بازدید 8052

نمک بر زخم کرونایی کیش

کیش از ابتدای همه گیری کرونا متحمل خسارت های شدید در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی بود اما شیوع پیک پنجم این پاندمی و مرگ ۲۳ نفر از ساکنان آن همانند نمکی بر این زخم ها پاشیده شد.
کد خبر: ۱۰۷۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶ 19 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، کرونا در کیش از اواسط تیر ماه امسال روند صعودی خود را آغاز و در مرداد ماه حمله ها به پیکر زخم خورده این جزیره را بیشتر کرد به طوریکه در یک ماه گذشته در وضعیت قرمز قرار گرفته و آنچه که از سوی مسوولان اعلام می شود عمق بحران بالاتر از حد قرمز است.

کیش اکنون طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از نظر وضعیت ابتلا به نسبت جمعیت در رتبه اول استان قرار دارد و آنچه که از اخبار منتشر شده در جزیره استنباط می شود به این زودی ها نباید انتظار قطع زنجیره ابتلا را داشته باشیم.

کاهش ۵۰ درصدی مسافران در سال ۱۳۹۹ ، خسارت ۱۵ هزار میلیارد ریالی هتل های جزیره تنها در فروردین سال گذشته، بیکاری سه هزار کارگر در بهار ۱۳۹۹ و فوت ۲۳ کیشوند تا اردیبهشت ۱۴۰۰ و تداوم رکود نسبی در بازارهای تجاری از جمله خسارت های کرونا در کیش قبل از شروع پیک پنجم کرونا بود.

اما در این پیک که از اوایل تیر امسال آغاز و در مرداد به اوج خود رسیده است علی رغم تداوم بسیاری از مشکلات اقتصادی باعث شد که ۲۲ تن دیگر از کیشوندان در جنگ نابرابر مقابل ویروس کرونا زندگی خود را از دست بدهند تا شمار جانباختگان آن در مجموع به عدد ۴۶ برسد.

اما اینکه چه شد کیش در پیک پنجم کرونا قرار گرفت مساله ای که در فضای مجازی و رسانه ها به آن زیاد پرداخته می شود که برخی مسافرت های بیش حد شرایط کرونایی هموطنان به این جزیره را علت اصلی آن می دانند و برخی نیز عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را.

هرکدام از این دلایل را علت اصلی شیوع ویروس کرونا قرار دهیم به یک نکته مشترکی به اسم عادی انگاری کرونا می رسیم که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این استان در سه استان آخر رعایت پروتکل های بهداشتی کشور قرار دارد و کیش نیز دست کمی از آن ندارد.

گزینه آخر مقابل کیش

اعمال شدید محدویت های کرونایی همواره به عنوان اخرین گزینه مسوولان برای مقابله با شیوع این ویروس مورد استفاده قرار می گیرد که در جزیره کیش نیز به واسطه قرار گیری در وضعیت قرمز، افزایش شمار مبتلایان، بستری ها و فوتی از ۱۷ مرداد آغاز شده است.

رییس مرکز توسعه سلامت کیش در این ارتباط گفت: از روز دوشنبه ۲۵ مرداد نیز این محدویت ها طبق مصوبات ستاد ملی کرونا همزمان با سراسر کشور تداوم پیدا کرد و تا ۳۰ مرداد نیز ادامه دارد.

محمدرضا رضانیا افزود: این محدویت ها شامل تعطیلی گروه های شغلی ۲، سه و چهار، ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعات ۲۳ تا چهار بامداد و تعطیلی ادارات، ممنوعیت تردد شناورهای مسافر بری از مبادی ورودی به جزیره کیش و ممنوعیت ورود به سواحل است.

فرصت را از دست ندهید

بسته ماندن ۱۱ روزه بازارهای جزیره، کاهش مسافران ورودی به جزیره و اشغال حداکثر ۲۰ درصدی ظرفیت هل ها، جریمه حدود یک هزار خودرو در کیش، توقیف بیش از ۱۰۰ دستگاه موتورشارژی در سواحل و حتی عدم برگزاری تجمعات عزاداری و روی آوردن به شیوه های غیرحضوری سوگواری ها از جمله رهاوردهای این محدودیت ها است.

رضانیا اضافه کرد: هرچند این محدویت ها باعث کاهش نسبی روند ابتلا شده است اما کماکان انتظار می رود به منظور بهبود بیشتر وضعیت جزیره مردم پروتکل های بهداشتی به ویژه قانون شفا (شست و شوی دست، فاصله گذاری اجتماعی) را رعایت کنند.

رییس مرکز توسعه سلامت کیش با بیان اینکه اکنون خیلی از ابتلاها خانوادگی هستند بدین صورت که یک فرد آلوده به ویروس باعث ابتلا سایر اعضای خانواده می شود یادآو شد: علی رغم اینکه کرونا دلتا شدت سرایت بالاتری دارد ولی اگر پروتکل‌های بهداشتی بخوبی رعایت شود می‌توانیم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

رضانیا با بیان اینکه در این جزیره رعایت پروتکل ها کمتر از ۷۰ درصد است اضافه کرد: ترس از مراجعه به مراکز درمانی کووید، ماندن در منزل و خود درمانی برخی از دلایل باعث شده که اغلب بیماران تنها زمانی که بدحال شده و علایم شدیدی مانند افت شدید اکسیژن، تب بالا و تنگی نفس دارند به بیمارستان مراجعه ‌کنند.

سخنگوی شورای سلامت کیش گفت: کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است که علایم آن از یک بدن درد خفیف تا دامنه‌ای از تب با سرفه و تنگی نفس به عنوان علایم شایع و علایم ناشایعی مانند مشکلات گوارشی متفاوت است و توصیه می شود.

وی افزود: به همین دلیل توصیه می شود بیماران حتی اگر علایم خفیفی دارند نیز برای دریافت توصیه‌های درمانی و پیگیری‌های مرتبط با ادامه درمان و پیشگیری از بروز شرایط حاد و غیر قابل بازگشت به پزشک مراجعه کنند و از خوددرمانی پرهیز کنند.

درمان بیماران کرونایی در کیش رایگان شد

شاید یکی از دلایل مراجعه دیرهنگام بیماران مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان و مراکز درمانی عدم تمکن مالی باشد که سازمان منطقه آزاد کیش برای جلوگیری از نتایج جبران ناپذیر این مساله در تصمیمی درمان ساکنان مبتلا به ویروس کرونا به مدت ۲ماه در بیمارستان کیش رایگان کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط با اشاره به هزینه‌های بالای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا اظهار داشت: برخی از ساکنان کیش به دلیل نداشتن توان مالی برای درمان، به موقع به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند و این اقدام عواقب ناگواری را به دنبال داشت.

جعفر آهنگران اضافه کرد: براساس موافقت ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا که با حضور جدی بخش خصوصی برگزار می‌شود، در راستای حفظ سلامت ساکنان کیش تمام هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا از سوی سازمان منطقه آزاد کیش و با مشارکت بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر خطرات ناشی از ویروس جهش یافته کرونا، یادآور شد: تمام ساکنان کیش باید دستورالعمل های بهداشتی را به طور جدی رعایت و از ترددهای غیر ضروری نیز خودداری کنند.

آهنگران اجرای طرح واکسیناسیون عموم مردم جزیره کیش را گامی دیگر برای کاهش چشمگیر شیوع این ویروس ویرانگر در آینده اعلام کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد کیش همانند کشور تمام تلاش خود برای مهار این بیماری به کار گرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به وظیفه این سازمان در ایفای مسوولیت اجتماعی، هزینه‌های جاری زیادی پذیرفته شده و و برای تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز بیمارستان و آماده سازی کامل، درمانگاه دیگری در دهکده ساحلی برای دوره اضطراری حتی از روش ترک تشریفات مناقصه اقدام شده است.

کاهش ۲۵ درصدی مراجعه بیماران تنفسی به بیمارستان کیش

پس از اعمال محدودیت های کرونایی علاوه بر متضرر شدن فعالان گردشگری کیش شاید یکی از مهمترین دستاوردهای مورد انتظار این اقدام بجا و مناسب کاهش روند بیماری است که رییس بیمارستان فوق تخصصی بیمارستان کیش در این ارتباط گفت: اکنون میزان مراجعه بیماران در مقایسه با میانگین یک هفته قبل از اعمال محدودیت ها حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مصطفی نادعلی نژاد اضافه کرد: اکنون میانگین مراجعه روزانه به این بیمارستان حدود ۲۵۰ نفر بوده که با توجه به روند کاهشی به نسبت روزهای گذشته نوید بخش کاهش زنجیره ابتلا در جزیره در صورت تداوم محدویت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

امکان افزایش تخت های کرونایی کیش به ۱۴۰ مورد وجود دارد

رییس بیمارستان فوق تخصصی کیش گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده امکان افزایش تخت های بستری ویژه بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این جزیره به ۱۴۰ مورد در ۲ محل شامل ۷۰ تخت در بیمارستان فوق تخصصی جزیره کیش و ۷۰ تخت نیز در بیمارستان صحرایی وجود دارد.

مصطفی نادعلی نژاد اظهار داشت: به علت افزایش شمار مبتلایان، بیماران بستری و فوتی ها و همچنین قرار گیری جزیره در وضعیت قرمز کرونایی تا کنون ۱۱۲ تخت شامل ۷۰ تخت بیمارستان فوق تخصصی و ۴۲ تخت بیمارستان صحرایی تجهیز شده است.

وی یادآور شد: با توجه به روند کاهشی مراجعه بیماران سرپایی و بستری تجهیز ظرفیت پیش بینی شده باقی مانده در زمان حاضر دور از انتظار بوده و سیاست شورای سلامت و ستاد مقابله با کرونا جزیره کاهش زنجیره ابتلا است.

واکسن راهکاری اساسی

تجربه نشان داده کیش همواره پس از اعمال شدید محدویت های کرونایی برای مدتی شاهد کاهش شدت روند ابتلا و بستری بیماران است اما مجددا با از سرگیری مسافرت هموطنان دوباره در گیر و دار زنجیره ابتلا اسیر می شود.

طبق اعلام رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، بازاریان این جزیره تنها در اعمال محدویت های ۱۱ روزه فعلی متحمل بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال ضرر شده اند به همین دلیل یکی از راهکارهای اساسی با توجه به تجارب جهانی به نظر می رسد واکسیناسیون افراد جامعه از راهکارهای اساسی در جامعه است.

واکسیناسیون کیشوندان همانند سایر نقاط کشور توسط کادر درمان و تلاش های وزارت بهداشت، و پیگیری مسوولان جزیره هم اکنون در حال انجام است و بر اساس آخرین نتایج سرشماری کشور (۱۳۹۵) ۳۴ هزار نفر از ساکنان بالای ۱۸ سال جزیره واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند.

تا کنون ۱۴ هزار و ۸۲۶ دز واکسن در این جزیره تزریق شده که شامل حدود ۱۳ هزار دز نوبت اول و یک هزار و ۸۳۱ دز نوبت دوم تزریق شده که ذز اول شامل حدود ۳۱ درصد جمعیت واجد شرایط را تشکیل می دهند.

به گفته مریم ستاری مسوول کمیته واکسیناسیون کووید ۱۹ کیش امکان افزایش میزهای پذیرش این مرکز تا هفت میز وجود هست و اکنون مشکلی در تزریق واکسن وجود ندارد و تنها مسااله ظرفیت ورود واکسن به جزیره است.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۲۶ مرداد در این جزیره هفت هزار و ۵۶۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای ۱۸ نفرآنان در روز گذشته تایید شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی