بازدید 8913
۵
فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس دهم:

جزئیات گزارش آژانس علیه تهران

کد خبر: ۱۰۷۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸ 10 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه کاهش دسترسی‌های آژانس اقتضای فضای حاکم امروز برجام است، اضافه کرد: با توجه به اینکه مذاکرات بسیار فرسایشی شده، اگر دو طرف واقعاً بخواهند به توافق دست پیدا کنند، باید بر سر یک چارچوب موضوعی و زمانی مشخص توافق کنند، به بیان دیگر از لحاظ موضوعی اینکه چه تعهداتی دو طرف باید انجام دهند باید به صورت کاملا مشخص و شفاف بیان شود و از لحاظ زمانی نیز باید نحوه اجرای تعهدات طرفین مشخص شود تا برجام به صورت کامل احیا شود در غیر این صورت چشم‌انداز مذاکرات روشن نخواهد بود.

 رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است.

به گزارش فرارو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش مدعی شده است: «من به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آن‌ها را هرچه سریعتر حل کند».

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو گزارش محرمانه اعلام کرده است که ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده و به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از این گزارش‌های فصلی خود به طور فزاینده‌ای ابراز نگرانی کرده است که حتی پس از دو سال، موضوعات پادمانی در ارتباط با چهار سایت در ایران که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نشده بود، حل نشده باقی مانده است.

گروسی در دومین گزارش گفته است که ایران باید موضوعات مهم در ارتباط با سایت‌ها که شامل سوالاتی درباره موقعیت چهارم بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن بازدید نکرده را بدون تاخیر بیشتر، حل کند.

این درحالیست که با توجه به گزارش گروسی بر علیه ایران، میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات برجام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در توئیتی نوشت: «مسکو به هرگونه قطعنامه‌ای که ایران را در آژانس بین المللی انرژی اتمی هدف قرار دهد، رأی منفی خواهد داد.».

گزارش آژانس علیه تهران؛ آیا شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند؟گزارش گروسی یک موضوع حاشیه‌ای در مذاکرات است
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگو با فرارو با اشاره به گزارش اخیر آژانس بر ضد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت: با توجه به اینکه اجرای قانون هسته‌ای مجلس لازم الاجرا بود، بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش پیدا کرد، این درحالیست که در سوی مقابل نیز مذاکرات هسته‌ای در وین به صورت فرسایشی دنبال شد که همین موضوع وضعیت حاکم بر گفتگو‌ها را پییچده‌تر کرد.

وی افزود: در این بین، دولت بایدن نیز به مانند ترامپ مذاکرات را در سایه فشار حداکثری پی گرفت، موضوعی که اثرات بسیار بدی را بر روی مذاکرات و پیشرفت‌های مربوط به آن گذاشته است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که مباحث مرتبط با برجام در دو حیطه سیاسی و فنی دنبال شده، موضوعات سیاسی از چندین کانال در جریان بوده، اما از لحاظ فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها رابط بین ایران و طرف‌های برجامی بوده که به مسائل فنی دسترسی داشته است.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: از طرف دیگر اقداماتی که آژانس انجام داده تاکنون از دل مذاکرات سیاسی مذاکرات سیاسی بیرون آمده، بنابراین در حال حاضر آژانس نمی‌تواند کاری انجام دهد به لحاظ اینکه مذاکرات متوقف شده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در حال حاضر دسترسی‌های آژانس نسبت به گذشته با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده است، بیان کرد: تا زمانی که مذاکرات برجام از سر گرفته نشود تغییری در شیوه عمل و برخورد با آژانس صورت نخواهد گرفت، این در حالی است که طی مدت اخیر نیز اسرائیل به بهانه‌های مختلف سعی در کارشکنی در مذاکرات برجام و همچنین نحوه تعامل آژانس با ایران بوده است، در زمان دولت آقای روحانی یک مهلت ۲ ماهه برای توافق و ادامه فعالیت‌های آژانس داده شد، اما به دلیل کارشکنی‌هایی که آمریکا انجام داد این مهلت دو ماه تمام شد و نظارت‌های آژانس به حداقل خود رسید.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه کاهش دسترسی‌های آژانس اقتضای فضای حاکم امروز برجام است، اضافه کرد: با توجه به اینکه مذاکرات بسیار فرسایشی شده، اگر دو طرف واقعاً بخواهند به توافق دست پیدا کنند، باید بر سر یک چارچوب موضوعی و زمانی مشخص توافق کنند، به بیان دیگر از لحاظ موضوعی اینکه چه تعهداتی دو طرف باید انجام دهند باید به صورت کاملا مشخص و شفاف بیان شود و از لحاظ زمانی نیز باید نحوه اجرای تعهدات طرفین مشخص شود تا برجام به صورت کامل احیا شود در غیر این صورت چشم‌انداز مذاکرات روشن نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هنوز دیپلماسی در قبال مذاکرات هسته‌ای شکست نخورده است، خاطر نشان کرد:، اما نسبت به احیای برجام تردید بسیار جدی به وجود آمده، با این حال به نظر می‌رسد که اگر یک چارچوب کاری مشخص از لحاظ موضوعی و زمانی وجود داشته باشد دو طرف می‌توانند به یک توافق دست پیدا کنند در مورد گزارش آژانس نیز این موضوع یک مسئله حاشیه‌ای نسبت به اصل گفتگو‌های هسته به شمار می‌رود و تا زمانی که مذاکرات ادامه پیدا کند گزارش‌های آژانس می‌توانند یک موضوع فرعی حساب آید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
امارات دومین نیروگاه هسته اش را راه اندازی کرد
لطفا این بار دیگه قطعنامه ها رو کاغذپاره ندانیم!
هر زمان اسرائیل با آژانس همکاری کرد ما هم همکاری ها را ادامه می دهیم هرچقدر هم می توانید کامنت های منفی بگذارید 40سال زجر کشیدیم این چند صباح هم روش
دوباره قطعنامه ها و کاغذپاره ها
از تاریخ عبرت نمیگیریم چون سرنوشت مردم و کشور برایمان مهم نیست و در محاسباتمان اشتباه میکنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر