به‌ تنهایی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. از سمت دیگر هزینه بازگشت زمینی بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود، چراکه تنها حدود یک‌میلیون تومان هزینه سفر زمینی از عتبات عالیات تا صفر مرزی است و هزینه‌های تردد تا شهر مقصد و سایر هزینه‌های جانبی نیز به این هزینه اضافه خواهد شد، با این حال اگر عزیزی اراده بر تردد زمینی داشته باشد، برای خدمت‌رسانی به وی آماده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان گفت: هزینه‌های سفر زمینی برابر مصوبات شورای‌عالی ترابری کشور و مصوبات سال‌های قبل وزارت کشور، به‌منظور پوشش هزینه‌های سفرهای یک‌سر خالی، در این بازه دو برابر هزینه‌های مصوب در طول سال است، چون در این ایام اتوبوس بدون مسافر به‌سمت مرز می‌رود و با مسافر بازمی‌گردد، بنابراین قیمت بلیت باید هزینه سفر رفت و برگشت را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید

دفاع مقدس

همه ساله سالروز آغاز حمله رژیم بعث عراق به کشور عزیزمان ایران به مدت یک هفته به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری و دوباره با فرا رسیدن این تاریخ عبارت دفاع مقدس به یکی از ترند‌های گوگل تبدیل شده است.
 
در مورد دفاع مقدس در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. همچنین صدام، رییس جمهور وقت عراق، با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.

۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ادامه دارد.

همانطور که اشاره شد، همه ساله از ۳۱ شهریور تا ششم مهر به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده و در این ایام مسئولان و مردم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۸ سال دفاع مقدس همچنین اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوعی می‌کنند.
 
ببینید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۸
عزیز برادر چرا فکر میکنین مردم نمیفهمند اقای رئیسی تحریم هستند از طرفی بخاطر یک سری مسائل گذشته ایشان احتمال بازداشتشان در امریکا وجود دارد
دوست داری نشر نده ولی واقعیت اینه
"به جهت برخی محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌هایی که باید قبل و بعد سفر و در زمان سفر انجام می‌شد، ایشان ترجیح دادند این سفر را وزیر خارجه تشریف ببرند و خودشان مواضع ایران را مثل بسیاری از کشورهای دیگری که در سطح سران به صورت برخط و آنلاین صحبت می‌کنند ایشان هم همین مسیر را بروند."!
البته شاید هم دلیل یا دلایل دیگری داشته باشد که حضور یا عدم حضور ایشان در سالهای آتی آنرا مشخص خواهد نمود.
تنها خوبی عقب جلو کردن ساعت در ایران اینه مسئولین خوابشون کاملتر میشه...
باواکسن برکت نمی‌توان به سازمان ملل راه یافت
رییس جمهور محترم در اوج روزهای کرونایی در ایران، به بیمارستان ها و بخش های کرونایی رفتند و ( مثلا) با پزشکان دیدار کردند و پزشکان هم البته تاکید میکردن که دارو همه چیز فراوان هست!! اونجا خطر کرونا نبود ولی امریکا که همه فایزر زدن و خیلی پروتکل ها بهتر از اینجا رعایت میشه خطرناک هست؟
تغیر ساعت ا تصمیم بی خاصیت است.
تابستانها ساعت 9 شب هنوز هوا روشنه
زمستان ها ساعت 5 عصر هوا تاریک شده
بازاریان و مشاغل آزاد و سنتی های جامعه، حتی ساعت خود را تغیر نمی دهند و به همان روال متداول می خوابند و بیدار می شوند
بهتر بود ساعت شروع و پایان کار مراکز دولتی تغیر می یافت و در تابستان یک ساعت زودتر و در زمستان یک ساعت دیرتر شروع می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
احسنت . دقیقا درسته
چرا آقای رئیسی به عراق و تاجیکیستان رفتند؟ اون موقع پروتکل نبود؟!
رئیسی به آمریکا می رفت احتمال دستگیری مطرح می شد و هزینه به کشور تحمیل می شد.
کار عاقلانه ای کرد کﻫ نرفت.
دلیل اینکه سازمان ملل نرفتند یک چیزه و اون هم تحریم بودنه که ممکنه بازداشت بشوند
عدم شرکت رئیسی در سازمان ملل: به جهت برخی محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌هایی که باید قبل و بعد سفر و در زمان سفر انجام می‌شد!!!
اصلا قابل فهم نیست یعنی چی؟؟
شاید به دلایل سیاسی و یا مطلحت های دیگر ایشون صلاح نبوده بره.
آیا بهانه قشنگ تری نمیشد تراشید؟
خیلی دلیلش آبکی هست!!!!!
خیلی واضحه چرا آقای رئیسی نرفتند. ایشان به دلایلی تحریمه. رفتن ایشان همراه با حاشیه های بسیاری برایش بود. هر کسی بود نمیرفت. فقط ایکاش از همین ابتدا مسئولانی که با ادعای مردمی بودن بر سر کار اومدند با مردم صادق باشند و مثل مسئله مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی پناه به روشهای نامرسوم در مسابقات ورزشی نیاورند و روراست بگویند علت نرفتن تحریم و حواشی بوده و هیچ وقت ایشان نمیتواند به غرب سفر کند.
در سفر تبلیغاتی جمع کردن حدود ده هزار نفر بر اساس کدام پروتکل بهداشتی بود
همانگونه که رفتن هرساله رئیس جمهور به سازمان ملل بدعت بسیار نامطلوب وپر هزینه ای بود نرفتن ایت اله رئیسی به مجمع عمومی ونطق از طریق ارتباطات اینترنتی حرکت خوب وقابل تقدیری است۔امیدواریم هرساله در همه دولت ها سرمشق باشد۔
علت ؟ پلیس اینترپل
یعنی پروتکل های کرونایی سازمان ملل از ورزشگاه اهواز کمتر هست که جناب رییس جمهور نرفتند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
رییس جمهور ما نیست. رفتن و نرفتنش هم هیچ اهمیتی ندارد
انوقت تو سفر به ترکمنستان مشکل کرونا برای ایشان مطرح نبود؟
خودتون باور میکنید عدم حضور رئیس جمهور را به سازمان ملل
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها