بازدید 7259
۸

چگونگی ارزش‌گذاری خودروهای لوکس برای اخذ مالیات

با توجه به اینکه ابهاماتی نسبت به محاسبه ارزش خودروهای خارجی سال ساخت پایین برای اخذ مالیات که تصادفی هستند و از ارزش آن‌ها کاسته شده است وجود دارد، معاون سازمان امور مالیاتی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 18 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بودجه سال جاری صاحبان خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد را مکلف به پرداخت «مالیات خودروهای لوکس» دانسته است و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد (فقط خودروهایی که به نام افراد تحت تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهند بود.

در این راستا، نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس به شرح ذیل تعیین شده است:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

در این بین، با توجه به اینکه صاحبان خودروهای لوکس باید تا بهمن سال جاری مالیات خود را بپردازند، گزارش دیوان محاسبات کشور از نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اجرای مالیات بر خانه‌ و خودروهای لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

درباره این موضوع معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی به ایسنا گفت: در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان تنظیم و تقدیم دولت و در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شد که ان شاءالله پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، از آنجا که مکانیسم اخذ این مالیات آماده است، بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد.

علاوه براین، ابهامی که درباره مالیات از خودروهای لوکس مطرح می‌شود، این است که آیا مالیات خودروی خارجی با سال ساخت پایین که تصادفی باشد و ارزش آن کم شده است، همچنان براساس سال ساخت آن محاسبه می‌شود؟ که محمود علیزاده در این زمینه هم به پاسخ داد: طبق قانون اگر مجموع ارزش خودروهای یک خانوار و یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شود. مکانیسم ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها باشد، همانطور که در آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند.

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: پس از آن هیئت حل اختلاف مالیاتی رای موردنظر در این زمینه را صادر می‌کند.

علیزاده در پایان سخنانش مطرح کرد که بنابراین مبنای ارزش‌گذاری خوروهای لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت، برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و از آنجا که محاسبات سازمان امور مالیاتی به سمت قیمت پایین‌تر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش روز خودرو است، اگر افراد نسبت به این ۵ تا ۱۰ درصدی که کم‌تر محاسبه می‌شود اعتراض دارند و معتقدند که ارزش‌ واقعی خودروی موردنظر کمتر از این است، باید دلایل و مدارک متقن مبنی بر تصادفی بودن، مورد آتش‌سوزی قرار گرفتن خودرو و سایر حوادث که از ارزش خودرو کم کرده‌اند، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸
واقعا که. در تمام دنیا خودروهای لوکس مشخص هستند. اگر مسئولین بی کفایت ما به گونه ای عمل کرده اند که قیمت یک خودرو که در همه دنیا مثلا 20000 دلار است و یک خودروی بسیار معمولی است به چند میلیارد رسیده، آیا باز هم مردم باید تاوان بی کفایتی آنان را بپردازند. اگر با همین فرمان جلو برویم در چند سال آینده پراید هم جزو خودروهای لوکس چند میلیاردی محسوب شده و باید مالیات بدهیم. چرا با گران شدن دلار سقف این مبالغ افزایش نیافته است؟؟؟؟؟ چرا خودرویی را که سال 1395 به مبلغ 150 میلیون تومان خریده و الان با گران شدن دلار به 1 ونیم میلیارد رسیده، چه کسی باید تاوان بپردازد؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
تاوانش را از همان افزایش قیمتخودرویت می پردازی یعنی ارزش سرمایه ات
ما هنوز تحول خاصی در بحث عدالت در دولت جدید مشاهده نکردیم. یک مالیات از خودروهای لوکس را هنوز نتوانسته اند تعیین تکلیف کنند.
بروکراسی و قوانین تو در تو در ایران بسیار سنگین است. مقامات عالی کشور باید فکری اساسی بکنند وگرنه از دولت آقای رئیسی هم در پیشبرد برنامه های عدالت طلبانه و ضد فسادش، کاری ساخته نیست. در آمریکا، رئیس جمهور با یک دستور چند خطی و ظرف چند ساعت مالیات ثروتمندان را افزایش میدهد. اینجا و در جمهوری اسلامی چندین سال است که هنوز توان تعیین و اجرای مالیات برای ثروتمندان، خودروهای لوکس و خانه های خالی را ندارند. بسیار واضح است که تدوین کنندگان این بروکراسی و دیوانسالاری تو در تو از طبقه برخوردار و ثروتمند بوده اند تا در همچین مواقعی قوانین عادلانه و انقلابی را در پیچ در پیچ بروکراسی نهادهای مختلف، بلااستفاده و بی اثر کنند. اولین حرکت در جهت کاهش این بروکراسی زائد، حذف انقلابی مدیران و مسئولانی است که در برابر اجرای این قوانین، هزار جور بهانه و شبهه قانونی میتراشند.
عرضه اداره مملکت رو ندارین حداقل دستتون رو از جیب مردم بکشید بیرون.
قانون مالیات بر خودروهای لوکس باید اینگونه تدوین و اجرا شود. در سال اول فقط از خودروهای بالای 10 میلیارد تومان معادل 10 درصد قیمت خودرو به صورت نقدی در انتهای سال و نه در هنگام فروش، مالیات اخذ شود در غیر اینصورت خودرو تا زمان پرداخت مالیات به پارکینگ منتقل شود. قوانین عادلانه را باید از دانه درشتها اجرایی کرد نه از رده پایین. نکته بعدی اینکه باید مثل همه جای دنیا در اجرای قوانین مدنی از قوه قهریه بیشتر استفاده کرد. اگر این کار را انجام بدهید، محبوبیت جمهوری اسلامی بیشتر و ثبات آن تضمین میگردد.
فقط مردم رو بچاپید
من اگر پول داشتم از این مملکت می زدم بیرون حاضر بودم هزا برابر بیش تر مالیات بدم تو کشور دیگه ولی یه پاپاسی هم به اینا ندم ....چون پولی که تو کشورایه دیگه مالیات می دی در آینده به دردت می خوره ولی اینجا به دنبال جبران کسری بودجه ای هستند که به دلیل تمامیت خواهی و سیاست های غلط دچارش شدند ....برن از همون موسسه های فرهنگی بگیرن که به اعتقاد خیلی ها هیچ خروجی خاصی نداره......
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر