بازدید 9044
۸
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

بخشنامه لغو سند ۲۰۳۰ مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی/ جست و جو در گوگل در مورد زندگی‌نامه امام حسن (ع) / استقبال از اربعین ۱۴۰۰ توسط کاربران در شبکه‌های مجازی/ دو بازیکن فوتبالی که ترند فضای مجازی شدند

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «شهادت امام حسن مجتبی (ع)، چرا امام حسن با معاویه صلح کرد؟ چرا امام حسن حرم ندارد؟»، «علی علیپور»، «اربعین ۱۴۰۰»، «واکسن آسترازنکا برای کدام کشور است؟»، «وریا غفوری»، «سند ۲۰۳۰ در مدارس» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 15 September 2021

غوغای میلاد حاتمی در فضای مجازی این بار از پشت میله‌های زندان/ داغ شدن داستان طوفان خورشیدی و پایان اینترنت/ قدرت الله انتظامی؛ موسیقیدانی که پس از مرگش ترند شد/ توجه کاربران به لغو تردد شبانه در کلانشهر‌ها

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «شهادت امام حسن مجتبی (ع)، چرا امام حسن با معاویه صلح کرد؟ چرا امام حسن حرم ندارد؟»، «علی علیپور»، «اربعین ۱۴۰۰»، «واکسن آسترازنکا برای کدام کشور است؟»، «وریا غفوری»، «سند ۲۰۳۰ در مدارس» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

شهادت امام حسن مجتبی (ع)، چرا امام حسن با معاویه صلح کرد؟ چرا امام حسن حرم ندارد؟

هفتم صفر به روایتی سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. همزمان با فرا رسیدن این روز در شهر زیارتی قم و برخی دیگر از شهرهای ایران، شیعیان عزاداری کردند.

همچنین این مهم سبب شد تا برای بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه مرورگر گوگل، سوال هایی پیرامون زندگینامه این امام بزرگوار پیش آید که در دسته پرتکرارترین سوالات و ترندها قرار گرفتند؛ دو سوال چرا امام حسن (ع) با معاویه صلح کرد؟ و چرا امام حسن (ع) حرم ندارد، از مهمترین آنها بود.

توضیح در مورد این ترند فضای مجازی آنکه امام حسن بن علی (ع) نخستین فرزند امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است. بنا بر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای او برگزید و او را بسیار دوست داشت. او هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت. فضایل امام حسن(ع) در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. او یکی از اصحاب کساست که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم می‌دانند. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره او و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. او دو بار کل دارایی‌اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. گفته‌اند به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند. او ۲۰ یا ۲۵ بار پیاده به حج رفت.

امام حسن (ع) در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری و پس از شهادت امام علی(ع)، به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با او برای خلافت بیعت کردند. معاویه، خلافت او را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد. امام مجتبی(ع) سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. معاویه تلاش کرد با طرح شایعاتی میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. در این شرایط، امام حسن(ع) مورد سوءقصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد و برای مداوا به مدائن انتقال یافت.

همزمان، گروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند حسن بن علی را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نیز نامه‌های کوفیان را برای حسن بن علی(ع) فرستاد و به او پیشنهاد صلح داد. امام مجتبی(ع) صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت؛ به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچ‌یک از این شرط‌ها عمل نکرد. صلح با معاویه، نارضایتی شماری از یاران امام حسن(ع) را در پی داشت و حتی برخی، او را «مذلّ المؤمنین» (خوار کننده مومنان) خواندند.

در بسیاری از منابع شیعه و اهل سنت آمده است که امام حسن(ع) با خوراندن زهر به شهادت رسید.

در مورد مسمومیت آخر که به شهادت وی انجامید، شیخ مفید گفته است: معاویه وقتی تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده دختر اشعث بن قیس (همسر امام حسن(ع)) فرستاد و به او وعده داد که در قبال مسموم کردن شوهرش، او را به ازدواج یزید درخواهد آورد.

 نام جعده به عنوان قاتل حسن بن علی(ع) در منابع اهل سنت نیز آمده است. گزارش‌های دیگری، هند (یکی از همسران امام حسن(ع)) یا یکی از خادمان او را عامل مسموم کردن او دانسته‌اند. گفته‌اند حسن بن علی(ع) ۳ روز یا ۴۰ روز  یا دو ماه پس از مسموم شدن به شهادت رسید. نقل شده است پس از شهادت امام مجتبی(ع)، شهر مدینه یکپارچه شیون و گریه شد. نیز گفته‌اند هنگام خاکسپاری، قبرستان بقیع پر از جمعیت شد و تا هفت روز بازارها تعطیل بود.

توضیح دیگر اینکه امام حسن(ع) و دیگر ائمه مدفون در قبرستان بقیع تا سال ۱۳۴۴ هجری قمری دارای بارگاه و ضریح بوده اند. در این سال ضریح اهل بیت(ع) در بقیع به دست وهابیان عربستان تخریب شد.

بیشتر بخوانید

علی علیپور

علی علیپور بازیکن خوش اخلاق و بی حاشیه پیشین تیم پرسپولیس بود که اکنون در تیم مارتیمو پرتغال بازی می کند.

اخیراً او در این تیم پرتغالی موفق به گل زنی شده است و پس از زدن گل نیز به شیوه کریس رونالدو خوشحالی کرد.

همین گل زنی و شادی پس از آن او را به یکی از ترندهای گوگل در ایران تبدیل کرد.

سرنوشت عجیب علیپور بعداز انتقال به لیگ پرتغال - تابناک | TABNAK

علیپور که فصل را با گلی تماشایی در دیدار با بلننسز آغاز و در همان مسابقه با یک دریبل دیدنی و زدن لایی به مدافع حریف، خود را به عنوان مهاجمی تکنیکی مطرح کرد، این بار از روی نقطه پنالتی موفق شد دروازه را باز کند؛ آن هم در یازدهمین دقیقه وقت اضافه نیمه اول!

ابتدا در دقیقه ۳۵ علیپور روی یک پاس و در حالی نامتعادل موفق شد، شوت سرضرب خود را روانه دروازه کند اما بدشانس بود که دروازه‌بان با واکنشی استثنایی این ضربه را از کنج دروازه بیرون کشید تا دیگر مهاجم ماریتیمو زننده گل نخست لقب بگیرد.

علیپور که در لیگ برتر انواع خوشحالی ها را با گل‌های پرتعدادش در پرسپولیس به نمایش گذاشته بود، این بار در گوشه‌ای از میدان و به شکل فوری، مثل کریستیانو رونالدو شادی کرد تا در سرزمین خانگی فوق ستاره پرتغالی (جزیره مادیرا) پاهایش را روی زمین بکوبد و فریاد خوشحالی سر بدهد.

بیشتر بخوانید

اربعین ۱۴۰۰

کمتر از دو هفته تا فرا رسیدن اربعین حسینی در پنجم مهرماه باقی مانده است و به همین دلیل، بسیاری از زائران کربلای معلی در تکاپو سفر اربعین هستند.

همچینین موازی با این تکاپو، مسئولان اجرایی نیز در صددند تا علی رغم همه محدودیت ها، بهترین شرایط را برای سفر فراهم کنند.

                                                   هزینه ویزای زائران اربعین چقدر است؟

بر اساس آخرین اخبار ایران می تواند چیزی حدود شصت هزار زائر را البته هوایی به عراق اعزام کند که این تعداد نیز باید به لحاظ پروتکل های بهداشتی تست کرونا و نیز تزریق دو دوز واکسن را انجام بدهند.

توضیح بیشتر اینکه در حال حاضر سهمیه در نظر گرفته شده از سوی عراق برای زائران ایرانی جهت شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی، شصت هزار نفر است و از روز (دوشنبه) ثبت‌نام برای سهمیه جدیدی که به‌تازگی اعلام شده، در سامانه «سماح» آغاز شده است.

بیشتر بخوانید

واکسن آسترازنکا برای کدام کشور است؟

همزمان با تشدید روند واکسیناسیون کرونا در کشور و سرعت گرفتن این روند، سوالات واکسنی کاربران نیز در گوگل افزایش یافته است؛ یکی از سوالات پرتکرار کاربران اکنون پیرامون واکسن آسترازنکاست.

 

محموله های بزرگتر واکسن کرونا آکسفورد-آسترازنکا در راه ایران

به صورت مشخص بسیاری از کاربران در پی یافتن اطلاعاتی پیرامون کشور سازنده این واکسن هستند.

در پاسخ به این اینکه واکسن آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلستانی-سوئدی آسترازنکا تولید می‌شود، باید گفت، این واکسن در کشورهای کره جنوبی و هند نیز تولید می‌شود. فاز سوم این واکسن که مهم‌ترین مرحله آزمایشی است با مشارکت چند هزار تن در کشورهای مختلف انجام شده‌است.

بیشتر بخوانید

وریا غفوری

وریا غفور کاپیتان تیم استقلال تهران است که در بازی با تیم الهلال عربستان در مرحله حذفی جام باشگاه های آسیا، تلاش های او و دیگر هم تیمی هایش برای صعود به مرحله بعد با موفقیت همراه نبود.

وریا غفوری پس از بازی و گلایه از وضعیت کنونی تیم و آینده نگران کننده آن در فضای مجازی مطلبی منتشر کرد که مورد توجه کاربران قرار گرفت و او را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل نمود.

چرا کاپیتان استقلال از تیم ملی فوتبال خط خورد؟ - تابناک | TABNAK

غفوری در استوری اینستاگرامش نوشت: «بازی مهمی را باختیم اما لازم است یکسری دردها بازگو بشه برای چندمین بار؛ درد از نداشتن امکانات اولیه نظیر چمن مناسب ورزش آمادگی جسمانی، استخر و کلینیک جهت ریکاوری و پیشگیری از آسیب و مواردی چون عدم پرداخت مطالبات که بارها عنوان شده.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «همیشه این مورد آخر یعنی قرارداد بازیکنان باعث رودررویی بازیکن با هواداران به طرز عجیبی شده است و شاید به تابویی تبدیل شده برای بازیکنان که پیگیر حق و حقوقشان شوند. این موضوع نیز تبدیل به شگردی برای مدیران فوتبال شده است. بماند تاثیرات عدم پرداخت حق بازیکن چه لطماتی به مجموعه باشگاه و ذهن و تمرکز بازیکن می‌زند.»

کاپیتان استقلال با اشاره به خواسته های هواداران تاکید کرد: «هواداران عزیز و عاشق خیلی خوب می‌دانم که لیاقت و خواسته شما در این چند سال چیزی جز قهرمانی نبوده ولی باید واقع‌بین و صادق بود. با این رویه و موفقیتی حاصل نخواهد شد. قطعا مشکلات وحواشی زیادی هست که اینجا اشاره‌ای به آنها نداشتم. اگر ما تیمی قوی و شایسته قهرمانی می‌خواهیم نیاز به کارکرد هماهنگ و بی نقص در تمامی ارکان باشگاه داریم، علی‌الخصوص بازیکنان.»

وریا همچنین گفته است:‌«گفتن این سخنان دردآور است اما سعی‌ام این بود که در این روزهای سخت این مطالب را صادقانه و بی پرده با شما در میان بگذارم.»

سند 2030 در مدارس

سند ۲۰۳۰ هنوز در ایران خبرساز و جنجال برانگیز است. به رغم مخالفت های صریح مقام معظم رهبری با این سند و نیز اسناد بالادستی، هنوز از قرار معلوم، برخی نشانه ها حکایت از اجرای برخی موارد آن در مدارس ایران است؛ ادعایی که مستند به بخشنامه اخیر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره می کنیم و اتفاقاً همین بخشنامه سند ۲۰۳۰ را دوباره به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

بر اساس خبری که در همین باره مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش منتشر کرده آمده است، پیرو فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر «لغو سند یا بیانیه آموزش ۲۰۳۰» سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مصوبه مذکور را جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. 

علیرضا کاظمی ضمن تأکید بر ممنوعیت اجرا یا استفاده از سند ۲۰۳۰، تصریح کرد: اسناد و مقررات حاکم و مبنای عمل در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور، صرفاً اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و به‌طور خاص «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است و اسناد، بیانیه‌ها و مقررات مغایر با سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی مذکور، لغو و کان لم یکن اعلام می شود. 

وی تأکید کرد: مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، مدیران مناطق و مدارس موظف اند با ایجاد کارگروه های تخصصی و برگزاری کارگاه ها، اجرای فعالیت های مکمل و فوق برنامه و انطباق کامل آن با اسناد تحولی، نسبت به تبیین و تشریح موضوع، اقدام نمایند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیران کل آموزش و پرورش، معاونان پرورشی و آموزشی،بخش های نظارتی و کنترلی استان ها، موظف اند بر حسن اجرای این مصوبه، مستمر نظارت داشته و با متخلفان برخورد قانونی کنند.

بیشتر بخوانید

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۸
سند ۳۰ ۴۰ و ۶۰ ۷۰ رو هم کنسل کنید رو زندگی مردم و فقر و فلاکت روز افزونشون خیلی تاثیر منفی داره!!!
من چند بار سند 2030 رو خوندم نکته منفی ندیدم بلکه سراسر از رفع تبعیض و محیط زیست و اموزش صحبت کرده کسی میدونه کجاش راجع به مسائل جنسی نوشته ؟!!!
وقتی برخورد با یک موضوع سیاسی شود چیزی می شود که الان می بینیم یک بار هزینه می شود که یک کاری مثل 2030 مورد بحث قرار گرفته و اجرا شود و بار دیگر هزینه می شود تا جمع آوری شود و مجدداً متوجه می شوند که 5 درصد 2030 غیر مفید بوده ولی بقیه مفید بوده و مجدداً هوس می کنند اجرا کننند
یک روز یک روز هوس می کنند دو وزارتخانه را ادغام کنند و یک روز هوس می کنند آنرا جدا کنند
یک روز هوس می کنند سیستم عامل و گوشی موبایل را بومی کنند و یک روز قید آنرا می زنند
یک روز هوس می کنند پلتفرم را داخلی کنند و بعد از هزینه فراوان هوس می کنند آنرا کنار بگزارند
یک روز هوس می کنند کارت بنزین را فعال کنند و یک روز هم آنرا غیر فعال می کنند
در کل کشور بزن در رویی شده است و مشخص نیست که این بزن و در رویی داخلی کی می خواهد تمام شود
کاش برای یکبارهم که شده متن اصلی سند 2030 را برای مردم بازگو کنید تا حداقل بدانیم این سند چیست باور کنید مردم اصلا هیچ اطلاعی از این سند ندارند و نمیدانند سند 2030 در چه خصوصی هست چه اشکالی دارد مردم در خصوص این سند و آموزش فرزندان خودشان چیزی بدانند پس خواهشا متن اصلی این سند را برای مردم منتشر کنید
سند 2030 جنایتی بود که باید مصوبان آن در کشور پاسخگو باشند
من بعنوان پدر يك دانش آموز، قطعا فرزندم را با مفاهيم و مولفه هاي مدنظر سند 2030 به طور شخصي آموزش خواهم داد تا هر چه در مدارس در گوش فرزندان ما مي خوانند را خنثي كنم
روحانی متخلف بود
متاسفانه مسئولان ایران درباره سند2030دچارکج فهمی شده اند اگر یکبار هرمسئولی وهرواعظی این سند 2030را بطور کامل وبا صبر وحوصله بخواند هیچ بندی نه ضد بشریت نوشته شده ونه ضدکرامت انسانی ونه درتخول اموزشی اسمی از تعلیم جنسیتی برای دانش اموزان ابتدایی اورده اس این سند2030درمورد اموزش پرورش گفته تحصیل رایگان وبرابری جنسیتی یعنی دختر وپسر همه باید تحصیلات صفرتا صد را رایگان درهرکشوری سپری کنند وشهریه نگیرند متاسفانه دیدگاه مسئولان مااین است( حتی ممکن است به‌بهانه ترویج صلح و حذف خشونت و برابری جنسیتی درخواست کنند که برخی از دروس کتاب‌های درسی حذف شوند، لذا نمی‌توان نسبت به این مسائل با اغماض نگریست.)
الان سرپرست وزارت اموزش وپرور برای بدست گرفتن پست وزراتی وجلب نظر وارای نمایندگان دستپاچگی وپاچه خواری لغو انرا صادر کرد بخداازهمین وزیر وازنمایندگان مجلس وازمخالفان این سند2030سوال بپرسید اطلاعات دقیقی ندارند صرفا میگویند شاید بدها بگویند این بند را حذف کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان