بازدید 5911

همه بروکراسی برای اکران فیلم رستاخیز

پس از اظهارات تقی علی‌قلی‌زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» درباره نمایش این فیلم سینمایی، بنیاد سینمایی فارایی با اشاره به اینکه خود خواستار نمایش این فیلم که رقم کلانی برای سهم خود در این اثر پرداخت کرده، اسناد مرتبط با این فیلم که مالکیتش را در اختیار دارد، برای نخستین بار منتشر کرد.
کد خبر: ۱۰۷۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵ 16 August 2021

همه بروکراسی برای اکران فیلم رستاخیز

پس از اظهارات تقی علی‌قلی‌زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» درباره نمایش این فیلم سینمایی، بنیاد سینمایی فارایی با اشاره به اینکه خود خواستار نمایش این فیلم که رقم کلانی برای سهم خود در این اثر پرداخت کرده، اسناد مرتبط با این فیلم که مالکیتش را در اختیار دارد، برای نخستین بار منتشر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، سرنوشت شگفت انگیزی داشت که عوامل متعددی در آن دخیل بوده‌اند و اکنون به گره‌ای کور تبدیل شده که هزینه‌ای سنگین بر روی دست دولت گذاشته است اما چرا این فیلم شرایطی چنین یافته است؟

«رستاخیز» که حاضران چشم انتظارش بودند، روز 16 بهمن 1392 در کاخ جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بلافاصله واکنش‌هایی را در پی داشت به مرور بر شدت این واکنش‌ها افزوده شد. نخستین واکنش از جانب آيت‌الله مكارم شيرازی بود که در زمینه خطاب به رئیس وقت سازمان سینمایی گفت: «آقای ايوبی! عده قابل توجهي به دفتر ما شكايت كرده‌اند كه چرا در فيلم رستاخيز چهره حضرت قمر بني هاشم (ع) و جمعي ديگر از شهداي كربلا به طور مشخص نشان داده شده و مي‌دانيم اين كار آثار نامطلوبي دارد و نيز به بعضي از وقايع تاريخي آن ايراد كرده‌اند. آيا بنا بر اين است كه سازمان سينمايي قداست مقدسات را بشكند و از خطوط قرمز بگذرد!»

پیش از این آیت الله وحید خراسانی درباره نمایش چهره حضرت عباس در سریال «مختارنامه» هشداری داده بود که پس فیلم رستاخیز بازنشر شد. سپس آيت‌الله علوي گرگاني در بيانيه‌ اعتراض بسیار تندی کرد.

همچنين آيت‌الله نوري همداني در پاسخ به استفتايي درباره فيلم «رستاخيز» تاکید کرد: «چهره حضرت عباس(ع) و حضرت علي اكبر(ع) نبايد پخش شود و نيز بايد قداست اين جايگاه‌ها و شخصيت‌ها حفظ گردد.» از سوی دیگر مدت‌ها بعد ادعاهایی درباره حمایت آیت الله سیستانی از این سریال مطرح شد و حتی بعضاً بحث سرمایه گذاری این مرجع تقلید در سریال مطرح شده که در نهایت از اساس این ادعاها تکذیب شد و حتی تایید این فیلم توسط این مرجع تقلید نیز به کل تکذیب شد.

در ادامه و در اواخر دوره حضور حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی، بحث حکمیت درباره این پروژه مطرح شد و قرار بر این شد که سازمان سینمایی بخشی از این فیلم را خریداری کند اما چرا؟! شاید برای کاهش فشار و ابعاد رسانه‌ای! ایوبی حاضر به توافق بر سر رقم سنگین نشد اما جانشینش چنین کرد.

محمدمهدی حیدریان که از مشاوره صالحی امیری به سازمان سینمایی آمد و با سابقه حضور در معاونت سینمایی کار را به دست گرفت، بر سر رقم قابل توجهی توافق کرد که در نهایت حدود 17.1 میلیارد تومان به ازای 60 درصد سهم این فیلم شامل می‌شد. این رقم توسط بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانه‌های تصویری پرداخت شد و اکنون با اقدام موسسه در بنیاد، بنیاد فارابی سهامدار عمده و مالک اصلی فیلم سینمایی «رستاخیز» محسوب می‌شود. مبنای رقم کارشناسی این فیلم مشخص نیست اما بی‌شک عدد دقیقی نیست چرا که در واقع ارزش این فیلم حدود 28 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بوده است.

اکنون در آستانه محرم تهیه کننده این فیلم مجدداً خواستار اکرانش شده است؛ درخواستی که قبلاً توسط بنیاد فارابی به صورت مکتوب به تهیه کننده اعلام شده بود تا دست کم بخش کوچکی از بیت المال بازگردد اما با بهانه‌ای این اتفاق رخ نداد. بنیاد فارابی این بار با صدور بیانیه‌ای، مستندات کامل درخواست خود را منتشر کرده است. در بیانیه فارابی آمده است: 

۱) نمایش فیلم رستاخیز توسط سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم در داخل کشور و در پلتفرم‌های جهانی، همواره مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است، در حالی که به رغم سرقت فیلم و گذشت چند سال، اقدامی درخور از سوی تهیه کننده فیلم انجام نشده است.

۲) اظهارات تهیه کننده فیلم، مغایر مذاکرات و مکاتباتی است که برخی از آن‌ها (به عنوان سند) در این مجال منتشر می‌گردد. بدیهی است مطالعه ادعاها و اظهارات وی و مقایسه آن با محتوای اسناد مکتوب، تناقض در ادعاهای مطروحه را روشن می‌سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل