بازدید 6527

بازداشت ۷ آمریکایی مسلح در مسیر سفر به افغانستان

بازداشت هفت شهروند آمریکایی مسلح در دوبی که قصد داشتند به افغانستان سفر کنند باعث نگرانی مقامات آمریکایی در مورد مبادرت به رشته عملیات‌ خودسرانه شهروندان این کشور با هدف خارج کردن اتباع آمریکایی و افغان از افغانستان شده است.
کد خبر: ۱۰۷۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷ 08 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از نشریه "نیوز ویک"، با توجه به اطلاعات منتشره از سوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه هفته گذشته پلیس دوبی هفت شهروند آمریکایی را در حالی که با یک هواپیمای خصوصی به همراه اسلحه و مهمات قصد داشتند به افغانستان سفر کنند در فرودگاه بین المللی دوبی بازداشت کردند.

در اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که این افراد قصد داشتند در عملیات تخلیه شهروندان از افغانستان کمک کنند اما هیچ تاییدیه‌ای برای سفر خود نداشتند.

آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته (۳۱ اوت) آخرین هواپیمای نظامی خود را از فرودگاه کابل خارج کرد و به این ترتیب به ۲۰ سال اشغال نافرجام افغانستان و عملیات آشفته خارج کردن افراد از افغانستان پایان داد. در این عملیات هزاران نفر که اکثر آنها افغان‌های همکار آمریکا بودند از افغانستان خارج شدند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از بازداشت چند شهروند آمریکایی و سپس آزادی آنها با خبر هستیم. به دلیل خصوصی بودن مساله، از اظهار نظر بیشتر در این مورد خودداری می‌کنیم.

اخبار بازداشت این افراد با واکنش شدید ریچی تورس سناتور اهل نیویورک و نایب رئیس کمیته امنیت داخلی آمریکا روبرو شد. وی گفت: موضوع این گروه باید بسرعت مورد تحقیق قرار گیرد تا مشخص شود آنها دقیقاً برای انجام چه کاری قصد سفر به افغانستان را داشتند و آیا به گروه‌های داخلی که مرتباً قوانین فدرال آمریکا را نقض می‌کنند مرتبط هستند یا خیر.

بر پایه این گزارش، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی‌ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی‌ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در طولانی‌ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان