بازدید 15764

چه شد که سرباز سیلی خورده رضایت داد؟

سخنگوی قوه قضاییه البته تاکید کرده که این پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر قرار دارد و طرفین منتظر تصمیم این مرجع هستند، اما صدور حکم برائت در بخشی از اتهام‌ها و از آن مهم‌تر «اعلام گذشتِ شاکی» در ارتباط با اتهام ایراد ضرب که با حکم محکومیت در مرحله بدوی - قاعدتا همان ۳ ماه و یک روز حبس که ۱۸ مردادماه اعلام شد- این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالا جایگاه آقای نماینده در این تفاهم و آشتی قضایی میان طرفین بی‌اثر نبوده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 01 September 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه اعتماد درگزارشی با اشاره به سیلی زدن نماینده سبزوار به یک سرباز راهور و اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در باره رضایت دادن سرباز نوشت: اگرچه باید گفت که پرونده هنوز مختومه اعلام نشده اما آنچه دیروز سخنگوی جدید قوه قضاییه در نخستین نشست خبری خود، در رابطه با این پرونده گفت، باید بگوییم که ماجرای درگیری لفظی و فیزیکی یک نماینده مجلس و یک سرباز راهور، شبیه به فیلم‌های هالیوودی و بلکه تریلرهای بالیوودی، گل و بلبل و به ‌قول اهالی سینما «Happy Ending» بود!

آنچه ذبیح‌الله خداییان گفته به این شرح است: «پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت‌عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مامور تشکیل و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر و درباره ایراد ضرب حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد.»

سخنگوی قوه قضاییه البته تاکید کرده که این پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر قرار دارد و طرفین منتظر تصمیم این مرجع هستند، اما صدور حکم برائت در بخشی از اتهام‌ها و از آن مهم‌تر «اعلام گذشتِ شاکی» در ارتباط با اتهام ایراد ضرب که با حکم محکومیت در مرحله بدوی - قاعدتا همان ۳ ماه و یک روز حبس که ۱۸ مردادماه اعلام شد- این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالا جایگاه آقای نماینده در این تفاهم و آشتی قضایی میان طرفین بی‌اثر نبوده است.

این ادعا البته لزوما به‌معنای اعمال نفوذ یا اعمال قدرت نیست اما اینکه از همان روز نخست والدین سرباز عابد اکبری و البته خود این سرباز وظیفه، با اصرار تاکید داشتند که در احقاق حقوق‌شان به هیچ عنوان مرعوب جایگاه حقوقی طرف مقابل نمی‌شوند و با پیگیری پرونده کمتر از یک ماه پیش موفق به اقناع دادگاه نسبت ‌به صدور حکم حبس علیه عنابستانی شدند و حالا ناگهان خبر «اعلام گذشت» از سوی آنان توسط سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده، شائبه‌هایی را نزد افکار عمومی ایجاد کرده است.

این درحالی است که سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری با استناد به مبادی حقوقی رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست به «اعتماد» گفته است: «طبیعتا درباره اینکه چرا شاکی پرونده اعلام گذشت کرده، باید از خودشان پرس‌وجو شود و قاعدتا ما نمی‌دانیم علت تغییر نظرشان چه بوده اما درعین‌حال این را خوب می‌دانیم که همواره بده‌بستان‌هایی میان نمایندگان مجلس و دولت‌ها و بخش‌های مختلف حاکمیت وجود داشته و دارد، چراکه نمایندگان می‌توانند بر کار دولت‌ها اثرگذار باشند.» این وکیل دادگستری همچنین با تاکید بر اینکه هرگونه بده‌بستان میان طرفین دعوی نیز تخلف محسوب نمی‌شود، گفت: «درواقع اگر بر فرض مبلغی به شاکی یا شاکیان پرونده پرداخت شود تا از شکایت خود صرف‌نظر کنند، تخلف نیست و نوعی آشتی و تفاهم طرفین دعوی محسوب می‌شود.» علیزاده طباطبایی البته گفته است: «با این حال به ‌لحاظ اخلاقی و نیز از حیث اجتماعی، این اتفاق شایسته نیست که البته ما نمی‌دانیم اساسا چنین اتفاقی افتاده یا خیر.»
علیزاده طباطبایی درست می‌گوید. ما نه اطلاعی از علت اعلام گذشت شاکی داریم و نه طبیعتا می‌توانیم ادعایی در این خصوص پیش بکشیم. آنچه اما باتوجه به بازتاب گسترده این درگیری شخصی احتمالا به ‌دلیل جایگاه حقوقی یکی از طرفین دعوی رقم خورده، این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا پرونده از حیث جنبه عمومی جرم نیز قابل پیگیری است و در این صورت می‌توان انتظار داشت که دادستانی به عنوان مدعی‌العموم به پرونده ورود کند؟!

پاسخ علیزاده طباطبایی منفی است. او به خبرنگار ما گفته است: «جرم خصوصی و فاقد جنبه عمومی است؛ در نتیجه دادستان نمی‌تواند در مقام مدعی‌العموم ورود و تعقیب کند.» این وکیل دادگستری که تاکید پیرو گذشت شاکی، مجازات منتفی است، در عین حال نسبت ‌به نحوه پیگیری پرونده از سوی نیروی انتظامی انتقاد دارد و معتقد است: «با وجود اینکه نیروی انتظامی معمولا در پیگیری حقوق کارکنانش جدی عمل می‌کند، متاسفانه در این پرونده عملکرد خوبی نداشت و دست‌کم باید بگوییم که انتظار می‌رفت بهتر از این رسیدگی می‌شد.» اظهاراتی که وقتی کنار توضیحات روزگذشته سخنگوی قوه قضاییه قرار بدهیم، اگرچه خداییان تاکید کرده که همچنان منتظر اعلام نظر مرجع تجدیدنظر است اما باتوجه به تصریح او بر «اعلام گذشت شاکی» نسبت ‌به «اتهام ضرب» قاعدتا باید نقطه‌ای بگذاریم بر پایان این پرونده و آن را مختومه درنظر بگیریم؛ تمام!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۵
جرمی که در حین انجام دو مامور عمومی انجام شده چطوری خصوصیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
کجای این جرم، خصوصی بوده؟ دادستان معلوم هست کجایی؟
شما که نمیدونید؟
سلام
اینجا ایران هست و بس
ترس از عدم حفظ حرمت مسئولین .
رضایت سرباز مهم نیست، اهانت به لباس نظامی توسط هر فردی بایستی ازطرف قوه قضائیه پیگیری گردد تا احدی به خوداجازه ندهد به نیروی نظامی دست بلند کند ویا اقدام به زدن و تخریب وی کند
چون این کار در رسانه ها پخش شده و خیلی از مردم ناراحت شدن نماینده باید جلو دور بین از سرباز عذر خواهی کند
مشخص خوب همه میدانند!!!! که خانواده و سرباز راهور تهدید شدند!!! پس از روی ناچاری رضایت دادن!!!!
همیشه همینطور است و پایان اینچنینی نیز را مردم فهیم ایران حدس و یقین داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
اگر برعکس می شد سرباز را تا پای اعدام می بردند
ول کن بابا این سرباز و نماینده رو. مملکت رو دریاب. زندگیمون همش شد حاشیه بیهوده
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
مشکل اصلی مملکت امثال شماست. باور کن
از اول هم معلوم بود رضایت میدن
این ها همش نمایش بود
پدر پول و قدرت بسوزه
وقتی که سربازی بنده خدا تمام بشه دیگه حمایتی حقوقی از طرف محل خدمت نخواهد داشت و معمولا با کش دادن پرونده را به این مرحله می رسانند و براحتی طرف را مرعوب و وادار به اعلام رضایت می کنند...
اگر جنبه عمومی قضیه که ربط به قوه قضاییه داره دنبال کار را بگیره(هر چند بعیده)دیگه هیچ مقامی جرات قلدری نداره...
تمام مردم پشت این سرباز عزیز بودند. فقط تهدید به اضافه خدمت و ندادن کارت پایان خدمت می تواند دلیل اصلی باشد.
مگه حق اون بوده که گذشت کنه؟ اگر یه فرد عادی بود باز معنی داشت. این یه مامور حین انجام وظیفه بوده و داشته از حقوق شهر دفاع میکرده. شهر گذشت نمیکنه.
قانون و دادگاه و این چیزا انگار یه ویترینه. تهش قبیله ای اداره میشه همه چیز.
هیچی نشد اول سرباز به نماینده توهین می کند و نماینده هم واکنش بدنی و با بده بستان طرفین طرفین رضایت می دهند و از پیگیری شکایت صرف نظر می کنند
بالاخره نماینده مجلس زورش زیاد است وپول هم که دارد، توقع دارید حل نشود؟
خخخخخخخخخخخخخ
سرباز مورد اشاره توجیه شد.
صرف نظر از موضوع سیلی زدن وسیلی خوردن در این پرونده بحث خشونت نهادینه شده دررفتار همه ما ایرانیان است یا باید خودمون را اصلاح کنیم یاهیچ راهی نداریم وباید اینقدر درسروکله هم بزنیم تا انها که قوی ترند زنده بمانند
باید توجه داشت که نماینده سبزوار در یک عصبانیت لحظه ای, یک سیلی به صورت سرباز زده است و هیچگونه برنامه ریزی قبلی در آن نبوده ما توقع عدم رضایت از ایشان راداریم
حتی بسیاری از قتل های انجام شده هم در نهایت به رضایت می انجامد.
الان اگه من تو روز روشن وسط خیابون تو گوش یک پلیس بزنم و اون هم رضایت بده، بعدش منو به خاطر جنبه عمومی محاکمه نمیکنن؟!
چطور يك خانمي در درياچه لفور بي حجاب شده بود و تاپ پوشيده بود گفتين روحي عمومي جامعه جريحه دار شده و اونها را بازداشت كردين پارك تفريحي درياچه را بستين و ... اونوقت يارو زده تو گوش قانون و اقتدار بعيد مي گين شخصيه؟ بخدا قسم همينه كه مردم ديگه به هيچ كس گوش نمي دن چون تفسير به راي مي كنيد
این همه سر و صدا و بلوا بپا کردن و آخرش هیچ. خنده داره همه جای مملکت و ضعش همینه اول سروصدا میکنن و بگیر و ببند یه مدت که میگذره و ابها از آسیاب میوفته همه چیز فراموش میشه.
مدعی العموم باید در این موارد ورود کند و اجازه قدرت نمایی ندهد .
از اولش هم موضوع ماس مالی واضح بود کافی است زر و زور داشته باشی مظلوم همیشه فنا شدنی است مخصوصا در ایران
این نماینده به گوش یک فرد سیلی نزده که با رضایت وی پرونده مختومه شود . نماینده به گوش یک مامور دولتی حین انجام وظیفه سیلی زده یعنی به گوش ملت . سرباز هم رضایت دهد ، قوه قضائیه نباید در اجرای مجازات کوتاهی کند و گرنه از فردا کتک زدن نیرو های مسلح و سپس گرفتن رضایت با تهدید و تطمیع به یک روال تبدیل می شود.
آیا سیلی پزشک به رییس علوم پزشکی اهواز نیز به همین سادگی ختم بخیر میشود ؟ درثانی چرا بعد از کتک زدن سرباز راهور نمایندمجلس دستگیر نشد ؟ چند پرونده وجود دارد که مردم عادی با پلیس راهور درگیر شدند ودر همان ابتدا دستگیر وزندانی شده اند؟با این حال باز هم شعار می دهید که همه در برابر قانون یکسان هستند !!!
مگر طبق قانون توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه از 3ماه تا یکسال زندانی ندارد ؟پس این قوانینی که بالاس سر کارمنادن در ادرات نصب شده فقط برایه مردم عادیست
مجبور شد خیلی واضح هست
چرا چرت و پرت مي نويسي تابناك ؟!!!!! طرف نماينده مجلسه پس بنابراين داراي جايگاه حقوقيه از اون طرف سرباز نيروي انتظامي هست كه در لباس سربازي مشغول انجام وظيفه قانوني خود مي باشد . اگر اين حادثه جنبه عمومي جرم نداره پس تعريف جنبه عمومي جرم رو بايد به زعم دوستان عوض كرد !!!!!!!
مطمعن باشید سرباز راضی به رضایت نبوده است
این همه عنابستانی گفت نزده، سرباز هل داده و عحش داده و غیره؟؟؟؟ حیف که دروغ اینجا جرم نیست. پس سرباز مفلوک کتک خورده و تهدید شده راست میگه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل