بازدید 3920

تصمیم‌گیری برای افزایش اعضای شانگهای دراجلاس آتی

«ولادیمیر نوروف» دبیر کل سازمان همکاری شانگ‌های اعلام کرد که اعضای این سازمان در اجلاس سران در دوشنبه در مورد افزایش اعضا تصمیم گیری می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸ 16 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، نوروف در گفتگو با خبرگزاری دولتی تاس تصریح کرد: رهبران کشور‌های ما (کشور‌های عضو سازمان شانگهای) در اجلاس دوشنبه در مورد گسترش سازمان شانگ‌های ازجمله پذیرفتن کشور‌های جدید به عنوان کشور‌های شریک در گفتگو و آغاز روند مذاکرات برای عضویت کامل در این سازمان تصمیم خواهند گرفت.

دبیر کل سازمان همکاری شانگ‌های افزود: این امر بطور آشکار، اصل شفافیت سازمان ما (سازمان همکاری شانگهای) و عزم راسخ برای پیروی از آن در عمل را نشان می‌دهد.

سران ۱۲ کشور منطقه از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس شانگ‌های در ۱۶ و ۱۷ سپتامبر (۲۵ و ۲۶ شهریور) به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر می‌کنند.

به گفته نوروف، مجموعه بزرگی از اسناد برای امضا در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های تنظیم و آماده شده است که سه چهارم آن (۷۵ درصد) در سطح روسای حکومت‌ها و بقیه در سطح وزیران و سازمان‌های بین المللی امضا خواهد شد.

وی افزود: تصمیم‌هایی که سران کشور‌ها اتخاذ می‌کنند فصل جدیدی را در توسعه سازمان همکاری شانگ‌های می‌گشاید و سهم آن در حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان را افزایش می‌دهد و ساختار همکاری‌های فرهنگی و انسانی در پهنه گسترده کشور‌های عضو این سازمان را تقویت خواهد کرد.

به گزارش تاس، وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرده است که سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در اجلاس دوشنبه در مورد مراحل عضویت ایران به عنوان سازمان شانگ‌های و اعطای موقعیت شریک برای گفتگو به کشور‌های مصر، قطر و عربستان سعودی تصمیم گیری می‌کنند.

روزنامه روسی کامرسانت نیز به تازگی به نقل از منابع آگاه نوشت که مراحل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در اجلاس دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، روزنامه کامرسانت چاپ مسکو به نقل از مقام‌های آگاه و بدون اشاره به نام و سمت آن‌ها نوشت: ایران به عضویت سازمان همکاری شانگ‌های درخواهد آمد و مراحل عضویت ایران در این سازمان در اجلاس آتی دوشنبه اعلام می‌شود.

روزنامه روسی نوشت: بزودی تعداد اعضای سازمان همکاری شانگ‌های به ۹ عضو می‌رسد و در اجلاس دوشنبه، سران کشور‌ها باید آغاز پذیرفتن ایران در این سازمان را اعلام کنند.

در گزارش گفته شد که فرآیند عضویت ایران در سازمان شانگ‌های مدتی طول خواهد کشید.

سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان به تازگی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در «دوشنبه» پایتخت این کشور گفت: تاجیکستان از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «اینترفکس» تاجیکستان، مهرالدین گفت: "تاجیکستان آماده است تا با توافق کشور‌های عضو، از تصمیم ایران برای عضویت در این سازمان حمایت کند.

وی تصریح کرد: یک نظم و روال خاصی برای پذیرش اعضای جدید در این سازمان وجود دارد که چند سال به طول می‌انجامد. به عنوان مثال، اگر روند پذیرش هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگ‌های را بخاطر بیاوریم، این درخواست در سال ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۳ سال بعد در مورد عضویت آن‌ها تصمیم گیری شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگ‌های برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از گفتگو با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد: موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگ‌های برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

بنابر اخبار رسیده به «نورنیوز»؛ با دعوت رسمی تاجیکستان بعنوان رئیس دوره‌ای این سازمان از ایران برای حضور در این نشست، آیت‌الله رئیسی در این نشست حضور خواهد یافت.

ایران که از سال ۲۰۰۵ تاکنون به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد، این بار با درخواست رسمی روسیه به عنوان عضو دائم پذیرفته خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار